Hei! Det er kun to oppmerkingselementer som i seg selv har direkte juridisk betydning, og det er gangfelt og sperrelinje. Ellers er oppmerking av veiledende karakter dersom ikke komplementerende skilting eller lyssignal innebærer forbud. En høyresvingepil i kjørebanen innebærer derved i seg selv ikke at det er forbudt å kjøre rett fram.
Jeg ser også at det i kommentarene til din filming er inntatt følgende korrekte gjengivelse fra vår internettside:
"Det vi ikke alltid være brudd på loven dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen. "
I ditt aktuelle tilfelle, er det derved vikeplikt ved skifte av felt fra indre til ytre felt ved utkjøring av rundkjøringen. Men jeg kan ikke utelukke at politiet i det aktuelle tilfellet kunne ha hatt noe å utsette på kjøringen til bilisten ellers i forbindelse med kjøringen inn mot og i selve rundkjøringen, f.eks. i forhold til vegtrafikkloven § 3.
Jeg er ganske sikker på at Gjelsvik tar feil når han konkluderer med vikeplikt for den som kjører i venstre felt. Temmelig sikker, faktisk, men dette kan likevel bli en interessant diskusjon
Det han sier er at det er vikeplikt for den som skifter fil, ikke for den som kjører i venstre fil. Når man skifter fil er man alltid pliktig å sørge for at filen man skal inn i er "fri". Unntaket er når det er fletting der man skal søke å gi plass til annenhver bil og biler fra begge filer må vike annenhver gang.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Det han sier er at det er vikeplikt for den som skifter fil, ikke for den som kjører i venstre fil. Når man skifter fil er man alltid pliktig å sørge for at filen man skal inn i er "fri". Unntaket er når det er fletting der man skal søke å gi plass til annenhver bil og biler fra begge filer må vike annenhver gang.
Jeg ser at det jeg skrev kan tolkes litt i begge retninger(ordet "for"...) Vi er enige i at han konkluderer med at den som kjører i venstre fil er vikepliktig. Spørsmålet er om denne måten å tolke regelverket på, kan gjøres gjeldende når vi har med rundkjøringer som har skiltet kjøremønster og kjørefeltanvisninger å gjøre.
Vi er enige i at han konkluderer med at den som kjører i venstre fil er vikepliktig. Spørsmålet er om denne måten å tolke regelverket på, kan gjøres gjeldende når vi har med rundkjøringer som har skiltet kjøremønster og kjørefeltanvisninger å gjøre.
Etter min mening har dette ikke noe med tolking av regler å gjøre. Regelverket gjelder skifte av fil uansett kjøremønster i rundkjøringen. Man kan la være å følge kjøremønster for å unngå å skifte fil og unngå vikeplikten i rundkjøring.
Finnes det rundkjøringer med like mange felter i rundkjøringen som det er utganger? Da kan det i teorien være et kjørefelt med kjørefeltstriper til hver avkjøring i rundkjøring (kanskje utenom U-sving) og dette ikke er et dilemma.
-joachim Mangler bare to ting for å bli stisyklist: God fysisk form og god sykkelteknikk
Finnes det rundkjøringer med like mange felter i rundkjøringen som det er utganger? Da kan det i teorien være et kjørefelt med kjørefeltstriper til hver avkjøring i rundkjøring (kanskje utenom U-sving) og dette ikke er et dilemma.
Ja, det finnes en haug slike. Jeg kjører i hvert fall gjennom et par slike daglig i Trondheim, og det irriterer meg like mye hver gang en idiot bestemmer seg for å kjøre inn i rundkjøringen i høyre felt og ut i venstre uten å skjønne at han ikke er alene på veien.
Istedenfor bare kamera og stakkarslig Airzound-horn, er det fullt mulig å opptre en smule mer dramatisk i trafikken som pendlersyklistens alltid våkne hevner:
Istedenfor bare kamera og stakkarslig Airzound-horn, er det fullt mulig å opptre en smule mer dramatisk i trafikken som pendlersyklistens alltid våkne hevner
Jeg har vurdert å iføre meg kappe, men fant at det ikke ville matche min selvpåførte offerrolle.
For pendlersyklister er det som kjent en utfordring å finne den rette balansen mellom stakkarslig nærtagenhet og fryktløs ridderlighet.
(Får jeg tak i en ridderkappe i gul pendler-hi-viz, stiller det seg selvsagt annerledes!)