Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Periodisert plan mot ritt

Periodisert plan mot ritt #1331633 03/02/2012 21:03
D
doit Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
D
Hei. ICON_SMILE

Jeg er totalt nybegynner og har ingen timer på sykkelsetet.
Jeg har drevet med styrketrening og vektløfting lenge, så har en viss peiling på treningsfilosofi. Men trenger likevell hjelp for å perfeksjonere ICON_SMILE

Over til målet:

Påmeldt til Nordsjørittet (9-Mils ritt) 9. Juni.
Til tross for skepsis fra folk, så har jeg satt ett mål på å fullføre under 4 timer.

Jeg har prøvd å lese meg opp til å sette opp ett periodisert plan slik at jeg når toppformen på ritt dagen og er klar for distansen.

Jeg håper å kunne få hjelp til å sette opp en plan på hvordan jeg skal bygge opp langkjøringa og når jeg evt må ta det rolig før rittet.
Det er tross alt ikke lang tid å trene fram til rittet.

4 måneder til rittet, så jeg tenkte noe ala dette:

* February: Preparation
* March: Preparation
* April: Building
* May: Preparation/ 2 Weeks Tapering
* June: Race (June 9.)

Preparation: Build a strong base, concentrate on mileage.

Building: Work on increasing intensity. Atleast for one month for the race.

Tapering: One to two weeks of refrain from hard training before the race.

Race.

Er jeg på jordet? Er det plass til forbedring?

Takker og bukker for alle henvendelser ICON_SMILE

Re: Periodisert plan mot ritt [Re: doit] #1331648 03/02/2012 21:14
Rene Offline
Besatt
Besatt
Jeg syklet på 4.30 i fjor, og jeg fikk 3 uker på meg fra en (dårlig) kamerat meldte meg på til starten gikk.

Tror du lett kan komme under 4 timer når du har såpass god tid på deg til å trene.

To ting er viktig;
1) Meld deg på Garborgriket rundt og sykle dette. Dette er seedingritt og vil gi deg plass i en bedre pulje enn fellespuljene. Da vil du ha folk du kan henge på hjul etter, som vil hjelpe deg til en mye mye bedre tid.
2) Lær deg å sykle i felt/henge på hjul. Da går rittene av seg selv.