Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art!

Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! #1342552 28/02/2012 15:53
A4-Biorobot Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I fjor sommer hadde jeg besøk av broren min med terrengsykkel. Den ble plassert på verandaen i 5. etasje i en blokk hvor de 4 første etasjene bebos av sosialklienter, og de 4 øverste av sykehuspersonale. En vakker dag forsvant sykkelen, en custombygga cannondale F2000Sl optimoramme med crossmaxSL og Reba-gaffel, sporløst fra balkongen. Ingen av oss skjønte bæret av hva som hadde skjedd, men det er tydelig at også spiderman støttes med kommunal bolig.
Flash-forward til i går. Jeg kommer ut fra ny jobb i sentrum, og skal sykle hjem. Ved siden av sykkelen min står cannondale-sykkelen til broren min!!!!! Umiskjennelig, men samme custom-tuning, bare holkene, en pedal og sadel er byttet. Heller ikke dekkene var byttet. Dette er en sykkel bygget opp etter reklamasjon på en brukket ramme, det er altså ingen originaldeler, alt er byttet rundt.
Jeg slang på en kraftig lås på sykkelen og ringte broren min og agder politidistrikt. Politiet fortalte at de skulle komme å taue inn sykkelen, klippe av låsen, i påvente av å avklare hvem som var eier.
Vel, den nye eieren kom tilbake, og omsider politiet. Jeg avga personalia, ga dem saksnummeret på anmeldelsen fra i fjor, og så dro jeg hjem uten sykkelen.
Broren min tok da senere kontakt med politiet som ikke hadde tauet inn sykkelen. De hadde latt den nye eieren få sykkelen, da han angivelig hadde kjøpt den på hittegods-auksjon hos politiet!!
Denne historien blir jo da bare mer og mer utrolig, en sykkel som stjeles fra høyden i en blokk ved innbrudd, så DUMPES (angivelig) havner på en HITTEGODS-auksjon, for så å bli funnet i samme bygning som jeg jobber et halvt år senere!! Og så får ikke broren min tilbake sykkelen, fordi politiet hevder at den nå er tilbake hos rettmessig eier, da han har kjøpt den på hittegods-auksjon!!!
Jeg trodde godtroervervloven gjaldt i slike tilfeller, er det noen med juridisk kunnskap som aner om tyverier blir gjort lovlige, om politiet er heleren?

Byttet profil, ny er "Bioroboten"
Re: Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! [Re: A4-Biorobot] #1342563 28/02/2012 16:17
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Dette ble anmeldt da den ble stjålet og rammenummer innrapportert? Hvis ikke så er det vel ikke så rart i den havner på hittegodsen.

RoyE

Redigert av Compom; 28/02/2012 16:18. Rediger grunn: Sorry, ser nå at du refererte til et saksnummer :)

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava
Re: Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! [Re: A4-Biorobot] #1342564 28/02/2012 16:17
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Helt sykt, dessverre kan jeg ikke noe om jus men dette hørtes helt feil ut
Men det er sikkert noen som har peiling.

Re: Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! [Re: A4-Biorobot] #1342568 28/02/2012 16:24
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er så vidt jeg har fått med meg ikke automatikk i at politimyndigheten tar kontakt med eier hvis det ikke er umiddelbart naturlig. Er sykkelen Falck-registrert vil Falck trolig gi eier beskjed. Hvis ikke, må man oppdatere seg selv hos Falck.

Men jeg tror her - fasit finner du kanskje i lov om hittegods?

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! [Re: Hæ?] #1342613 28/02/2012 17:36
rog Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Hæ?
Det er så vidt jeg har fått med meg ikke automatikk i at politimyndigheten tar kontakt med eier hvis det ikke er umiddelbart naturlig. Er sykkelen Falck-registrert vil Falck trolig gi eier beskjed. Hvis ikke, må man oppdatere seg selv hos Falck.

Men jeg tror her - fasit finner du kanskje i lov om hittegods?

Siden jeg kjenner systemet, så kan jeg si at det skal være rutine å sjekke rammenummeret opp imot både politiets system og Falck når politiet kommer over en sykkel som trolig er stjålet. Men er ikke sykkelen registrert så går sykkelen over til hittegods og etterhvert solgt på auksjon. Så det er helt nødvendig at rammenummeret blir oppgitt i forbindelse med anmeldelse

http://app.strava.com/athletes

Canyon Spectral CF 9.0 SL
Re: Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! [Re: A4-Biorobot] #1342617 28/02/2012 17:46
K
kirderf Offline
Avhengig
Avhengig
K
Og selv om man oppgir rammenummeret i anmeldelsen hender det at rammenummer fjernes eller endres og da får man ikke hektet sykkelen på noen straffesak når den engang kommer tilrette. Er rammenummeret fjernet skal sykkelen gis nytt rammenummer før den selges på hittegodsaksjon.

Re: Politiheleri og sykkeltyveri av utrolig art! [Re: rog] #1343667 01/03/2012 13:17
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Det samme skjedde nesten med min mor, bare at hun selv var på politiets hittegodsauksjon for å finne seg en ny sykkel etter tyveri. Plutselig var det hennes stjålne sykkel som kom opp hos auksjonarius, moder'n ropte "den sykkelen er jo min!". "Ja, da så. Du får ta den med deg, da" var svaret hun fikk. Den sykkelen var registret i Falck og anmeldelsen innehold rammenummer og full pakke. Tydeligvis endel svikt i rutinene her.

Moderator  support