Da kan jo jeg kommer med en Trondheimsmelding. Gikk en tur langs Ladestien idag, og den tror jeg er veldig morsom med piggdekk nå (bare velg tidspunkt med omhu, masse folk som går der og nyter vårsola på dagtid i helgene). Fin blanding av is og bart, og hardt og fint. Regner med å teste ut selv temmelig snart.
btm
Re: Føremeldinger i Trøndelag
[Re: btm]
#134494204/03/201208:58
Will do Er fort to timer å kjøre herfra, men når reverben e på plass så må det prøves fort. Var ute og prøvde takstativet i dag. To STORE problemer som kom til syne...
1. Armen på min Thule FreeRide rekker ikke opp til ramma. 2. Ramma er for feit for gapet på FreeRide'en...
Fare for at jeg må oppsøke en butikk og få fatt på en OutRide med gaffelfeste
Er ei Genius ramme. Har prøvd å flytte hjulfestene, men problemet er egentlig fremre festet. Hadde dette kommet lengre frem så hadde det muligens gått. Har uansett bestilt på en OutRide nå. Sånn at jeg fester gaffel istedenfor ramme. Synes selv det virker smartere enn å klemme karbon... Selv om det naturligvis er gammal myte på en slik type sykkel.
Da kan jo jeg kommer med en Trondheimsmelding. Gikk en tur langs Ladestien idag, og den tror jeg er veldig morsom med piggdekk nå (bare velg tidspunkt med omhu, masse folk som går der og nyter vårsola på dagtid i helgene). Fin blanding av is og bart, og hardt og fint. Regner med å teste ut selv temmelig snart.
Du gikk "hovedstien" regner jeg med? Du må ta en runde på de interessante stien å se status, de blir ofte bare mye tidligere, selv om jeg tipper det er noen uker for tidlig enda.
Stemmer det Nils, men du har vel ProRide? FreeRide har kortere arm
Doh, stemmer det. Bra du har bedre oversikt enn meg... :-) Som om ikke det var nok: Jeg ser av bildene på Thule sin webside at jeg husket feil. Det var det fremre stativ-festet jeg flyttet lenger bak.
Stemmer, jeg gikk hovedstien, men hadde selvsagt litt blikk ut til sidene også. Og der var det lovende bart, men enkelte snøpartier er det jo. Og snøen som ligger der er nok ikke så hardpakka som isen på stien. Men jeg tror det fint skal være mulig å få noen timer tidlig vårmorro. Håper å få forhandla meg fram til en liten tur i morra kveld, blir i så fall en tråd under utflukt.
Fikk testa deler av Ladesiten igår kveld, og det var gode greier for en stisugen syklist. Med lykt og piggdekk var det skikkelig underholdene, til og med hovedstien var moro. Noen av småstiene bar litt preg av Dagmar, men utover det var det knall. Men ruglete is kan være skikkelig glatt og guffen med Nokian 294, årets første skrubbsår er på plass etter en liten skiltur.
Finn et tidspunkt med lite forfolk, og Ladestien er flott vårmoro nå.
Hvis man skal måtte vente på tørre stier for å sykle, blir det svært lite sykling her i Trondheim. Jeg er fullt klar over at stiene er sårbare, spesielt på noen steder, men er det blitt snøfritt så skal jeg ut på sykkel.
Det ble tur på meg igår gitt. Klarte ikke vente lenger. Ladestien med minst mulig hvovedsti. Føremelding: Hovedstien er framdeles preget av en del is i de bratteste partiene, men denne forsvinner nok ganske fort. Ellers er det verdt å merke seg at stien er borte noen korte partier. Dette gjelder noen meter like ved stranda ca midt på stien (der ved huset som er kledt med flis), og noen meter der hvor det går jernbaneskinner. Virker som om stormen i vinter har skylt bort store stienblokker og betong. Småstiene er helt supre, og nesten uten unntak isfri. Noe gjørme selvfølgelig, men ikke så mye at jeg anbefaler å holde seg unna. Bare pass på å ikke gjøre ting verre enn de er. Kan trygt anbefale Ladestien for de som er klar for å begynne sesongen. I morgen tenker jeg å prøve meg på Steinåsen for å se hvordan forholdene er der, og evt. Vikåsen snart.
Da har jeg vært og sjekka litt på østsida. Vikåsen: Prøvde meg opp i fra Fortunalia, men snudde fort. Her trengs minst et par uker før det er kjørbart. Kanskje Henrikg kan finne ut hvordan det ligger ann på andre siden? Steinåsen: Her er det bare å begynne sesongen. Stort sett hele åsen er bar, inkludert den store droppen ved trafoen. Noen snøflekker på toppen, og innkjøringa fra Steinan er ganske isete ennå. Men for de som klør etter å leke i crux og hopp er dette en plass å besøke.
Skisporet har vel 0-30 cm snø på seg ja, men også småstiene har litt snø. Kikket mot Tomsetmarka og der var det mye snø igjen. Har ikke vært lenger opp i E-marka, men Vikåsen pleier alltid å bli bar uker før, så regner med at vi må vente en stund.
Ble innspirert av bilder fra Østlandet og tok en tur på fredag. Startet med Nidelvstien fra øvre leirfoss men der forsvant innspirasjonen fort gitt... Ikke så veldig mye snø i selve stien men bløtt og masse nedblåste trær, mistanke om at det finnes bever i området også Avbrøyt turen ved nedre leirfoss.
Ute og syklet meg en tur i dag. "Jukset" og syklet asfalten fra Orkanger til Børsa og oppover mot Skaun. Tok av mot Lisbetsætra og inn på grusveien der. Det er bart der, men helt sykt vått. Skogsmaskiner har drevet og hentet ut trær så vegen er kjørt stygg. I tillegg har skogsmaskinene tøffet innover i terrenget og laget perfekte en meter brede spor som er kjempeharde. Artig å sykle på, men ikke stort lengre enn en kilometer lange. Runden blir på 40km. Passe runde for litt mengdetrening