Lurer faktisk på om det blir en tur på fredag ja... Vært ute i boden og tatt status på sykkelen, og jammen er den klar til bruk bare jeg får lagt på noe styretape og satt et par GP4000s på "reservehjula".... Trodde jeg lå lenger bak fremdriftsplanen enn jeg faktisk gjør ift å få hoien klar.. digg at det er den veien for en gangs skyld!
Jeg så to landeveissyklister for noen dager siden ved Skullerud ungdomsskole, syklende ved siden av hverandre midt i veien og opptatt med å føre en dyp samtale som sikkert var langt viktigere enn den lange køen av biler som oppstod bak dem. Way to go - og det også rekordtidlig.
Syklet en tur her om dagen på tørre og bare veier...helt til jeg kom under en veibro. Der var det en liten isflekk som hadde holdt standhaftig stand. Resultatet var at sykkelen i løpet av 2 millisekunder lå sykkelen og jeg horisontalt i luften og mitt første krasj på racer var et faktum. I følge GPSn hadde jeg 33 km i timen da jeg gikk i asfalten. Det gikk egentlig ganske bra. Fikk litt stivt håndledd og arm ett par dager og et ganske stort hull i de løse bena. Er verre å gå i bakken på Terrengsykkel. På asfalt så seiler du liksom bare bortover asfalten. Det blir ikke bråstopp.
Lurer nesten på om jeg skal kaste meg rundt og ta en tur i dag jeg..... Sola skinner jo her...
Det er en periode på våren og en periode på sensommeren hvor bilistene er ekstra "agresive" med spyleveske og nesten påkjørsler... Selv når jeg sykler alene og ligger på utsiden av den hvite linja og det går an å passere på sikker avstand uten å krysse midtstripa, så skal de liksom helst borti jakka med sidespeilet, samtidig som de tuter og pumper spyleveske... Dette gjelder selvfølgelig ikke alle bilister!! Men det er kjipt at det er noen som skal oppføre seg sånn, også når man ikke utgjør et hinder!
Moralen er klar: Ikke ligg ved eller på utsida av hvitstripa selv om det da kunne vært mulig for bilister å passere uten å skifte felt. Må bilistene først skifte felt så blir de oftest vekt opp nok til å huske å holde avstand også.
Om nødvendig (f.eks hvis trafikken mot er tett) legger man seg ut når bilen bak har roet farten og er våken.
syklende ved siden av hverandre midt i veien og opptatt med å føre en dyp samtale som sikkert var langt viktigere enn den lange køen av biler som oppstod bak dem. Martin
Jeg skal ikke uttale meg om den aktuelle situasjonen, men når jeg sykler side om side med noen andre tar vi ikke opp vesentlig mer plass enn når jeg sykler alene, grunnener naturligvis at den som sykler ytterst kan da trygt ligge mye lengre ut mot kanten, slik at posisjonen for den innerste syklisten ikke er vesentlig forskjellig fra normal posisjon i veien. (Kanskje litt nærere midten av feltet fremfor høyre hjulspor)
Moralen er klar: Ikke ligg ved eller på utsida av hvitstripa selv om det da kunne vært mulig for bilister å passere uten å skifte felt. Må bilistene først skifte felt så blir de oftest vekt opp nok til å huske å holde avstand også.
Om nødvendig (f.eks hvis trafikken mot er tett) legger man seg ut når bilen bak har roet farten og er våken.
Jeg er i utgangspunktet veldig enig... MEN, som syklist, mopedist og motorsyklist, så har jeg gjort meg den personlige erfaringen at om man begynner sesongen vesentlig tidligere enn "normalt" (som nå....) så blir man ofte ikke sett, og det lønner seg å være defansiv i trafikkbildet. Jeg ser derfor an situasjonen veldig, men holder meg nærmere utkanten av veien så tidlig på sesongen stort sett....
For noen år siden ble jeg faktisk påkjørt bakfra når jeg kjørte mc.. Jeg lå i ca 70 i en 60 sone, midt i mitt felt, bilen bak fant ut at han hadde dårlig tid og ga på, men han så ikke meg, da tanken ikke slo han om at det kunne være 2-hjulinger ute på veien i februar, så han banket regelrett inn i bakhjulet mitt. Det gikk helt fint med meg, jeg ble selvsagt laaaaangt over snittet forbanna osvosv, men ingen skade skjedd, utenom litt materiell skade på sykkel og bil. Han ble umiddelbart like forbanna, så jeg ringte politiet.. Han ble nok mest sjokka og reagerte med sinne, for innen de kom var han svært så ydmyk og la seg langflat. Han fikk inndratt førerkortet på stedet. MEN, jeg vet ikke om dette hadde vært like hyggelig på tråsykkel..... Derfor, er jeg ikke sikker på at medtrafikanter faktisk ser meg, så kjører jeg defansivt og tenker først og fremst på eget vel og ve!
Helt enig i det med å sykle defensivt. For meg er å legge seg lengre inn i feltet defensivt da det er i feltet bilførerne ser.
Jeg skjønner at du kan få en aldri så liten skrekkopplevelse av det du beskriver, men i det store og hele, tror jeg det er mer sannsynlig å få sidespeilet av en lastebil i bakhodet om jeg sykler på hvitstripa, enn å bli påkjørt bakfra når jeg er lengre inn i feltet. Utfallet blir gjerne mye det samme.
Kanskje sette på en kraftig rød strobeblink bakpå for å vekke vårtrøtte sjåfører?
http://app.strava.com/activities/4430194 <- fin tur Enebakk rundt feil vei i dag med CX, noen Kenda-dekk med pittesmå knaster. Jeg kunne fint ha syklet med racer også.
Det vil nok være mer fornuftig å sykle andre veien, da man med mindre besvær for andre trafikanter kan sykle fort ned fra Gjelleråsen. Pga. fullstendig dekkende is på sykkelveien opp fra Hellerudsletta måtte jeg ta veibanen.
Forøvrig svært godt å lette sykkelen med nesten 2 kg og ikke minst redusere rullemotstanden betydelig...! Varmt var det også :-)
Her i Nord-Gudbrandsdalen så jeg bar(e litt våt) asfalt i dag. Nå snør det, så i morgen er det sikkert et par cm med is og et tynt lag snø på toppen. Heldigvis blir det Gran Canaria på lørdag!
Kanskje sette på en kraftig rød strobeblink bakpå for å vekke vårtrøtte sjåfører?
Ja, helt seriøst, hvorfor gjør ikke folk det? Fordi vekten går opp med noen gram? Fordi man er redd for hva stilpolitiet vil si? Fordi man er redd for at bilistene vil bli enda mer irritert? Når jeg kjører bil skulle jeg gjerne sett syklister bedre, og jeg kommer til å sykle med sterkt lys (i hvert fall bak) hele året.
Vedr. cyclocross: pigger eller ikke er nok litt avhengig av hvor man drar i Oslo-området. Fra Skullerud (Oslo øst) østover til Lørenskog igår på veier - piggdekk en nødvendighet (særlig Gamle Strøms vei). Idag fra Skullerud vestover til Sandvika - ingen piggdekk nødvendig.
Vært knall vær her i dag også selv om det ble en del motvind, bare greie sjåfører, ble kun pærtet på en gang og det var en trailer som bare ga beskjed om att han lå bak og skulle forbi så jeg var klar over ham, sånn lite lett og svakt trykk på hornet.
Da har jeg også fått årets første racer-tur ute \o/ Ble en 4x4 da tiden var litt knapp, akk så godt det var å kunne sykle ute igjen. Nå ble det jo en lang sesong i høst, hadde siste tur ute i slutten av november, men det gjorde absolutt ikke noe å starte litt tidlig heller. Årets sesongdebut ble over en måned tidligere enn i fjor
Det ble en fin med dog ganske sølete tur i dag.. Sola sløvet litt på morgenen i dag og gjorde ikke jobben sin med å tørke opp alle kriker og kroker av landeveien....
Og jammen ble det ikke en punktering og gitt.... en spiss liten sten tvers gjennom dekket...I mine speller nye GP4000s.. Jaja, jeg har bare meg selv å skylde som satte på nye dekk til "grussykling" og ikke valgte et skikkelig hardført dekk..
I den forbindelse, er det GP 4season som gjelder, eller er det noe annet der ute som anbefales? Hater å punktere og "møkkaværshjula" mine er så tunge at om dekket veier litt spiller nesten ingen rolle...
Syklet moss-oslo idag uten piggdekk. Brukte vanlige cyclocrossdekk og punkterte 2 ganger på all strøgrusen. Vurderer å heller sette på vittoria open pave i stedet. Noen som vet om disse finnes i en butikk i oslo? :-)