Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Alternativer til oljefyr

Alternativer til oljefyr #1328842 29/01/2012 13:28
G
GertA Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
G
Skal nå til sommeren bytte ut oljefyren fra 72. Antagelig går den føyka snart, oljetank som kansje kommer til og lekke og ikke spesielt billig og fyre med. Den brukes til og varme forbruksvann og oppvarming via radiatorer. Hva bytter man til? Oppvarmingsbehovet er et boligareal på 250m2 + forbruksvann. Tipper det går en 20-25000kW i året på dette. Har sett for meg noen alternativer.

1. Luft til vann pumpe. sikkert helt ok, men da må radiatorer byttes til en lav temp type (14stk) eller viftekonvektorer. Tipper en pris fra 110-150000.

2. Jordvarme, mere stabilt enn luft til vann, men enda litt dyrere vil jeg tro.

3. Gass. Har egentlig troa på dette, ligger vel på rundt 100.000. Men hva skjer med gassprisene i fremtida?

4. Panelovner og varmtvannstank. Helt klart den billigste innvesteringen og enkleste. ulempen er vel at det ikke er noen vei tilbake hvis man skal ha vannbåren varme igjen.

Vanskelig valg dette, er usikker på hvor mye man egentlig sparer på en varmepumpe med tanke på investeringen. En annen ting er alt av rør som ligger i boligen her, hvor lang levetid kan man forvente på disse? Er jo blitt 40 år gamle nå.
Panelovner er helt klart det minst bekymringsfulle, men kansje det dyreste på sikt også. Tar med glede imot erfaringer og innspill her ICON_SMILE

Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1328854 29/01/2012 14:30
Freakout Offline
Veteran
Veteran
Mitt tips: Ikke gå for gass. Det kommer en dag til å gå tomt for gass i verden, men det går aldri tomt for jordvarme. Rimeligere investering med gass, men det koster for forbruket, i motsetning til varmepumpe.

Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1328880 29/01/2012 16:16
pogoman Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg byttet fra oljefyr til jordvarme.
Veldig fornøyd. Ganske dyrt. Ca 250KNOK.
Det skal jo lønne seg over tid.
Men å slippe olje-regninger på +20KNOK på høsten.
Slippe å styre med vedlikehold av ovnen.
Slippe et rom med sot.
Slippe gjerrigknark-greiene med hvor sent kan man egentlig vente utover høsten før du starter ovnen osb.

Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1328954 29/01/2012 18:55
K
kennyo Offline
Entusiast
Entusiast
K
Mener at oljefyrer kan konverteres til pellets, men om det vil lønne seg vet jeg ikke. Det må du nesten sjekke med din lokale leverandør. Hva gass angår ville jeg IKKE gått for dette nå. Jeg har selv gasspeis som hovedoppvarming i en av etasjene våre, og selv om det er mange fordeler (ingen sot og aske, ingen behov for lagring av ved, varmen kommer med en gang, termostat- og timerfunksjon), har prisen økt ganske kraftig bare det siste året og det blir neppe billigere i fremtiden, og det er dessuten neppe noen fremtid i å satse på fossilt brensel lenger. Mine tips: Sjekk ut pelletsmuligheten eller gå for jordvarme!

Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1329030 29/01/2012 21:36
RacerHead Offline
Fersking
Fersking
Vi står ovenfor akkurat samme oppgradering, om ikke like snarlig.
Vi har i hovedsak vurdert luft-til-vann-varmepumpe eller jordvarme.
Siden dette er litt lenger frem i tid hos oss, har vi ikke innhentet noe tilbud på de forskjellige alternativene, men bare sett litt på nett o.l.

Hos Bademiljø har de et sparealternativ som kanskje kan være en mulighet om dere ikke ønsker å ta hele utgiften med total oppgradering på en gang.
Trykk på banneret hvor det står: "Vil du bruke mindre olje? Begynn her!" http://bademiljo.no/Varme-og-energi/

Og siden det er snakk om å gå fra noe som ikke er spesielt miljøvennlig til noe som er mer miljøvennlig, så må dere ikke glemme å høre/søke om tilskudd fra Enova: https://tilskudd2006.enova.no/default.aspx

Pellets er vel ikke så gunstig lenger (prisene er skrudd opp).
http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10075667
Litt nedover i saken står det om forskjellige alternativer.

Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1329527 30/01/2012 21:01
silverwrx Offline
Besatt
Besatt
To stk luft til luft varmepumper til 25.000.- totalt; plasser en i hver etasje. Gir deg ca 11kwh.. Samt kjølemulighet sommer, luftavfukting sommer.

Vi har 5rom med varmekabler i underetasje( og to rom uten kabler) på 100kvm grunnflate i to etasjer, og en 5,5kw luft/luft varmepumpe fra foma til 9900.- (med ferdigfylte gassrør av billigste sort) og ingen annen varme i den etasjen foruten en 60w skovarmer i gangen. Det tar inntil -26grader på strak arm. Etterisolert hus og nye vinduer. Superfornøyd på 6året. Har peis som backup ved strømstans og kos. Men vi har en ganske åpen løsning i hovedetasje. Kondenstørketrommel og 3kids gir mye ekstra varme på vaskerom. Varmeveksler på dusj, og dusj med tak(hindrer vanndamp ut og hindrer kaldluftsras i dusj). Oljefyr og hinsides oljeregninger på 2000L olje i året vi hadde før er det slutt på hos oss. Oso super s vv bereder.

Finnes jo klart fancy dyre løsninger. For oss funket det å totalrenovere huset med en rekke rimelige tiltak.

Pellets er dyreste valget. Billigste er vedbriketter (i siste dine penger.)

Leave no trace - with fatbike

Diamant Apex 29Ltd 6,8kg
Diamant Pinnacle R1 6,6kg
Nakamura BigBob 5.0 MK3 11,6kg
Surly Moonlander (solgt)
Cannondale 1000w..
Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1329709 31/01/2012 09:11
HeavyDude Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vi har et hus på ca 130 kvm *2 , og hadde en gammel oljefyer fra 1960 inntil i fjor. Da innhentet vil tilbud på jordvarme, luft- vann pumpe og ny oljekjel. Og endte opp med ny oljekjel. Jordvarme + luft/vann viste seg å ikke kunne garantere tilstrekkelig varme + at det var svindyrt ( 200.000 +++). Men vi vil nok avlaste oljefyren med en ( kanskje to) luft-luft varmepumper.

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: Alternativer til oljefyr [Re: GertA] #1329736 31/01/2012 09:48
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har konvertert oljefyr til pellets. Kostnad rundt 200k for ny automatisk kjel, matesystem og svært lager. Vi bor i oslo og fikk 60k i støtte. Du bør ha mulighet til å bygge lager for minst et halvt årsforbruk så det ikke blir levering så ofte. Altså minst 6 kubikkmeter.

Vi betaler nå ca. 2000 for tonnet som tilsvarer ca 40 øre pr kwh. Husk at det ikke er nettleie på denne kostnaden slik at det tilvarer en noe lavere strømpris.

Ellers er det litt pettersmartfaktor over dette, du må påregne litt egeninnsats når det gjelder matesystem osv.

Til slutt er dette det eneste fullstendig klimanøytrale alternativet gitt at du legger nordisk kraftmiks til grunn for de andre..

Å kjøpe ny oljefyr er helt uffatelig for meg, både av miljøhensyn og fordi jeg er ganske sikker på at dette kommer til å bli avgiftsbelagt som rakkern på sikt.

ole-blekkulf

Redigert av Rockefoten; 31/01/2012 09:49.

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.

Moderator  support