Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tungpustet ved fuktigt vær.

Tungpustet ved fuktigt vær. #1335671 13/02/2012 15:18
Mr.Melk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Har en kollega som sliter med veldig tung pust og høy puls ved harde anstrengelser(ritt ol.)
Symtomenne er som regel verst når været er fuktigt og vått,
ved sol og fint ver fungerer pust og puls som normalt.
Noen her inne som har noen peiling på hva dette kan være?

Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: Mr.Melk] #1335673 13/02/2012 15:21
Rene Offline
Besatt
Besatt
"Har en kollega"

Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: ] #1335677 13/02/2012 15:43
N
Nølle Offline
Fersking
Fersking
N
Uten å konkludere med sikkerhet i dette tilfellet, så var min første tanke at vedkommede har Astma symtomer.

Har selv Astma, og i enkelte tilfeller så slår lungene seg helt vrange når luftfukltigheten er høy. Det føles som det ikke kommer nok luft inn. Men som sagt det er ikke alltid dette problemet oppstår. Så jeg vil anbefalle en tur til lege for undersøkelse.

Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: Mr.Melk] #1335699 13/02/2012 16:41
Jaro Offline
Entusiast
Entusiast
Har mange av de samme symptomene selv.
Rå og fuktig luft, vind, tåke, luftforurensing og kaldt vær kan ha en negativ effekt på pusten om en har astma.
Kollegaen din bør selvsagt oppsøke lege for å få behandling for problemet.

Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: Nølle] #1335704 13/02/2012 16:50
Mr.Melk Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Han har ikke snakket med lege om dette pga.det ikke er problemer i det daglige.
Vi trodde kanskje asma\alergikere hadde mest problemer ved tørt og fint vær?
Bruker du noen form for medisiner når du får dine problemer

Sitat: Nølle
Uten å konkludere med sikkerhet i dette tilfellet, så var min første tanke at vedkommede har Astma symtomer.

Har selv Astma, og i enkelte tilfeller så slår lungene seg helt vrange når luftfukltigheten er høy. Det føles som det ikke kommer nok luft inn. Men som sagt det er ikke alltid dette problemet oppstår. Så jeg vil anbefalle en tur til lege for undersøkelse.

Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: Mr.Melk] #1335736 13/02/2012 17:58
N
Nølle Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: Mr.Melk
Han har ikke snakket med lege om dette pga.det ikke er problemer i det daglige.
Vi trodde kanskje asma\alergikere hadde mest problemer ved tørt og fint vær?
Bruker du noen form for medisiner når du får dine problemer

Sitat: Nølle

Astmaen fikk jeg konstantert før jeg begynte å sykle, og var en av årsakene til at jeg startet å trene igjen. Jeg har brukt Symbicort hele tiden, men har redusert bruken i fra 2 innåndninger 2 ganger daglig til 1 innåndning 2 ganger daglig. Men doseringen er det en lungelege som bør kartlegge.

Nå fungerer det stort sett greit på treninger og ritt. Men opplever noen dager i løpet av året hvor ting ikke fungerer, har også opplevd noen ganger når pulsen ligger på ca. 90% og over at følelsen av kvelning oppstår, det føles som om ikke lungene klarer å nyttiggjøre luften som taes inn. Dette har også skjedd på dager hvor luftfuktigheten ikke er spesiellt høy, men som oftest skjer dette på regntunge dager.

I en periode hvor jeg følte meg bra lot jeg være å ta medisinen i noen dager, men det endte med at jeg begynte å hoste igjen. Fortalte dette en gang til lungelegen, og fikk kjeft, dette var ikke noe jeg skulle ekprimentere med sa han.

Redigert av Nølle; 13/02/2012 18:00.
Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: Mr.Melk] #1335991 14/02/2012 09:28
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Min astma er slik at i det daglige liv trenger jeg ingen medisinering. Når jeg trener kondisjon eller konkurranse så benytter jeg inhalator.
Er nok mer følsom for kaldt fuktig vær en varm godt sommervær.

Ta en tur til legen, sjelden noe å tape.
I beste fall får du noen medisiner som gjøre at du presterer bedre;)

facebook.com/secondhandsessions

Re: Tungpustet ved fuktigt vær. [Re: Mr.Melk] #1336020 14/02/2012 10:50
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som anstrengelsesastma. Har selv hatt god erfaring med akupunktur mot astma etter råd fra legen. Selv hadde jeg i utgangspunketet ikke noe tro på akupunktur og var svært skeptisk, men ga det et forsøk ettersom jeg ikke hadde noe å tape på det. Har blitt svært mye bedre. Jeg har allergiutløst astma.

Moderator  support