Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Mitt lokale postkontor?

Mitt lokale postkontor? #1340484 24/02/2012 10:19
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Finnes det noen måte man kan spesifisere til Posten hvor man ønsker å få pakker levert? Jeg mener at dette fantes før i tiden, blant annet var det populært blant studentene på NTNU Gløshaugen å få pakker levert til postkontoret på skolen (noe jeg tror var noe av grunnen til at kontoret ble lagt ned - tjenesten ble for populær!).

Årsaken til at jeg nå spør, er at jeg i går fikk hentemelding om at min nye telefon kunne hentes på... Skullerud. Og siden jeg bor på Kampen, blir det jo en liten ekskursjon ut av sånt, og ironien er komplett når dette til alt overmål var en såkalt "klimanøytral" pakke...

Kan jeg eventuelt be avsender spesifisere hvilket postkontor den skal sendes til?

I Trondheim hadde jeg minst fire postkontor hvor pakker havnet, og på hentelappen stod det som regel kun "hentes på ditt lokale postkontor"... I disse dager får man i det minste hentemelding på SMS.

Re: Mitt lokale postkontor? [Re: imag] #1340496 24/02/2012 10:32
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Jeg spurte Posten om akkurat det samme omtrent et år siden. Det var fordi mine pakker går til et vanlig postkontor, som stenger kl. 18. Jeg ville gjerne hente pakkene på et post i butikk kontor, slik at jeg kunne hente pakken etter jobben på vanlige dager (jeg pleier å jobbe til rundt kl. 18). Dette var nok ikke mulig. Svaret jeg fikk var at jeg kunne jo leie et postboks...

Med mindre det har forandret seg noe kan du altså ikke velge hvilket postkontor pakkene dine leveres til frown

Re: Mitt lokale postkontor? [Re: imag] #1340547 24/02/2012 12:09
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Hvis du oppgir til selger et postnummer som tilhører postkontoret du vil ha pakken levert til, kommer den dit. Du får ikke hentelapper til postkassen din hvis du oppgir et annet postnummer, så dette vil bare fungere med pakker som har sporingsnummer som kan søkes opp i Postens system.

Re: Mitt lokale postkontor? [Re: Ottoturbo] #1340553 24/02/2012 12:16
I
imag Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
I
Kan du forklare dette en gang til, tror du? Eller er det bruken av ordet "postnummer" som er tvetydig, for slik jeg ser det oppgir jeg da alltid postnummeret der jeg bor til selger. Problemet består for meg i to ting:

1 - Forutsigbarhet, jeg vil ha pakkene levert samme sted hver gang.

2 - Tilgjengelighet, jeg vil ikke ha pakkene levert på et postkontor som ligger 10 km unna når jeg bor ved Ring 2 i Oslo...

Det som kanskje er det interessante spørsmålet, er hvorfor det tilsynelatende er en variasjon i hvilket postkontor pakker havner hos. Sorteres posten i "soner" som er omtrentlig definert, sånn at f.eks. Oslo øst for Oslo S kan sorteres i en vilkårlig kategori litt avhengig av dagsformen til han som sorterer?

Re: Mitt lokale postkontor? [Re: Ottoturbo] #1340557 24/02/2012 12:19
P
Punzel Offline
Avhengig
Avhengig
P
Må man da ikke bruke et helt feil adresse samt feil navn?
Det få gangene noen bruke (ikke med vilje) feil postnummer ble det rettet av posten og brev/pakke funnet fram til riktig postboks... Det har til og med skjedd at noen fra utlandet glemmte postnummer og by samt skrevet resten av adressen feil - uansett klarte posten å levere til riktig adresse ICON_SMILE

Så min erfaring er at posten er faktisk veldig bra når det kommer til å levere til riktig adresse dersom dem bare får riktig navn.
Jeg tviler på at et feil postnummer kommer til å virke alltid?

Har du brukt dette triks selv og fungerte det for deg?

Redigert av Punzel; 24/02/2012 12:20.
Re: Mitt lokale postkontor? [Re: imag] #1340604 24/02/2012 13:31
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: imag

1 - Forutsigbarhet, jeg vil ha pakkene levert samme sted hver gang.

2 - Tilgjengelighet, jeg vil ikke ha pakkene levert på et postkontor som ligger 10 km unna når jeg bor ved Ring 2 i Oslo...

Det som kanskje er det interessante spørsmålet, er hvorfor det tilsynelatende er en variasjon i hvilket postkontor pakker havner hos. Sorteres posten i "soner" som er omtrentlig definert, sånn at f.eks. Oslo øst for Oslo S kan sorteres i en vilkårlig kategori litt avhengig av dagsformen til han som sorterer?

Det skulle man tro Posten greide å få til, men den gang ei. Jeg har fått pakker levert på feil postkontor flere ganger. Det eneste Posten har svart med har vært i stilen "shit happens" med påfølgende tilbud om å få pakken omadressert mot et klekkelig gebyr. Tragisk kundeservice.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Mitt lokale postkontor? [Re: imag] #1340682 24/02/2012 17:07
O
ohjelm Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg har ved flere anledninger ringt Posten og fått de til å sende pakker jeg har mottatt på mitt lokale postkontor (Oppsal) til postkontoret der jeg jobber (Asker). Det har de gjort vederlagsfritt.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.

Moderator  support