Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Montering av lager

Montering av lager #1338725 21/02/2012 07:07
Apus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei, skal monter nye lager i opphenget bak.
Etter og ha slitt med å få ut de gammle, ser det ut som det er brukt en eller annen form for låseveske (eller er det reksjon mellom alu og stål?). Med tanke på hvor vanskelig det var å demontere lagerene, lurer jeg på om det er bedre å bruke kobberpast/alupast.

PS. burde det ikke hvert en egen tråd for lager thinking hvor man kunne postet lager typer til de forsjellige sykkler osv.

Re: Montering av lager [Re: Apus] #1338756 21/02/2012 08:03
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Det er en egen tråd som heter styrelager
Tilbake til saken det finnes vel en lagerpresse til å presse lageret inn med

Re: Montering av lager [Re: Apus] #1338766 21/02/2012 08:15
fjøråsyklist Offline
Veteran
Veteran
Det er en egen tråd som heter styrelager
Tilbake til saken det finnes vel en lagerpresse til å presse lageret inn med
Får ikke til å legge inn bilde fra iPad (en) men se tråden "italliensk bastard" side 1, under racer på forumet

Re: Montering av lager [Re: Apus] #1338773 21/02/2012 08:21
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Du kan også bruke en tvinge, alt. banke lageret forsiktig på plass. Slå IKKE direkte på lageret, men bruk f.eks. et gammelt lager som mellomstykke. For å lette demonteringen senere, kan du smøre kobberfett på lageret.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Montering av lager [Re: Apus] #1338793 21/02/2012 08:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Dette bør gjøre biffen:
http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=36&products_id=529

Gjør at du lettere får ut også.

Ellers kan du bruke piper fra et skrallesett som har riktig ytterdiameter og gjengestang med muttere og skiver for å presse inn.

Smør på litt fett i kontaktflatene.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Montering av lager [Re: Apus] #1338822 21/02/2012 09:14
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Apus
Hei, skal monter nye lager i opphenget bak.
Etter og ha slitt med å få ut de gammle, ser det ut som det er brukt en eller annen form for låseveske (eller er det reksjon mellom alu og stål?). Med tanke på hvor vanskelig det var å demontere lagerene, lurer jeg på om det er bedre å bruke kobberpast/alupast.

PS. burde det ikke hvert en egen tråd for lager thinking hvor man kunne postet lager typer til de forsjellige sykkler osv.

Er det brukt låsevæske på lagerne er det antakelig en grunn for at man har valgt å gjøre dette og det vil nok derfor være lurt å gjøre det samme når du skal sette inn de nye. Om det er brukt låsevæske eller om det er en form for korrosjon på akkurat din sykkel er det vanskelig å vite noe om og her tror jeg det ville være lurt å skrive hva slags sykkel det er snakk om. Da vil du kanskje til og med få svar fra noen som vet hvordan dette skal gjøres og kan gi konkrete råd om hva du bør gjøre/ikke gjøre i denne forbindelse.

Ang. kobber-/aluminiumpasta så er dette noe jeg aldri bruker selv. For mitt vedkommende gjør helt vanlig fett samme nytten både mht. å forhindre/forsinke korrosjon og som "glidemiddel" ved montering.

Er enig i at det hadde vært fint med en tråd om lager men tråder av den typen blir dessverre fort uoversiktlige på dette forumet. Nå finnes jo mye av denne informasjonen tilgjengelig på nettet allerede i innlegg på andre sykkelfora eller på sykkelprodusentens hjemmeside (servicemanualer o.l.). En annen mulighet er å kjøpe komplette kit med lager fra enduroforkseals. I tillegg står det antakelig på lagerne dine hvilken type det er snakk om så du vil jo alltids kunne finne ut av dette på egen hånd også..

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Montering av lager [Re: Apus] #1339185 21/02/2012 19:33
Apus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei, her er det som vanlig gode tips å få.
Den aktuelle sykklen er Ghost AMR Lector 7700. Har bestilt lager fra enduroforkseals, men må lage en hjemme mekk på bakre lager (horstlinken). Der er det 4 stk 688 lager, med indre lagerbane stikkende 1mm ut på hver side. Skal prøve med noen skiver. Funker ikke det, fant jeg også noen lager som indre lagerbane stikker ut 1,5mm på hver side (slipe de ned 0,5mm ned på hver side).
Har sjekket og googlet dette med lager til Ghosten, fant til slutt noe på en tysk side. Så det er ikke altid lett få relevant info. Når det gjelder montering så tror jeg det ikke er nødvendig med låseveske. Men skulle det O store forum mene noe annet, så er det bare å bøye nakken og takke.

Moderator  support