Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

På tide å bytte styrelager?

På tide å bytte styrelager? #1355433 20/03/2012 20:01
A
alexanderdav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Hei,

Etter et par uker med "treg" styring, spesielt etter at sykkelen har stått statisk et par dager i strekk tenkte jeg det var på tide å smøre opp styrelagrene.

Etter å ha fjernet demperen og det lageret nærmest styre går jeg over til å ta ut det nederste lagret.

Jeg ser da at dette ser slik ut:

Jeg tok ut kulene og vasket og smurte opp med godt med fett, satte alt på plass igjen. Det har blitt mye bedre enn tidligere, men jeg mener at også det nederste lageret skal være helt, ikke i to deler slik som jeg opplevde her? ICON_WINK

Så - bør jeg få byttet disse lagrene? Det nederste lagret virket til å sitte veldig godt fast og jeg antar som jeg skriver over at dette egentlig burde være i en del? Skal det sitte så godt fast at man må bruke makt for å få disse ut?

Hvis jeg må bytte dem, åssen type lager er det man trenger her? Er dette universelt?

Alexander

Redigert av alexanderdav; 20/03/2012 20:02.
Re: På tide å bytte styrelager? [Re: alexanderdav] #1355519 20/03/2012 21:11
cht Offline
Veteran
Veteran
Moro, jeg kunne tatt nøyaktig samme bilde tidligere i dag. Mitt lager var ikke like ille vel og merke. Ut i fra det bildet ser det helt tørt ut??

Du har tatt av den innerste lagerbanen, den andre sitter igjen i ramma. Dette kan klemmes sammen igjen, men jeg hadde nok kjøpt et nytt lager.
Den delen som sitter igjen satt godt fast hos meg også, og alle kulene fløy avgårde da jeg banket det ut. Hadde heldigvis et ekstra liggende, så da ble det nytt lager.

Ta en skrutrekker fra toppen og ned og plasser det rett på kanten av lageret og bank det forsiktig ut.

Går ut ifra at Trek bruker standard integrerte lager, uten at jeg vet det.

Re: På tide å bytte styrelager? [Re: alexanderdav] #1355546 20/03/2012 21:35
A
alexanderdav Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
A
Takk for svar! Dette er en Trek 9.8 2010.

Da er det bare å bestille maskinlagre via den lokale pusheren og få bytte dem.

Det var ikke bare tørt, det var fullt av dritt. Vasket det helt rent og smurte godt med fett før jeg klemte det på plass. Det er vesentlig bedre enn tidligere, men ikke helt som "nytt".

Det som undrer meg litt er at det kommer inn så utrolig mye dritt her. Vi snakker store mengder altså. Er nok resultatet av de morsomste turene i fjor sommer ICON_WINK

Re: På tide å bytte styrelager? [Re: alexanderdav] #1355552 20/03/2012 21:41
cht Offline
Veteran
Veteran
Ja, jeg har tenkt akkurat det samme. Jeg har vel endt opp med å bytte etter hver sesong, selv om det sikkert ikke er nødvendig, men jeg har hatt noen lager liggende.

Det ser ihvertfall ut som lagrene har vært i både krigen og skjærsilden etter veldig kort tid...

Staike: Kan du anbefale et lager?

Redigert av cht; 20/03/2012 21:42.
Re: På tide å bytte styrelager? [Re: alexanderdav] #1356567 21/03/2012 23:00
cht Offline
Veteran
Veteran
Durer rundt på en Stereo, tenkte om du hadde et merke å anbefale siden du sa at alt var så mye enklere med et maskinlager..... vil jo gjerne ha det enkelt jeg og! ICON_LAUGH Men jeg har også integrerte lager..

Moderator  support