Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Når trenger man å bytte bremse- og girwire?

Når trenger man å bytte bremse- og girwire? #1356845 22/03/2012 12:16
S
sykkelfantomet_ Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg lurer på når / hvor ofte man trenger å bytte wire på sykkelen? Jeg har hatt sykkelen (racer) siden våren 2010 og har ikke rukket å sykle mer enn 600 mil. Har ingen spesielle problemer med bremsing eller giring.

Kan det gå greit å bare smøre wirene på nytt?

Hvis man bør / må bytte wire, er det nødvendig å bruke penger på strømper hvis de man har fungerer bra?

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1356847 22/03/2012 12:18
zero-talent Offline
Entusiast
Entusiast
Sykkelmekkeboka sier man skal smøre wirene når man tar ut sykkelen for sesongen. Trenger vel ikke bytte før man får problemer som smøring ikke fikser?

coffee.exe missing. Insert cup and press any key.
Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1356866 22/03/2012 12:49
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Jeg har den boka her, men den er glemt igjen i Bergen: http://www.oslosportslager.no/produkt/damm-forlag-vedlikehold-og-reparasjon-mekkebok-6269.aspx . Er det andre bøker som er gode?

På min sykkel, Fuji SST 1.0, går kablene inni sykkelen, hvordan smører man da?

Er ålreit å prøve og gjøre ting selv og ikke svi av pengene på verksted hele tiden ICON_SMILE

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1356867 22/03/2012 12:51
-Joachim- Offline
Entusiast
Entusiast
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26894

Denne boka dekker vel det meste av sykkelmekking.

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1356869 22/03/2012 12:54
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Bytte wirer og strømper ca en gang pr sesong er tilstrekelig for de fleste. Etter ritt a la Birken 2009, bør man definitivt gjøre det. Det er med andre ord ikke tilstrekkelig å se på alder eller kilometer, men også vurdere bruken du har hatt.

Wirene blir gradvis dårligere, så man merker det ikke nødvendigvis så godt. Når giringen går tregt, eller du får vanskeligheter med å justere giret skikkelig, er det ofte gamle wirer som er årsaken

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1356997 22/03/2012 17:27
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Ok. Da har jeg bestilt boka!

Hvordan smører man wire som ligger inni ramma? Må man ta av alt sammen eller er det noen smarte løsninger?

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1357011 22/03/2012 18:03
M
magnusc Offline
Ivrig
Ivrig
M
Smøring av girwire: http://youtu.be/VVbKSabIkNk

Redigert av magnusc; 22/03/2012 18:06.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1357024 22/03/2012 18:31
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Den har jeg sett, men der er ikke wieren inn i ramma.

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #1357085 22/03/2012 19:46
S
Fersking
OP Offline
Fersking
S
Fant noen som brukte et slikt verktøy: http://biltema.no/no/Bil---MC/MC/Verkstedutstyr/Vaiersmorer-82218/

Film: http://www.youtube.com/watch?v=QE5oxiw_eLU

Forslag til andre metoder?

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #2655596 01/04/2021 20:24
T
TheOdd Offline
Medlem
Medlem
T
(Veldig) gammel tråd jeg tar opp.

Skal snart få ut fruens racer. I fjor slet jeg med å få giringen til å være presis. Den bør ha gått langt mindre enn det som ofte omtales for når man bør bytte. Men er det noen måte å føle når den må byttes? Det meldes over her at "Wirene blir gradvis dårligere, så man merker det ikke nødvendigvis så godt. Når giringen går tregt, eller du får vanskeligheter med å justere giret skikkelig, er det ofte gamle wirer som er årsaken". Men hva menes med "dårlig"? Jeg kan feks tenke meg at kabler blir fliset opp og "hakker" og sånt. Men kan en stålkabel virkelig bli slitt ut uten synlige symptomer?

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: TheOdd] #2655599 01/04/2021 20:43
P
Plankepetter Offline
Veteran
Veteran
P
Sitat: TheOdd

Skal snart få ut fruens racer. I fjor slet jeg med å få giringen til å være presis. Den bør ha gått langt mindre enn det som ofte omtales for når man bør bytte. Men er det noen måte å føle når den må byttes? Det meldes over her at "Wirene blir gradvis dårligere, så man merker det ikke nødvendigvis så godt. Når giringen går tregt, eller du får vanskeligheter med å justere giret skikkelig, er det ofte gamle wirer som er årsaken". Men hva menes med "dårlig"? Jeg kan feks tenke meg at kabler blir fliset opp og "hakker" og sånt. Men kan en stålkabel virkelig bli slitt ut uten synlige symptomer?

Nye girwirer og strømper gir ny sykkel følelse

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: Plankepetter] #2655605 01/04/2021 21:04
T
TheOdd Offline
Medlem
Medlem
T
Sitat: Plankepetter

Nye girwirer og strømper gir ny sykkel følelse

Uenig. Om jeg skifter dem i kveld og sykler i morgen, vil ikke ny skifting i morgen kveld gi ny sykkelfølelse.

For at det skal bli en ny sykkelfølelse må noe først være galt. Men hvordan finner jeg ut at noe er galt med wirene?

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #2655610 01/04/2021 22:13
S
Stupfull Offline
Ringrev
Ringrev
S
En wire kan feks få seg en kink å ikke gli like lett lenger.

De strekker seg å må justeres på nytt

De er ofte overflatebehandlet for lav friksjon.
Ofte er det plasten inne i selve strømpa som også blir slitt, etter at wieren over tid spis seg inn i belegget.

Jeg skifter alltid både wire og strømpe samtidlig, med mindre det er kort tid siden sist, og wire ryker El.

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: TheOdd] #2655614 02/04/2021 00:29
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
hvordan finner jeg ut at noe er galt med wirene?

Det er jo egentlig bare å dra dem ut, da vil du se om det er blitt rust, knekk eller tilfeller av at de har spredd/utvidet eller fliset seg. Dra dem gjennom ei fille vætet med tynn olje og stapp dem inn igjen om de ser fine ut, går de greit inn er også strømpene uskadde. Dette kan holde i årevis på en racer som stort sett er ute i finvær. Juster giret på nytt og sjekk girøre og gir, inkl. høyde- og stoppskruer med det samme du er i mekkemodus.. Jeg har ikke skiftet strømper på min tjue år gamle racer på tolv år, den girer like fint som da den var ny, har selvsagt trillet noen tusen mil og jeg girer av og til. (Men raceren blir jo brukt mest i finvær, må jeg innrømme. Den er forøvrig den eneste av syklene mine som ikke har lukket system (Nokon), og jeg har faktisk aldri byttet wire på noen sykkel hyppigere enn annethvert år. Men jeg er svært nøye på at alt fungerer knirkefritt, aldri tilfreds med butikkjusteringen av nye sykler, så ingen andre har noen gang skrudd på mine eller husets sykler etter at de forlot forhandleren. :-D)

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #2655636 02/04/2021 10:06
T
TheOdd Offline
Medlem
Medlem
T
Takk for gode svar, alle sammen!

Sånn jeg leser svarene, så er det ikke sånn at en wire blir "ødelagt" av å være gammel, men den blir ødelagt av bruk. Da kan den bli flisete, ryke enkelttråder eller ruste, som vil gi dårligere "gli". Men om det bare er at girene hopper litt frem og tilbake, så er det neppe at girwirens skyld.

Re: Når trenger man å bytte bremse- og girwire? [Re: sykkelfantomet_] #2655673 02/04/2021 16:47
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Kan være at strømpe er slitt så den ikke holder imot godt nok lenger hvis giret hopper frem og tilbake (ghost shifting). Det kan også være at du har høy friksjon i girvaieren (det kommer etter hvert - alltid), og da må du bytte strømpe og vaier. dette hindrer deg bl.a. i å gire til tyngre gir (slakkere vaier) på en god måte.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå