Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Allergi mot syklister

Re: Allergi mot syklister [Re: P_Dalen] #1345926 05/03/2012 20:49
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Svar fra Harald Gjelsvik i Vegdirektoratet:
Sitat: Vegdirektoratet
Hei! Det er kun to oppmerkingselementer som i seg selv har direkte juridisk betydning, og det er gangfelt og sperrelinje. Ellers er oppmerking av veiledende karakter dersom ikke komplementerende skilting eller lyssignal innebærer forbud. En høyresvingepil i kjørebanen innebærer derved i seg selv ikke at det er forbudt å kjøre rett fram.

Jeg ser også at det i kommentarene til din filming er inntatt følgende korrekte gjengivelse fra vår internettside:

"Det vi ikke alltid være brudd på loven dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen. "

I ditt aktuelle tilfelle, er det derved vikeplikt ved skifte av felt fra indre til ytre felt ved utkjøring av rundkjøringen. Men jeg kan ikke utelukke at politiet i det aktuelle tilfellet kunne ha hatt noe å utsette på kjøringen til bilisten ellers i forbindelse med kjøringen inn mot og i selve rundkjøringen, f.eks. i forhold til vegtrafikkloven § 3.

Re: Allergi mot syklister [Re: P_Dalen] #1348411 09/03/2012 14:02
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Jeg er ganske sikker på at Gjelsvik tar feil når han konkluderer med vikeplikt for den som kjører i venstre felt. Temmelig sikker, faktisk, men dette kan likevel bli en interessant diskusjon ICON_SMILE

Re: Allergi mot syklister [Re: P_Dalen] #1349269 11/03/2012 10:22
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Det han sier er at det er vikeplikt for den som skifter fil, ikke for den som kjører i venstre fil. Når man skifter fil er man alltid pliktig å sørge for at filen man skal inn i er "fri". Unntaket er når det er fletting der man skal søke å gi plass til annenhver bil og biler fra begge filer må vike annenhver gang.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Allergi mot syklister [Re: zero] #1349329 11/03/2012 12:55
H
HeidiF Offline
Entusiast
Entusiast
H
Sitat: zero
Det han sier er at det er vikeplikt for den som skifter fil, ikke for den som kjører i venstre fil. Når man skifter fil er man alltid pliktig å sørge for at filen man skal inn i er "fri". Unntaket er når det er fletting der man skal søke å gi plass til annenhver bil og biler fra begge filer må vike annenhver gang.

Jeg ser at det jeg skrev kan tolkes litt i begge retninger(ordet "for"...) Vi er enige i at han konkluderer med at den som kjører i venstre fil er vikepliktig.
Spørsmålet er om denne måten å tolke regelverket på, kan gjøres gjeldende når vi har med rundkjøringer som har skiltet kjøremønster og kjørefeltanvisninger å gjøre.

Re: Allergi mot syklister [Re: HeidiF] #1349699 11/03/2012 23:09
Z
zero Offline
Ringrev
Ringrev
Z
Sitat: HeidiF
Vi er enige i at han konkluderer med at den som kjører i venstre fil er vikepliktig.
Spørsmålet er om denne måten å tolke regelverket på, kan gjøres gjeldende når vi har med rundkjøringer som har skiltet kjøremønster og kjørefeltanvisninger å gjøre.

Etter min mening har dette ikke noe med tolking av regler å gjøre. Regelverket gjelder skifte av fil uansett kjøremønster i rundkjøringen. Man kan la være å følge kjøremønster for å unngå å skifte fil og unngå vikeplikten i rundkjøring.

Finnes det rundkjøringer med like mange felter i rundkjøringen som det er utganger? Da kan det i teorien være et kjørefelt med kjørefeltstriper til hver avkjøring i rundkjøring (kanskje utenom U-sving) og dette ikke er et dilemma.

-joachim
Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Re: Allergi mot syklister [Re: zero] #1349710 12/03/2012 00:14
Vanilla Ninja Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: zero

Finnes det rundkjøringer med like mange felter i rundkjøringen som det er utganger? Da kan det i teorien være et kjørefelt med kjørefeltstriper til hver avkjøring i rundkjøring (kanskje utenom U-sving) og dette ikke er et dilemma.

Ja, det finnes en haug slike. Jeg kjører i hvert fall gjennom et par slike daglig i Trondheim, og det irriterer meg like mye hver gang en idiot bestemmer seg for å kjøre inn i rundkjøringen i høyre felt og ut i venstre uten å skjønne at han ikke er alene på veien.

Re: Allergi mot syklister [Re: P_Dalen] #1351088 14/03/2012 06:34
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment
Sitat: P_Dalen
Det er vel helst det det dreier seg om?

Istedenfor bare kamera og stakkarslig Airzound-horn, er det fullt mulig å opptre en smule mer dramatisk i trafikken som pendlersyklistens alltid våkne hevner:

Strikes like lightning!

Martin ICON_WINK

Re: Allergi mot syklister [Re: M@rtin] #1351121 14/03/2012 07:54
P
P_Dalen Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
P
Sitat: M@rtin

Istedenfor bare kamera og stakkarslig Airzound-horn, er det fullt mulig å opptre en smule mer dramatisk i trafikken som pendlersyklistens alltid våkne hevner

Jeg har vurdert å iføre meg kappe, men fant at det ikke ville matche min selvpåførte offerrolle.

For pendlersyklister er det som kjent en utfordring å finne den rette balansen mellom stakkarslig nærtagenhet og fryktløs ridderlighet.

(Får jeg tak i en ridderkappe i gul pendler-hi-viz, stiller det seg selvsagt annerledes!)

Re: Allergi mot syklister [Re: P_Dalen] #1351211 14/03/2012 09:41
M@rtin Offline
MaBose Infotainment
MaBose Infotainment

yes

Martin

Re: Allergi mot syklister [Re: P_Dalen] #1351233 14/03/2012 10:09
sverreb Offline
Besatt
Besatt
Sitat: P_Dalen

(Får jeg tak i en ridderkappe i gul pendler-hi-viz, stiller det seg selvsagt annerledes!)

En sånn?

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support