Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrelager trøbbel - Med bilder!

Styrelager trøbbel - Med bilder! #1325618 22/01/2012 12:49
Byråkratsiggen Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg holder på å bygge opp et Ridley xbow rammesett, og har noen spørsmål i forbindelse med installasjon av styrelageret.

Lageret det gjelder er FSA Z-41CX

Det er linket til tegninger og installasjonsinstruksjoner i linken over.

Problemet er at når lageret settes sammen er det et gap mellom "topplokket" (del 2 på tegningen ) og styrerøret. Gapet oppstår fordi kompresjonsringen ( del 3 ) ikke komprimeres nok til at den får plass i topplokket.

Gaffelen det er snakk om er en 4za python, fullkarbon. Spørsmål to gjelder komprimeringsmekanismen - er den å regne for en "star nut" og derfor fy-fy å bruke i en karbongaffel (se bildene)?

lager

kompresjonsring på gaffelrør

deler

kompresjonsmekanisme

Mvh
Sigurd

Re: Styrelager trøbbel - Med bilder! [Re: Byråkratsiggen] #1325649 22/01/2012 15:03
over the top Offline
Ivrig
Ivrig
Slik jeg forstår din forklaring, er det del 5 som må byttes til en som ikke bygger så mye, del 2 kommer da nærmere kronrøret...

Når det gjelder expander er det denne typen lignende de jeg benytter på mine carbongafler. Altså type som fordeler trykket over større flater i røret.

Re: Styrelager trøbbel - Med bilder! [Re: over the top] #1327176 25/01/2012 15:31
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg er litt usikker, for om du ser på tegningen der alle delen er satt sammen, så skal del 5 være kant i kant med øvre lagerkopp. Det er det nå, jamfør bildet "lager" i første post.

Det ser heller ikke ut til at del 3 skal sitte helt inne i del 2 når dette settes sammen.

Kanskje det hjelper viss jeg legger ut et bilde av hvordan det ser ut når jeg setter sammen hele greia?

Forøvrig er det bare CX lageret som har en slik del 3.
Ser man på denne tegningen her her er det ingen av de andre lagrene som har en slik ekstra ring. Er dette noe som er særskilt for styrelager til CX?

Re: Styrelager trøbbel - Med bilder! [Re: Byråkratsiggen] #1332213 05/02/2012 13:49
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Jeg prøver å legge ut noen flere bilder. Bilde to viser kompresjonsringen på gaffelrøret, og bilde 3 viser hele greia satt sammen. Man kan tydelig se glippen mellom styrerøret og topplokket.

Jeg har ikke sett tilsvarende kompresjonsring på andre styrelager. Er dette typisk for cx styrelagre?

kompresjonsring

Glippe mellom topplokk og styrerør

nedre lager og konus

Mvh
Sigurd

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå