Hei! Har en 2009 Schwinn Moab Pro MTB hardtail med karbonramme. Den har vel ca 150 mil på baken. Oppdaget nå at det er sprekkdannelse i overgangen mellom seterøret og overrøret på begge sider. Vanskelig å se om dette er en lakkskade eller en skade (tretthetsbrudd) i selve karbonen. Noen som har vært borti lignende og vet om slikt vanligvis er dekket av garantien? Kan tenke meg at det er her setepinnen ligger å skaper bevegelse under bruk. Kan jo være at lakken sprekker pga at karbonen beveger seg... Erfaringer/tips mottas med takk:)
1) vask skikkelig godt 2) ta et par bra bilder, post i tråden 3) samle opp innspill herfra 4) kontakt forhandler med et velbegrunnet fremlegg om at dette skal dekkes på garantien.
Regner med at setepinnen har vært lang nok til å gå forbi underkant av overrøret (maksmerket på pinnen er av hensyn til pinnen, og er irrelevant med tanke på ramma)?
Jeg har sett disse tidligere, og mest sannsynlig er det en underliggende sprekk i karbonet. Ta bra bilder av sprekkene. Dette både for å kunne dokumentere ovenfor forhandler, men også for å kunne sammenligne senere om sprekkene utvider seg.
Om dette kommer av en fabrikasjonsfeil eller av en for høyt plassert setepinne er vanskelig å si.
Jeg sniker meg inn i denne tråden. Håper det er i orden.
Jeg oppdaget i dag et sår på setestaget på min Look 586 RSP. Usikker på om dette er snakk om lakkskade eller om det er noe dypere jeg bør bekymre meg for. Noen som har litt peiling som kan uttale seg? Rammen har nettopp vært i Frankrike for relakkering på garanti, og har kun gått kanskje 500km siden rammen kom tilbake. Ekstremt kjipt og bittert.
Uuæh. Det der så slettes ikke bra ut. Gjør som cht sier, klem på området rudt, og kjenn etter om det er mykere enn forventet. Ikke dra på tur før du vet om det er OK.
Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Jeg låner denne tråden litt. Vasket sykkelen i dag, og fant en sprekk på seterøret! Sykkelen er en Bianchi, som er i sin tredje sesong. Håper at det bare er en sprekk i lakken...
Skal ta en tur til forhandler i morgen. Men hvordan er det med garanti? Som sagt, så er den tre år gammel, og har vært på service etter hver sesong der jeg kjøpte den.