Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte fra denpegaffel til stiv gaffel.

Bytte fra denpegaffel til stiv gaffel. #1328557 28/01/2012 16:00
Kjeka Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
Hei!

Tenker å bytte ut min noe tilårskomne Rock Shox Tora 302(07-08? modell) med en stiv gaffel.
Trenger i den forbindelse litt tips og erfaringer....

Det finnes jo et utall av forskjellige standarder på størrelse av styrerør, hvilken gjelder for meg, hvordan identifiserer jeg typen?

Lengde på styrerør og bruk av spacere?
Er det fornuftig(og mulig) å bruke en gaffel for 29" for å unngå bruk av mange spacere?

Er det noen som har gode(og dårlige)erfaringer med karbongafler fra "kinabutikker" på nett?
Hvilken gaffel kjøper man og hvor?

Tenker med dette å få et år eller to til ut av sykkelen, samt at den blir litt mer responsiv på grus.

Kjetil.

Re: Bytte fra denpegaffel til stiv gaffel. [Re: Kjeka] #1328654 28/01/2012 19:27
BikeTorjus Offline
Veteran
Veteran
når det gjelder og bruke en 29èr gaffel så ville jeg ikke gjort det siden da blir fronten ganske høy.

Orbea Occam H20 LT 2022
Diamant AR Sora
Re: Bytte fra denpegaffel til stiv gaffel. [Re: BikeTorjus] #1328672 28/01/2012 20:10
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Blir fronten høy når du låser gaffelen med Poplock?

Re: Bytte fra denpegaffel til stiv gaffel. [Re: Kjeka] #1328680 28/01/2012 20:21
Radival Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Kjeka

Det finnes jo et utall av forskjellige standarder på størrelse av styrerør, hvilken gjelder for meg, hvordan identifiserer jeg typen?
Kjetil.

Du har etter all sannynlighet et 1 1/8 tommers styrerør. "Ugjenget" (eng: "threadless") hvis du virkelig skal være presis. Selv om det er en del andre standarder, så er dette helt klart vanligst på dempegafler til terrengsykkel.
En del nyere gafler har konisk (eng: "tapered") styrerør, de er gjerne 1,5 tommer nederst og 1 1/8 øverst, de kan du da ikke bruke

Løsne gaffelen fra sykkelen og mål diameter på styrerøret - matcher den 1 1/8 tomme i diameter hele veien så er det det du har

Du bør også ha ett forhold til "A to C" høyden på gaffelen, dvs axle to crown. Hvis sykkelen skal oppføre seg likt det den gjør nå, bør du finne en med omtrent samme høyde. Stive gafler med samme høyde omtales av og til som "suspension corrected"

29er gafler er som nevnt høyere og vil heve fronten
Stive gafler til racer/cyclocross er lavere og vil senke fronten

Sitat: Kjeka

Lengde på styrerør og bruk av spacere?
Kjetil.

Lengde på styrerør: mål hva du har i dag, og sjekk at den nye gaffelen har minst like mye. Er den lenger så fikser du det med baufil - mål minst tre ganger før du sager ICON_WINK

Spacere kan man legge under stemmet til man får det i rett høyde.

29er gaffel gir deg hverken fler eller færre spacere

Redigert av Radival; 28/01/2012 20:22.
Re: Bytte fra denpegaffel til stiv gaffel. [Re: Kjeka] #1328841 29/01/2012 13:28
D
Danfea Offline
Avhengig
Avhengig
D
På hardtailen min bytter jeg jevnlig mellom dembegaffel og stiv gaffel uten prob, som Radival sier så mål dim og høyde på styrerøret, Mål også gaffelbein for tilnermet lik følelse.

Det mange ofte ønsker (Megselv inkludert) er en mer agresiv stilling med en stiv gaffel, ettersom bruksområdet hovedsakelig er grus og asfalt. Ta derfor med deg sykkelen til en forhandler du har god erfaring med å spør om tips og råd.

De vil mest sansynelig også sette på en stiv gaffel til deg så du får kjenne på det og prøve.

Kan på det sterkeste anbefale c4 sin stive gaffel, den er lett, stiv og gir en utrolig feel.

G-sport Tillertorget.
Jeg ytrer mine egne meninger på vegne av meg selv. Og g-sport er ikke å holde ansvarlig for mine meninger.

Moderator  support