Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

garmin connect og puls soner

garmin connect og puls soner #1330233 01/02/2012 09:20
E
espensh Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
E
halla, har kjøpt meg edge 500!

og jeg bruker garmin connect, men jeg liker også å føre egen treningsdagbok i form av excel ark!

og der fører jeg inn tider i alle 5 soner, og jeg får ikke sett hvor lenge jeg har ligget i hver sone på garmin connect(hvis ikke jeg er dum)
går det ann å få sett tid i hver sone, eller må man da bruke en annen nettdagbok å laste opp på =)

thanks!

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1330251 01/02/2012 10:03
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Du har helt rett; Garmin Connect viser ikke tid i soner. Egentlig helt håpløst dårlig, det burde jo være en smal sak å legge inn. De har en egen "forslagskasse" på brukeforumet sitt og jeg (og andre) har lagt inn forslag om dette flere ganger, men lite respons...

Hvis du bruker Garmin Training Centre derimot, så får du tilgang til tid i soner. Training Centre er den programvaren som lagrer all informasjon lokalt på maskinen. Den har et håpløst grensesnitt og ubrukelig til alt annet, men gir deg i alle fall informasjonen du trenger. Riktignok kun økt for økt og ikke for perioder, men bedre en nada. Connect er/var vel tiltenkt å erstatte Training Centre. Jeg bruker begge av årsaken du nevner.

Savner egentlig en skikkelig bra løsning; jeg synes Strava er håpløs rotete og mer et sosialt verktøy for å benchmark'e treningsmengder og høydemeter enn en treningsdagbok, sportstracks har dårlig/ingen kartløsning, Garmin sine er ikke bra, sikkert mange flere der ute, men jeg har altså endt opp med å kjøre begge Garmin sine.

Shut up legs!
Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1330268 01/02/2012 10:31
jon-a j. Offline
Avhengig
Avhengig
TURAN.NO er bra!

Re: garmin connect og puls soner [Re: G. Freeman] #1330298 01/02/2012 11:25
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Jeg kjøpte meg Garmin FR610 i jula, og erfarer det samme som deg. Jeg bruker både Strava og Garmin Training Center. Strava fordi det ligger på nett, gir grei oversikt og det er kult med segments. TC gir tid i soner (men jeg savner dette for perioder!).

Jeg har ikke oppgradert Strava enda, hjelper dette?

Re: garmin connect og puls soner [Re: jon-a j.] #1330324 01/02/2012 12:01
G. Freeman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: jon-a j.
TURAN.NO er bra!

Jeg har testet den også, men synes det egentlig bare den fremstår som en en litt søt amatørversjon av Strava. Det er for mye fjas, la meg få en enkel oversikt hvor man har mulighet for kartvisning, tid i soner, varighet, kommentarer mm. That's it. Ikke noe "King of mountain", segments og mas. Kall meg gjerne gammaldags.. ICON_SMILE

Shut up legs!
Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1330325 01/02/2012 12:03
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
jeg bruker sporttracks 3 som er gratis (men begrenset til 2 plugins) og der kan du bestemme dine egne soner. Enkelt å importere fra Garmin også: http://www.zonefivesoftware.com/sporttracks/
(full lisens koster vel 200-250 kr)

Synes den virker bra. wattmåling kommer inn der også også hvis man har wattmåler tilknyttet garmin o.l

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1330546 01/02/2012 20:32
F
Frawol Offline
Medlem
Medlem
F
Golden Cheetah. Genialt. WKO+ aktig. Gratis. Men bare for mac.

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1331604 03/02/2012 20:17
R
raysv Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Fant foresten en gammel post på garmin forumene hvor garmin hadde svart på akkurat dette, der hevdet de at dette var en funksjon som var på "shortlisten" over det som skulle implementeres.. Dette var en TO år gammel post... så kan ikke akkurat si at garmin er kjappe av seg, dette er jo noe som i utgangspunktet tar tops en halvtime for en å programere i og med at alle dataene allerede er der.

Re: garmin connect og puls soner [Re: Boas] #1332078 04/02/2012 22:25
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Boas
Jeg kjøpte meg Garmin FR610 i jula, og erfarer det samme som deg. Jeg bruker både Strava og Garmin Training Center. Strava fordi det ligger på nett, gir grei oversikt og det er kult med segments. TC gir tid i soner (men jeg savner dette for perioder!).

Jeg har ikke oppgradert Strava enda, hjelper dette?

For ikke å pisse off noen i "Hvem bruker Strava"tråden ved å gjenta et spørsmål som kanskje allerede er besvart; jeg leser det du skriver som om jeg kan få oppsumert tid i soner periodevis på Strava, hvordan gjør jeg det? Har premium, men greier kun å finne tid i soner per økt (men ikke om jeg sykler innendørs, da får jeg ikke tid i soner).

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1332139 05/02/2012 09:12
rockphotog Offline
Besatt
Besatt
Du får ikke noe sammenlagt for en periode i Strava. Sjekk Trainingpeaks, Ascent (mac) er noen av de andre litt mere analytiske websidene/programmene. Mulig Turan.no også har dette.

"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil

Re: garmin connect og puls soner [Re: Rednax] #1332150 05/02/2012 09:48
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Rednax

For ikke å pisse off noen i "Hvem bruker Strava"tråden ved å gjenta et spørsmål som kanskje allerede er besvart; jeg leser det du skriver som om jeg kan få oppsumert tid i soner periodevis på Strava, hvordan gjør jeg det? Har premium, men greier kun å finne tid i soner per økt (men ikke om jeg sykler innendørs, da får jeg ikke tid i soner).

Takk, det var akkurat det jeg lurte på! Kunne ha søkt før jeg tok spørsmålet her, men takk for at du svarte så hensynsfullt! ICON_WINK

Re: garmin connect og puls soner [Re: rockphotog] #1332247 05/02/2012 15:32
kao Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: rockphotog
Du får ikke noe sammenlagt for en periode i Strava. Sjekk Trainingpeaks, Ascent (mac) er noen av de andre litt mere analytiske websidene/programmene. Mulig Turan.no også har dette.

SportTracks gir deg dette i hvert fall. Bruker comboen Strava (pga den kule funksjonaliteten som segmenter osv.) og SportTracks (statistikk/analyse + at den er uavhengig av pulsklokkefabrikant).

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1334322 10/02/2012 07:54
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Har også kjøpt meg en FR610 som løpeklokke :-)
Oppdaget at connect.garmin.com plutselig viste en ny variable som heter TE (training effect). kjørte et testløp i går. Løp min 7 km løype for å teste formen. Lå da med 155 i snittpuls og 168 som maks. Da viste denne TE at jeg hadde en verdi på 5 (jobber for hardt)

Noen andre som har noen formening om man skal ta hensyn til denne på normale treningsrunder? Altså legge seg på TE 3-4 for å forbedre formen?

I såfall, hvordan finner man ut hvor TE 3 og 4 er på klokka? Altså slik jeg har forstått dette så er det en slags beregning av intensitet totalt sett i en økt hvor den også tar hensyn til de lettere partiene og beregner TE ut fra økten totalt sett.

Ville jo vært kjekt å vite hvordan man skal trene for å holde seg f.eks. rundt 4

Re: garmin connect og puls soner [Re: Lurifax] #1334350 10/02/2012 09:01
F
Frawol Offline
Medlem
Medlem
F
Hei,

under "mine aktiviteter" i garmin connect har det også kommet opp kolonner med SWOLF og training effect men disse er helt tomme hos meg. Hva skal stå her og hvorfor får ikke jeg opp noen verdier?

Re: garmin connect og puls soner [Re: Frawol] #1334354 10/02/2012 09:04
R
raysv Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Sitat: Frawol
Hei,

under "mine aktiviteter" i garmin connect har det også kommet opp kolonner med SWOLF og training effect men disse er helt tomme hos meg. Hva skal stå her og hvorfor får ikke jeg opp noen verdier?

Er kun 910xt og 610 som har Traning Effect (TE) valuene, så hvis du har noen andre klokker vil du ikke få opp dette ICON_SMILE

Re: garmin connect og puls soner [Re: raysv] #1334361 10/02/2012 09:13
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Sitat: raysv
Sitat: Frawol
Hei,

Er kun 910xt og 610 som har Traning Effect (TE) valuene, så hvis du har noen andre klokker vil du ikke få opp dette ICON_SMILE

Jeg har mange slike Garmin produkter (jepp er helt geek når det kommer til slikt, og JA, det er totalt unødig sikkert, men mitt valg å kjøpe det ) hehe, man må jo forsvare seg på stort sett alt innimellom.

Jeg får ikke opp TE osv på de andre. Hverken 405, 410 Edge 500 / 800 viser disse feltene. Så jeg vil TRO man har en klokke som støtter dette HVIS man ser TE osv.

Hva som kan være galt hvis den ikke viser noe er ikke så lett å si, har du brukerdata / profil på klokken din? Altså pulssoner osv?

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1334376 10/02/2012 09:38
Rene Offline
Besatt
Besatt
Synes jeg så noe om TE på siste firmwareoppgraderingen på min Edge 800. Har bare logget en økt etterpå og ikke lastet den opp enda så jeg har ikke sett nøye på det.

Re: garmin connect og puls soner [Re: Rene] #1334379 10/02/2012 09:40
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Jeg mener også å ha lest at 800 skal ha støtte for TE.
Har dog ikke lastet inn siste firmware enda.

Re: garmin connect og puls soner [Re: Lurifax] #1334430 10/02/2012 10:59
F
Frawol Offline
Medlem
Medlem
F
Har edge 500. Leste at det skulle komme oppdatering i slutten av januar/ begynnelsen av feb som skulle få den til å vise IF/NP men har ikke sett noe til dette enda.

Re: garmin connect og puls soner [Re: Lurifax] #1335604 13/02/2012 12:24
F
FCA Offline
Avhengig
Avhengig
F
Sitat: Lurifax
Har også kjøpt meg en FR610 som løpeklokke :-)
Oppdaget at connect.garmin.com plutselig viste en ny variable som heter TE (training effect). kjørte et testløp i går. Løp min 7 km løype for å teste formen. Lå da med 155 i snittpuls og 168 som maks. Da viste denne TE at jeg hadde en verdi på 5 (jobber for hardt)

Noen andre som har noen formening om man skal ta hensyn til denne på normale treningsrunder? Altså legge seg på TE 3-4 for å forbedre formen?

I såfall, hvordan finner man ut hvor TE 3 og 4 er på klokka? Altså slik jeg har forstått dette så er det en slags beregning av intensitet totalt sett i en økt hvor den også tar hensyn til de lettere partiene og beregner TE ut fra økten totalt sett.

Ville jo vært kjekt å vite hvordan man skal trene for å holde seg f.eks. rundt 4

Jeg lurer også på dette med TE. Har samme klokke. Har aldri tenkt noe serlig over denne funksjonen, men kan ikke huske å ha sett annet enn TE 1. Selv etter harde turer.

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1335735 13/02/2012 17:58
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
En relativt normal sone 3 økt på meg i går ga en TE på 3.7
Veit ikke helt hva og hvordan man skal bruke dette.
Man kan vel kanskje like greit trene som man pleier også heller kjenne litt etter de gangene man tar i alt for hardt og havner slik jeg gjorde på 5

Litt rart dem introduserer noe slikt uten å ha det med på klokka som en indikator under selve treningen på en måte.

Eller... hmmm nå må jeg sjekke noe ved neste tur i morgen. Lurer på om det kan være den verdien som vises under pulsbildet på side to på klokka i standard oppsett.

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1336003 14/02/2012 10:05
R
raysv Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Så vidt jeg vet så får de ikke kalkulert TE'n før etter at økta har blitt kjørt ferdig, så sikkert derfor du ikke får det vist på klokka mens du holder på ICON_SMILE

Re: garmin connect og puls soner [Re: espensh] #1336008 14/02/2012 10:11
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
raysv: Du har sikkert rett, bare kom til å huske jeg så noen tallverdier under puls indikatoren. Skal sjekke på dagens løpetur.
Vil tro de kan kalkulere estimert TE underveis, vil ikke tro dette tar for mye kraft fra klokka. Men, sjekker også legger jeg ut info til dere andre om det dukker opp noe nyttig.

Re: garmin connect og puls soner [Re: Lurifax] #1336123 14/02/2012 14:30
Boas Offline
Fiseufin
Fiseufin
Sitat: Lurifax
raysv: Du har sikkert rett, bare kom til å huske jeg så noen tallverdier under puls indikatoren. ...

Dette kan være pulssone-indikatoren, ensifret tall med ett desimal. Når du beveger deg oppover i pulssonene endres den slik at i det du entrer sone 2 står det 2,0, 2,1 kommer på et visst punkt osv.

Jeg synes dette er helt genialt og gir veldig god kontroll selv om sonene har ulik bredde.

-A.

Re: garmin connect og puls soner [Re: G. Freeman] #1337970 19/02/2012 00:57
Vrang Offline
Fersking
Fersking
Sitat: G. Freeman
Sitat: jon-a j.
TURAN.NO er bra!

Jeg har testet den også, men synes det egentlig bare den fremstår som en en litt søt amatørversjon av Strava. Det er for mye fjas, la meg få en enkel oversikt hvor man har mulighet for kartvisning, tid i soner, varighet, kommentarer mm. That's it. Ikke noe "King of mountain", segments og mas. Kall meg gjerne gammaldags.. ICON_SMILE

Stemmer bra at turan.no er amatørside, er kun eit hobbyprosjekt laga av meg og eit par andre. Deler enkelte funksjoner med strava, det er sant.

Me har i desse dagar fått nytt design, som skal presentere nøkkelinformasjon for treninger bedre enn før. Å vise tid i soner og varighet er definitivt nøkkelinformasjon.

Link til ein av mine rulleøkter for demo:
http://turan.no/exercise/10937

«Pain is inevitable, suffering is optional.»
http://turan.no/
Re: garmin connect og puls soner [Re: rockphotog] #1338143 19/02/2012 17:09
L
lobotommy Offline
Fersking
Fersking
L
Trainingpeaks er gooood. Brukes av Team Sky. Har all info du trenger, og litt til.

Moderator  support