Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

bremsevæske

bremsevæske #1325945 23/01/2012 11:09
adrenaline Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Nå finnes det sikkert mye info å finne har inne om akkurat dette temaet, men i latskapens og hastverkets navn så oppretter jeg et nytt topic om dette.

Kjapt spørsmål bare.
Skal skifte bremseslanger på mine Hope X2 og lurer på om biltemas DOT 5.1 bremsvæske holder bra nok kvalitet?

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC/Olje-og-Kjemikalier/Bremsevaske-DOT-51-36459/

Kom på en ting til:
På shimano bremsene så brukes det som kjent mineralolje. Kan denne type brukes på Hope sine bremser?
Da må man selvfølgelig prøve så godt det lar seg gjøre å fjerne alle spor etter DOT 5.1.

Specialized Camber Expert Carbon EVO 29, Niner RIP9, Niner SIR9
Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1325948 23/01/2012 11:15
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Biltema holder like bra som noe annet. IKKE bruk mineralolje i bremser for DOT, og ikke DOT i bremser for mineralolje. Det ødelegger det meste, inklusive humør, lommebok og bremser.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326001 23/01/2012 12:30
adrenaline Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takketakk

Re: bremsevæske [Re: ] #1326015 23/01/2012 12:56
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: staike
Og ikke bruk DOT 5.
Biltema har ikke DOT 5, bare 5.1 og 4 - og begge kan brukes i sykkelbremser med DOT 5.1 eller DOT 4.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326068 23/01/2012 15:16
adrenaline Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
DOT meg her og DOT meg der. mongo Nå fikk jeg ihvertfall tak i DOT 5.1.
Nå er det bare å vente så tolmodig det går an på nye slanger og olivener mm.

Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326345 24/01/2012 09:01
adrenaline Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Godtfolk.

En ting til. Shimanos mineralolje.

Tar konklusjonen først og forstår at Pentosin CHF 7.1 kan være tingen.
Ringte den lokale BMW forhandleren og de skulle ha 157,- for en liter. En liter blir i overkant mye både i pris og mengde så lurer på om noen har noen andre gode tips?

Googlet litt rundt og fant følgende topic på
http://forums.mtbr.com/eastern-canada/shimano-mineral-oil-469027.html

og sakset inn:

all you ever wanted the know about MO

--------------------------------------------------------------------------------

Why mineral Oil
Mineral oil is a great alternative to DOT Brake fluid. Mineral oil is not caustic and is non-toxic, but the main performance advantage to the rider is that mineral oil will not absorb water from the air like DOT fluid will. This absorbed water causes gas bubbles to form in the system which creates a 'sprongy' feel.

It is very important to note that while the fluids mentioned in this article are used as power steering fluids, they are very different than conventional power steering fluids or ATFs available in most auto stores. Conventional power steering fluid or ATF is almost twice as viscous as these mineral oils and may be incompatible with the seals used in the system.

Shimano Mineral Oil

SM-DB-OIL Shimano Mineral Oil for Disk Brake($18.95 for 50ml., #Y-839 98010)(Red Color) is extremely expensive and rarely available when needed.

Pentosin
This is the best performing hydraulic mineral oil that I have used yet. It is also 25 times less expensive than Shimano Mineral Oil.

Pentosin central hydraulic fluid is one option. Either of LHM Plus or CHF 7.1(No. 54106) will work fine. LHM Plus & CHF 7.1 are rated at 18 cSt@40C/6.0 cSt@100C/VI 340. This is slightly thinner than the Castrol, so it may work even better in Shimano brakes. Pentosin is supplied in the hydraulic systems of most German and European cars, most notably as BMW and Audi power steering fluid. Consult a local BMW dealer about availability. Do not use CHF 11S with as it is a synthetic oil. CHF 7.1 should run about $15 per liter. I think that Pentosin CHF 7.1 is probably the best improvement that can be made to the Shimano brakes. (Green Color)

I love this stuff. I have recently started using it as a chain lube with great success. it doesn't cake up like other options i've tried.

Pentosin 7.1 is not compatible with the seals in Hayes FX-9 brakes (Seal swell).

Castrol
Castrol Hydraulic System Mineral Oil (HSMO) ($13.99, 500ml., Jaguar # JLM-9886 or Castrol # 6582/5966 01) or Castrol Hydraulic System Mineral Oil Plus (HSMO Plus). This mineral oil is used in some british cars, like Jaguar and Rolls Royce, in the suspension, and brake assist systems. It is not readily available in the US but it can be found at a Jaguar dealer parts counter. This oil is rated at 19.8 cSt@40C/6.0 cSt@100C/VI 285.

Jaguar/Castrol HSMO Data Sheet (Green Color)

Magura Blood
Magura supplies low viscosity MAGURA Royal Blood and Royal Blue Blood mineral oil. A 16oz. container costs $15.00 while a 2oz. container costs $4.00. (Blue Color) (reported to be 10wt. but it is probably more like 5-6wt.))

This is what Magura says about drugstore mineral oil:

What type of oil should I use in my Magura hydraulic brakes? Magura Blood mineral oil is the recommended oil, which is a 10 weight mineral oil. By far, our most common problem we encounter is consumers putting off-the-shelf mineral oil (from a drug store) in their Magura hydraulic brakes. Off-the-shelf mineral oil is normally 30-50 weight which will make the brake very sluggish. In addition, off-the-shelf mineral oil has additives, perfumes and different boiling points, all of which can cause brake failure. USE ONLY MAGURA BLOOD IN YOUR BRAKE SYSTEM. Use of any other fluid besides Magura Blood mineral oil will void your warranty.
Emergency options
In an emergency, it may be tolerable to use a suspension fluid such as Motul Fork Oil (Light), RockShox (5w Medium, Hydracoil), Bardahl (5w Fork Oil), Bel-Ray Fork Oil (5wt), or Kayaba KYB (01). These may work fine in a jam. Make sure not to use any synthetic fluids. Replace with the proper fluid ASAP when you get home. The low viscosity index (VI) of these fluids are not suitable for the heat range that the brake system will experience. The viscosity range should be around ISO 18.

Can I use drug store mineral oil?
DO NOT USE MINERAL OIL FROM THE DRUGSTORE!!!! What you are buying at the drugstore is a laxative, not a specific industrial oil. This oil does not have the specific viscosities (up to 3X too thick) or additives for perfect functionality with a hydraulic system. A MSDS for drug store mineral oil is available HERE. If you were in a jam and just had to use this crap, use Drakeol® 10 or 10B, Ultraol 100NF.

Another Emergency Trick
Food grade mineral oil is also available at various high end cookwear retailers like William-Sonoma. It is used for treating wooden cutting boards and salad bowls.

I would not use this before trying a high VI suspension fluid first.

Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326358 24/01/2012 09:29
adrenaline Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Oppdatering.

Leste artikkelen litt nøyere og fant ut at: Pentosin central hydraulic fluid is one option. Either of LHM Plus or CHF 7.1(No. 54106) will work fine.
LHM Plus & CHF 7.1 are rated at 18 cSt@40C/6.0 cSt@100C/VI 340. This is slightly thinner than the Castrol, so it may work even better in Shimano brakes.

Et kjapt søk på biltema avslørte at jeg får LHM+, en liter, til 79,90. Fremdeles i meste laget når det gjelder mengde, men til en langt hyggeligere pris.

Noen som har noen andre tanker om jeg gjør noe riktig/galt her?

Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326367 24/01/2012 09:44
ELO73 Offline
Ivrig
Ivrig
Brukte selv LHM fra Biltema og det funker utmerket. Eneste er vel at 1 liter er omtrent 20 ggr mer enn du trenger inkl søl.
Enda billigere alternativ er å forsøke å tigge en kopp fra en Citroën-eier....

Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326368 24/01/2012 09:44
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: adrenaline
Noen som har noen andre tanker om jeg gjør noe riktig/galt her?
Så lenge du putter denne i Shimano-bremser, er vel alt a-ok. Bruker du denne i Hope-bremsene dine, blir det mye grining.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326369 24/01/2012 09:47
adrenaline Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Neinei. har ikke tenkt å blande væsketyper og bremsetyper ICON_SMILE

Re: bremsevæske [Re: ] #1326418 24/01/2012 11:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
En liter holder så innmari lenge, virkelig lenge. Den kan stå lenge i motsetning til DOT, som kan stå maks et par måneder etter at du har åpnet flasken frown

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: bremsevæske [Re: baronKanon] #1326422 24/01/2012 11:22
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: baronKanon
[quote=staike] DOT, som kan stå maks et par måneder etter at du har åpnet flasken frown

Hups! Det forklarer noe jeg har lurt på....

Thnx

Re: bremsevæske [Re: gotman] #1326427 24/01/2012 11:30
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: gotman
Sitat: baronKanon
DOT, som kan stå maks et par måneder etter at du har åpnet flasken frown

Hups! Det forklarer noe jeg har lurt på....

Thnx
DOT trekker til seg fukt fra luften, så når du har åpnet flasken, vil den trekke til seg fukt og være "ubrukelig" etter en stund. Selvfølgelig vil helt tett kork gjøre at det holder seg litt bedre, men likevel.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326431 24/01/2012 11:50
Djenghis Offline
Avhengig
Avhengig
noen måneder...
har DOT4 kjøpt vinter 2011, såvidt jeg vet er korka god og tett, flaska har stått tørt i kjeller hele tiden, er denne bremsevæska nå blitt så dårlig at jeg vil merke det? seriøst?

Re: bremsevæske [Re: Djenghis] #1326441 24/01/2012 12:09
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: Djenghis
noen måneder...
har DOT4 kjøpt vinter 2011, såvidt jeg vet er korka god og tett, flaska har stått tørt i kjeller hele tiden, er denne bremsevæska nå blitt så dårlig at jeg vil merke det? seriøst?
Lettere koking er ikke noe jeg ville gamblet med. Hvis du tar en sprøyte med litt væske oppi, holder for spissen og trekker, vil du merke at en ny flaske væske vil ha lite bobler, mens en gammel vil ha dritmye bobler.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: bremsevæske [Re: adrenaline] #1326452 24/01/2012 12:29
T
the dude Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Nja, for min del tviler jeg svært sterkt på at litt lagring av (åpnet) glykolbasert bremseveske har så mye å si som det antydes her.
Til sammenlikning så har bremsesystemet på personbiler reservoar med lufting, og vil derfor enklere kunne ta opp fuktighet fra luften. Jeg har ikke skiftet bremseveske på flere år på bilen, og kan ikke si at jeg er plaget med dårlige bremser. Marginen mot koking er nok en del mindre på sykkelbremser, men har vanskelig for å tro at bremsevesken ikke fungerer mer enn bra nok i et par år, minst! Det stemmer med erfaring fra egne sykler også, men så bremser jeg ikke mer enn jeg må heller;)

Re: bremsevæske [Re: the dude] #1326461 24/01/2012 12:42
S
Staal3 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Merker ikke noe til vanlig om en har gammel bremseveske. Men kokepunktet senkes hele tiden og skal love deg at du vil merke det vis/når det begynner å koke. Da vil bremsepedalen gå til buns og null bremsevirkning.

Testet selv på en gammel bil jeg hadde, kokte på 115 grader. Det er en god del under de 260 gradene den skal holde.

Det er ikke bare at bremsevesken tiltrekker seg fukt i fra lufta og får dårligere egenskaper når det gjelder kokepunktet. Vannet i bremsevesken gjør og at de rusthindrende egenskapene forringes.

Jeg vil tro at det er det siste punktet som er viktigst på en sykkel. Tror ikke jeg ville bekymret meg så veldig mye for kokepunktet.

Skifter 1 gang i året på sykkelen. Tar det på vårservisen. Gjør rent for salt og skitt. Tar samtidig og skifter bremsevesken. Litt arbeid, men kan spare en for dårlige bremser. Jeg er villig til å bruke litt penger for å være 100% sikker på å ha topp bremser.

Re: bremsevæske [Re: Staal3] #1326496 24/01/2012 13:17
T
the dude Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
Enig. 115 grader var overraskende lavt ja. Når det gjelder bilen har jeg forøvrig klare planer om å skifte bremsevesken, den er godt over anbefalt serviceintervall. Konsekvensen av å miste bremsene er så forbasket mye større der, enn på sykkel.
Hadde antakelig også byttet mer regelmessig på sykkel om jeg drev med utfor.

Moderator  support