Jeg gjør oppmerksom på at jeg er ikke helt nøytral i denne saken. Jeg vet hvem vedkommende pode er, og jeg er trener i den aktuelle sykkelklubben.
Ryggmargsrefleksen sier at han ennå er så ung at allsidighet er bra. Hvis ballspill er hovedidretten, og sykling begrenses til terrengsykling med fokus på teknikk (oppover og nedover) og fart/intervaller, med lite vekt på rolige langturer, så tror jeg ikke at det vil gå utover hans fotballferdigheter.
For å få litt idrettsfaglig innfallsvinkel til spørsmålet, så spurte jeg en kjenning som:
-Har bachelor i idrettsbiologi
-Tar master i humanfysioligi
-Jobber som trener og holder trenerkurs (innen langrenn, og kanskje mere for hva jeg vet)
Han fikk tilsendt linken til denne tråden, her er svaret jeg fikk:
Dette er en kjent problemstilling og det fins mange argumenter begge veier.
Når det gjelder hurtighet så er det jo slik at selv om man er rask i en idrett, trenger man ikke være rask i en annen. Men mange av de mer hurtige utøverne har flere raske muskelfibre enn andre og vil nok slik sett ha et godt anlegg for å trene seg rask i andre idretter også. Det er likevel fullt mulig å trene seg rask selv om man i utgangspunktet har overtall av trege fibre, "omdanning" av disse til raske fibre. Det er også oppsiktsvekkende at mange av våre beste sprintere gjør det veldig godt i lange løp. Når det gjelder dette med spesifisitet så er det helt riktig at man må trene hurtighetstrening i den idretten man vil bli rask i, det er selvfølgelig ikke bortkastet å trene hurtighet i andre idretter heller da dette vil være med å bygge opp antall raske muskelfibre, men de må jo overføres til riktig muskulatur tilsvarende idretten.