Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kan en hund savne seg syk ?

Kan en hund savne seg syk ? #1345286 04/03/2012 21:01
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sønn min har flyttet ut for å studere.
Hunden vår går rundt og piper, sover i senga hans
og bærer skikkelig preg av sorg og mistrivsel.
crying2 crying2 crying2 crying2 crying2

Har hatt en kollega som led av kjærlighetssorg når
kona dumpa ham - hunden vår oppfører seg på samme måten.

Er redd for at han kan sørge/savne seg syk - kan han
bli fysisk syk eller har han bare fått seg en psykisk knekk
som går over ?

Æresmedlem i KrampeKameratene
Re: Kan en hund savne seg syk ? [Re: ScottRacing] #1345330 04/03/2012 22:22
Sykkelbob Offline
Besatt
Besatt
Hunder er flokkdyr og kan reagere en hel del på at deler av flokken er borte - særlig hvis den som er borte ble oppfattet som en form for leder (i hundens øyne). Hunder er ulike og noen viser mer "intellekt og følelser" (i mangel på mer presise uttrykk) enn andre.

Men hunder er også svært fininnstilte instrumenter når det gjelder kroppsspråk og andres følelser (noe som igjen er viktig for dem som flokkdyr) og gjenspeiler som oftest sinstilstanden til sine eiere.

Så det kan hende hunden føler reellt savn. Det kan hende den gjenspeiler din egen sinnstilstand - eller begge deler.

Skal ikke påstå å være veterinær, så ta dette med en klype salt: Men jeg tviler på at den vil bli fysisk syk av det. Jeg tror hvis du avleder oppmerksomheten dens en del framover, så innretter den seg etter den "nye" flokken.

Re: Kan en hund savne seg syk ? [Re: ScottRacing] #1345448 05/03/2012 08:51
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde en hund som slet da jeg ble borte. Spiste ikke og ble helt apatisk. Det hjalp at han kom på besøk hvor jeg var på ferie. Et par timer og vips, så aksepterte han at jeg var på ferie.

Men det kan være litt viktig å gi han tabletter som vekker appetitten hans.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Kan en hund savne seg syk ? [Re: ScottRacing] #1346035 05/03/2012 23:35
poi Offline
Entusiast
Entusiast
Hei.
I kraft av å være dyrlege og i tillegg ha endel erfaring med hundetrening, kan jeg forsøke å svare.
Hunder kan i mange tilfeller endre adferd når flokkmedlemmer forsvinner. Om dette skal forveksles med savn kan man jo diskutere, men det er klart at hunder har et følelsesregister som spenner ganske bredt. Tror usikkerhet og forvirring er mer passende beskrivelse her. Det som er viktig i en sånn situasjon er å skape trygghet rundt hunden og ha gode rutiner på turer, hygge, mental trening, foring osv. Piller for økt matlyst kjenner ikke jeg til, men det som kan være værdt å prøve er DAP. Dette finnes både som spray, til å plugge i stikkontakt(fordamping) og som halsbånd. Inneholder/skiller ut feromoner som beroliger og senker stressnivå. Fungerer veldig bra på noen, og mindre bra på andre hunder. Finnes hos veterinærer og på noen apoteker.

Uten at jeg vet noe om rase/alder her, så kunne det og vært en ide å få hunden sjekket for andre lidelser i et sånnt tilfelle. Kroniske smerter (primært i ledd/rygg/bevegelsesapparat, men og andre steder) gir lignende syptomer som du beskriver.

Re: Kan en hund savne seg syk ? [Re: poi] #1346187 06/03/2012 09:14
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hunden virker pigg og rask på turer
og når den aktiviseres ved dressur.

Trygghet for den så det holder, aldri ett hardt ord
og han ligger på fanget i sofaen og i senga med yngstemann.

Men som sagt - i perioder sturer han skikkelig
og det virker som at han gremmes. Når eldstemann kommer
hjemom på besøk går bikkja fullstendig bananas bigsmile sun martini notworthy msnheart1 rotfl cheers present

Redigert av ScottRacing; 06/03/2012 09:16.

Re: Kan en hund savne seg syk ? [Re: ScottRacing] #1346196 06/03/2012 09:20
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Har det vært sånn lenge?

Vi sendte bort vår hund til svigers i begynnelsen av desember slik at han kunne bo der til vi fødte barn. Han ble boende der i 2mnd. Han var ganske surrete og merkelig i 3 uker fortalte de. Han leita etter oss på det rommet vi sover på når vi er der et ganger per dag de første 3 ukene. Deretter roa han seg, men innimellom måtte han sjekke om vi ikke kom snart, fortalte svigers.

Etter to måneder var faktisk gjensynsgleden også bare sånn passe, dvs han var mer ivrig når han så svigerfar enn meg :-)

Han mista ikke matlyst eller var deppa sånn sett, men han savna uten tvil, en periode.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Kan en hund savne seg syk ? [Re: RazeFaze] #1346235 06/03/2012 10:03
ScottRacing Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: RazeFaze
Har det vært sånn lenge?

det har vært slik i ca 6mnd