Sone 3 innbakt i langtur
|
Sone 3 innbakt i langtur
09/03/2012 18:44
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Har fundert på noen treningsmetoder, som jeg håper noen har noe synspunkter eller erfaringer med.
1. Langtur på ca. 3t hvor det kjøres på terskel i bakkene, gitt at de er relativt lange(<5min). Hvis total tiden i sone 3 på langturen er tilsvarende en intervall økt, er dette et bra alternativ for intervall? Tenker at dette blir litt mer rittrelatert, samt en får kombinert langtur med intervall?
2. Har det noe for seg å kjøre på litt i bakkene på enkelte langturer, ikke opp mot terskel, men sone 2/ lav sone 3? Vil man få litt bedre kjørestyrke i bakkene av dette? Eller bør man ta det rolig i bakkene også, på rolig langturer?
Fra før har jeg vært veldig forsiktig på langturer og tatt det helt med ro, men greit å utforske litt nye metoder.
Redigert av Stokkz; 09/03/2012 18:46.
|
|
|
Re: Sone 3 innbakt i langtur
[Re: Stokkz]
09/03/2012 19:33
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
Har fundert på noen treningsmetoder, som jeg håper noen har noe synspunkter eller erfaringer med. ... 2. Har det noe for seg å kjøre på litt i bakkene på enkelte langturer, ikke opp mot terskel, men sone 2/ lav sone 3? Vil man få litt bedre kjørestyrke i bakkene av dette? Eller bør man ta det rolig i bakkene også, på rolig langturer?
Fra før har jeg vært veldig forsiktig på langturer og tatt det helt med ro, men greit å utforske litt nye metoder. Generelt sett er det ikke noe å tenke på om man kjører litt i bakkene på rolige langturer, men det hele kommer jo ann på hvor mye man trener. Har du tre økter i uka, trenger du vanligvis ingen rolig tur. Da ville jeg heller kjørt ganske hardt og langt. Uansett, spiller det ingen rolle for økta sin "rolige" del om du tidsvis er over den anbefalte sone 1, så lenge det ikke er den dominerende delen av økta. Synes det er lurt på utforske nye metoder, personlig fikk jeg ikke skikkelig fremgang før jeg tråkka til skikkelig og økte drastisk på både lengde, intensitet og hyppighet på de harde øktene. Har fortsatt med det samme gjennom vinteren med enda mer økning, så får vi se om jeg bikker over eller blir enda bedre i år.
|
|
|
09/03/2012 21:20
|
jontheman
Medlem
|
Medlem
Jeg anbefaler masse hardt underveis i langturene, gjerne sone 4/5, men det er min mening da. 
|
|
|
09/03/2012 21:20
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
For å være litt mer konkret, så trener 5-6 ganger i uka, hvorav 2 er intervall. Så disse langturene med innlagt sone 3, er ment som et alternativ for en av intervallene, om dette da har noe for seg?, som jeg håper flere som har noen meninger om, ønsker å dele  Som du (Rønnern) sier, er det ikke så farlig å kjøre på litt i bakkene på rolig økter, så fremt det er en liten del av økta. Men har det noe for seg? Er jo selvsagt en mulighet å prøve seg frem, men er litt kjedelig om dette ikke funker, derfor er det litt tryggere med rådføring først 
|
|
|
09/03/2012 22:51
|
Rønnern
Skrotnisse
|
Skrotnisse
For å være litt mer konkret, så trener 5-6 ganger i uka, hvorav 2 er intervall. Så disse langturene med innlagt sone 3, er ment som et alternativ for en av intervallene, om dette da har noe for seg?, som jeg håper flere som har noen meninger om, ønsker å dele  Som du (Rønnern) sier, er det ikke så farlig å kjøre på litt i bakkene på rolig økter, så fremt det er en liten del av økta. Men har det noe for seg? Er jo selvsagt en mulighet å prøve seg frem, men er litt kjedelig om dette ikke funker, derfor er det litt tryggere med rådføring først  Rådføring på dette forumet vil gi deg nesten like mange svar som debattanter, kunnskapen er enorm, men erfaringene til de enkelte er allikevel ikke den samme. Det første spørsmålet ditt er jeg usikker på om jeg er skikket til å kommentere, da jeg selv ikke kjører intervaller i sone 3, jeg har lykkes med å kjøre de steinhardt (all out) hver gang. Skal man lytte på etablerte treningsråd, vil en langtur med innlagt intervall være hverken fugl eller fisk. Altså, du får ikke den rolige turen og intervallene blir en del av en enormt lang oppvarming og nedsykling. Har du overskuddet så kan det ha noe for seg å kjøre på litt ekstra i bakkene. Og om ikke annet, så for å gjøre økta morsommere og mer variert. Da vil jeg mene at du får noe utbytte av det. Tror heller man ikke skal være redd for å teste litt grenser, det er begrenset hvor ødeleggende det kan være. Og det er begrenset hvor mye effekt du også kan få av såpass små justeringer...
|
|
|
10/03/2012 10:33
|
olechr
More than words
|
More than words
For å være litt mer konkret, så trener 5-6 ganger i uka, hvorav 2 er intervall. Så disse langturene med innlagt sone 3, er ment som et alternativ for en av intervallene, om dette da har noe for seg?, som jeg håper flere som har noen meninger om, ønsker å dele  Som du (Rønnern) sier, er det ikke så farlig å kjøre på litt i bakkene på rolig økter, så fremt det er en liten del av økta. Men har det noe for seg? Er jo selvsagt en mulighet å prøve seg frem, men er litt kjedelig om dette ikke funker, derfor er det litt tryggere med rådføring først Jeg gjør dette mye selv. Men da er det ikke en rolig langtur men en "intervalltur". Fin trening mot lengre ritt.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/03/2012 10:42
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
Glitrende økt, bedre enn intervalløkt. Bare pass på du ikke ender med trw intervalløkter pluss hard langrur.
|
|
|
10/03/2012 16:07
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Først og fremst, takker for responsen  Rønnern: Du har nok et poeng i at det er begrenset hvor ødeleggende litt prøving kan være. olechr og sigmund1:Hvordan legger dere opp en slik økt, både med tanke på intensitet og tid i de ulike sonene? kan en 3 timers tur hvor en sykler i sone 1 på flatene og sone 3 i bakken, med en total tid i sone 3 på 40-50 min være en måte å gjøre det på? Skal passe på at det ikke blir 3 intervalløkter og hard langtur, har gått på en slik smell før ved å trene for hardt, som har satt meg ut over en lengre periode. Derfor er jeg litt usikker og forsiktig, og ønsker å forhøre meg litt.
|
|
|
10/03/2012 16:25
|
sigmund1
Ivrig
|
Ivrig
For min del kommer det mest an på dagsform, humør og løypeprofil for dagen. Optimalt kjører man tre timer med rolig (sone 1/2 ikke sone 0) også kjører man 40 - 60 min intervall til slutt, enten som et sammenhengende tempodrag eller som forksjellige former for langintervall.
Dette krever dog motivasjon og en god dag, eller i det minste en god løypeprofil og ikke minst fornuftig mat og drikkeinntak.
Oftest blir det helt rolig (sone 0-1) med hardkjøring i de litt lengre bakkene man støter på slik at det blir spredd utover langturen. Med Strava blir det typisk bånn gass på stravastrekkene i langturen.
SÅ med andre ord er ditt forslag omtrent sånn jeg ofte ender opp. Utfordringen med bakker er at de ofte er litt for korte, det bør ihvertfall være minst et drag på mer enn 10 min.
|
|
|
10/03/2012 16:45
|
olechr
More than words
|
More than words
Kjører det på flere måter. Men hvis det skal være 4 timer så blir det ca slik:
-ca 1 time rolig. (da i sone 1) -et rolig drag flatt eller bakke i sone 2 da feks 4 min.
Når jeg har gjort dette på mallorca har jeg gjerne hatt feks 4 bakker av ca 15 min jeg kjører intervaller. Så gjerne et flatt mot slutten. Avslutter med 30 min rolig.
Det som er viktig er å kjøre rolig imellom dragene. Så sant du ikke skal ha en lang halvhard tur.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
10/03/2012 17:30
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for svar, føler meg klokere på dette nå. Ser at slik dere kjører disse øktene ikke er så ulikt hva jeg har sett for meg. Sitter med en bedre følelse på en slik økt når en vet at det er flere/proffer som gjør det samme  , og slipper den uvitenheten om dette bare blir tull  Ser for meg dette også kan være gøy når man er flere som trener sammen 
|
|
|
10/03/2012 17:32
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Masse gode svar. Men pass bare på at du får nok hvile slik at du er restituert før neste økt. Fort gjort å havne i den fella at man drar med sure bein inn i neste hardøkt. Du får en følgefeil i treninga. Tli slutt blir alt bare tull. Lytt til kroppen.
|
|
|
[Re: erling]
10/03/2012 17:51
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Masse gode svar. Men pass bare på at du får nok hvile slik at du er restituert før neste økt. Fort gjort å havne i den fella at man drar med sure bein inn i neste hardøkt. Du får en følgefeil i treninga. Tli slutt blir alt bare tull. Lytt til kroppen. Man trenger ikke alltid og være restituert før neste økt. Kan fint kjøre hardt flere dager på rad med dårlige bein flere dager. Man må bare hvile mer etterpå.. Hvorfor kjører mange seg ellers i form med etapperitt. De har neppe gode bein hele tiden. Kjøre seg ned og bygge seg opp. Må ikke bygge seg opp mellom hver økt.
|
|
|
10/03/2012 17:52
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for rådet. Skal være påpasselig med å kjøre kun 2 hard økter, med mindre det dukker opp noe spesielt. Samt være forsiktig på langturene med å ikke dra på for mye i bakkene, da bør det nok gå bra.
|
|
|
10/03/2012 17:59
|
Stokkz
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kriss, du har vel et poeng, men dette er kanskje litt mer forbeholdt de litt bedre. For min del vil da kanskje periodesering av uker være mer rett om jeg skal velge en slik variant, der en hard uke består av 3-4 hard økter og mye mengde etterfulgt av en rolig uke ?
|
|
|
[Re: Kriss]
10/03/2012 18:14
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Masse gode svar. Men pass bare på at du får nok hvile slik at du er restituert før neste økt. Fort gjort å havne i den fella at man drar med sure bein inn i neste hardøkt. Du får en følgefeil i treninga. Tli slutt blir alt bare tull. Lytt til kroppen. Man trenger ikke alltid og være restituert før neste økt. Kan fint kjøre hardt flere dager på rad med dårlige bein flere dager. Man må bare hvile mer etterpå.. Hvorfor kjører mange seg ellers i form med etapperitt. De har neppe gode bein hele tiden. Kjøre seg ned og bygge seg opp. Må ikke bygge seg opp mellom hver økt. Jeg snakker om vanlige dødelige mennesker som har familie og er i full jobb og sykler et ritt i ny og ne. Men jeg ser poenget ditt og er enig i hva du sier.
|
|
|
|
|