Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne?

Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? #1351468 14/03/2012 17:00
H
hanseinar Online OP
Avhengig
OP Online
Avhengig
H
Jeg og en kompisgjeng reiser til Manchester i helgen. Der står blant annet Gokartkjøring på programmet. (ballspill også selvfølgelig)

Det blir uhyre viktig å prestere best mulig!

Er det noen her inne som er gode til å kjøre eller bare vet hva som skal til for å presse rundetidene så lave som mulig.

Rett og slett noen stalltips som øker mulighetene mine ICON_SMILE

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351476 14/03/2012 17:12
Christian Offline
Uflaks
Uflaks
Se på linjen til de raskeste.
Len deg ut(!) i svingene får best mulig feste.
Sikkert noen bedre tips her: https://www.google.no/search?q=gokart+driving+tips

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351483 14/03/2012 17:27
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Gassen inne hele tiden, farta regulerer du med bremsen (veldig upopulært blant de som driver stedet, men pytt, du skal jo vinne). Hvis det er første gang blir du nok overrasket over hvor bra grep du har i svingene. Bare å gi på, men unngå sladding. Sørg for å få god fart ut av svingen. Det er bedre enn å rase inn i svingen og få en dårlig utgang. Slank deg, vekt har en del å si. Prøv å få fatt i vinnercart'en fra heatet før dere. Alle gocart-driftere sier cartene er identiske, men det er de jo ikke.

Fellesstart eller time trial? Fellesstart er morsomt da man kan ha litt bumping.

Erfaring tilegnet fra alt for mange teambuildinger, ikke aktiv kjøring.

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351512 14/03/2012 18:21
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Det er i svingene man vinner. Det viktige er å få meg seg farten ut av svingen, som all annen motorsport vil jeg tro.
Jeg har ikke kjørt veldig mange ganger, men fikk inngående forklaringer en gang for en del år siden.

Det er viktig å lene seg fremover og innover, men prøve å få tyngdepunktet utover.Skjønte du hva jeg mente...
Dette for å få trykket i gokarten på ytterhjulene. Husker ikke helt hvorfor, men tror det har noen med hvordan drivverket på gokartene er konstruert. Får du for mye trykk på innerhjulene vil dette vist bremse farten.

Forbikjøringer er lettest i utgangen av svingene. Enten på innsiden eller yttersiden, avhengig av han du skal forbi, selvfølgelig. På rettstrekker har jeg aldri kommet forbi noen. Inn i svingen har jeg som regel kommet meg forbi i all for stor fart og farten har vært for lav ut av svingen og vi var like langt.

Beste tipset er allerede gitt, få tak i den raskeste gokarten og pass på at du er den som er lettest...

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351518 14/03/2012 18:36
NjuK Offline
Ivrig
Ivrig
Full pupp

Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351522 14/03/2012 18:43
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg har kjørt endel her i Trondheim, og har vel egentlig kommet fram til at dette er en ferdighet som neppe bedres signifikant av en punktliste av tips på et forum, men noe som må trenes og terpes på. Fokus på svingene, spesielt sjikaner, er vel det beste tipset, med den rette kurven kan man kutte betydelig her.

Jeg vet akkurat like godt hva som skal til i teorien i dag som første gangen jeg prøvde, men noterer meg at rundetidene på Fossegrenda har en tendens til å bli lavere og lavere etterhvert som jeg har kjørt der.

Per B.
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351524 14/03/2012 18:50
Tex Offline
Besatt
Besatt
Min erfaring er cartene er så motorsvake at vekten til føreren spiller stor rolle.
De gangene jeg kjørte veide jeg rundt 100 kg, og hadde ingen sjanse mot førere som veide 75, for ikke å snakke om jenter på 55 kilo.

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351527 14/03/2012 19:00
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Å bli kjent med banen er nok et bra poeng, ja. Da vil du med hjelp av tavla se hvilken taktikk som hjelper på rundetidene. Kanskje dra over en dag før og prøve banen uten resultatpresset?

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: Tex] #1351534 14/03/2012 19:17
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: Tex
Min erfaring er cartene er så motorsvake at vekten til føreren spiller stor rolle.
De gangene jeg kjørte veide jeg rundt 100 kg, og hadde ingen sjanse mot førere som veide 75, for ikke å snakke om jenter på 55 kilo.

Dette er min konklusjon på hvorfor jeg er nesten ett sekund bak de mer rutinerte kompisene mine ICON_SMILE

Per B.
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351547 14/03/2012 19:32
O
ole-m Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
O
Bremse og gasse samtidig er fy, fy. Har mange ganger fått en kart som har føltes "rævkjørt" og da er det er ofte på grunn av at folk har brukt gass og brems samtid, det herper clutch m.m.

Et triks for å kjøre fort er å være myk når du svinger. Unngå for all del sladding og alt som ser kult ut. Finn tangeringspunkt i svingene (ut- inn- ut)og fokuser på utgangen av svingen. Kan lønne seg å ta det litt pent inn bratte hårnåler. Mange svinger for tidlig inn i svingene, tangerer dermed for tidlig må svinge mer midtveis i svingen og får dårlig utgang.

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351581 14/03/2012 20:38
perbl Offline
More than words
More than words
Slik jeg har oppfattet det så er cartene på Fossegrenda her i Trondheim slik at man får veldig liten bremseeffekt hvis en samtidig gasser hardt.

Per B.
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: perbl] #1351588 14/03/2012 20:47
H
hanseinar Online OP
Avhengig
OP Online
Avhengig
H
Genialt, masse gode tips her. Har kjørt et par ganger før, så er skikkelig junior i dette.

Vi skal kjøre kvalik, innledende heat og så en slags finale. Blir viktig å nå den finalen ICON_SMILE

Jeg er ikke den letteste i gjengen, men heller ikke den tyngste. Er nok max 10 kilo tyngre enn letteste karen.

Vi skal forøvrig kjøre her: http://www.daytona.co.uk/

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351597 14/03/2012 21:06
H
Henrik. Offline
Tidligere Turbo-Henrik
Tidligere Turbo-Henrik
H
Å kjøre mye bilspill hjelper faktisk veldig når det kommer til sporvalg og når du skal gasse og bremse. Spesielt Forza Motorsport, hvor du kan kjøre med hjelpelinje som viser beste sporvalg, og brems/gass/rulle.

Så fort du setter deg i den karten får du enorme horn i panna, og det eneste som betyr noe er å vinne. Klin til og kjør over evne.

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351608 14/03/2012 21:24
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Jeg kjørte Go kart i 4 år når jeg var yngre, både micro, mini og 100 kubikk klassen.

Holde gass inne hele tiden er ingen vits og er heller ikke annbefalt.

Husk å få en kart som passer deg, får du en kart som er for liten eller for stor så får du bare utfordringer mens du kjører.

For stor = du rekker ikke frem til pedalene.
For liten = Du sitter med knærne på hver side av rattet og man føler seg krølla sammen.

Tips til svinger:

Hvis du f.eks skal ta en høyre sving gjør følgende: Ligg helt til venstre før svingen, i det du begynner å svinge mot innsiden av svingen, slipp gass, brems bittelitt, så akselerer rett etterpå rett før du er på vei ut av svingen igjen.

Enkelt: Ut-inn-ut

Å ta en sving bra på kart er noe man får feelingen for, man skal ha akkurat nok fart til å ikke miste grep for da bare snurrer man.

Når det kommer til forbikjøring så kommer det helt an på hvor vågal og taktisk du er. Mange konkurrerer hardt på langstrekker og veldig ofte så defineres utfallet av hvem som er mest vågal inn i svingen(ender ofte i at en eller begge kjører av banen).

Du kan ligge i dragsuget bak noen på en langstrekke og så ta de i svingen, men det krever teknikk.

Enkel måte å komme seg forbi på er å stresse motstanderen bakfra og så vente på at personen gjør en feil. Man kan jo også bumpe folk bakfra, men det er bare dårlig gjort ICON_TONGUE

Bli kjent med banen om mulig før du kliner alt for hardt til.
Underlag har en god del og si også, asfalt er best, alt annet er kjedelig etter min mening(ref h hoysman karting)

Å bli skikkelig god er ikke noe du får til på en dag. Husk på at det er alltid noen som prøver på "dirty" triks ved kompis karting...

Første gangen jeg kjørte etter at jeg sluttet(ca 10 år etter) så vant jeg hele jobb konkurransen og slo samtidig rundetidene til alle som jobben på go kart banen, så erfaringen sitter igjen.

Husk bare at du kommer til å bli håpløst sliten i armene og nakke ICON_WINK

Redigert av Alexr80; 14/03/2012 21:25.
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351618 14/03/2012 21:36
H
h_b Offline
Fersking
Fersking
H
La de andre kjøre mens du drikker øl. Mye. Spis litt kake også.

Håmund
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: h_b] #1351625 14/03/2012 21:47
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: h_b
La de andre kjøre mens du drikker øl. Mye. Spis litt kake også.

+1

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1351628 14/03/2012 21:48
Alexr80 Offline
Ringrev
Ringrev
Mye bedre med en øl etter du har vunnet og er grisesliten ICON_WINK

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: ] #1351934 15/03/2012 13:27
G
Gautegr Offline
Fersking
Fersking
G
Bra svar!

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: ] #1352120 15/03/2012 19:06
peprepupp Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: pedaIglipp

Tips 7:Det er fast bakaksling på kartene, og du har ikke lyst til at motoren må ned i lavt turtall pga et innerhjul med godt grep. Det er derfor du skal tippe litt utover i svingene. Da spinner det innerste hjulet og motoren kan ha høyere turtall (Det ytterste hjulet kjører lenger og motoren kan derfor ha høyere turtall)

10 funfact-poeng til deg.

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1352199 15/03/2012 20:49
PålGnål Offline
Veteran
Veteran
Mange nybegynnere blir slitne i armene pga feil styreteknikk. I venstresving skyver man ifra med høyre arm. Og viceversa.

På tide å begynne å trene igjen...
Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1357019 22/03/2012 18:22
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: hanseinar
Jeg og en kompisgjeng reiser til Manchester i helgen.

Hvordan gikk det da?

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: hanseinar] #1357587 23/03/2012 15:06
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Har kjørt mye bil og cartløp inne og ute. På cart flere poles under kvalik på Rudskogen, og gjør aldri feil på 2timers pass, kjørt flere langløp (2timers kontinuerlig pass) + 5år i bedriftserien på HHK med dobbel deltagelse (to løp i mnd) blandt annet. Kjørt mot "lærer" Sørlie og slått han, og flere andre gode motorsportutøvere. Elsker vått føre. Se på rattkunst så SE på Ayton Senna.

Har kjørt med pulsbelte og målt 178slag maks på en 190 i maks, og jevnt over 155slag på innendørs. Utendørs er den noe lavere. Og pusten går som på sykkel.

Å kjøre mot kompiser/folk på jobben er småfarlig. De kjører for sakte og det blir for stor hastighetsforskjell.

Er det innendørs eller utendørs?

Pleier alltid ta walkaround på banen. Finne steder på banen med best grep. Idealsporet på papiret er veldig sjelden ikke best grep da det er oppkjørt. Noen innendørsbaner sprayes og for å få dårligere grep, så se etter spor av dette.

Dekk på utleiekarter er det lite nyttig å få ut, som vanlig er det det gode dekk gir godt grep, men leiekarter med oppbrukte dekk går ofte bra. Jeg kan kjøre like fort i en cart med freshe dekk som en dårlig en, som det sies, og det å blinke ut en god kart kan utgjøre mye.

Vekt på fører har lite å si. Selv tjukkaser som kan kjøre kjører lett fra en 50kg lettere fører, det er plenty grep og kontaktflate tilgjengelig på karter, og en god fører beholder farten mye bedre, og 50kg hjelper og på på utendørs i nedoverbakker. På proffnivå utgjør det, men ikke på leiekartnivå.

Ellers gjelder det å sitte godt, at man ikke har noe slack i sidene på sete (se etter innleggseter). Dette gir ubalanse i kart når din vekt beveger seg. Lene seg utover funker ikke, det er kun for at man ikke skal få massebevegelse på fører i svingen i dårlige seter.

På leiekarter er jeg knapt på bremsen, de går sikkert godt, og det å ligge på bremsen er rookiekjøring. Kan knipe noe, men mister bitt i bremser og, funker ikke på langløp iallefall. Og selv leiekarter med dvask gasswire lar seg kjøre fort.

Ellers er det mange finurlige ting. Vektfordeling i cart. Balanse. Vanskelig å forklare. Ryggmargfølelse. Den får du ikke over nettet. Slapp av i hender. Mitt mål på leiekarter er å ALLTID være på gassen. Faktisk sjelden på bremsen(høres rart ut). Bremsepunkter hvis de er er korte, ikke sene, tidlig på igjen om man må av i en kurve.

Utendørs kan man benytte mye morsomme trykkpunkter. Er full gass inn og bruke trykkpunktene til å snu karten. Alternativ spor.

Dukker det opp en fører bak som er raskere(god forby!WTF), så slipp han forbi der det går greiest, legg deg på hjul og lær av det han gjør, implementer det i din stil og du totalt sett vil være raskere. Og kjør så forbi. Er det en noldus så drar du bare ifra.

Som Alain Prost sier i dag " I find carting the MOST rewarding form for motorsport".. sier litt fra en mann med erfaring.

Re: Skal kjøre Gokart, noen som har peiling her inne? [Re: ] #1369384 11/04/2012 13:44
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Sitat: pedaIglipp
Sitat: silverwrx
Som Alain Prost sier i dag " I find carting the MOST rewarding form for motorsport".. sier litt fra en mann med erfaring.

På Prost sin tid, var vel cart (med C) en amerikansk organisasjon og betegnelse, som etterhvert har blitt IndyCar. Altså en organisasjon for racing med biler med hjula helt i friluft.

Sikker på det ikke var det han mente a?

Ja. Det var et innslag på MotorsTV, der han var intervjuet, i en innendørs gocarthall, etter ett løp. Uten at han hadde eierinteresser i hallen ICON_WINK

Har drevet litt med motorsport, og kost/morro så får man ikke bedre "mann mot mann" fighter. Kanskje på mest mulig like premisser og, for det er ikke så voldsomt mange parametre å endre som dempere, demperoppsett osv.

Moderator  support