Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Flytte til Oslo = blæ?

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sigmund1] #1354981 20/03/2012 11:05
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: sigmund1
Når jeg sier verdens beste sykkelby mener jeg det på grunn av komboen landevei og terreng, både grus og sti. Mange mener Oslo er verdens beste terrengby.

At det finnes bedre byer for landeveisykling er mulig, endog sannsynlig, men ikke med en størrelse på nesten 1 mill.

*humre, humre* Siden Oslo ligger i Norge og Norge er best så må jo Oslo være den beste byen i verden i sin størrelsesklasse. ICON_WINK

Sorry, men noen ganger er dere nordmenn bare så søte. devilsmile

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: Alpers] #1354985 20/03/2012 11:09
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Alpers
Sitat: Valentino
Større muligheter øst end vest i byen, ja.
Jøss, det var jeg ikke klar over?

Dett er på husken. Bodde på Torshov for lenge siden (96-2000), og var medlem i BOC (ble tvangsinnmeldt av en hyggelig kollega). Syntes alltid det var lenger mellom bilene på østsiden av byen enn på vestsiden. Det er kanskje det jeg egentlig husker.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sigmund1] #1355006 20/03/2012 11:28
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
Det eneste som mangler er hyggelige kaffestopper. Dog tror jeg det skal være mulig å finne noen bra alternativer utover på Hurumlandet midtsommers.

Det du derimot (sannsynligvis ikke) glemmer er markastuene med helt ubeskrivelig god bakst. Croissant er sydeuropeisk kafekultur på sitt beste, men i Oslomarka er det vafler og kanelboller ala Vangen eller Kikut som gir den beste totalopplevelse. For noen år siden hadde jeg besøk av to kompiser fra Sydney. Gutta hadde aldri stått på langrennski før, men vi karra oss inn fra Haraløkka til Mariholtet, hvor forbløffelsen deres over å finne en restaurant fylt med toddy- og kakaoslurpende skiløpere og småunger midt in the middle of nowhere, var simplelthen priceless. Gutta fikk seg et minne for livet som jeg tror matcher selv den beste espressostoppen langs Comosjøen.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: Kaffelars] #1355014 20/03/2012 11:38
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Kaffelars
Det eneste som mangler er hyggelige kaffestopper. Dog tror jeg det skal være mulig å finne noen bra alternativer utover på Hurumlandet midtsommers.

Det du derimot (sannsynligvis ikke) glemmer er markastuene med helt ubeskrivelig god bakst. Croissant er sydeuropeisk kafekultur på sitt beste, men i Oslomarka er det vafler og kanelboller ala Vangen eller Kikut som gir den beste totalopplevelse. For noen år siden hadde jeg besøk av to kompiser fra Sydney. Gutta hadde aldri stått på langrennski før, men vi karra oss inn fra Haraløkka til Mariholtet, hvor forbløffelsen deres over å finne en restaurant fylt med toddy- og kakaoslurpende skiløpere og småunger midt in the middle of nowhere, var simplelthen priceless. Gutta fikk seg et minne for livet som jeg tror matcher selv den beste espressostoppen langs Comosjøen.

+1

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: Kaffelars] #1355060 20/03/2012 12:22
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: Kaffelars

Uten tvil, men det er ikke et helt optimalt alternativ for landeveissykling, selvom jeg faktisk har syklet til Ullevålsseter på smale dekk et par ganger helt uten problemer.

En sykkelopplevelse av de sjeldene hadde jeg får et par år siden når jeg tok med meg FT og Economist på sekken og la ut på en ettermiddagstur i marka. Etter 3 rolige timer stoppet jeg på Kikut og satt ute og drakk øl og leste et par timer i strålebnde sol og 25 grader før jeg tok den avsluttende trilleetappen hjem.

Bedre kan det vanskelig bli.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: Valentino] #1355107 20/03/2012 13:28
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: Alpers
Større muligheter øst end vest i byen, ja.
Jøss, det var jeg ikke klar over?

Dett er på husken. Bodde på Torshov for lenge siden (96-2000), og var medlem i BOC (ble tvangsinnmeldt av en hyggelig kollega). Syntes alltid det var lenger mellom bilene på østsiden av byen enn på vestsiden. Det er kanskje det jeg egentlig husker.

Bare virker slik fordi bilene er så mye større på vestkanten ;-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355111 20/03/2012 13:37
G
GVI Offline
Fersking
Fersking
G
Som utskremt bergenser så må jeg si at det er et stort pluss at bilistene her i Oslo tar mer hensyn til syklister enn hva som er tilfelle i Bergen.
Klimaet her er dessuten mye tørrere :-)

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355221 20/03/2012 15:21
svine Offline
Entusiast
Entusiast
Oslo har kanskje Østlandets beste grusveinett, noe som gjenspeiles i antall birkendeltakere pr. innbygger.
Trafikken gjør at den første mila ut fra sentrum er litt slitsom, men Maridalen og Sørkedalen er glimrende til korte turer. For landlige koseturer på 5 mil+ sykler man sørøstover mot Ski, Enebakk, Øyeren og bortover der eller ut på Hurumlandet eller mot Vestfold. Har du valget, flytter du til en bydel nær ditt foretrukne treningsterreng...

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: svine] #1355299 20/03/2012 17:36
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: svine
Oslo har kanskje Østlandets beste grusveinett største antall mellomledere, noe som gjenspeiles i antall birkendeltakere pr. innbygger.

Jeg rettet det for deg. ICON_SMILE

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: GVI] #1355301 20/03/2012 17:40
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: GVI
Som utskremt bergenser så må jeg si at det er et stort pluss at bilistene her i Oslo tar mer hensyn til syklister enn hva som er tilfelle i Bergen.
Klimaet her er dessuten mye tørrere :-)

Og jeg som trodde oslobilister er en gjeng audioter som går på en coktail av testosteron og adrenalin

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355313 20/03/2012 18:02
B
Bjørn Arne Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Skal en bosette seg i Oslo bør en bo lengst nordøst i byen hvis en skal sykle landevei.

Veinettet på Romerike må være noe av det beste landet har å by på.
I tillegg har vi både flyplass og landets eneste Starbucks for en velfortjent kaffepause

Redigert av Bjørn Arne; 20/03/2012 18:03. Rediger grunn: skriveleif
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355334 20/03/2012 18:26
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Jeg skjønner ikke at folk syns det er så bra å sykle landevei rundt Oslo. Vet om to gode veier, og det er gamle E16 ved skui (dog veldig kort strekning) og veien langs tyrifjorden(men mye hull i veien og du må sykle E16 for å komme dit). Ta for eksempel Griniveien som går fra Røa til Haslum. Der føler jeg meg veldig i veien for biltrafikken og folk dundrer forbi og det er MYE trafikk.

Har hytte i Larvik og nå som nye E18 har kommet, er det nesten ikke trafikk på småveiene. Stille og rolig og sjelden biler. Asfalten er jo også så utrolig deilig. Det går opp og ned og fram og tilbake. Eneste er at det er få lange bakker, men nok av bratte og korte.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355337 20/03/2012 18:30
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Jeg bodde i Oslo før (Ullevål), og jeg syntes det var litt stress med landeveissykling i Oslo. Jeg hadde Maridalen og Sørkedalen nærme, og der syntes jeg at det fint, men det ble jo ikke spesielt langt. Skulle man skikkelig ut av byen syntes jeg det ble mye træling gjennom trafikk. Men så er jo en skikkelig bygdatulling også da. Noe av det beste med å ha flytta tilbake til Nord-Gudbrandsdalen er å ha noen av landets flotteste sykkelturer rett utenfor stuedøra (bare sjekk siste Landevei!).
Jeg er ikke mye til terrengsyklist, men kan ta til takke med en fin grustur i ny og ne, og akkurat der var Nordmarka helt genial. Jeg brukte også området Sognsvann-Ullevålseter-Frognerseteren og innover på beina og på ski, og det var også helt fantastisk.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355350 20/03/2012 18:42
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Har kjørt litt rundt i Skåne og må vel påstå at Skåne er ganske mange hakk over Oslo og omegn på skalaen når det gjelder landeveissykling. Oslo har selvsagt mer å by på med skogen og vintern.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355395 20/03/2012 19:31
sam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Det virker jo som folks erfaring er alt fra kjempe bra til helt håpløst. Kan det ha noe å gjøre med hvor mye dere har syklet i området å gjøre? De fleste områder er jo ganske kjipe når man ikke er så godt kjent enda?

Jeg antar at Oslo, som Malmø, er omringet av masse hyggelige småveier som bilistene velger bort til fordel for hovedveiene?

CK Fix
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355484 20/03/2012 20:45
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Joda, de veiene finnes absolutt. Jeg bor nord-øst for Oslo, og har ingen som helst problemer med å finne rolige veier til runder på 5 - 15 mil. Terrengsykling og ski er det også gode forhold for. Likevel vil ikke jeg være den første til å skrive under på at Oslo-regionen er best verken i Norge eller verden for sykkelentusiaster. Jeg vil nøye meg med å fastslå at forholdene ligger godt nok til rette for den som vil benytte dem.

Sånn jeg ser det, kan det være lurt å bo litt utenom sentrum om man vil ha lett tilgang til sykkelterrenget. (Men selvsagt ikke helt ute på bøgda, sånn som jeg bor!) Jeg gjetter på at nord- og østsida kan ha et lite overtak når vi snakker om landevei, men andre vil sikkert bestride det! ICON_SMILE

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355516 20/03/2012 21:11
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Sitat: sam
Det virker jo som folks erfaring er alt fra kjempe bra til helt håpløst. Kan det ha noe å gjøre med hvor mye dere har syklet i området å gjøre? De fleste områder er jo ganske kjipe når man ikke er så godt kjent enda?

Er nok mer det at jeg har opplevd bedre, vestfold, tyskland og frankriket, så er skuffet over forholdene her

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1355807 21/03/2012 10:00
svine Offline
Entusiast
Entusiast
For landeveissykling er selvsagt et best mulig forholdstall for brøken km vei/innbyggere å foretrekke. Der vil Oslo alltid tape mot f.eks indre Vestfold.

Men er det bare mine opplevelser, eller er bilistene rundt Fredrikstad over middels fiendtlige? Bl.a ble feltet i Stjernetråkken nedsprøytet med vindusspylervæske i fjor. Noen husker kanskje en lederartikkel i en lokal tulleavis der nede for et år eller to siden også... Jeg mistenker at dansker er langt mer siviliserte på den fronten.

It doesn't get any harder - you just go slower
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: ket] #1355812 21/03/2012 10:04
P
pbk Offline
Ivrig
Ivrig
P
Sitat: ket
Og jeg som trodde oslobilister er en gjeng audioter som går på en coktail av testosteron og adrenalin

Og allikevel når de ikke en morratrøtt bergenser til knærne...

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: svine] #1356141 21/03/2012 15:03
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L

Men er det bare mine opplevelser, eller er bilistene rundt Fredrikstad over middels fiendtlige?

Jeg har bare syklet i Fredrikstad én gang, men akkurat den tanken slo meg, også. Jeg tar ikke med sykkelen dit igjen, for å si det sånn. Det var ikke så langt fra drapsforsøk, det jeg opplevde, og helt uprovosert.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1356273 21/03/2012 18:20
sam Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da er avgjørelsen tatt. Det blir flytting til Oslo til sommeren!!

Det kan bli spennende med ny by, nytt universitet, ny klubb og nye veier.

CK Fix
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1356296 21/03/2012 18:44
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sam
Da er avgjørelsen tatt. Det blir flytting til Oslo til sommeren!!

Det kan bli spennende med ny by, nytt universitet, ny klubb og nye veier.

Gratulerer! ICON_LAUGH Tipper du blir fornøyd jeg. ICON_WINK

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1356350 21/03/2012 19:27
S
sigmund1 Offline
Ivrig
Ivrig
S
Velkommen skal du være til byen med det store hjertet!

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: Lektoren] #1356696 22/03/2012 08:55
Johnny Yuma Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Lektoren

Men er det bare mine opplevelser, eller er bilistene rundt Fredrikstad over middels fiendtlige?

Jeg har bare syklet i Fredrikstad én gang, men akkurat den tanken slo meg, også. Jeg tar ikke med sykkelen dit igjen, for å si det sånn. Det var ikke så langt fra drapsforsøk, det jeg opplevde, og helt uprovosert.

Fredrikstad har dårlige hovedveier inn til byen. Jeg har syklet litt mellom fr.stad og skjeberg og har blitt tutet på titt og ofte. Det klikker for gamle damer og rånere hvis jeg sykler i veien og ikke på sykkelsti, og der det ikke er sykkelsti, er de kanskje litt bedre. Jeg opplever stort sett aldri å bli tutet på ellers. Men da legger jeg gjerne treningsturer til langt mindre trafikkertre veier. Men noen ganger skal man fra A til B.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1356890 22/03/2012 13:38
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Skal du bo i Oslo og vil sykle racer så bosett deg enten nordøst med kort avstand til veinettet på Romeriket, eller sørøst der du ruller rett ned på Gamle Oslovei og vips så har du et mylder av småveier utover Follolandet, Nesodden og Østfold.

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1356921 22/03/2012 14:27
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Ellers er ikke Oslo større enn at man har tilgang på alt, selv om man kanskje må påberegne noen transportetapper på Ring 3/Trondheimsveien eller det som verre er.

Selv har jeg etter nøye triangulære utregninger flyttet meg fra Grünerløkka til Ensjø for et par år siden. Bilbyen er på vei til å bli sykkelby.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: Freakout] #1357281 23/03/2012 07:47
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Freakout
Jeg skjønner ikke at folk syns det er så bra å sykle landevei rundt Oslo. Vet om to gode veier, og det er gamle E16 ved skui (dog veldig kort strekning) og veien langs tyrifjorden(men mye hull i veien og du må sykle E16 for å komme dit). Ta for eksempel Griniveien som går fra Røa til Haslum. Der føler jeg meg veldig i veien for biltrafikken og folk dundrer forbi og det er MYE trafikk.

Har hytte i Larvik og nå som nye E18 har kommet, er det nesten ikke trafikk på småveiene. Stille og rolig og sjelden biler. Asfalten er jo også så utrolig deilig. Det går opp og ned og fram og tilbake. Eneste er at det er få lange bakker, men nok av bratte og korte.

Enig, men jeg har lagt lokk på de sterke meningene her, da jeg aldri har syklet fast på vestkanten i Oslo, annet en ved transportetapper sydover, så jeg er litt spent på en grundig beskrivelse av hvor det er så fint å sykle på vestkanten. Enten er det mye trafikk, eller så er det mye bakker.
På østsiden VAR det fint, men det er alltid et spm om trafikk vs veinettstr, og i de senere årene har det blitt vel mye trafikk fra bygrense utover mot lillestrøm. Fra lillestrøm-området derimot, har du veldig fine landeveisrunder. Men hvor fine de egentlig er, det skal jeg ikke si så mye om, jeg er vant til dem, og da er de alltid fine når jeg er hjemmom og får sykle der igjen.
Lund har jeg ikke peiling på, men slik TS beskriver det, er han (muligens/kanskje/det kan ikke utelukkes etc) i ferd med å bli pussy whipped, og det høres ikke så bra ut.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1357336 23/03/2012 08:49
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hva er galt med bakker?

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1357392 23/03/2012 10:24
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Hva med å heller liste opp ruter?

Oslo - Gjelleråsen - Kjeller - Kløfta - Årnes - Rånåsfoss - Søurmsand - Fet - Lillestrøm - Oslo

Lite trafikk, dog med noen unntak), bonderomantikk og det man behøver.

Freakout, har selv hytte i Stavern (dvs mine gamle), og generelt har Vestfold et svært bra og rolig veinett å kose seg med.

Jeg bor ikke i Oslo for å sykle landevei, jeg bor her for å jobbe og leve -- og så tar man hva man har, og denne byen med omegn har nok muligheter for syklister innen alle kategorier.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: Flytte til Oslo = blæ? [Re: sam] #1357421 23/03/2012 11:13
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
Hva med at folk deler ruter? Og linker til f.eks garmin connect så folk kan laste ned fila.
Evt. kan noen starte en ny tråd med dette temaet ICON_SMILE

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support, Valentino