Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
|
Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
#1329568
30/01/2012 21:59
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Av ren barmhjertighet har jeg påtatt meg oppgaven og redde denne gamle Marin Nail Trail sykkelen fra døden. Det har blitt noen timer med surfing på lekre singelspeed sykler på nettet. Nå er det endelig min tur! Den er av ukjent årgang for meg, så hvis noen har et nail trail leksikon tilgjengelig, så setter jeg stor pris på litt info  Jeg har sendt avgårde en bestilling på ss-kit, bremser, hjul, holker og litt annet diverse som jeg ikke klarte å la vær å kjøpe. Jeg er forresten litt usikker på om helt stiv sykkel er noe for meg, så jeg har lagt ut en post om ønsker å kjøpe eldre marzocchi gaffel med v-bems feste under "kjøp deler". Hvis noen har noe gammelt liggende for vanlig qr aksling så er det bare å gi en lyd. Tenkte først å glede forumet med bilde av den tidligere dødsdømte sykkelen. Forhåpentligvis vil det følge mer info i denne tråden
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1329633
31/01/2012 06:51
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Herlig, husquarna, jeg gleder meg til fortsettelsen. Forøvrig er det helt greit med dempegaffel også på SS, selv om puristene mener noe annet. Her er en side som kan hjelpe deg med å identifisere årstall: http://www.bikepedia.com/quickbike/BikeS...l&Type=bikeRammenummeret kan også være til hjelp. Jeg klipper inn litt info: Bikes with a 9 digit serial number predate 98 after that they switch to a 10 digit code. M94... at the start tells Factory (M), Model(9) and Year(4) i.e. 1994 Pine. A New 2008 Pine could be F018ABC123. F= Assembly 01 = Model 8 = Year A = Month B = Frame C = Size 0123 = Production # in series.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1329692
31/01/2012 08:40
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
takker. da blir det oppdatering på årstall når jeg kommer hjem fra jobb neste uke. kanskje pakken min med deler er kommet også 
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1330634
02/02/2012 07:35
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Fikk nettopp beskjed fra chainreactioncycles at et DMR singelspeedkit er blitt fjernet fra bestillingen min. Så da er spørsmålet- Hva er det beste singelspeedkittet? tenker på kjedestrammer, bakdrev, distansehylser for montering av et drev på nav laget for felg. Er det noen som har noen erfaringer? har sett at Fireeye sin kjedestrammer blir slaktet på nett, Også vet jeg at Surly en versjon, også dukket det opp noe her fra Echo: http://sykkelogfritid.no/index.php?do=product&id=22Denne så nå ihvertfall fin ut, har noen prøvd den? Burde jeg bytte fremre drev også? Og hvilket utvekslingsforhold bør jeg sette opp som en standard. "do it all dreving" ?
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1330635
02/02/2012 07:38
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Nå ble jeg litt usikker på om Echo strammeren passer i dete hele tatt. Den skal monteres rett på akslingen.
?? ehhhh..
hmm
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1330643
02/02/2012 07:54
|
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748 |
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1330673
02/02/2012 08:25
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Se der ja  den fra On one var jo snasen!
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1335035
12/02/2012 00:40
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Nå har det vært litt progresjon her i det siste. Fikk en kasse med noen deler fra chainreaction her en dag så nå nærmer det seg. Desverre står jeg fremdeles uten chaintensioner og ss-kit, men mye annet er på plass. Jeg har vel sånn nogenlunde konkludert med at rammen er av årgang 1997. Jeg krysser fingrene for at dette var en god årgang.. Delene jeg har valgt foreløpig er ganske billige, men kun kjøpt hvis de også har hatt høy vil ha faktor. Spesielt fornøyd er jeg med hjulene. Prolight Avise ser helt topp ut, de kostet bare ca en tusing. De har til og med flate aerodynamiske eiker. Så dette kommer til å gå fort.. Narrow chainringbolts fjernet slakken mellom original midtre ring og krankarm"stjerna". Nye Avid V-bremser er innkjøpt. Nye Clarsks Prelube bremsevaiere er innkjøpt. Av dekkvalg så har jeg denne gang prøvd meg på Maxxis Larsen TT 2.0. Jeg har ikke prøvd disse før, men jeg liker mønsteret. Slangevalget falt på Airwaves nettopp fordi de har skrevet "Airwaves - lets blow shit up" på innpakningen. Da var det ikke noe å lure på... Startet denne lørdagen med et besøk hos St.Hanshaugen fargehandel. Her fikk jeg hjelp av en veldig hyggeilig betjenting med mye produktkunnskap. Kan anbefale de på det sterkeste. Endte opp med å kjøpe Epifanes lakkfjerner, pensel, stålull og et par skikkelige gummihansker. Epifanes produktet funket som bare det. Her følger litt bilder av prosessen Rammen tidlig Lørdag formiddag. Lakken er så slitt at sykkelen nesten blir fin igjen. Lakkfjerner med trøkk, dette bildet ble tatt umiddelbart et guffen er smurt på lakken.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1335038
12/02/2012 00:50
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Til tider var jeg redd for at det ikke bare var rammen som ble løsemiddelskadet, men parkeringskjelleren på jobben er relativt godt ventilert, så det gikk fint. Men vil anbefale alle at dette gjøres utendørs. med hansker. Alle sveisene ble sjekket over, og jeg kan konstatere at rammen ser skadefri ut.
Redigert av husqvarna; 12/02/2012 00:56.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1335039
12/02/2012 00:52
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Nå blir det innkjøp av dremel (endelig) for å fjerne lakk i sveieser og kroker som vanskelig nåes. Må si at jeg syntes rammen ser bra ut!
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1335041
12/02/2012 00:54
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Måtte henge på litt deler også. Før det blir kvelden..
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1337543
17/02/2012 18:02
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Kranken over er av typen white industries. Den har en stjerne med 5 armer for å feste krankdrevet i. Jeg har fått kjøpt kortere krankdrevbolter, men jeg har foreløpig bare remontert den gamle klingen.
Er det noen som vet hvilket drev jeg kan kjøpe som er et dedikert singelspeed drev med 32 tenner som passer denne kranken?
(Skal sende bestilling til chainreaction, så det hadde vært fint om dere visste om noe der.)
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1337710
18/02/2012 10:51
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 77
BOS75
Medlem
|
Medlem
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 77 |
tøft prosjekt:) Hvor mye veier denne ramma her? Jeg har også et par gode sykkler fra 90 tallet som jeg vil finne på noe gøy med. Så her følger jeg spent med.
Lykke til videre.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1337722
18/02/2012 11:25
|
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708
langen
Besatt
|
Besatt
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 3,708 |
Det finnes flere boltsirkeldiametre for 5-arm. Du må finne ut hvilken: http://www.bbgbashguard.com/tech.htmlJeg tipper 94 eller 110.
-Magnus
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1337976
19/02/2012 02:11
|
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227
ingeplinge
Påklikket
|
Påklikket
Registrert: Feb 2005
Innlegg: 3,227 |
Jeg ville ikke brydd med dedikert ss-klinge, om du har en gammel som kan brukes, hvis du har kjøpt et konverteringssett for ss til vanlig boss er det greit å bruke smalere kjede enn 1/8, f.eks tilsvarende det du har tatt av (et godt sram 8spd med kjedelås får du billig). Jeg ville forsøkt å droppe kjedestrammer også, i stedet (tatt av kassettdrevene på den gamle kassetten og) funnet det antall tenner og utveksling som passer best, evt likegodt bruke kassett-drevet. Om du har en 32-klinge og prøver deg fram med størrelsene fra 18 og nedover mot/til 11 bør det gå bra, - pass bare på å sentrere kjedet bak, og ikke kappe det for kort, det bør kunne beveges et par cm opp.. :-)
Jeg vil anbefale tyngre giring enn 32/16, syns det blir for lett om en ikke bare skal drive i skogen eller kosetråkke rundt i bygater.
Det er forresten mulig å finne femarmete klinger i ukurante størrelser billigbillig på nett også, så å bytte trenger ikke bli dyrt, og det vil jo gi deg flere muligheter.. Personlig liker jeg SS best med små drev og klinger, syns det er penere. Selv valgte jeg av bekvemmelighetsgrunner 22/11, delene lå rundt, men det er som sagt litt for lett til annet enn leking og pubsykkel..
Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok fagreste livet lever den som vet måtelig mye
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1338108
19/02/2012 15:21
|
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 532
Stige
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Feb 2006
Innlegg: 532 |
Min erfaring er at kjedet strekker seg litt under bruk, så en kjedestrammer kan være nyttig for å stramme etter. Du kan jo være heldig å få det til å funke uten.
Jeg har 32/18 i utveksling på min sykkel. Det fungerer veldig fint til stisykling og jeg klarer med nød og neppe å spinne meg opp mot 30 km/t på flatene.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1338193
19/02/2012 19:38
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Takker for tilbakemelding, jeg forsøker meg nå med det fremdrevet jeg har, venter på en Surly chain tensioner og et Gusset singelspeedkit. Mener å huske at dette var 14 tenner slik at utvekslingen blir 32-14. Men det skal jeg ikke si for sikkert.
Jeg har ikke noe vekt, så jeg får desverre ikke veid ramma. Jeg må uansett innom et sykkelverksted for å få presset inn nytt styrelager, så jeg skal prøve å finne et som har vekt.
Nå er planen at jeg skal bestille kranklager og styrelager i løpet av uken, deretter finne en kveld og fjerne resterende lakk fra sveiser og lingnende. Har forsøkt å gjøre dette med en dremel, men jeg lurer på om det blir lettere med en stål evt messingbørste som er litt smal.
Blir også nødt til å bestille nye skruer til stem og flaskeholdere ettersom de gamle er godt rustne. Men stemmet og styret blir beholdt fra orginalt oppsett.
Vedrørende setepinne så har jeg skikkelig bestemmelsesvegring. Jeg tror at en Thomson setepinne i sølv vil sette en fin spiss på bygget, men det passer dårlig sammen med budsjettbygg planene. Sykkelen er allerede blitt dyrere enn jeg hadde tenkt meg. Et annet problem er at jeg planla en sykkel som kunne låses ute i oslo. Men jeg er redd denne kommer til å bli stjelt relativt fort.
Boltene som fester kramkarmene i kranklageret (firkantaksling) er rustne og fæle. er dette en standard?
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1338791
21/02/2012 08:39
|
Registrert: Nov 2005
Innlegg: 312
kensol
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Nov 2005
Innlegg: 312 |
"It doesn't get easier, you just go faster" -Greg Lemond
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1339047
21/02/2012 14:18
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,294
fjøråsyklist
Veteran
|
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,294 |
Ta ei fille, og sprut på litt crc for derretter å gnikke det utover. Da forsvinner rusten,
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1339209
21/02/2012 20:31
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Flere bilder kommer! Jeg fikk nettopp kjøpt en superfin Marzocchi Corsa WC dempegaffel av en her på forumet. Den var superlett og bør nok passe sykkelbygget bra  Fjøråsyklist - Rust er et ikke eksisterende problem på denne alurammen. Tidligere innlegg var vedrørende lakkrester som var tungvint å få bort med stålull og malingsfjerner. Jeg har fortsatt ikke klart å sende bestilling på kranklager og styrelager desverre. Det er fordi jeg fortsatt har en intern konflikt om jeg også skal kjøpe Thomson setepinne eller ikke...
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1339212
21/02/2012 20:34
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Vedrørende gaffelen så har den en remote lockout. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om dette er bra eller ikke.. Vil jo helst ha en superclean singelspeed. Men.. hmmm...
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1339348
22/02/2012 08:12
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Vedrørende gaffelen så har den en remote lockout. Jeg har ikke klart å bestemme meg for om dette er bra eller ikke.. Vil jo helst ha en superclean singelspeed. Men.. hmmm... Jeg mener nei. På en SS skal det kun være holker og bremsehendler på styret. Jeg ville enten sett om du kan plukke av remote lockout og låse gaffelen fra øverst på gaffelbenet istedet, eller selge den videre og kjøpe en annen gaffel.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1339492
22/02/2012 11:01
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Takk for bekreftelse på at jeg er inne på rett spor. Desverre går det ikke ann å bruke lockout fra gaffelen på denne. Men det går sikkert bra og fjerne remoten.
Eller kanskje lage noe greier selv. men det sitter langt inne..
Redigert av husqvarna; 22/02/2012 11:01.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1341690
26/02/2012 22:44
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 231
Jaaseby
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 231 |
Spent på hvordan dette prosjektet blir. Holder på med et lignende prosjekt og var denne tråden som guidet meg rett vei. Håper på flere oppdateringer.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1341825
27/02/2012 11:05
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
Beklager lite oppdateringer i det siste. Har blitt litt mye jobb i det siste.
Har noen av dere noen gang hørt om setepinne med dimensjon 30.8? Ser for meg ut som om noen har klart å lage en idiotpatent på ustandard størrelse på setepinne. Jeg har en 30.9 pinne som jeg har forsøkt, men den passer ikke.. sånn på håret akkurat ikke.. som i 1mm feil.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1341834
27/02/2012 11:20
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Da skaffer du deg en 27.2mm pinne, og bruker en shim til en femtilapp.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1341840
27/02/2012 11:29
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 369
husqvarna
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: May 2008
Innlegg: 369 |
ok. Takk 
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1341844
27/02/2012 11:39
|
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Apr 2004
Innlegg: 6,296 |
Jeg var litt kjapp i svaret mitt. Det finnes 30.8mm setepinner. Den flotte Thomson Elite kommer f.eks. i denne dimensjonen i både 367mm og 410mm lengde.
27.2mm er derimot en såpass vanlig setepinne at det er lettere for deg å skaffe en slik, f.eks. fra bruktforumet her inne. Mulig noen har en liggende som de kan donere også.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: husqvarna]
#1342123
27/02/2012 19:41
|
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2005
Innlegg: 6,510 |
30,8 mm er størrelsen Giant brukte før de økte til 30,9, så det burde være mulig å skaffe en pinne et eller annet sted. "Før" betyr vel forresten 2006 eller tidligere, så kjempeenkelt blir det likevel ikke, når jeg tenker etter.
|
|
|
Re: Redder gammel sykkel fra døden. En SS ombyggetråd
[Re: Vanilla Ninja]
#1347935
08/03/2012 17:37
|
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 231
Jaaseby
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 231 |
Hvordan går det med dette byget? Har selv fått min gamle "terreng sykkel" konvertert til SS. Men har møtt på et problem. SS kitet jeg bestillte fra CRC var bare to spacere, og disse stemte ikke helt over ens med klingen på krank. Så nå står kjede litt skrått. Dette brukte jeg, og nå er jeg ute etter om noen vet diameter på boss og er det mulig å bruke spasere til styret for å få drev rett plassert?
|
|
|
|
|