|
Hjelp til første steg inn i smarttelefonverdenen
|
Hjelp til første steg inn i smarttelefonverdenen
21/01/2012 16:13
|
eastvoll
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Jeg tenkte jeg endelig skulle ta steget inn i smarttelefonverdenen. Har lenge vurdert Samsung Galaxy SII, men etter å ha tenkt meg om litt vurderer jeg en litt mer hardfør telefon. Det virket heller ikke så dumt for lommeboka... Har følgende krav til smarttelefonen: - det viktigste er at den skal tåle litt, den skal kunne tas med på tur uten at jeg trenger å være direkte redd for den. - skjermen skal helst ikke være mindre enn 3,5". - den skal være god å bruke som GPS. - god batterikapasitet er et stort pluss. - den skal ha et greit kamera. - den skal ikke være treig. - den skal være god å surfe på nettet med. Ut ifra dette kommer jeg vel ikke utenom disse tre: Motorola Defy+, Sony Ericsson Xperia Active og Samsung Xcover Noen som har erfaringer med disse? I så fall, kjør på!! Selv heller jeg mest mot Defy+. Den har størst skjerm samtidig som den er mindre enn Xcover. Den har større oppløsning (854x480 mot 320x480), størst internminne (2GB mot 320 og 150MB), samtidig som det virker som om den har best batterikapasitet. Liker ikke helt designet på Activen, synes den virker liten og klumpete. Synes også at skjermen på bare 3" er litt liten, samtidig virker den ut ifra klipp på youtube til å være klarere enn skjermen til Defy+. Et stort pluss med denne er at den har ANT+. Xcover veit jeg lite om, bare at den har mindre prosessor (800Mhz mot 1Ghz) og dårligere kamera (3,2MP mot 5MP) enn de andre to. Tar også imot andre forslag på smarttelefoner som dere mener tilfredsstiller de overnevnte kravene, men alle forslag av Apple Iphone blir ignorert.
|
|
|
Re: Hjelp til første steg inn i smarttelefonverdenen
[Re: eastvoll]
21/01/2012 16:44
|
Ketle
Ivrig
|
Ivrig
Mest fornøyde brukere har iPhone. Ville prøvd den.
|
|
|
21/01/2012 16:50
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Iphone fikser biffen  RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
21/01/2012 17:14
|
FHanserud
Avhengig
|
Avhengig
Har følgende krav til smarttelefonen: - det viktigste er at den skal tåle litt, den skal kunne tas med på tur uten at jeg trenger å være direkte redd for den.
Og dere foreslår iphone? Skeptisk.
|
|
|
21/01/2012 17:17
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg kjenner for godt hva som foregår under panseret til en iphone til å kunne anbefale den.
Jeg hadde valgt en Motorola Defy. Vet ikke om det er + versjonen, men det skal komme en forbedret utgave om en månedes tid.
|
|
|
[Re: polkaDOT]
21/01/2012 20:09
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg kjenner for godt hva som foregår under panseret til en iphone til å kunne anbefale den.
Jeg vet også en hel del om hva som foregår under panseret pen iPhone, men jeg kommer ikke til samme konklusjon. Gidder du være litt mer spesifikk?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
21/01/2012 20:28
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det ligger helt nede på kodenivå. Så orker ikke være så spesifikk. Men ellers kan det være en god telefon. Og så tåler faktisk 4 en hel del.
|
|
|
21/01/2012 20:31
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Men hvem var best igjen? Iphone eller android-opplegget?
RoyE
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
[Re: RoyE]
21/01/2012 21:15
|
alfen
Ivrig
|
Ivrig
Etter et halvt år med androidtelefon (billig Samsung, riktignok) har jeg gått over til iPhone i dag, og det er en nytelse og lettelse. For meg er alt lettere og bedre å bruke. Jeg aner ikke hva den tåler, men går ut i fra at jeg kommer til å gå på en smell med knust skjerm etterhvert. Det skal jeg tåle.
Sufferlandria: Like fun, without the fun parts.
|
|
|
21/01/2012 21:23
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Iphone er tingen. Den funker til det du skal ha den til, og den funker godt.
Angivelig er det slik at det ligger veldig mye under panseret, som er på et så avansert kodenivå, at det er vanskelig å snakke om det som gjør at telefonen fungerer så godt. Noen vil ha det til at det som ligger under panseret er på et så avansert kodenivå, at det er vanskelig å snakke om det, og dermed gjør at telefonen visstnok IKKE er bra for enkelte.
En iphone er så intuitiv at selv bestemor kommer seg på Internett. Ta heller en titt under skjørtekanten på piken din, kodenivået er avansert der også , men lar seg forklare.
|
|
|
21/01/2012 21:50
|
perbl
More than words
|
More than words
Det ligger helt nede på kodenivå. Så orker ikke være så spesifikk. Men ellers kan det være en god telefon. Og så tåler faktisk 4 en hel del. Ja, og det finnes INGENTING man kan kritisere i kodebasen til Android? Til trådstarter: Hva med å vurdere en solid nr2-telefon til turer der telefonen skal tåle litt og kjøre tvilling-SIM? Selv de solide smarttelefonene blir pinglete greier sammenlignet med billige og solide telefoner av "gammeltypen". Angående GPS så synes jeg batteritid på smarttelefoner er så dårlig i forhold til de dedikerte GPSene jeg har at det er direkte tragisk, så jeg bruker heller Edgen og klokka til sporing framfor å drasse med meg telefon for å logge sykling/ski/løping. En dyrere løsning enn en alt-i-ett-enhet, men når en telefon går tom for juice selv på en kortere tur vil jeg heller ha en enhet som kan logge heldagsturen. Så kan du heller velge den beste smarttelefonen utfra hvor bra den er en smarttelefon, og ikke hvor mye vann den tåler. De heftigste råtassene til Samsung eller en ny iPhone blir jo ganske mye tøffere på mange felt enn XPeria Active etter mitt inntrykk.
Redigert av perbl; 21/01/2012 21:53.
Per B.
|
|
|
21/01/2012 22:31
|
Harald_D
Avhengig
|
Avhengig
Har hatt gleden av å teste en Nokia Lumia 800 med Windows Phone 7.5 i en uke, og jeg må si jeg er imponert så langt. Denne har absolutt potensiale til å lykkes, men det er selvfølgelig mye som skal klaffe markedsmessig for at den skal ta markedsandeler fra Android og IOS. Telefonen er utrolig "smooth" og krystallklare skjermbilder. Alt bare funker :-) Eneste mangelen jeg har funnet så langt er at den ikke har mulighet for å fungere som trådløst aksesspunkt, men i følge rykter skal det komme i en oppdatering.
Harald D
|
|
|
22/01/2012 08:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det ligger helt nede på kodenivå. Så orker ikke være så spesifikk. . Kjør på. Jeg kan ganske mye om koding, så lytter gjerne til hvordan du kommer frem til denne konklusjonen. Er det basert på maskinkoden du leser ut av Flash-en?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Harald_D]
22/01/2012 08:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Har hatt gleden av å teste en Nokia Lumia 800 med Windows Phone 7.5 i en uke, og jeg må si jeg er imponert så langt. Denne har absolutt potensiale til å lykkes, men det er selvfølgelig mye som skal klaffe markedsmessig for at den skal ta markedsandeler fra Android og IOS. Telefonen er utrolig "smooth" og krystallklare skjermbilder. Alt bare funker :-) Eneste mangelen jeg har funnet så langt er at den ikke har mulighet for å fungere som trådløst aksesspunkt, men i følge rykter skal det komme i en oppdatering.
Harald D Jeg testet en på Nokia-standen på CES og fikk også et godt inntrykk.
|
|
|
22/01/2012 17:32
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Joda, Android er ikke helt fullkommen heller, som feks det grafiske designverktøyet. Som ikke gir det en nøyaktig hengivning av hvordan det ser ut i praksis. Men pga Java, så er det ganske så utbygd. Ingen mangel på collection og hvis ting ikke fungerer i en klasse, så fungerer det heller ikke i andre klasser og viceversa. Det er en del av problemet med Objective-C. For det første er jo syntaksen en ganske stor lapskaus, men det er også en del ting som skjer på mirakuløs vis eller som nevnt før at det ting fungerer i et view men ikke i et annet view, selv om de ikke gjør noe forskjellig. Objective C føles til tider som et uferdig utviklet språk, og selv etter 20 år så har de ikke bestemt seg om de skal kjøre ren C syntaks eller Smalltalk syntaks. Men et av mine største irritasjonsmomentene jeg har er selve pushmelding systemet. Jeg vil gjerne ha en tilbakemelding litt dypere enn bare om pushserveren vår kobler har klart å koble seg til apple sin server eller ikke. Selv ikke apple vet hvordan deres utvidet system fungerer for å gi tilbakemeldinger, så den er ikke helt brukelig. Og backend-systemet for appene sier svært lite. Også helt uforståelig hvorfor deres servere måtte ta juleferie Ganske spent på hvordan det blir med Windowstelefonene. Spesielt hvis de får noen a la win8. Selv om Window Mango er også ganske kult.
|
|
|
22/01/2012 18:04
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Jeg kan i hvert fall si at jeg er fornøyd med xperia active. Ville faktisk ha en liten telefon for jeg orker ikke drasse på en stor sak, men ja - den er liten. Kan hende for liten for noen. Ellers gjør den alt jeg trenger. Synker mail og kalender etc... Ant+ er sikkert fint. brukt det en gang, men foretrekker klokka. Dette innlegget er skrevet på telefonen, og det er den egentlig litt for liten til...
Redigert av Joar71; 22/01/2012 18:08.
|
|
|
22/01/2012 18:20
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Personlig har jeg falt på SE Active og derfor også Android. Den dekker mine behov.
Etter å ha vært en PC-mann i alle år så gikk jeg over til Apple i 2006 etter en lang vurdering. På den tiden vurderte jeg Mac Pro til å være totalt overlegent alt annet innen PC (Windows)-verdenen, og har holdt meg til Apple siden.
Men jeg falt hverken for iPhone eller iPad når de kom ut (eller siden).....selv om jeg på en avslutningsoppgave på entreprenørskapsstudiet beskrev både iPhonekonseptet og iPadkonseptet (samt et tilnærmet iCloud) i 2004.
Hvorfor ikke iPhone: Prisen forsvarte ikke å gå over fra den telefonen jeg hadde + iPod. Nå har Android gått forbi iOS... men igjen, etter mine preferanser. (Hvorfor ikke iPad: Det setter for mange begresninger som ikke f.eks Samsung Tab har. Flash er en ting, og ren brukervennlighet etter mine behov).
Rent generelt så har jeg foreløpig ikke kjøpt et slikt nettbrett siden min Macbook Air dekker mange av de samme behovene jeg ellers ville dekket med en tablet (jeg leser blant annet ikke bøker på skjerm). Men kommer nok til å kjøpe en slik i fremtiden. Samsung 7.7 tab virker som det beste altrnativet.
Jeg har ikke noe imot skjermstørrelsen på SE Active, men det er greit at andre har det. Ut over det så har den veldig få svakheter.... Selvfølgelig så kunne jeg ønske å gjøre forandringer på den, men det ønsker jeg å gjøre på alt mulig annet i verden også. Har du ikke noe imot skjermstørrelsen til SE Active eller har en spesiell elsk til iOS så bør du vurdere denne seriøst.
PS, litt svak batterikapasitet, men ser ikke noe problem i forhold til terrengsykling. Skulle det knipe så virker det ekstra batteriet mitt til edge 800 på denne telefonen (med en liten overgang). Batteriet varer et døgn ved mye bruk.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
23/01/2012 10:09
|
jsdk
Ringrev
|
Ringrev
Kunne ikke ha vært mere uenig med polkaDOT, men så jobber jeg med å lage Cocoa apper (iOS+OSX). Men nå er det heldigvis faktisk bruk tråden handler om, ikke kvasikvalitative synspunkter fra kresne programmere med ulike smak  Om du er helt blank på smarttelefon hadde jeg, foruten at sjekke at den oppfyller listen din, testet ut både android (helst nyere), iPhone og Windows Phone 7. Helst av allt låne en av var et par dager om du har muligheten. Ikke bry dig om MHz og RAM, men bruk telefonen og prøv å finne utav vilken som kommer til at frustrere dig minst i framtiden. Føles den treg? Liker du utseendet på hardware og selve OS? Er det enkelt at t.eks. lese, zoome og navigere en webside som ikke er mobil-tilpasset? Er det enkelt/raskt å skrive meldinger/mail med den? Kan den synke kontakter med PC/Mac-en din? Vil du spille spil på den, isf funker de bra og er der en grei bredde på de som finns i app-butikken deres? Hører du mye på musik, isf er spilleren grei å navigere i? Vil du filme/ta foto med den, funker det bra? Dette er spørsmål du bør stille dig. Heldigvis finnes der nok modeller og platformer å velge mellom, desverre finnes der mange modeller og platformer å velge mellom.
|
|
|
23/01/2012 10:50
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg kan ingen ting om koder eller annet som skjer. Så lenge det som kommer på sjermen er bra så er jeg fornøyd. Jeg ville ikke være sånn apple fyr så da kjøpte jeg en Samsung S2 da det skulle være det råeste mann fikk tak i for noen mnd siden.
Nå er det ødelagt og jeg kommer aldri til å kjøpe android igjen. Det har vært problemer fra dag en. Ting funker ikke, må restartes, appene slutter plustelig å funke, mye dårligere skjerm å skrive på. Så nå har jeg bestillt en Iphone igjen.
Selv om jeg skulle hatt den med i skogen hadde jeg kjøpt Iphone.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
23/01/2012 11:05
|
klev1
Avhengig
|
Avhengig
|
|
|
[Re: olechr]
23/01/2012 11:15
|
supernalle
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
.
Nå er det ødelagt og jeg kommer aldri til å kjøpe android igjen. Det har nok mer med Samsung å gjøre enn Andriod. Det har ikke vært rapportert om store feil med SE Active.
Every man is guilty of all the good he did not do.
- Voltaire
|
|
|
23/01/2012 11:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det er en del av problemet med Objective-C. For det første er jo syntaksen en ganske stor lapskaus, men det er også en del ting som skjer på mirakuløs vis eller som nevnt før at det ting fungerer i et view men ikke i et annet view, selv om de ikke gjør noe forskjellig. Objective C føles til tider som et uferdig utviklet språk, og selv etter 20 år så har de ikke bestemt seg om de skal kjøre ren C syntaks eller Smalltalk syntaks.
Hvilke negative konsekvenser har dette for brukeren?
|
|
|
23/01/2012 11:43
|
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Egentlig ingen.
Bare at vi utviklere må være mer oppdatert og skjerpet. Men ting blir vel bedre en dag. Ble jo litt bedre med ios5.
|
|
|
[Re: supernalle]
24/01/2012 12:10
|
BeefCake
Ivrig
|
Ivrig
.
Nå er det ødelagt og jeg kommer aldri til å kjøpe android igjen. Det har nok mer med Samsung å gjøre enn Andriod. Det har ikke vært rapportert om store feil med SE Active. Ja lo litt når jeg leste det jeg og. Fint å lese om produkerfaring med en telefon og så undergrave hele android systemet.. Men til OP. Apple har en hel hærskare av folk som blint hyler at iPhone er bedre, få har til gode å eie en god android telefon fra de siste to årene, og basserer seg ofte på dårlige erfaringer med tidlige HTC modeller de fikk dyttet ned halsen av arbeidsgiver. Min erfaring fra husholdning som ALLTID har hatt klar overvekt av appleprodukter (og iphoner osv) er at apple helt klart er lettere og for brukeren som ikke helt ønsker å sette seg inn i for mye og gjør stort sett det den lover, gjerne like godt som en Android telefon. Men der vi har hatt problemer med iPhone vs Android er fuktskader (svette fra lommer etc), batteritid (ofte slår iphonen seg av) når det blir kladt, skjermresponsen er også veldig dårlig i kaldt vær, veldig varme dager om mobilen ligger på dashbordet i bilen kan den skru seg av, og glasset knuser VELDIG lett (vet ikke om iphone har noe særlig plastløsning i glasset?). En annen ting er dette med internminne. Stort internminne er jo fint, men det trekker også mer strøm etter det jeg har skjønt? Derfor flere HTC-modeller kommer med mulighet for stor lagringsplass på separate minnekort (prisen på minnekort er relatvit lav om dagen og). Min HTC HD 2 fyller straks to år. Den har aldri hatt beskyttelses deksel (slik alle jeg kjenner har på sin iphone) og den fungerer utmerket med andoid fra minnekortet, og den har utlevd to iphone 4 som er brukt av samboer og søster (som begge måtte byttes pga fuktskader). Min mor har fått sin skjerm knust to ganger mens telefonen har ligget i vesken da den ikke har tålt å bli satt litt hardt ned på bakken. Selv har jeg mistet telefonen min i bakken fra lomme/bordhøyde ned på fliser og betong uten at den har fått noe mer enn riper. Så basert på at du ønsker en røff telefon som tåler litt julig så vil jeg helt klart anbefale en av smartelefonene som er rettet mot dette, altså ingen appletelefoner (med mindre du vil gå for skikkelig beskyttelsesglass). En annen ting er at Android har MYE bedre støtte for pulsmåler og klokke ettersom dette går rett på blåtann (og har lyd tilbakemelding om du ikke ønsker å se på/investere i klokke), mens du må ha en ekstra dupeditt på iphone for å få det samme, noe som da gjør at den ikke passer i flere av beskyttelses dekslene. Men skal du ha en plug and play smartelefon så får du garantert mye glede av en iphone.
- Mvh BeefCake - - - - - - - - - - - - - - - I may do foolish things, but I do them with great enthusiasm!
|
|
|
24/01/2012 12:23
|
sverreb
Besatt
|
Besatt
iOS vs. Android i seg selv er en smakssak hvor man bare må teste systemene for å gjøre seg opp noen mening.
Applikasjonsmessig er man med iOS låst til App Store, android er ikke teknisk sett låst til market, men nesten alle bruker det likevel. Jeg har intrykk av at det er mer brukbare gratisapplikasjoner til android, mens det kanskje er noe mer påkostet payware til iOS, spesielt spill (Men avstanden har krympet vesentlig det siste året). YMMV
Tilkoplingsmessig er iphone enklere å kople til audioperiferi p.g.a. dedikert analog audioutgang i den enorme proprietære pluggen. Android er enklere å få særere trådløse periferier tilkoplet da iOS krever godkjenning og spesiell hardware i periferiutstyret for å kople til bluetooth. (F.eks kan Contour hjelmkamera koples direkte til android, men krever ekstra hardware for ios. Recon instruments ski HUD støtter kun android)
Redigert av sverreb; 24/01/2012 12:24.
|
|
|
[Re: FHanserud]
24/01/2012 12:56
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Har følgende krav til smarttelefonen: - det viktigste er at den skal tåle litt, den skal kunne tas med på tur uten at jeg trenger å være direkte redd for den.
Og dere foreslår iphone? Skeptisk. Hadde min iphone med på trekanten i Trollheimen. Tre dager i pissregn. Funker enda. I tilleg har den vært med på flere turer fra Rena-Lillehammer (2009-2011), været var ikke spesiellt bra. Så fremst man unngår å slippe den i murgulvet så kan jeg ikke se at den er spesiellt mye dårligere enn andre merker.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: sverreb]
24/01/2012 13:05
|
Joar71
Veteran
|
Veteran
Pris har jo også en viss betydning her, i hvert fall for meg som ikke driter penger. Når Experia Active koster 2400, mens iPhone koster 5000+, så er det jo en viss forskjell. Kall meg sær, men gidder faktisk ikke å blåse 5 lapper på en telefon. For meg var det viktig å kunne ha med telefonen på tur, slik at jeg hadde muligheten til å fiske fram kart eller eventuelt nettsider, ta bilder, høre på musikk, ringe hjem etc. Jeg ville ha en telefon til alt, ikke en Smart-telefon + en billig turtelefon. Hadde med meg Activen på 2 timers joggetur i sludd. Festet den på armen i det medfølgende armfutteralet, hørte på musikk hele veien, sendte melding hjem om at jeg hadde det så fint at jeg holdt på litt lenger (og det funket selv om glasset var fuktig). Fukt ser ikke ut til å være et problem, nei. Karakter fra meg, er 5+ Eneste problem jeg har oppdaget, er at av og til så går den litt bananas. Den vibrerer febrilsk og du får ikke startet/avsluttet apper. Løser seg med en restart, men det er litt kjedelig når det skjer, og det skjer kanskje et par ganger i måneden. Har ikke gjort noe for å fikse problemet, men googlet kjapt nå, og fant noe rundt det her: http://talk.sonyericsson.com/thread/27266
|
|
|
|
|