|
Trening ved dårlig restitusjonsmuligheter
|
Trening ved dårlig restitusjonsmuligheter
09/03/2012 13:39
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har en livssiutasjon som gir lite mulighet for restitusjon mellom økter. Dette går både på muligheter for søvn og gjevnt høyt stressnivå. Merker at jeg bruker lang tid på å komme meg etter intervaløkter, mens lavintensitet ikke skaper de samme problemene. Hva vil gi best effekt: Lavintensitet så ofte praktisk mulig, eller høy intensitet med lange nok pauser til restiitusjon (da snakker vi maks to økter i uka).
Mvh
|
|
|
Re: Trening ved dårlig restitusjonsmuligheter
[Re: BjKj]
09/03/2012 13:47
|
jontheman
Medlem
|
Medlem
Hvis man trener nok trenger ikke kroppen restitusjon, da restituerer den seg mens du trener rolig. Jeg har trent mye de siste årene og snakker av erfaring. Jeg vet også at du må trene max av det kroppen tåler for å bli god, så jeg anbefaler at du gjør akkrat det!
Mvh Jontheman
|
|
|
09/03/2012 14:42
|
stosu
Besatt
|
Besatt
tren hardt når du har overskudd, og med korte rolige økter mellom hardøktene. Da ender du nok opp på 2-3 harde økter og 2-4 rolige økter i uka.
Vær nøye med at de rolige øktene er roooolige
Redigert av stosu; 09/03/2012 14:42.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
09/03/2012 14:57
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Har en livssiutasjon som gir lite mulighet for restitusjon mellom økter. Dette går både på muligheter for søvn og gjevnt høyt stressnivå. Merker at jeg bruker lang tid på å komme meg etter intervaløkter, mens lavintensitet ikke skaper de samme problemene. Hva vil gi best effekt: Lavintensitet så ofte praktisk mulig, eller høy intensitet med lange nok pauser til restiitusjon (da snakker vi maks to økter i uka).
Mvh Husk at lavintens trening totalt sett krever mer tid, det er liten effekt i å trene 15 minutter rolig fem ganger i uken:-( Så dersom det er "tidsklemma" som gjør det vanskelig vil jeg anbefale deg å legge en plan for uken og se hvor det kan passe å få inn en treningsøkt. Dersom du kun har mulighet til trening to ganger i uken vil jeg anbefale deg å kjøre en ca times økt med ca 10-20 min oppvarming og deretter sammenhengende hardt (Nedre sone 3=82-86%max hr) og den andre som en langintervall økt med ca 15-25 min oppvarming og deretter drag på mellom 3-8 minutter (Sone 3-4=85-88/9x%max hr). Og skulle du finne tiden anbefaler jeg økt nr tre som en roligere langøkt på 1,5 time++ med Sone 1 snittpuls (opp til 72%) mvh morten
|
|
|
[Re: jontheman]
09/03/2012 14:58
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Hvis man trener nok trenger ikke kroppen restitusjon, da restituerer den seg mens du trener rolig..... Hvis man trener (hardt) nok trenger man restitusjon! Hvor mye man tåler å trene er dog individuelt. Når man trener "bygger man kroppen ned" og restitusjonen er kroppens gjenoppbygging, det som gjør at man blir i bedre form. Og ja, en rolig økt kan være restitusjon. Det er totalmengden og -intensitet som avgjør hvor my restitusjon man trenger. Dersom man ikke får nok restitusjon vil man over tid redusere kapasiteten og bli overtrent.
|
|
|
[Re: stosu]
09/03/2012 14:58
|
over the top
Ivrig
|
Ivrig
Vær nøye med at de rolige øktene er roooolige
+1
|
|
|
[Re: over the top]
09/03/2012 15:01
|
stosu
Besatt
|
Besatt
Dersom man ikke får nok restitusjon vil man over tid redusere kapasiteten og bli overtrent. Slutt å pynte på det'a... Det heter feiltrent
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
[Re: stosu]
09/03/2012 17:12
|
BjKj
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for gode innspill! Tid er en faktor, men ikke det største problemet. Har muligheter til å legge inn en del som sykling til og fra jobb, 18.5 km. Med litt omvei nå og da kan det bli litt. Syklet nå på tirsdag. Rolig inn og hardt hjem (bla Ryenbergveien opp. Hardt.). Det satt lenge i. Problemet er først og fremst mangel på søvn. Trenger 6-7 timer, får som regel 5-6.
Kanskje dette er et greit program:
Frem til snøen går i skogen: Man: Rolig inn til jobb, omvei viss mulig. Legge inn 4-5 harde drag på hjemvei. Ons: Rolig inn. Rolig tilbake. Omvei viss mulig Fre: Rolig inn. To lengre drag hjem. (Trening er så godt om umulig annenhver helg. På "fri"-helger: En langtur rolig sykkel eller løp)
Når snøen går i skogen og beina har blitt litt mer villig: Rolig til og fra jobb så ofte som mulig En rolig stiøkt i uka En økt lengre dra (fartstreningsøkt på grus. birken/ grenseforberedelse) En hardøkt med korte drag.
Må nok regne med å ikke kunne gjennomføre alle disse alltid, men noe må man strekke seg etter.
Mvh
|
|
|
|
|
|