Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rilleverktøy-hvordan bruke?

Rilleverktøy-hvordan bruke? #1329976 31/01/2012 15:16
Rockefoten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
heisann.

Lurer litt på bruk av rilleverktøy om dagen. Det er jo ikke akkurat varmt slik at rill kanskje ikke er like aktuelt som f.eks i påska med plussføre, men jeg ser at det også anbefales rilling ned mot godt under -10.

Selv har jeg 0,75mm fiskebein og 1mm rett. Tenker at 0,75mm fiskebein på bakskia kanskje er greit nå om dagen? Noen som har tips og erfaring?

Kan legge til at jeg ikke har noen slip fra før, bare kuzminifisert struktur.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Rilleverktøy-hvordan bruke? [Re: Rockefoten] #1330108 31/01/2012 21:13
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Jeg er ingen ekspert, men når det er så kaldt som nå (kaldere enn -10) kan jeg ikke skjønne at ekstra struktur bedrer gliden. Man ønsker jo finest mulig struktur når det er så kaldt nettopp for å prøve å danne en liten vannfilm. Jeg bruker rette riller spesielt på bakskiene når det er våt snø før minske suget (drenere bort vannet). Fiskebein har jeg aldri brukt. Brukes mest på skøyteski?

Re: Rilleverktøy-hvordan bruke? [Re: Rockefoten] #1330128 31/01/2012 21:59
tron Offline
Besatt
Besatt
Her må man bare prøve seg fram. Jeg bruker Red Creeks fiskebein 0/-10 en god del og mener bestemt det gjør susen. Mener å huske jeg brukte den i kombinasjon med 1 mm rettrill på bakskien i Birkebeineren i fjor, og jeg hadde farlig bra glid.

Jeg har også Red Creeks "snedhuggen" -5/-20, men den har jeg ikke prøvd enda. Ser ut til at vi får noen kalde dager framover nå, så da skal den testes.

Men uansett, jeg tror rill har mye mer å si enn Kuzmin vs. voks og pulver. Det var i hvert fall først da jeg fikk rillesettet at jeg fikk gode glidopplevelser med Kuzmin.

Foruten temperaturanvisningene, skriver Red Creek at man skal presse hardere ved høy luftfuktighet. Det kan være greit å huske på.

Redigert av tron; 31/01/2012 22:02.

Moderator  support