Søker råd i det o'store forum for å avhjelpe min rådvillhet. Det er folk her som er litt mer interessert i hjul enn det jeg er selv. Jeg skal bare ha noe solid som funker og ikke er dårligere enn det jeg har.
Jeg har en Spark 20 og en Scale 20 2010 modell som begge har dette DTSwiss hjulsettet XR20 som de ble levert med. Er vel en sånn OEM løsning laget for Scott. Finner i alle fall ikke tilsvarende hjul solgt "løst." Mener settet veier rundt 1700g. Problemet med disse er at det er aluminiumsnipler som fester eikene, og jeg har vel nå sikkert tatt 15 eiker på de to hjulsetta tilsammen på et par år. De ryker både foran og bak, både på FS og HT. I vinter har det gått spesielt mange når jeg har kjørt hardt i kulda. I følge min "hjulmann" hos min LBS er disse aluminiumsniplene på eikene "noe forbanna drit." Jeg er 78 kg, (på vei mot rittform på 75kg) så vekta burde ikke være noe problem. Jeg kjører nok jevnt hardt, men ikke hardere enn at normalt gode hjul burde tåle den bruken. Jeg må ha noe som tåler to runder i TSR og Ultra'n.
Er kanskje bare å bytte alle eikene så er problemet løst. Hvor får jeg evt gjort det på en skikkelig måte her nede i Østfold? Hjula jeg har er bra nok for meg de, når de funker, riktignok. Forslag mottas. Min LBS mener problemet løses ved kjøp av nye MAVIC Crossmax hjul. Sikkert bra det, men hvilke andre forslag finnes som er sammenliknbart med det jeg har idag? Jeg synes 6-7 lapper er mye å legge i hjul for en fyr som fortsatt nok har mest å hente på egen kapasitet fremfor å presse ekstra gram av riggen...