To slike motorstyringer koblet til PC via USB er alt du trenger for å styre en motor. Styringsprogrammet har plugins som jobberi bakgrunnen av populære fly- og bilspill og tar ut nødvendig telemetri. Det er også et profilprogram hvor du lager profiler for maskinen din og hvert enkelt spill slik at maskinen oppfører seg akkurat som man vil.
Min maskin er fundamentalt forskjellig fra de andre simulatorene som er laget. Så godt som alle andre har laget sin simulator med rotasjonspunktet under setet, fordi det er enklest. Man trenger bare en drivknute under setet, og en plate, så er den nesten komplett. Problemet med det er at mange av kreftene som påføres kropen blir motsatt. Se denne videoen som et eksempel http://www.youtube.com/watch?v=XhmmWWjhx_o&feature=player_embedded Når han bremser så blir kroppen hans dyttet fremover for å skape den ønskede fremoverlente vinkelen som skal simulere bremsekrefter. Det samme gjelder i svinger. Man kan se at hodet kastes feilvei idet setet akselererer, og ikke oppnår riktig følelse før det har stoppet. Dette er grunnen til at jeg ikke ha rgiddet bygge en simulator før.
Min simulator har rotasjonspunktet på begge aksene høyt over hodet, slik at kroppen opplever alle kreftene i den retningen de oppleves når man kjører i virkeligheten. Jeg har også justerbart rotasjonspunkt, og kan senke rotasjonspunktet helt ned til brystnivå ved å vinkle skinene jeg har brukt, slik at simulatoren roterer rundt brystet mitt. Det er fordi jeg har tenkt å bruke den i flysimulatorer også. Ulempen med mitt konsept er at det krever litt mer effekt og bevegelsesrom, og er mange ganger mer komplisert å bygge.
Re: Jeg har laga meg ny leke. Simulator med bevegelse.
[Re: Tor Arne]
#134503104/03/201212:58
Maskinen min er litt fremtung, men det er med vilje. Jeg kunne ikke unngått det uten å kompromittere på hvor rotasjonspunktet havner i forhold til kroppen. Jeg har bestilt en pneumatisk sylinder og skal lage meg en luftfjær som gir konstant press fremover for å nøytralisere vekten fremme. Foreløpig bruker jeg bare en strekkfjær, som ikke er optimalt da den blir hardere jo mer den strekkes, og svakere der den trengs mest. Den er så vidt synlig i bildet av kabelkveilen.
#134504404/03/201213:08
Her er et bilde som viser hvor rotasjonspunktene havner i de forskjellige modusene. Jeg har også en tredje modus som ligger midt imellom disse to, og da havner rotasjonspunktet rett over hodet mitt.
Redigert av Tor Arne; 04/03/201213:11.
#134504804/03/201213:13
Det er telemetri direkte fra spillets fysikkmotor. Jeg tror det i noen tilfeller er spillutviklerne selv som har laget plugin.
Bremsefølelse fungerer bra med min simulator, men det er ikke snakk om mange G man opplever, og jeg tror ikke det er så oppløst at man merker tydelig når man bremser over grensen. Jeg skal kjene etter neste gang. Det er god hjelp i et godt force feedback-ratt når man skal bremse da. Det som er aller mest moro er å kjøre utfor bratte bakker i høy fart. Det føles faktisk som om man raser utfor.
Jeg prøvde med X-plane 9 i kveld. Tiden gikk mest med på å justere motorstyringen så det ble bra, da det var litt hakkete respons med samme verdiene sim funka i bil. Jeg fikk det til etter hvert. Jeg prøvde å fly i mye turbulens og det var helt latterlig. Jeg ble ekstremt flysyk.
Det støtter også MX Flight Sim X.
#134594005/03/201221:01
Jeg kjører Eyefinity med et HD 6870-skjermkort. Det fungerer veldig bra. CPU er en i7 950 som er klokket to 4 GHz.
Jeg har vurdert å kappe plasten rundt skjermene, men vet ikke om jeg gidder. Når man spiller så legger man ikke mye merke til mellomrommene, for det kompenseres for det enten gjennom driverprogrammet, eller i spill som har støtte for det. Jeg har kjørt med Eyefinity i tre skjermer lenge før jeg bygde simmen, og det var aldri plagsomt.
Redigert av Tor Arne; 09/03/201222:39.
#134873309/03/201223:57
ok. Har bare testa eyefinity selv, hadde aldri plass til mer en 2 skjermer, så ble ikke noe av for min del. 7970 annbefales også. 3gb ram som hjelper betraktelig når man gamer med eyefinity.
Men utrolig kuult prosjekt, skulle ønske jeg hadde plass til noe sånt selv. Blir jo en del gta 5 og dirt 3 for tiden.
#136470103/04/201216:51
Pedalbokskameraet har bittelitt anne bildefrekvens enn det andre kameraet, mindre forskjell enn det var mulig å utbedre i redigeringsprogrammet, så det er ikke syknronisert på slutten. HVis du lurer på hvorfor en F1-bil har H-gir så er det en F1-bil fra 1979.
Har lyst på 32" nå. Kanskje det er nok med 27" - må måle.
Redigert av Tor Arne; 03/04/201216:52.
#136486203/04/201220:43
tror kanskje det hadde vært fetere med kamera monter i sete ryggen eller noe annet sted som satt fast i selve setet, da bevegelsen så noe rar ut kontra det man så på bildet:p om bildet beveger seg sammen med resten så kanskje det sier seg selv hvorfro, men sykt sweet rigg du har laga vil jeg si:p
Bevegelsene lurer kroppen til å tro den opplever G-krefter, og bakker. Når lyset er av så merker man ikke at det tilter i svinger og bremsing, man kjenner bare dyttinga når man forventer det.