Jeg gjør oppmerksom på at jeg er ikke helt nøytral i denne saken. Jeg vet hvem vedkommende pode er, og jeg er trener i den aktuelle sykkelklubben.
Ryggmargsrefleksen sier at han ennå er så ung at allsidighet er bra. Hvis ballspill er hovedidretten, og sykling begrenses til terrengsykling med fokus på teknikk (oppover og nedover) og fart/intervaller, med lite vekt på rolige langturer, så tror jeg ikke at det vil gå utover hans fotballferdigheter.
For å få litt idrettsfaglig innfallsvinkel til spørsmålet, så spurte jeg en kjenning som:
-Har bachelor i idrettsbiologi
-Tar master i humanfysioligi
-Jobber som trener og holder trenerkurs (innen langrenn, og kanskje mere for hva jeg vet)
Han fikk tilsendt linken til denne tråden, her er svaret jeg fikk:
Dette er en kjent problemstilling og det fins mange argumenter begge veier.
Når det gjelder hurtighet så er det jo slik at selv om man er rask i en idrett, trenger man ikke være rask i en annen. Men mange av de mer hurtige utøverne har flere raske muskelfibre enn andre og vil nok slik sett ha et godt anlegg for å trene seg rask i andre idretter også. Det er likevel fullt mulig å trene seg rask selv om man i utgangspunktet har overtall av trege fibre, "omdanning" av disse til raske fibre. Det er også oppsiktsvekkende at mange av våre beste sprintere gjør det veldig godt i lange løp. Når det gjelder dette med spesifisitet så er det helt riktig at man må trene hurtighetstrening i den idretten man vil bli rask i, det er selvfølgelig ikke bortkastet å trene hurtighet i andre idretter heller da dette vil være med å bygge opp antall raske muskelfibre, men de må jo overføres til riktig muskulatur tilsvarende idretten.
Det er kjent at mange blir trege i muskulaturen av sykling og det er nok som du sier spesielt i landeveissykling. Terrengssykling er jo mye mer eksplosivt og helt sikkert mye mindre "ødeleggende" enn mange timer på en landeveissykkel. For syklister blir blant annet en styrke øvelse som knebøy anbefalt, dette er en øvelse mange trener for å bli raskere i løping også, slik sett er det rart om terrengsykling ødelegger nevneverdig.
Om han trener terrengsykling i tillegg til ballspill og hurtighetstrening i løping vil han helt sikkert bli en bedre fotballspiller også. I tillegg til muskelstyrken får man jo med seg balanse, koordinasjon, guts og god utholdenhet gjennom terrengsykling. Knut Anders Fostervold gjorde jo grei suksess som syklist etter en karriere som kaptein på Molde og spill i Champions League, som junior var han både en veldig god syklist og fotballspiller.. Vi ser også ofte bilde av fotballspillere som sitter på spinningsykler, så totalt ødeleggende er det nok ikke.
Så har jeg noen tanker som kanskje kan virke litt negative overfor ballspill, så jeg vil presisere at jeg ikke har noe imot ballspill, det er en sport som engasjerer mange, og som kanskje ikke ville ha vært aktive ellers.
Noen fotballtrenere kan mistenkes for å tenke kortsiktig, de har så store ambisjoner på lagets vegne at det overskygger omtanken for den enkelte utøver.
Kontrollspørsmål man kan stille seg:
Hva er målet til fotballtrenerne på hans lag?
-Er det å vinne flest kamper i år?
-Er det å få fram fotballtalenter til klubbens senior/elitelag?
-Er det den enkelte utøvers beste, og i såfall på kort eller lang sikt?
-Er det å finne den ene av 10000 fotballspillende ungdommer som kan bli den nye Solskjær eller Messi? Og isåfall, hva med de 9.999 andre?
Blir din sønn "straffet" i form av mindre spilletid i kamper dersom han er med på sykling?
Er det kanskje dette det dreier seg om?
http://breddefotball.byasen.no/sportslig...mot-namsos.html-er dette så viktig for trenerne at de vil nekte din sønn å drive en aktivitet som kanskje ikke er nyttig for laget i år, men som på sikt vil gjøre ham til en bedre fotballspiller, og som kanskje til og med fører til at han vil holde på lengre med ballspill fordi han ikke gikk lei?
Vet fotballtrenerne hvilken idrett terreng rundbane er?
Jeg mener at trenerne på hans fotballag bør oppmuntre ham til å drive alternativ idrett ved siden av fotballen, og at terrengsykling er en bra aktivitet i så måte. Spesielt ettersom han tydeligvis har glede av dette også, og ønsker å drive med dette (om enn kanskje i beskjeden grad). Da får han med seg en ballast som er nyttig innen fotballen, og som også er nyttig hvis/når den dagen kommer at han vil drive med noe annet enn ballspill.