Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ballspill og Sykkel.

ballspill og Sykkel. #1338480 20/02/2012 13:18
ThomasH Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har en sønn på snart 16 som spiller ballspill hvor de trener 5 ganger i uka, han ønsker også kjøre/trene litt på terrengsykkel i tilegg til ballspill. Men han får beskjed av sine fotballtrenere at timer på sykkel vil gjøre han treg, dvs miste tempo, lavere maxhastighet. Stemmer dette?

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338489 20/02/2012 13:33
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: ThomasH
Har en sønn på snart 16 som spiller ballspill hvor de trener 5 ganger i uka, han ønsker også kjøre/trene litt på terrengsykkel i tilegg til ballspill. Men han får beskjed av sine fotballtrenere at timer på sykkel vil gjøre han treg, dvs miste tempo, lavere maxhastighet. Stemmer dette?

Han burde sykle 5 ganger i uka isteden. Ballspill vil i lengden gjøre ham treg. I hodet. ICON_SMILE

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338495 20/02/2012 13:47
F
fallus Offline
Fersking
Fersking
F
jeg har selv kombinert ballspill og sykling, og må si at jeg følte meg latterlig treg etter en periode med lite ballspill (på særs lavt nivå) og mye sykling (på enda lavere nivå).
Men jeg tror ikke en slik kombinasjon vil gå ut over maxhastighet, så lenge han fortsetter å trene ballspill jevnlig. Men det kommer vel an på mengden sykkeltrening vs. mengden ballspill vil jeg tro?
så lenge han fortsetter å trene ballspill 5 ganger i uka, skal det vel en god del timer på sykkelen til for at "ødelegger" fartsegenskapene hans.
dette vil uansett være noe han kan vurdere selv etter å ha prøvd det en stund. så får han eventuelt legge om treninga i den retninga han selv ønsker. eks.kutte ned på ballspill og prioritere sykkel, eller supplere med hurtighetsspesifikk trening med tanke på prestasjoner i ballspill.

Re: ballspill og Sykkel. [Re: Dan] #1338496 20/02/2012 13:47
Rene Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Dan
Han burde sykle 5 ganger i uka isteden. Ballspill vil i lengden gjøre ham treg. I hodet. ICON_SMILE

Dette er jo uten å ta med i betraktning hvor utrolig fort en blir skadet av å spille ballspill. En motspiller trenger ikke være borti spilleren engang, allikevel kan det ende med at han må stå over resten av kampen og gjerne en uke eller to på sidelinja etterpå.

En syklist reiser seg vanligvis etter ganske brutale fall, setter seg oppå og fullfører distansen.

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338507 20/02/2012 14:32
T
tygster Offline
Veteran
Veteran
T
Det mangler jo ikke på eksempler av syklister som burde ha gitt seg etter et fall, men som allikevel fortsetter.

Jeg har forøvrig vanskelig for å tro at sykkeltrening i tillegg til fotballtreningen skal ha en negativ effekt, forutsatt at det ikke blir for mye trening. Hva som måtte skje om det sykles i steden for den andre treningen er en annen sak.

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338519 20/02/2012 15:14
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Han blir vel ikke tregere av en 2 timer på sykkel, fremfor 2 timer på sofaen.
Om han derimot erstatter fotballtrening med sykkeltrening har vi jo alltids det gamle jungelordet; man blir best på det man trener på.
Om det er "riktig" å spisse treningen såpass, i en alder på 15-16 år er jo en annen diskusjon, (som jeg selvsagt har klare meninger om, men det var jo ikke det som var spørsmålet her)..

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ] #1338524 20/02/2012 15:21
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: pedaIglipp
Sitat: thamg
Han blir vel ikke tregere av en 2 timer på sykkel, fremfor 2 timer på sofaen.

Si ikke det. Kondisjonsrettet sykkeltrening er jo stor grad en jakt i å bli kvitt raske muskelfibre og erstatte de med trege.

Tror nok det er riktig at man blir tregere av å sykle. Merker ihvertfall at jeg i perioder med lite sykling er sterkere i styrkeøvelser enn hva jeg er i perioder med samme mengde styrketrening med mindre sykling.

Sykling for restitusjon/skadeforebygging derimot, er glimrende.

Ut på tur!

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338559 20/02/2012 16:57
B
Bris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Joda, stemmer nok dette.... Sprintere skal jo helst ikke gå/jogge/sykle rolig for å holde på flest mulig raske fibre (opprettholde akslerasjon og toppfart).

Re: ballspill og Sykkel. [Re: Bris] #1338568 20/02/2012 17:18
thamg Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Bris
Joda, stemmer nok dette.... Sprintere skal jo helst ikke gå/jogge/sykle rolig for å holde på flest mulig raske fibre (opprettholde akslerasjon og toppfart).

Og da har du i bakhodet at det her er snakk om en 16 åring som sparker ballspill ved siden av skolen..?

Redigert av thamg; 20/02/2012 17:21.
Re: ballspill og Sykkel. [Re: thamg] #1338574 20/02/2012 17:26
B
Bris Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Sitat: thamg
Sitat: Bris

Og da har du i bakhodet at det her er snakk om en 16 åring som sparker ballspill ved siden av skolen..?

Ja, prinsippet er det samme uansett om man er 16 eller 36. Jeg mener treneren har rett i at timer på sykkelen ikke er bra for tempo og maksfart i løping. Kondisjonsmessig vil han nok helt sikkert vinne på sykkeltrening og det vil sansynligvis gjøre ham mer utholdende i ballspill og kanskje få mer overskudd til lange og raske løp mot slutten av kamper. Så rådet fra treneren er nok i det lange løp ikke klokt selv om han nok har rett ang. maksfart og tempo.

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338715 20/02/2012 22:58
S
Supermann Offline
Besatt
Besatt
S
Like fullt: Viktig å skille terrengsykling fra landeveisgamping/grusgamping. Sistnevnte har relativt konstant intensitet og mobiliserer trege muskelfiber i langt større grad enn (teknisk)terrengsykling som består av mange sprinter etterfulgt av lav intensitet/utforkjøring. Litt som ballspill altså.

Spørs altså hva som menes med terrengsykling i denne sammenhengen.

Husk også at 6dager trening på beina i uken over aerob terskel kan være nedbrytende. Gikk selv på en kjempesmell som 15åring. Bruk hodet og se helheten.

Ut på tur!

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1338720 20/02/2012 23:44
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Drit i hva treneren sier, det viktigste er at gutten har det gøy. Når man fremdeles er så ung mener jeg at man bør gjøre så mye forskjellig som mulig. Jeg angrer på at jeg hørte på fotballtreneren min når det var tydelig at jeg hadde det dritmorsomt med sykkelen min.

En muskelrift i setemusklaturen under en kamp etterfulgt av senebetennelse (fordi jeg ikke er i stand til å holde meg unna trening selv med skader) har gjort at jeg selv tre år etter skaden ikke kan drive med idretter som inneholder raske retningsendringer. Er nesten litt glad for at jeg ble skadet, for jeg hadde aldri så morsomt med foppall som med sykkel.

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1339945 23/02/2012 07:10
K
Krank1 Offline
Entusiast
Entusiast
K
Tror nok treneren har et poeng, selv om jeg mistenker de ikke har så mye vitenskap å basere det på.
Har selv spilt ballspill opp igjennom oppveksten og i voksen alder på et habilt nivå, og mitt inntrykk er at det er utrolig mye trenere som har sine bestemte meninger kun basert på synsing.

Men i dette tilfellet tror jeg treneren til sønnen din har et poeng. Det skal dog tillegges at det skal mye sykling til før dette får noe konsekvenser. Snakker vi 1-2 timer i uka fks så har det ingen effekt på maks hurtighet.

Kan faktisk være positivt å drive litt alternativ trening. Hvis disse sykkeløktene er relativt harde vil det fks ha positiv effekt på o2 optaket, det er ikke en uvesentlig faktor i fo¨tball det heller.

Redigert av Krank1; 23/02/2012 07:12.
Re: ballspill og Sykkel. [Re: fallus] #1339962 23/02/2012 07:57
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: fallus
jeg har selv kombinert ballspill og sykling, og må si at jeg følte meg latterlig treg etter en periode med lite ballspill og mye sykling.
Men jeg tror ikke en slik kombinasjon vil gå ut over maxhastighet, så lenge han fortsetter å trene ballspill jevnlig.

Dette er også mine erfaringer gjennom mange år med ballspill på middels og halvhøyt nivå, og sykling attåt. Ordentlig terrengsykling innebærer imidlertid en naturlig intervalltrening à la fartslek, så det kan være positivt for både syklinga og fotballen. Langturer i rolig tempo kan ha den effekten trenerne sikter til.

Gaute
Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1341216 25/02/2012 21:36
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Jeg gjør oppmerksom på at jeg er ikke helt nøytral i denne saken. Jeg vet hvem vedkommende pode er, og jeg er trener i den aktuelle sykkelklubben.

Ryggmargsrefleksen sier at han ennå er så ung at allsidighet er bra. Hvis ballspill er hovedidretten, og sykling begrenses til terrengsykling med fokus på teknikk (oppover og nedover) og fart/intervaller, med lite vekt på rolige langturer, så tror jeg ikke at det vil gå utover hans fotballferdigheter.

For å få litt idrettsfaglig innfallsvinkel til spørsmålet, så spurte jeg en kjenning som:
-Har bachelor i idrettsbiologi
-Tar master i humanfysioligi
-Jobber som trener og holder trenerkurs (innen langrenn, og kanskje mere for hva jeg vet)

Han fikk tilsendt linken til denne tråden, her er svaret jeg fikk:

Sitat: Min Ekspert
Dette er en kjent problemstilling og det fins mange argumenter begge veier.

Når det gjelder hurtighet så er det jo slik at selv om man er rask i en idrett, trenger man ikke være rask i en annen. Men mange av de mer hurtige utøverne har flere raske muskelfibre enn andre og vil nok slik sett ha et godt anlegg for å trene seg rask i andre idretter også. Det er likevel fullt mulig å trene seg rask selv om man i utgangspunktet har overtall av trege fibre, "omdanning" av disse til raske fibre. Det er også oppsiktsvekkende at mange av våre beste sprintere gjør det veldig godt i lange løp. Når det gjelder dette med spesifisitet så er det helt riktig at man må trene hurtighetstrening i den idretten man vil bli rask i, det er selvfølgelig ikke bortkastet å trene hurtighet i andre idretter heller da dette vil være med å bygge opp antall raske muskelfibre, men de må jo overføres til riktig muskulatur tilsvarende idretten.

Det er kjent at mange blir trege i muskulaturen av sykling og det er nok som du sier spesielt i landeveissykling. Terrengssykling er jo mye mer eksplosivt og helt sikkert mye mindre "ødeleggende" enn mange timer på en landeveissykkel. For syklister blir blant annet en styrke øvelse som knebøy anbefalt, dette er en øvelse mange trener for å bli raskere i løping også, slik sett er det rart om terrengsykling ødelegger nevneverdig.

Om han trener terrengsykling i tillegg til ballspill og hurtighetstrening i løping vil han helt sikkert bli en bedre fotballspiller også. I tillegg til muskelstyrken får man jo med seg balanse, koordinasjon, guts og god utholdenhet gjennom terrengsykling. Knut Anders Fostervold gjorde jo grei suksess som syklist etter en karriere som kaptein på Molde og spill i Champions League, som junior var han både en veldig god syklist og fotballspiller.. Vi ser også ofte bilde av fotballspillere som sitter på spinningsykler, så totalt ødeleggende er det nok ikke.

Så har jeg noen tanker som kanskje kan virke litt negative overfor ballspill, så jeg vil presisere at jeg ikke har noe imot ballspill, det er en sport som engasjerer mange, og som kanskje ikke ville ha vært aktive ellers.

Noen fotballtrenere kan mistenkes for å tenke kortsiktig, de har så store ambisjoner på lagets vegne at det overskygger omtanken for den enkelte utøver.

Kontrollspørsmål man kan stille seg:

Hva er målet til fotballtrenerne på hans lag?
-Er det å vinne flest kamper i år?
-Er det å få fram fotballtalenter til klubbens senior/elitelag?
-Er det den enkelte utøvers beste, og i såfall på kort eller lang sikt?
-Er det å finne den ene av 10000 fotballspillende ungdommer som kan bli den nye Solskjær eller Messi? Og isåfall, hva med de 9.999 andre?

Blir din sønn "straffet" i form av mindre spilletid i kamper dersom han er med på sykling?

Er det kanskje dette det dreier seg om?
http://breddefotball.byasen.no/sportslig...mot-namsos.html
-er dette så viktig for trenerne at de vil nekte din sønn å drive en aktivitet som kanskje ikke er nyttig for laget i år, men som på sikt vil gjøre ham til en bedre fotballspiller, og som kanskje til og med fører til at han vil holde på lengre med ballspill fordi han ikke gikk lei?

Vet fotballtrenerne hvilken idrett terreng rundbane er?

Jeg mener at trenerne på hans fotballag bør oppmuntre ham til å drive alternativ idrett ved siden av fotballen, og at terrengsykling er en bra aktivitet i så måte. Spesielt ettersom han tydeligvis har glede av dette også, og ønsker å drive med dette (om enn kanskje i beskjeden grad). Da får han med seg en ballast som er nyttig innen fotballen, og som også er nyttig hvis/når den dagen kommer at han vil drive med noe annet enn ballspill.

Re: ballspill og Sykkel. [Re: ThomasH] #1341303 26/02/2012 08:56
A4-Biorobot Offline
Entusiast
Entusiast
Det vesentlige her er først og fremst at skal man kunne sykle mer terrengsykkel, så vil enten den totale treningsmengden gå opp, eller så vil tid brukt med ball gå ned. Går treningsmengden plutselig mye opp, så vil du ikke ha overskuddet som skal til for å trene hurtighet.

Byttet profil, ny er "Bioroboten"

Moderator  support