Vurderer å flytte innboforsikring til Sparebank 1 Forsikring, og tenkte jeg skulle være litt grundig, så jeg stilte dem noen spørsmål om dekning på sykler. Her lærte ihvertfall jeg noe nytt.
Spørsmål: Hvordan dekker dere sykler som er oppgradert i forhold til da de opprinnelig ble kjøpt? Dvs at noen deler er byttet ut med deler som er dyrere enn de som var orginale
Sitat: kundebehandler
Angående sykler som har blitt oppgradert ved det opprinnelige kjøpstidspunktet, så du må du vare på kvitteringen som dokumentasjon på den økte verdien.
Men hvis du f.eks kjøpte en sykkel i 2010 for kr 6.000,-, og har har byttet ut girsystemet i 2011, og sykkelen blir stjålet i 2012, så vil det som erstattes være basert på kjøpssummen på kr 6.000,- i 2010.
For sykkel gjøres det fradrag i erstatningen fra tingen er 5 år. Fradraget utgjør 20 % for hvert påbegynt år, maks 80 %.
Okei - så oppgraderinger sånn litt etterpå er altså ikke dekket av innboforsikringen.
Kjørte ett kontrollspørsmål på denne, men fikk det bekreftet
Sitat: kundebehandler
Det er kun dekninger for oppgraderte sykler når de er ny, oppgraderinger senere blir ikke tatt hensyn til.
(Det er godt mulig dette er vanlig på f.eks bil og noe som alle vet om, men nytt for meg og uansett ikke noe jeg sånn uten videre hadde tenkte på når det gjaldt dekning av sykkel under innbforsikring)
Dro da til med følgende spørsmål: Hvordan blir dekning på en sykkel som ikke er kjøpt som komplett sykkel, men som en sykkelramme og forøvrig deler i "løs vekt". Og som deretter er blitt oppgradert senere ved at noen deler er blitt byttet ut.
Her kastet kundebehandleren jeg mailet med kortene og ba meg ringe skadeavdelingen. Etter et lite mellomspill med "tast 1 for ditt, tast 2 for datt osv" og en litt lengre debatt om de kunne snakke med meg uten at jeg oppga fødselsnr, så kunne jeg da altså diskutere denne videre.
Konklusjonen ble den samme (om jeg forsto den rett), det er summen av deler i "orginalåret" som danner grunnlag for dekning, senere oppgraderinger er helt utenfor.
Det betyr da at jeg har en haug med deler, blant annet mitt beste hjulsett, som da vil være uten dekning. Noen som vet om dette er standard for andre forsikringsselskaper? Jeg heller litt mot at det fort er det, siden dette hørtes litt sånn typisk forsikringsbransjemessig ut.
(Forsikrings)moral: en sykkel er _en_ gjenstand, ikke driv å skru den fra hverandre
Re: Forsikringsprat med Sparebank1 Forsikring
[Re: Radival]
#132899029/01/201220:15
Dette høres typisk forsikringselskapaktig ut ja. Hva da om jeg bygger en sykkel, bruker god tid, noe nytt og noe gammelt, oppgraderer den og styrer som værst til den er verdt ca 5000kr, og du kjøper den senere på Finn, og får med kvittering av meg. Får du da bedre forsikringsvilkår enn jeg hadde opprinnelig fordi du kjøpte alt samlet?
Rust? Fordi det rimer på dust.
[Re: DavidS]
#132899829/01/201220:30
Dette høres typisk forsikringselskapaktig ut ja. Hva da om jeg bygger en sykkel, bruker god tid, noe nytt og noe gammelt, oppgraderer den og styrer som værst til den er verdt ca 5000kr, og du kjøper den senere på Finn, og får med kvittering av meg. Får du da bedre forsikringsvilkår enn jeg hadde opprinnelig fordi du kjøpte alt samlet?
Da jeg fikk frastjålet den ene selvbygde sykkelen gjorde de følgende: De tok listen over deler jeg hadde ramset opp med nypriser. Så tok de kontakt med et sykkelverksted (Oslo Sportslager) som fant ut hvilken modell som lignet mest og ga forsikringsselskapet det som verdi om sykkelen var ny.
Dette var forøvrig Jernbanepersonalets bank og forsikring så jeg er ikke sikker på hvor vanlig praksis dette er.
#132912230/01/201208:28
Jeg ble frastjålet en selvbygget sykkel. Ramma var kjøpt ny, men til sterkt rabatert pris. Jeg sa som det var at denne var bygd av et sammensurrium av deler, brukte og nye og at jeg kun hadde kvittering på ramma.
Jeg laget en deleliste, linket til tilsvarende/eller lignende deler på Chainreactioncycles. Noen av delene var da 2-3 år gamle og på tilbud, hvis de ikke fantes mer skrev jeg opp tilsvarende del.
Jeg endte opp med en pris på ca 18000, fikk aldersfradrag på 2000 kroner så vi kom på 14000, de trakk fra egenandel på 2000, da er vi på 12000, og jeg fikk da maks utbetaling for dem på 10000. Noe som i praksis var 2000 mer enn jeg faktisk hadde betalt for sykkelen.
Helt fin og enkelt løst sak.
Dette var gjensidige, og var problemfritt.
Dette var forøvrig på jobbsykkelen, mine skikkelig sykler gidder jeg ikke ha noen egen forsikring. De står inne når jeg ikke bruker dem. Bryter de seg inn hjemme har jeg større problemer enn at syklene blir borte. :-)
-------------------- Happy Trails! Jørgen
#132913130/01/201208:42
Jeg har forsøkt Sparebank1 Forsikring en gang. Et tips er å dobbelt og trippelsjekke at avtalegiro og betaling går i orden. Jeg satt hos en kundebehandler for å ordne alt sammen, inkludert betaling. Jeg regnet med at alt var i orden da jeg dro derfra.
Et par måneder senere fikk jeg et brev i posten om at min forsikring var opphørt grunnet manglende betaling, og at forsikringen var opphørt for 3 uker siden (!). Jeg ringte selvfølgelig sporenstreks opp for å spørre hva dette gjaldt, og ble møtt av en svært lite imøtekommende guttunge som hadde fått grundig opplæring i å true med inkasso. Da jeg spurte hvordan de stilte seg til at jeg åpenbart hadde kjørt rundt i uforsikret bil i tre uker uten å få noen beskjed om det før da, fikk jeg til svar at det "ikke var deres problem".
For å gjøre en lang historie kort; samtalen endte svært ensidig, og foregikk kun med blokkbokstaver. Fem minutter senere var jeg tilbake hos If.
Det var synd egentlig, for de stilte med gode priser og matchet diverse superforsikringer his If. Men når jeg blir møtt med så store problemer rundt betaling, selv om avtaler og alt ble opprettet på et kontor sammen med en kunderådgiver, samt at kundeservicen (som jeg opplevde, sikkert oppegående folk der og) var på et så lavt nivå vil jeg ikke ha noe med dem å gjøre igjen.
Arne
[Re: H.Iversen]
#132913830/01/201208:51
Ikke verst "Vardia Sykkelforsikring kan tilby dekning for sykler til en verdi opp til 100 000 kroner.
Sykkelforsikringen dekker både tyveri, ødelagt sykkelramme og personskader som oppstår under sykling."
Det er noe av det samme Gjenstridige tilbød meg ift. spesiell sykkelforsikring. Prisen gjorde at det smakte litt for surt å betale. De skulle nemlig ha 10% av verdi i året...
Tilleggsutstyr som kan forsikres må være fastmontert på sykkel under eventuell skade eller tyveri og innbefatter ekstra hjulsett, pedaler, sykkelkoffert og sykkelcomputer/GPS.
Likte det at ekstra hjulsett må være fastmontert på sykkelen. Noe upraktisk å oppbevare ekstrahjulsettet slik i garasjen.
[Re: Rene]
#132917830/01/201210:06
Tilleggsutstyr som kan forsikres må være fastmontert på sykkel under eventuell skade eller tyveri og innbefatter ekstra hjulsett, pedaler, sykkelkoffert og sykkelcomputer/GPS.
Likte det at ekstra hjulsett må være fastmontert på sykkelen. Noe upraktisk å oppbevare ekstrahjulsettet slik i garasjen.
Hvis ekstra hjulsett blir stjålet vil jo dette være et eget innbo, en sykkeldel, som blir stjålet, ikke en sykkel.
Sykkel i deler får du igjen "alt" på, kontra at det var montert sammen til en sykkel.
[Re: RazeFaze]
#132918330/01/201210:13
Hvis ekstra hjulsett blir stjålet vil jo dette være et eget innbo, en sykkeldel, som blir stjålet, ikke en sykkel.
Sykkel i deler får du igjen "alt" på, kontra at det var montert sammen til en sykkel.
Hehe Så hvis man plukker sykkelen i fillebiter hver gang man har vært ute og syklet så kan du få dekket tyveri på innboforsikringen? Tøft
Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
[Re: H.Iversen]
#132919230/01/201210:21
Hehe Så hvis man plukker sykkelen i fillebiter hver gang man har vært ute og syklet så kan du få dekket tyveri på innboforsikringen? Tøft
Jeg skal ikke banne på det, men jeg har venner som har erfart dette ja. De har fått igjen mer for delene som lå løst i boden enn for den komplette sykkelen fordi det ikke var maksgrense per del liksom, men det var definert maksgrense for den komplette sykkelen.
Men det avhenger sikkert fra selskap til selskap og skadebehandler til skadebehandler.
#132919930/01/201210:33
Sykkel til ca 30 betlaer jeg vel rundt 800 kr for.
En kollega av meg har 3 sykler til totalpris på ca 150K. Tror han betaler litt i underkant av 4 tusen i året. mellom 3500 og 4000.
Det var jo ikke gæli!
Vet du om man må være totalkunde etc for å få disse prisene, eller kan man bare kjøpe denne ene forsikringen?
Jeg er faktisk litt usikker. Jeg er kunde hos Nordnorge Forsikring, men i følge rådgiveren min (en kompis) så måtte jeg bestille hos Vardia direkte/utenom... Så jeg tror ikke man trenger være noe totalkunde.
Håkon. Insta-Håkon 2012 Ibis Mojo HD 2012 9:Zero:7
#132923430/01/201211:39
Nå fikk jeg årets forsikringsavtale fra Storebrand. Ikke bare har de satt opp prisen, men jeg ser også at ulykkesforsikringen min IKKE gjelder når jeg kjører ski eller sykler. Dette var noe jeg spesifikt tok opp med Storebrand når jeg tegnet forsikringene. Blir nok en runde i telefonen i dag, og godt mulig at jeg skifter selskap gitt.
Rust? Fordi det rimer på dust.
[Re: posn]
#133298607/02/201209:21
Kjørte omtrent de samme spørsmålene til Gjensidige om oppgraderte sykler og sykler kjøpt som ramme + deler i løs vekt.
Her var de ryddigere enn Sparebank1:
Quote:
Vi dekker sykkelens gjenanskaffelses verdi på skadetidspunktet, inkludert oppgraderinger opptil beløpsgrensen som er fastsatt og etter gjeldene regler for aldersfradrag etc. Det spiller ingen rolle for oss om denne ble kjøpt som deler eller ferdig montert.
Maksdekning på sykkel ved standard innboforsikring i Gjensidige er 5000, dette er jo helt genialt for alle oss som har sykler som koster maks 5000,-
#133453310/02/201213:01
er det noen her som har fått tilbud fra dem ? eg fikk et tilbud på 3295 for en racer til verdi på 50.000 + tileggsutstyr på kr 15.000... det er jo ikke så mye mindre en det eg fikk fra gjensidige som verdigjenstands forsikring..
#134256528/02/201216:18
spm om hvor mye dekket gjensidig for den prisen. Gjensidige ga meg et slikt tilbud for forlengelse av forsikringen for lengre opphold i utlandet og det var snakk om 2 mnd.