Etter litt inspirasjon fra div. treningsblogger her på forumet fikk jeg endelig ut fingeren til å lage min egen.
Jeg lager denne bloggen for å hjelpe til med å holde oversikten, og forhåpentlig vis inspirere flere sofagriser som meg til å komme i gang med treningen.
Litt om meg:
Siden jeg la opp "karrieren" som xc-syklist etter den siste sessongen som junior (2004 ca), har treningslysten vært ikke-eksisterende fram til nå.
På det meste har jeg hatt 5-6 sti-turer i året i tillegg til en del downhillsykling med lite tråkking.
Nå skal dette snu!
Grunnen til at jeg begynte å trene igjen er todelt.
1. Jeg vil komme inn på befalsskole.
2. Jeg vil se hvor mye jeg kan forbedre meg som utforsyklist ved å faktisk ha kondisjon og styrke.
Facts:
25 år.
182cm
63,5 kg.
Styrkeprogrammet mitt er hentet fra
Stronglifts 5x5 etter anbefaling fra bekjente.
Treningsprogrammet:
Mandag:
Fridag.
Tirsdag:
Styrkeprogram.
Avslutt med 15-20 minutter rolig sykling.
Onsdag:
Sykle terskel eller løpe intervall (varighet og repetisjoner varierer med formstigningen). Avslutt 15 min rolig på sykkel.
Torsdag:
Styrkeprogram.
Avslutt med 15-20 minutter rolig sykling.
Fredag:
Kondisjonstrening. Løpe intervaller på 200m friidrettsbane.
Starter med 6x1 runder og 2 minutter hvile mellom hver økt.
15 minutter rolig nedkjøring.
Etter nedkjøringen skal det gjennomføres 1 serie kroppshevinger, pushups og situps med så mange repetisjoner jeg klarer.
Alternativt: Lang skogsmarsj på +/- 3 timer med ryggsekk på +/- 20 kg.
Hver 3. uke er det Opptakskrav-test: 3000meter test på 200m friidrettsbane, Kroppshevinger, armhevinger og situps.
Liten pause mellom øvelsene.
Lørdag:
Fridag.
Søndag:
Styrkeprogram.
Avslutt med 15 minutter rolig sykling.
Tillegsinfo om treningsprogrammet:
Alle treningene avsluttes med å tøye ut/stretche.
Jeg har ikke pulsklokke, og har heller ikke intensjoner om å bruke pulsklokke. Baserer meg på "feelingen".
Det overordnede målet er å komme i bedre form, bli sterkere og legge på meg 10-12 kg muskler (jevnt fordelt). I tillegg skal jeg gjennomføre de fysiske prøvene til befalsskolen med så gode karakterer jeg kan.
Ang. opptaksprøvene er dette de foreløbige målene mine:
3000meter: Krav befalsskolen= 14:00:00 - Mål= under 12:00:00
Kroppshevinger: Krav= 4, Mål= 14
Armhevinger: Krav= 16, Mål= 32
Situps: Krav= 20, Mål= 46