Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

AT - Trening??

AT - Trening?? #1328511 28/01/2012 11:23
T
TomB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Kunne tenke meg en diskusjon om hva som er mest riktig i forhold til AT trening og sone 1
For å øke AT (sone 3) og samtidig trene sone 1 (rolig)
Jeg har en runde på 19km som jeg begynner å løpe i sone 1 (rolig) etter 45min øker jeg til sone 3 (AT)holder meg i sone 3 (AT) i ca 25min for så å løpe meg ned rolig ca 20min
da mener jeg at en får trent begge sonene 1 og 3 blir dette feil , eller er det veldig grei måte å gjøre dette på?
jeg trener 7 dager i uka så det er ikke flere dager å gjøre dette på ,treningen er for sykkel sesongen som kommer
det er landevei som er i fokus :-)
Synspunketer mottas med takk!

Re: AT - Trening?? [Re: TomB] #1328553 28/01/2012 15:21
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Hvorfor bare 25 av 90 min i sone 3?
Jeg hadde heller løpt rundt 20 minutter til oppvarming, så en time halvhardt (kanskje med en eller to små korte rolige perioder) etter følelsen og skrittet hjem.
Hva gjør du de andre 6 dagene?

Re: AT - Trening?? [Re: TomB] #1328582 28/01/2012 17:20
T
TomB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Selvfølgelig kan jeg løpe 20min oppvarming så 1 time i sone 3 ,men mitt spørsmål var om jeg på denne måten fikk trent sone 1 samtidig så lenge jeg løper i sone 1 ,eller ødlegger jeg treningen for sone 1??
jeg trener 7 dager i uka ,spesifikk for sykkel til våren
mandag Styrketråkk ,Tirsdag styrketrening overkropp ,onsdag løp bakkeintervaler ,torsdag rolig sykkel sone 1 ,fredag bakkedrag + styrketråkk sykkel ,lørdag Løp at trening sone 3+ styrke overkropp , søndag rolig sone 1 sykkel 2-3 timer
skjønner du hvor mye jeg har å gjøre nå ;-)
Trener mye joda , men ikke noe problem bestandig utvilt til trening!

Redigert av TomB; 28/01/2012 17:21.
Re: AT - Trening?? [Re: TomB] #1328613 28/01/2012 18:26
Mastodon Offline
Avhengig
Avhengig
Rolig "langkjøring" og terskel i samme økt, altså? Sitter ikke på noen fasit, men mener å ha hørt at det er total tid i sonene som teller, slik at man fint kan legge inn for eksempel hurtighetstrening eller noen intervalldrag som en del av en langkjøring uten at det ødelegger gevinsten av den rolige delen, men mulig at den rolige delen burde vært lenger? Så lenge det er litt varighet på økta, så vil du vel få trent kroppens evne til å bruke fett som energikilde, for eksempel, men i forhold til å bruke økta for å samle overskudd til hardere økter, så blir det vel litt skivebom med masse tid rundt terskel?

Re: AT - Trening?? [Re: TomB] #1328656 28/01/2012 19:34
S
snebyge Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
I en 90 minutters økt finnes det ingen spesifikk treningseffekt i sone 1 som blir borte når du legger inn et drag i sone 3.Du trener minst like mye fettforbrenning og mikrosirkualsjonsendring på din foreslåtte 90 minutters økt som en 90 minutters økt i sone 1. (ref olympiatoppen)
Poenget med sone 1 vet du sikkert, trene uten å få for lang restitusjonstid. Dvs Langturer eller restitusjonsøkter av kortere varighet.
Hvis du trener 7 dager i uka bør du jo finne ut hvilke dager du skal trene hardt og hvilke dager du skal trene rolig. Denne økta høres litt halvhard ut for meg.
Sone 3 regner man som en hard økt med noe restitusjonstid. Hvis du føler at denne økten påvirker intensitetsnivået dagen(e) i etterkant synes jeg at du skulle trener hardere og bruke mer tid i sone 3 på økta.
Hvis dette er en økt du ikke føler gir noe restitusjonstid og kan kjøre knallhardt dagen etter, er det jo bare å fortsette hvis du trives med denne økta.

Re: AT - Trening?? [Re: TomB] #1328663 28/01/2012 19:52
S
snebyge Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Liten kommentar til programmet ditt.
Regner med at dette er off season opplegget ditt og da er det jo ok å trener alternativt. Jeg ville vel likevel hatt minst en av kvalitetsøktene idretts spesifikt og næremere sesongen hatt alle kvalitetsøktene på sykkelen.
Du kjører hardøkter onsdag, fredag, lørdag. Kanskje bedre å spre de mer ut over uka?

Re: AT - Trening?? [Re: TomB] #1328721 28/01/2012 22:07
T
TomB Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Dette er trening for Januar/Februar fra mars er det nytt trenings opplegg ,vi har en trener som har syklet i eliten i utlandet tidligere ,han setter opp det grunnleggende program for oss elite Mosjonister i klubben som satser mest :-)
jeg er enig med deg om sone 3 og AT trening ,tenker nok at jeg vil prøve å løpe for å trene sone 3 lørdager , men rolig vis ikke kroppen føles restutiert , trener jo sone 1 på søndagene på sykkel langtur!
Det er etter AT test som jeg fikk vite at jeg bør trene mere på sone 1 og 3 ,for å øke utholdenhet å melkesyre terskel.

Moderator  support