Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ski i St. Anton:Tips?

Ski i St. Anton:Tips? #1347204 07/03/2012 16:00
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Jeg skal snart til St. Anton, og selv om jeg har vært mye i alpene, har jeg aldri besøkt denne sagnomsuste, østerikske perlen.

Jeg reiser med fruen, og vi er ute etter sånn ca 50/50 dyp løssnøkjøring og fantastisk alpestemning (ev. 60/60, som Solberg). Foreløpig er bare flybiletter til Zürich bestilt, og jeg håper noen har tips om f.eks:

- Er det greit å ta bussen fra flyplassen, eller er det en (stor?) fordel å ha bil hvis det dumper et sted like ved? Kommer man seg nok rundt med skibusser og heiser?

- Hvor er det fint å bo? Er det selve St. Anton som gjelder, eller er det bedre i St. Christoph eller et annet sted? Noen hoteller som er ekstra bra?

- Er det noen flotte nedkjøringer man må få med seg, type Laub i Engelberg, Vale Blanche fra Grand Montets, etc?

- Noe annet man bør være klar over?

Alle tips er topp, takk!

Christian
[ Blodsmak | @blodsmak_no | Strava ]
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347326 07/03/2012 19:12
xakire Offline
Entusiast
Entusiast
Gled dere!

Har vært 3 ganger 10 dager i St. Anton området og har på langt nær testet alt.
2 ganger har vi bodd i selve St.Anton, og siste gangen i St. Jakob noen få km fra St.Anton. Skibusser går ofte, så var lite problem å komme seg rundt.

Har reist med kompiser alle gangene, men med fruen hadde jeg nok valgt et fint hotell i eller nær St. Anton. Mest liv og morro, mye å se, shoppe osv dersom det er dårlig vær o.l. Kommer litt ann på hva dere er ute etter.

Har ikke tatt buss fra Zurich, men kan abefale tog. Skal være en enkel sak fra Zurich, husker ikke hvor lang tid vi brukte. God plass til ski/brett osv.

Uendelig mange flotte løssnø nedkjøringer. Av lett tilgjengelige kommer man ikke unna de to muligheten fra toppen av Albonagrat 2 heisen, Den ene til Stuben, den andre til Langen. Til stuben går man litt først, til Langen starter nesten like ved restauranten. Svært polpulære, men med muligheter for egne valg underveis.

Har dere tid/penger og lyst syns jeg en guide gir utrolig mye morro! Steder man aldri hadde funnet selv og muligheter for urørt snø!!

Er man sugen på en liten utflukt er Sonnenkopf verd et besøk, mindre besøkt enn resten av skistedene i Arlberg området og kanskje litt i skyggen, men har hatt veldig stort hell med å finne løssnø lenge etter snøfall og nydelig skogskjøring!

Sikkert mange med andre gode tips!

Reiser gjerne tilbake ICON_SMILE

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347370 07/03/2012 19:54
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Kom tilbake fra St.Anton på mandag. Jeg var nede sammen med en kamerat, og vi fløy også til Zurich. Vi er så bedagelig anlagt at vi leide bil, overnattet et stykke utenfor sentrum (siden vi ikke skulle være lørdag-lørdag skulle de sentrale hotellene ha litt mye for to enkeltrom), og kjørte til bakken hver dag. Var i selve St.Anton første dag og Lech den neste. Fint begge steder, men såpass langt i mellom at jeg nok ikke ville byttet sted samme dag.

Med fare for at tråden din sporer av, så nevner jeg at Ichgl nok passet oss bedre (dag 3 og 4)...

Oppsummert; Jeg hadde egentlig ikke så mange svar på spørsmålene dine, men skiferie i St.Anton kan vel aldri bli feil.

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347505 07/03/2012 23:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Pettnau og St Jacob er billiger alternativ til St Anton og går busser regelmessig derfra! Genrelt sett er leiebil med fleksibelt en tog/buss, ikke så mye dyrere heller antar jeg.

Skikjøringen og alpestemningen er det ikke noe i veien, men er jo et charterhål, og skandinavene høres godt! Fra Zurich er det jo enda kortere til andre steder som f.eks Engelberg eller Andermatt, eller Montafon dalen som kommer litt før St Anton, og som hypes bra nå En samling av flere skisteder med liten Skandinavisk påvirkning.

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Oddefa] #1347630 08/03/2012 09:31
StigB Offline
Señor
Señor

@oddefa.Litt utenfor tema, vi var de første nordmenn på Hotell Perner i Obertauern (neste år er allerede bestilt, lite men trivelig sted ICON_SMILE ). Ikke så vi noe til svenker, snakka med to dansker som var på dagstur.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: StigB] #1347740 08/03/2012 11:35
rexiplex Offline
Ringrev
Ringrev
Har vært noen turer til St.Anton både sommer og vinter, og det har ikke skuffet så langt...

Masse gode tips her, så jeg har vel ikke så mye ekstra å komme med ihht skikjøringen, men selv om det er mye snø blir det fort oppkjørt i de mest tilgjengelige områdene. Osthang fra Galzig er kanskje det mest tilgjengelige, men da må du være blant de første opp med heisen etter snøfall. Schöngraben (fra Gampen) er også flott, men populært.

På Rendl kan du også få mange flotte runs, og på denne siden er det som regel litt mindre folk.

Stuben er manges favoritt, og med litt trasking fra toppen kan du nå mye usporet. Du må dog belage deg på tog eller buss tilbake til utgangspunktet.

I Sonnenkopf vil du nesten alltid finne usporet snø, enten i skogen ned ved gondolen, eller på baksiden (min favoritt). Ta Glattingrat til toppen, og dukk ned i urørt pudder på baksiden. En lag fin transportetappe ned til Klösterle hvor du så tar bussen tilbake til Sonnekopf, evt. tilbake til Stuben/St.Anton. Er du heldig med tiden kan du også ta toget.

Å ta tog fra Zurich er en veldig behagelig måte å reise på, og skibussene i Arlberg tar deg dit du måtte ønske under oppholdet i St.Anton.

Den beste stedet å bo i St.Anton er garantert Piltriquitron-Skiers Lodge . Jacob og Conny er skikjørere og eventyrere, og serverer en knall frokost hver morgen. I tillegg har de masse godt øl i skapet :-)

En smak fra vinteren 2011: St.Anton vinter 2011

Og en smak fra sommeren 2011: St.Anton sommer 2011

GOD TUR!

-Ola Martin
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347789 08/03/2012 12:46
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Mange takk for bra tips, alle sammen - veldig bra!

Skal få låne en Arlberg-guidebok av en kamerat, og skal finplanlegge med fruen når hun er tilbake fra Svalbard. Topp med konkrete botips! Tror vi satser på tog, ja, siden bilen stort sett bare brukes til/fra, og koster over 3000kr.

Apropos Andermatt: Hvis noen skal dit, anbefaler jeg et besøk hos mikro-skifabrikken Birdos. Innehaver Dan er godt i gang med guide-utdannelsen også. http://birdos.com/ Har forresten noen bilder fra Andermatt også: http://superelectric.net/2009/andermatt/, http://superelectric.net/2010/andermatt/

Christian
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347798 08/03/2012 12:56
Straightline Offline
Ringrev
Ringrev
Enig med flere over her:
Av det mest sentrumsnære er det vel i Rendl det er enklest å finne usporet snø selv om en ikke er først i heiskøen.

Sitat: xakire
Uendelig mange flotte løssnø nedkjøringer. Av lett tilgjengelige kommer man ikke unna de to muligheten fra toppen av Albonagrat 2 heisen, Den ene til Stuben, den andre til Langen. Til stuben går man litt først, til Langen starter nesten like ved restauranten. Svært polpulære, men med muligheter for egne valg underveis.

Veldig bra å traske opp til toppen Maroikopfe fra nevnte heis også - det blir enda flere høydemetre ned til Langen togstasjon. På denne turen har jeg kjørt usporet snø to uker etter siste snøfall.

Sonnenkopf er også gull verdt å besøke.

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347816 08/03/2012 13:18
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
Pleier alltid å ha leiebiler vi. Litt bedre å se seg rundt, dagsbesøk i andre anlegg, og gjør reisen til/fra kjappere. 3.000 for leiebil en uke er dyrt, mulig det er Zurich som er en dyr flyplass å leie fra. Normalt fra plerier det å ligge på fra 1300-1500 og Italia og Tyskland pleier å ligge likt. Pluss drivstoff, så er normalt kun bil leien ekstrakostnaden med å ha bil.

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1347912 08/03/2012 16:16
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Leiebil: Har sjekket Holiday Autos og via SAS (Hertz, Avis), og det koster 2500+. Sveits er dyrere enn Frankrike (alltid lurt å vite i Geneve) og Italia. Da er det en liten knøttebil, hvor man må ha skibaggene opp i frontruta.. Tog koster 1800 t/r for to, og siden vi bare har 5 skidager, tror jeg det går bra uten bil-sightseeing.

Det betyr jo også at vi kan forsyne oss av alt i loungen på flyplassen, begge veier!

I tilfelle andre som skal til St. Anton leser denne tråden: Jeg fikk tips av en kamerat om dette chaleet: http://www.chaletrafalt.com/

Christian
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Straightline] #1347967 08/03/2012 18:43
xakire Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Straightline

Veldig bra å traske opp til toppen Maroikopfe fra nevnte heis også - det blir enda flere høydemetre ned til Langen togstasjon. På denne turen har jeg kjørt usporet snø to uker etter siste snøfall.

Aah Maroikopfe, glemte den altså! Et veldig bra alternativ, lett tilgjengelig, men de færreste tar turen da det er så fristende å sikte rett mot Langen eller Stuben fra Albonagrat!!

Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: rexiplex] #1348010 08/03/2012 20:03
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Sitat: rexiplex

Den beste stedet å bo i St.Anton er garantert Piltriquitron-Skiers Lodge . Jacob og Conny er skikjørere og eventyrere, og serverer en knall frokost hver morgen. I tillegg har de masse godt øl i skapet :-)

Har kun vært i St, Anton på sommeren (merkelige greier) - et flott sted, og lodgen til Jacob og Conny er absolutt stedet å bo.

Hvis Sonnenkopf er like bra ned på vinteren som med sykkel på sommeren, så må det være et topp sted.

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1350088 12/03/2012 15:39
Christian Offline OP
Uflaks
OP Offline
Uflaks
Det blir Piltriquitron-Skiers Lodge! Og tog fra Zürich.

Mange takk for skitips, har notert og skal låne guidebok og planlegge både episk (jada) skikjøring og episk solveggsitting.

Christian
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1350260 12/03/2012 19:53
rexiplex Offline
Ringrev
Ringrev
Godt valg!!

God tur, og hils vertskapet!

-Ola Martin
Re: Ski i St. Anton:Tips? [Re: Christian] #1352846 16/03/2012 22:31
Asbj Offline
Tørr bak øra