Tesla Model S
|
Re: Tesla Model S
[Re: Hoaas]
21/11/2014 09:43
|
knut77
Besatt
|
Besatt
De som tror at å kjøre Tesla er så forbanna miljøvennlig må nesten ta seg en realitetssjekk. Utslippene ved å produsere en Tesla m/batteripakke gir like stort avtrykk som en vanlig dieselbil har HELE sin levetid.
Nå skal det flys 300 nye motorer i uka til Norge, pga produksjonsfeil, miljøvennlig..
En annen ting, hva i alle dager skal man gjøre med batteripakkene når de er ødelagt om 10 år? Dette er jo spesialavfall, det blir jo berg på berg med batteridunger.
Jeg tror fossilbilene fortsatt leder på utslipp ifm delefrakt. Du vet at batteri kan resirkuleres? I tillegg kan batteriene brukes i mange år etter at de er for dårlige til elbil bruk. Dermed kan ikke elbilen belastes for hele produksjonskostnad/utslipp.
|
|
|
[Re: Kjartandaddy]
21/11/2014 09:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
De som tror at å kjøre Tesla er så forbanna miljøvennlig må nesten ta seg en realitetssjekk. Utslippene ved å produsere en Tesla m/batteripakke gir like stort avtrykk som en vanlig dieselbil har HELE sin levetid.
Nå skal det flys 300 nye motorer i uka til Norge, pga produksjonsfeil, miljøvennlig..
En annen ting, hva i alle dager skal man gjøre med batteripakkene når de er ødelagt om 10 år? Dette er jo spesialavfall, det blir jo berg på berg med batteridunger.
Alle de ødelagte batteriene vil bli brukt til å lage nye demninger, helst i Finnmark, slik at vi får produsert nok strøm til bilparken i Norge. Ikke spøk om sånt. Har du glemt hvilken spirit det er i Finnmark ref. utbyggingen av Alta vassdraget?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: PålGnål]
21/11/2014 10:04
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Olje brukes ikke bare til bensin/diesel til biler heller. Så bilen spom går på fossilt kan ikke ta hele kosten i det regnskapet heller Hva kan vi bruke 100 kg olje til? Varme opp en 4-roms leilighet i en uke Biltur Trondheim - Oslo tur/retur 55 m² vegg-til-vegg-teppe av polyamid Plast til halvparten av de installerte vannledningene i huset 3 500 bæreposer 8 000 yoghurtbeger Kilde Newton: http://newton.no/uploads/moduler/1487/Fossilt_brensel2.pdf
|
|
|
[Re: silverwrx]
21/11/2014 10:09
|
PekkaB
Entusiast
|
Entusiast
Hvorfor er brenning av flytende varianten så jævla miljøvennelig, men kull ikke? Jeg forstår det ikke. Kullkraftverk forurenser mye mer enn andre måter å produsere kraft på. Hovedproblemet for kloden er at det popper opp et nytt kullkraftverk i uka i Kina. Å redusere lokale utslipp mens man øker de globale er idioti. Fossilbil er dermed bedre enn kullfyrt elbil. Kommer strømmen til elbilen fra vannkraft så er saken annerledes. I og med at Norge eksporterer noen prosent mer strøm enn vi importerer så må vi gjøre noe med kraftproduksjonen her hjemme før alle elbiler går på grønn strøm.
|
|
|
21/11/2014 10:36
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Som elbileier så blir man overrasket over hvor lite energi en elbil bruker.
Kjøre 15.000km a 2,5kwh mila gir 3750kwh. Koster deg 3000.- med 80øre kwh i snitt.
En enebolig i Norge drar fort 15-25.000kwh årlig på en normalt kald vinter. Det er betydelig potensiale på besparelse med plusshus og energieffektive hus. Eller hus med solceller på taket på. Når man ser isolert på kostnader så er strøm en betydelig utgift (pga oppvarming) i kalde Norge, så er det fortsatt lønnsomt med solcellepanel på 50kvm hustak. Prisene faller. Installasjonskostnader(elektrikere) her til lands som drar opp kostnader. Men arbeidskraft kan eksporteres det og, og ett lag kan installere opptil to hus daglig (det klarer de i tyskland).
Solenergi, vind og vannkraft har ekstremt lave produksjonskostnader. Bensin og hydrogen kan aldri produseres rimeligere enn sol og vind. Råvaren er gratis, men den må lagres. Slitasje og bevegelige deler er minimal. Den er på en måte"øverst" i "næringskjeden" (gitt dagens kjente teknologi).
Ingen kan påvirke din energikostnad etter installasjon med solcelle og batterbank. Jeg vet hvilke aksjer man potensielt skulle selge og sitte med på veldig lang horisont.
Pokker. At jeg som fossilbilhue kan være så el-overbevist. Setter gjerne pris på å bli satt tilbake til år 1999 nivå igjen altså.
Leave no trace - with fatbike
Diamant Apex 29Ltd 6,8kg Diamant Pinnacle R1 6,6kg Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg Surly Moonlander (solgt) Cannondale 1000w..
|
|
|
21/11/2014 10:41
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
1. Har du kildehenvsining fra en kilde som ikke er betalt av fossile interesser? Er eksosen på din bensin/dieselbil så veldig miljøvennelig. Realitetsjekk. Er leting etter oljem, bygging av rigger, blowout, utslipp, elektrisk produksjon med gassturbiner på rigger, pumping, distribusjon, rafinnering, distribusjon, og så pumpe drivsoffet inn i bilen din (eller den like energikrevende hydrogen) så utrolig miljøvennelig. realitetsjekk. ja. jeg er skremt over at vi lar oljebransjen gjøre "hva de vil". Om det er olje i flytende form, eller kull i fast form. Hvorfor er brenning av flytende varianten så jævla miljøvennelig, men kull ikke? Jeg forstår det ikke. Du som har et evolusjonsbilde burde virkelig skjønne noe. 2. Motorer flys over. Som alle andre deler, på vanlige rute fly med cargo. En driveunit(DU) motor veier ikke mye mer enn sydenbagasjen. Og hvem har ikke fått med sag at Porsche har tilakallt samtlige siste GT3 pga motorfeil. Men den var ikke så farlig, bilene begynte bare å brenne opp. 3. Brukte batteripakker på 10år har fortsatt 70% restkapasitet og er ikke halvveis i livssyklusen enda. Det er stor etterspørsel etter brukte batterier. De brukes til energiutjevning i elnettet. Du kan bruke de i huset ditt (solceller på taket og batteribank i kjelleren). Da kan du levere overskuddstrøm til elnettet, forsyne bilen din med energi, istedet for å kjøpe strøm, selv i kalde norge er det mere sol produserer du mer energi inn i 6mnd enn det en enebolig forbruker med solceller på taket. Men hovedsvaret, brukte elbil batterier er etterspurt i batteribanker da de ikke er halvveis i levetiden sin. Verden går fremover. Bare litt sakte noen ganger, og noen henger litt etter. Du kan ikke slå stikkontakten hjemme i distribusjon til 2.- "literen". Hydrogen er bare et nytt bensin, dyr distribusjon. Å redusere de lokale utslippene, kun for å øke de globale er jo helt bak mål, men et resultat av dagens strømpolitikk. I dagens fundamentalistiske energidebatt blir hvitt til svart og omvendt. Tyskerne kjøper opprinnelsesgarantibevis som forteller at de får fornybar fossekraft fra Norge. Omtrent all norsk fossekraft er "oppkjøpt" av europeerne ved slike garantier. Jeg derimot, har ikke kjøpt slike "verdipapirer" og får derfor den kraften som er igjen til min lille el-bil, - "skitten" kullkraft fra en europeisk avkrok med milevis effekttap. Effekttapet på fossilt drivstoff ligger pr idag omkring 50%, på elbil er effekttapet på omkring 77,5%. Hadde det vært sånn at vi kunne kappet strømnettet ut i den store verden og kun brukt av vår egen fornybare kraft produsert i Norge hadde elbiler vært miljøvennlige, dessverre er det ikke sånn i dag.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: PekkaB]
21/11/2014 10:52
|
silverwrx
Besatt
|
Besatt
Hvorfor er brenning av flytende varianten så jævla miljøvennelig, men kull ikke? Jeg forstår det ikke. Kullkraftverk forurenser mye mer enn andre måter å produsere kraft på. Hovedproblemet for kloden er at det popper opp et nytt kullkraftverk i uka i Kina. Å redusere lokale utslipp mens man øker de globale er idioti. Fossilbil er dermed bedre enn kullfyrt elbil. Kommer strømmen til elbilen fra vannkraft så er saken annerledes. I og med at Norge eksporterer noen prosent mer strøm enn vi importerer så må vi gjøre noe med kraftproduksjonen her hjemme før alle elbiler går på grønn strøm. Jeg hevder jo det motsatte. At elbil er bedre enn fossilbil. Begrunnelsen er: Det krever 1,5kwh strøm å produsere 1 liter bensin. Om den strømmen hadde blitt brukt på en elbil DIREKTE hadde det ikke vært behov å produsert strøm i kullkraftverket til elbilen. Som med kullkraftverket, så er det ikke bare utslipp til forbrenningen ,men og til utvinning og transport av kullet i forkant. På sammme måte som overføringstap. Fordelen med elbiler er at du får kontroll på utslippene. Du vet hvor utslippet skjer, og det er ved produksjon. Så er det opp til å lage produksjonen mest miljøvennelig. Med vind og sol. Mere energieffektive lys og bygninger. Slik det er i dag så er det en megastor bransje som lager 2.545.455.688.444 bilkatalysatorer (som bare fungerer optimalt på tomgang). Bare i avgassrensning. Vi har et sysselsettingsproblem, om teknologien går inn. Der jeg ikke ser bærekraften i den nye teknologien. En artig tanke er at hva om det blir kullkraft vi bruker ved elektrifiseringen av oljeriggene våre. Hadde vært herlig å sett det totale energiregnskapet. Olje burde brukes som råvare til fremstilling av produkter. Ikke til fremdrift på små personlige kjøretøy under 2000kg. Det har Tesla vist at det kan gjøres bedre (men prisen må ned ref model E).
|
|
|
21/11/2014 10:56
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Fordelen med elbiler er at du får kontroll på utslippene. Du vet hvor utslippet skjer, og det er ved produksjon. Så er det opp til å lage produksjonen mest miljøvennelig. Med vind og sol. Mere energieffektive lys og bygninger.
Dette er et interessant. Man vet hvor utslippene er, samler dem ett sted, og kan fokusere innsats på å få dem ned ett sted.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
21/11/2014 11:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det har Tesla vist at det kan gjøres bedre.
Dette er det vel litt vanskelig å konkludere med enda? Suksessen bekreftes vel først når man ser hvordan dette går over tid? Mettes markedet, vil bruktbilmarkedet fungere godt? Etc. Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene. Synes og det er teit å hjemme seg bak et miljø alibi som elbil kjører da de fleste kunne brukt kollektivtransport. Er ikke spesielt imponerende å være lat samtidig som man over gjennomsnittet opptatt av å bekrefte hvor "gildt" og bra det er med Tessssla.
Redigert av sveinaa; 21/11/2014 11:05.
|
|
|
[Re: sveinaa]
21/11/2014 11:08
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene.
Det er jo hele bissnissplanen deres forberedt for. De tar alt stegvis. Først var det 2-seter sportsbil, så dyr mangeseter(deretter med 4wd), så SUV, så "Billig" modell. De har jo en fabrikk liggende på vent inntil teknologien er klar, og markedet likeså. De har aldri laget biler før, og har en ganske klar plan for hvordan øke. Nå kommer Mercedes med B-el til 270000 og over 20mil range, da nærmer vi oss noe som kan funke i hverdagen. Får vi noe ala den med 55mil range, så snakker vi virkelig aktuell bil. Jeg er ikke sikker på om dette er framtida ennå, men jeg synes det er spennende. Fra et rent kostnadsnivå er elbil veldig fristende, jeg fyller for 1200-1600 per måned nå... så selv om bompenger og parkering og kollektivfelt blir tatt bort vil det likevel være ekstremt mye rimeligere å kjøre elbil.
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/11/2014 11:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene.
Det er jo hele bissnissplanen deres forberedt for. De tar alt stegvis. Først var det 2-seter sportsbil, så dyr mangeseter(deretter med 4wd), så SUV, så "Billig" modell. De har jo en fabrikk liggende på vent inntil teknologien er klar, og markedet likeså. De har aldri laget biler før, og har en ganske klar plan for hvordan øke. Nå kommer Mercedes med B-el til 270000 og over 20mil range, da nærmer vi oss noe som kan funke i hverdagen. Får vi noe ala den med 55mil range, så snakker vi virkelig aktuell bil. Jeg er ikke sikker på om dette er framtida ennå, men jeg synes det er spennende. Fra et rent kostnadsnivå er elbil veldig fristende, jeg fyller for 1200-1600 per måned nå... så selv om bompenger og parkering og kollektivfelt blir tatt bort vil det likevel være ekstremt mye rimeligere å kjøre elbil. Verdensborgeren er så langt unna nordmenn som det går an å komme. Hvorfor skal dette bli en global suksess fordi det slår an i Norge?
|
|
|
21/11/2014 11:20
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Det er jo hele bissnissplanen deres forberedt for. De tar alt stegvis. Først var det 2-seter sportsbil, så dyr mangeseter(deretter med 4wd), så SUV, så "Billig" modell. De har jo en fabrikk liggende på vent inntil teknologien er klar, og markedet likeså. De har aldri laget biler før, og har en ganske klar plan for hvordan øke. Nå kommer Mercedes med B-el til 270000 og over 20mil range, da nærmer vi oss noe som kan funke i hverdagen. Får vi noe ala den med 55mil range, så snakker vi virkelig aktuell bil. Jeg er ikke sikker på om dette er framtida ennå, men jeg synes det er spennende. Fra et rent kostnadsnivå er elbil veldig fristende, jeg fyller for 1200-1600 per måned nå... så selv om bompenger og parkering og kollektivfelt blir tatt bort vil det likevel være ekstremt mye rimeligere å kjøre elbil. Verdensborgeren er så langt unna nordmenn som det går an å komme. Hvorfor skal dette bli en global suksess fordi det slår an i Norge? Vel, med den framtidige "billigmodellen", kanskje...som du sa at du manglet fra Tesla. Den er jo planlagt, men om den blir billig nok, gjenstår å se.
|
|
|
21/11/2014 11:41
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Olje brukes ikke bare til bensin/diesel til biler heller. Så bilen spom går på fossilt kan ikke ta hele kosten i det regnskapet heller ICON_SMILE Hva kan vi bruke 100 kg olje til? Varme opp en 4-roms leilighet i en uke Biltur Trondheim - Oslo tur/retur 55 m² vegg-til-vegg-teppe av polyamid Plast til halvparten av de installerte vannledningene i huset 3 500 bæreposer 8 000 yoghurtbeger Kilde Newton: http://newton.no/uploads/moduler/1487/Fossilt_brensel2.pdfEr dette et svar til meg? Jeg mistenker det, siden jeg prater om at man ikke skal belaste elbilen for hele kostnaden det er å produsere batteriet som sitter i bilen, batteriet vil jo leve videre i mange år etterpå. Men jeg skjønner ikke hvorfor du hevder at fossilbiler ikke skal "belastes for hele kosten"? Det er vel ingen som noen gang har sett på totale utslipp ifm uljeuthenting/fremstilling/vareproduksjon, for så å summere dette å dele det på antall kjørte km med fossilbil?  Det er ikke noe nytt at olje brukes til mer enn drivstoff nei, og det er jo en av grunnene til at det kan være kjekt å kutte bruk av olje til drivstoff og spare den til noe viktigere. F.eks produksjon av gjødsel er avhengig av olje sist jeg leste noe om dette, og vi sliter med å opprettholde dagens nivå av matproduksjon uten...
|
|
|
21/11/2014 11:54
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene. Det har vært ganske tydlig en stund at du har noe personlig i mot Tesla ja (: Rart at du er irritert på Tesla for at de ikke lager en mer fornuftig elbil, du kunne like gjerne være irritert på at Ferrarri eller Hyundai ikke lager små/energieffektive elbiler vel? (: For min del kan Tesla lage hva de vil, man kan fortsatt kjøpe en Reva. Når det er sagt så hadde jeg gjerne sett at Tesla lanserte en Octavia-konkurrent og ikke en Suv som kanskje sender halvparten av snøen på taket ned i kupéen når man forsøker å komme seg inn i den en vinterdag 
|
|
|
[Re: knut77]
21/11/2014 12:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene. Det har vært ganske tydlig en stund at du har noe personlig i mot Tesla ja (: Rart at du er irritert på Tesla for at de ikke lager en mer fornuftig elbil, du kunne like gjerne være irritert på at Ferrarri eller Hyundai ikke lager små/energieffektive elbiler vel? (: For min del kan Tesla lage hva de vil, man kan fortsatt kjøpe en Reva. Når det er sagt så hadde jeg gjerne sett at Tesla lanserte en Octavia-konkurrent og ikke en Suv som kanskje sender halvparten av snøen på taket ned i kupéen når man forsøker å komme seg inn i den en vinterdag He he. Jeg kan være med på at jeg har noe i mot selskapet, men til forskjell fra mange andre har jeg ikke noe mot Tesla eiere. Du er tydeligvis fan av Tesla og kan noe om konseptet. Når tror du det finnes et alternativ fra dem som har en prislapp som gjør at de kan være med på å gjøre en forskjell?
|
|
|
21/11/2014 12:08
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Olje brukes ikke bare til bensin/diesel til biler heller. Så bilen spom går på fossilt kan ikke ta hele kosten i det regnskapet heller ICON_SMILE Hva kan vi bruke 100 kg olje til? Varme opp en 4-roms leilighet i en uke Biltur Trondheim - Oslo tur/retur 55 m² vegg-til-vegg-teppe av polyamid Plast til halvparten av de installerte vannledningene i huset 3 500 bæreposer 8 000 yoghurtbeger Kilde Newton: http://newton.no/uploads/moduler/1487/Fossilt_brensel2.pdfEr dette et svar til meg? Jeg mistenker det, siden jeg prater om at man ikke skal belaste elbilen for hele kostnaden det er å produsere batteriet som sitter i bilen, batteriet vil jo leve videre i mange år etterpå. Men jeg skjønner ikke hvorfor du hevder at fossilbiler ikke skal "belastes for hele kosten"? Det er vel ingen som noen gang har sett på totale utslipp ifm uljeuthenting/fremstilling/vareproduksjon, for så å summere dette å dele det på antall kjørte km med fossilbil?  Det er ikke noe nytt at olje brukes til mer enn drivstoff nei, og det er jo en av grunnene til at det kan være kjekt å kutte bruk av olje til drivstoff og spare den til noe viktigere. F.eks produksjon av gjødsel er avhengig av olje sist jeg leste noe om dette, og vi sliter med å opprettholde dagens nivå av matproduksjon uten... Hvem kjøper brukte batterier per i dag?
|
|
|
21/11/2014 12:29
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene. Det har vært ganske tydlig en stund at du har noe personlig i mot Tesla ja (: Rart at du er irritert på Tesla for at de ikke lager en mer fornuftig elbil, du kunne like gjerne være irritert på at Ferrarri eller Hyundai ikke lager små/energieffektive elbiler vel? (: For min del kan Tesla lage hva de vil, man kan fortsatt kjøpe en Reva. Når det er sagt så hadde jeg gjerne sett at Tesla lanserte en Octavia-konkurrent og ikke en Suv som kanskje sender halvparten av snøen på taket ned i kupéen når man forsøker å komme seg inn i den en vinterdag Her er jeg helt enig med deg, det irriterer meg grenseløst at elbiler skal se så vanvittig spesielle ut, se på i-miev, c-zero, leaf etc, de SKRIKER jo nærmest "SE på meg jeg er så jævla spesiell", man kunne jo like godt ha lakkert bilen sjokkrosa og skrevet "KUK" på siden av bilen. Tesla er vel de eneste som produserer elbiler man faktisk liker å se på, unntaket får være Focus og Golf som ser ok ut. De burde lansert "folkebilen" før Model X, men slik jeg har forstått det så har de visstnok en plan med dette, og ønsker å øke gradvis. Målet med folkebilen er jo at den skal koste under 200 000,- også, mye av prisfallet kommer jo av reduserte produksjonskostnader på batteri etc.
Redigert av Hoaas; 21/11/2014 12:29.
|
|
|
21/11/2014 12:33
|
GeirK
More than words
|
More than words
Målet med folkebilen er jo at den skal koste under 200 000,- også, mye av prisfallet kommer jo av reduserte produksjonskostnader på batteri etc. Og produksjonsvolum. Economies of scale er virkelig en faktor i bilproduksjon der utviklingskostnadene er skyhøye. Skal en få til volum, er det en fordel å ha bygd opp tillit i markedet først, og ha prøvd seg frem på en bil som går i mindre volum, og bygd kapasitet. Det motorutskiftingsprogrammet kunne vært en katastrofe om de hadde solgt ti ganger så mange biler.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/11/2014 12:35
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Min største kjepphest med Tesla er at bilene deres er laget for en meget liten del av klodens befolkning (Dette bekreftes skikkelig av at Norge er det landet den har mest suksess.). Skal man få frem en el bil som kan gjøre en forskjell må man lage en mindre og billigere småbil som er konkurransedyktig på pris med alternativene. Det har vært ganske tydlig en stund at du har noe personlig i mot Tesla ja (: Rart at du er irritert på Tesla for at de ikke lager en mer fornuftig elbil, du kunne like gjerne være irritert på at Ferrarri eller Hyundai ikke lager små/energieffektive elbiler vel? (: For min del kan Tesla lage hva de vil, man kan fortsatt kjøpe en Reva. Når det er sagt så hadde jeg gjerne sett at Tesla lanserte en Octavia-konkurrent og ikke en Suv som kanskje sender halvparten av snøen på taket ned i kupéen når man forsøker å komme seg inn i den en vinterdag He he. Jeg kan være med på at jeg har noe i mot selskapet, men til forskjell fra mange andre har jeg ikke noe mot Tesla eiere. Du er tydeligvis fan av Tesla og kan noe om konseptet. Når tror du det finnes et alternativ fra dem som har en prislapp som gjør at de kan være med på å gjøre en forskjell? "billig"...? Men et steg nærmer noe som flere kan kjøpe. "In the interview, Mr. Musk confirmed the cheaper electric car will be called the Model 3, and will be revealed in 2016 and on sale by 2017. It will likely sell for about $35,000, Musk says, although its unclear what features will be included or left out of the base price." Hentet herfra http://www.csmonitor.com/Environment/Ene...-3-electric-carJeg så en dokumentar om Tesla og Elon Musk for en stund siden, og der tok de for seg høynivå-planene deres, erfaringsbasen de tok med seg fra hver enkelt modell og produksjon, og hvordan dette skulle brukes videre. Også hvordan de har kjøpt og gradvis bygger og klargjør fabrikker mot utvidet produksjon og antatt antall omsatte biler.
|
|
|
[Re: GeirK]
21/11/2014 12:40
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Målet med folkebilen er jo at den skal koste under 200 000,- også, mye av prisfallet kommer jo av reduserte produksjonskostnader på batteri etc. Og produksjonsvolum. Economies of scale er virkelig en faktor i bilproduksjon der utviklingskostnadene er skyhøye. Skal en få til volum, er det en fordel å ha bygd opp tillit i markedet først. Kunne jo bygd opp tillit med en bil som koster under en halv million også  Men skjønner poenget, ja.
|
|
|
21/11/2014 12:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kunne jo bygd opp tillit med en bil som koster under en halv million også  Men skjønner poenget, ja. Jeg la til argumenter for det i posten min =)
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
21/11/2014 12:45
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kunne jo bygd opp tillit med en bil som koster under en halv million også  Men skjønner poenget, ja. Jeg la til argumenter for det i posten min =) Jeg så det, folk flest får bare smøre seg med tålmodighet før de kan kjøpe en ordentlig elbil 
|
|
|
[Re: RazeFaze]
21/11/2014 12:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg ser jo at det blir et alternativ for de som har god råd. For å sette det litt i perspektiv koster en Golf fra USD 20-30' i USA i dag (Den er storselger også i USA.). For mange av de som kjøper en "average" Golf eller andre bilmodeller som er rimeligere vil ikke Teslaen være et alternativ (Antar at prisforskjellen i prosent er ganske likt i alle land.). Den nye Teslaen kan sikkert få status som den nye Suzuki Baleno i Norge (Folkebilen.), men jeg tror ikke hva som skjer her på "bjerget" er så viktig i det store og det hele. http://usnews.rankingsandreviews.com/cars-trucks/Volkswagen_Golf/
Redigert av sveinaa; 21/11/2014 12:53.
|
|
|
21/11/2014 12:51
|
knut77
Besatt
|
Besatt
He he. Jeg kan være med på at jeg har noe i mot selskapet, men til forskjell fra mange andre har jeg ikke noe mot Tesla eiere.
Du er tydeligvis fan av Tesla og kan noe om konseptet. Når tror du det finnes et alternativ fra dem som har en prislapp som gjør at de kan være med på å gjøre en forskjell? Jeg er faktisk ikke Tesla fan (: Har større forventninger til feks Kia og VW. Kanskje neste generasjon eGolf med betraktelig bedre rekkevidde som stv blir den bilen jeg (vi) venter på...
|
|
|
21/11/2014 12:56
|
knut77
Besatt
|
Besatt
Hvem kjøper brukte batterier per i dag? Har ikke oversikt, men det jobbes med strømbanker til kraftproduksjon nå, ellers kjøper Nissan tilbake sine brukte batterier.
|
|
|
21/11/2014 12:57
|
sveinaa
More than words
|
More than words
He he. Jeg kan være med på at jeg har noe i mot selskapet, men til forskjell fra mange andre har jeg ikke noe mot Tesla eiere.
Du er tydeligvis fan av Tesla og kan noe om konseptet. Når tror du det finnes et alternativ fra dem som har en prislapp som gjør at de kan være med på å gjøre en forskjell? Jeg er faktisk ikke Tesla fan (: Har større forventninger til feks Kia og VW. Kanskje neste generasjon eGolf med betraktelig bedre rekkevidde som stv blir den bilen jeg (vi) venter på... Jeg håper og det går i den retningen.
|
|
|
21/11/2014 12:58
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Den nye Teslaen kan sikkert få status som den nye Suzuki Baleno i Norge (Folkebilen.), men jeg tror ikke hva som skjer her på "bjerget" er så viktig i det store og det hele.
Første halvår 2014 ble det registrert ca 3'000 Model S i Norge. Salgsestimatet på verdensbasis for hele 2014 er nå på 33'000. Når Norge på et halvår står for 10% av årssalget til en amerikansk bilprodusent er det formidabelt.
|
|
|
21/11/2014 13:00
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvem kjøper brukte batterier per i dag? Har ikke oversikt, men det jobbes med strømbanker til kraftproduksjon nå, ellers kjøper Nissan tilbake sine brukte batterier. Kanskje "billig" bilen til Tesla får et brukt batteri? Spørsmålet "Hvem kjøper brukte batterier?" kverner allikevel rundt i hodet mitt. Det blir om ikke annet en meget spennende utvikling å følge.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
21/11/2014 13:01
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er jo kun her den er så populær, siden "middelklassen" nå har råd til en skikkelig sportsbil. I USA eller UK hvor bilavgiftene er noe mer edruelig enn her til lands blir ikke slike biler like populære, siden de like godt kan kjøpe en bensinbil med like mye hester til samme pris og uendelig rekkevidde.
|
|
|
|
|