Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Leker man med døden...

Leker man med døden... #1331624 03/02/2012 20:53
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1331655 03/02/2012 21:18
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Kanskje ikke med døden, men 500g for en gaffel som skal brukes på en 29" og være "terrengverdig" for den prisen...? Litt skeptisk, særlig når det ikke er noe anerkjent sykkelprodusent/komponentmerke som setter navnet sitt bak produktet heller.

Når noe høres litt for godt ut til å være sant er det ofte akkurat det.

$79 ville vært en god pris selv for en brukbar stålgaffel, så litt vanskelig å tro at man skal få en god karbongaffel til en slik pris.

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1331659 03/02/2012 21:28
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Jepp, enig. Veldig skeptisk.

Denne er omtrent like lett og har fått en del positiv omtale.
http://www.ebay.com/itm/HYLIX-MTB-Rigid-...=item3f1288e064

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1331670 03/02/2012 21:51
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Det er litt mer realistisk pris ja ICON_SMILE

Jeg liker denne:

http://spotbrand.com/bikes/product-page/forks/

Det er jo ingen 29" gaffel, men en cyclocrossgaffel. Kunne tenkt meg å satt en sånn på hybriden min (som egentlig er blitt mer som en cyclocrosssykkel men med rett styre) for å kunne bruke skivebremser. Personlig liker jeg at den har alu styrerør, karbonstyrerør kan være litt sårbart og dillete (litt blanda erfaring fra tidligere).

Re: Leker man med døden... [Re: krankdrev] #1331672 03/02/2012 21:54
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: krankdrev
Kanskje ikke med døden, men 500g for en gaffel som skal brukes på en 29" og være "terrengverdig" for den prisen...? Litt skeptisk, særlig når det ikke er noe anerkjent sykkelprodusent/komponentmerke som setter navnet sitt bak produktet heller.

Ingenting av dette trenger å være noen argumenter for at produktet er dårlig. En stiv karbongaffel kan selges som Ritchey, Trigon eller som noname slik som denne, og den eneste forskjellen kan være lakk og logo. Med et kjent merkenavn kan prisen fort være det tredobbelte av den umerkede varianten.

Denne gafflen er ganske sikkert en katalogvare, og om man leter er det ikke usannsynlig at du vil finne samme gaffel med et kjent merke på. Og det er vel ganske sikkert at den er produsert på et sted hvor kjente merkevarer produseres.

Bare litt halvkvalifisert synsing ...

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1331676 03/02/2012 22:00
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R
Er enig i det du beskriver Egil, men de produktene er vel gjerne fra Taiwan. Kina er vel spesialister på kopier og kvaliten kan være litt ymse. Men de har vel blitt bedre/mer seriøse med årene?

Re: Leker man med døden... [Re: EgilS] #1331678 03/02/2012 22:02
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Enig med Egil.

Re: Leker man med døden... [Re: EgilS] #1331681 03/02/2012 22:09
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: EgilS

Ingenting av dette trenger å være noen argumenter for at produktet er dårlig. En stiv karbongaffel kan selges som Ritchey, Trigon eller som noname slik som denne, og den eneste forskjellen kan være lakk og logo. Med et kjent merkenavn kan prisen fort være det tredobbelte av den umerkede varianten.

Denne gafflen er ganske sikkert en katalogvare, og om man leter er det ikke usannsynlig at du vil finne samme gaffel med et kjent merke på. Og det er vel ganske sikkert at den er produsert på et sted hvor kjente merkevarer produseres.

Bare litt halvkvalifisert synsing ...

Alt det du sier er forsåvidt greit nok, poenget er at hvis et anerkjent merke står bak produktet, uavhengig hvem som har produsert det, må man anta at de har gjort litt hjemmelekse med hensyn til kvalitet, styrke osv. Ingen merker som selger til det amerikanske markedet tar sjansen på å bli utsatt for feite søksmål. Når da stålgafler som er produsert i Taiwan (og muligens Kina) gjerne koster mer en denne karbongaffelen så er det kanskje lurt å ikke gamble... en gaffel som knekker er potensielt svært farlig, og når karbon havarerer oppfører det seg annereledes enn feks. stål som gjerne gir etter men ikke knekker rett av.
Resonnementet ditt avhenger av at dette er en noname utgave av et godt produkt, men det er jo ingen holdepunkter for at dette er riktig, bare en antagelse som kanskje er riktig, men like godt kan være feil.

Det er min halvkvalifiserte synsing ICON_SMILE

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1331688 03/02/2012 22:27
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Red Devils
Er enig i det du beskriver Egil, men de produktene er vel gjerne fra Taiwan. Kina er vel spesialister på kopier og kvaliten kan være litt ymse. Men de har vel blitt bedre/mer seriøse med årene?

Det er nok ganskje mange Taiwan-produkter som er produsert i Kina. ICON_SMILE

Re: Leker man med døden... [Re: EgilS] #1331689 03/02/2012 22:29
R
Red Devils Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
R

Ja det er nok mulig

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1331775 04/02/2012 10:27
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Ja det er nok mulig

Det er er flere anerkjente karbonfabrikker i Kina også.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Leker man med døden... [Re: krankdrev] #1331789 04/02/2012 10:54
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Det er vel nettopp derfor prisen er så lav.

Det er billig, men prisen (og vekta) på karbondeler, og rammer har gått jevnt nedover de siste åra. Jeg er ikke mer skeptisk til å kjøre med en gaffel på en halvkilo enn jeg er til å kjøre med en ramme på under kiloen.

Re: Leker man med døden... [Re: -Jan] #1331856 04/02/2012 13:02
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: -Jan

Det er vel nettopp derfor prisen er så lav.

Det er billig, men prisen (og vekta) på karbondeler, og rammer har gått jevnt nedover de siste åra. Jeg er ikke mer skeptisk til å kjøre med en gaffel på en halvkilo enn jeg er til å kjøre med en ramme på under kiloen.

Og jeg ville vært skeptisk til både ramme og gaffel når jeg ikke ante hvor de kom fra. Kina produserer mye forskjellig, både elendig kvalitet og ting som har begynt å bli bra (ligner på det som skjedde i Japan tidligere, de starta med å kopiere og ble gradvis flinkere inntil de på mange områder har blitt bedre enn de som opprinnelig var "originalene").

Jeg jobber i en bransje der det er ekstreme krav til dokumentasjon for materialer for å ivareta kvalitet. Materialer med opprinnelse i Kina er fremdeles bannlyst fordi de enda ikke har god nok kvalitet og kontroll på sine prossesser. Det har vært tilfeller der materialer fra Kina har blitt utstyrt med falske sertifikater men senere avslørt da de ikke har klart seg i etterkontroller. Hadde de ikke blitt tatt kunne det ha fått alvorlige konsekvenser pga. havari av utstyr.

For sykler trenger man ikke opprettholde så strenge krav, men noe er nok likevel overførbart. I Kina benytter man seg gjerne av sortering av produkter også, de med best kvalitet går som merkeprodukter, har de en batch som blir underkjent blir ikke dette kasta i søpla men solgt som "no name". Vil anta at dette gjøres også innenfor sykkelprodukter.

Jeg sier ikke at folk ikke skal kjøpe ting fra Kina på ebay, men risikoen er ens egen.
Har selv handla mye på ebay fra Kina (særlig fotorelatert), men er veldig bevisst på hva jeg kjøper derfra og hva jeg kjøper fra mer anerkjente kilder. Når ting er ekstremt billige bør man justere forventnigene litt ned også ellers kan man fort bli skuffa.

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1332848 06/02/2012 21:23
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hah, hadde jeg trengt en gaffel til 29er så hadde jeg ikke nølt med å kjøpe denne.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1332876 06/02/2012 22:32
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Hadde jeg trengt ett veldig adrenalinrush når sykler på min 29er på grusveier hadde jeg ikke nølt med å kjøpe denne.

Meeeen, det har jeg ikke. Tenk deg at du kjøre nedover fra Sjusjøen i ca 70km/t på birken. Plutselig treffer du en liten hump, som er nok til at gaffelen knekker. Før du vet ordet av det er mesteparten av kroppen din smurt utover asfalten og det lille som er igjen vil ta lang tid å sette sammen igjen. Hvis du virkelig ønsker å leke med livet med å kjøpe en utspekulert lett gaffel for å spare ett halvt sekund i et ritt, vil jeg spørre deg en ting: Hvor mye betaler du i livsforsikring?

Det å bruke 1000,- mer på gaffelen for å få en som har blitt testet og godkjent for bruk, er ganske så billig i motsetning til å ende opp på Sundås.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1332896 07/02/2012 00:53
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
sykkelkomponenter har et sett begrensede fabrikker det kommer ut av. er du på en fabrikk kan du se 2 forsjellige annerkjente merker henge vedsiden av hverandre.

uten å være noe ekspert på dette feltet vil jeg tro det er ganske trygt. kjøp den og test den, så kan vi andre høre fra deg, så tør kanskje vi kjøpe en og:P

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1332957 07/02/2012 08:24
Ketle Offline
Ivrig
Ivrig
Kina produserer både billig kopier og orginaler av høy kvalitet. Problemet når du kjøper et "no-name" produkt på e-bay eller lignende sider er at du ikke vet hva du får. Meget mulig at det er like bra som det high-end merket og at eneste forskjellen er klistremerkene på gaffelen. MEN det kan også være mulig at det bare ser likt ut, men at man har byttet til dårligere gradering kvalitet på matrialene brukt.

Problemet er uansett at du ikke VET. Du kjenner ikke kvalitetskontrollen.

Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1332993 07/02/2012 09:52
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
kjenner du kvalitetskontollen hos Trek f.eks. ja vi liker å tro den er bra, men Vet vi? hehe

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.
Re: Leker man med døden... [Re: Red Devils] #1333069 07/02/2012 13:01
guberg Offline
Medlem
Medlem
Jeg har selv syklet ganske hardt med en sub 500 gram Trigon gaffel, bla. flere turer ned Bergskaret i Bymarka. I utgangspunktet har jeg vært mest bekymret for brudd i styrerøret, men den store aha-opplevelsen fikk jeg da jeg ble påkjørt av en annen sykkel på vei hjem fra jobb. Det ble heldig vis ingen lek med døden da påkjørselen skjedde fra siden med hastighet mindre enn 10 km/t. Uansett, denne type belasting likte ikke gaffelbeina, og begge brakk rett av thinking

Re: Leker man med døden... [Re: Ketle] #1333114 07/02/2012 14:37
H
hJürg1 Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: Ketle
Kina produserer både billig kopier og orginaler av høy kvalitet. Problemet når du kjøper et "no-name" produkt på e-bay eller lignende sider er at du ikke vet hva du får. Meget mulig at det er like bra som det high-end merket og at eneste forskjellen er klistremerkene på gaffelen. MEN det kan også være mulig at det bare ser likt ut, men at man har byttet til dårligere gradering kvalitet på matrialene brukt.

Problemet er uansett at du ikke VET. Du kjenner ikke kvalitetskontrollen.

Klokt dette.
En produsent produserer etter spesifikasjon fra kunde.
Det vi vil kalle en high-end kunde vil ha bedre detaljert produksjonsunderlag, høyere krav til
- materialkrav
- strengere toleransekrav
- kvalitetskontroll

Siden dette tar tid i produksjonsprosessen vil dette også koste mer penger, uansett om det produsert i kina, taiwan, usa eller europa. Dermed er det nærliggende å forvente at et produkt som er BILLIG dermed er produsert med lavere nivå i noen av de nevnte punkter.

facebook.com/secondhandsessions

Moderator  support