Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Vinkel på seterøret

Vinkel på seterøret #1325284 20/01/2012 23:12
A
A.M Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
Lurer litt på hvordan seterørsvinklen fungerer. F.eks, scott scale har en seterørvinkle på 73,5 grader. Giant XTC advanced har 73 grader. Hvilke av disse to er det som har sete lengst bakover? Jeg antar at det er Giant og at det er vinklen mellom horisontalen og opp mot 90 grader som er riktig.

Grunn til at jeg lurer er at jeg har ganske lange lårbein. Med setback på setepinne ( thomson masterpice ) så har jeg fremdeles kneet 3 cm foran pedalakslen når jeg måler med lodd og krankarmen i horisontal stilling. Sliter med vondt i knea... Vurderer ny ramme men kunne tenkt meg en med noe slakkere seterørsvinkel for å få kroppen litt lengre bakover.

På min Anthem X i dag, med Thomsonpinnen og ste helt bak, så går jeg lett opp på bakhjulet i motbakker, altså for lite vekt foran. Jeg antar at dette blir et problem uansett hvilke seterørvinkel det er...

Noen forslag her blant de med mye erfaring? Har nå fått lånt en Giant XTC advanced ramme i medium. Er 180 cm høy. Den føles litt kort når jeg sitter på den. Noen forslag til andre rammer?

Re: Vinkel på seterøret [Re: A.M] #1325330 21/01/2012 09:02
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er selv ca 180 og har lange ben. Oppigjennom åra er min erfaring at jeg ofte kan velge mellom medium og large. Ingen av delene blir feil, bare forskjellige karakteristikker på ramma. Kan jo sånn i forbifarta se ut som om du ville foretrekke en større (og lengre ramme).
Edit: Og ja du har rett ang vinkel på seterør.

Redigert av sanouka; 21/01/2012 09:04.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Vinkel på seterøret [Re: A.M] #1325346 21/01/2012 09:57
A
A.M Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
A
På den gamle Cannondale hardtailen jeg hadde, var størrelsen Large. Den er nok ikke så god i terrenget men den var glimrende som allround sykkel.

Beine mine er egentlig "korte" men jeg har ganske lange lårbein...

Re: Vinkel på seterøret [Re: A.M] #1325382 21/01/2012 12:51
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Sjekk Kona sine HT-sykler. De har seterørsvinkel på ca. 71.5°.

http://www.konaworld.com/mtb_xc_race_hardtail.cfm?content=kula#1

Re: Vinkel på seterøret [Re: A.M] #1325394 21/01/2012 13:37
ket Offline
Ringrev
Ringrev
Som basis kan du prøve å få til KOPS, antar du trenger 25mm offset @ 73.5 gr., 20mm @ 73 gr. 16mm @72.5gr osv.. En slak seterørsvinkel opptar mer av topprørslengden enn en bratt seterørsvinkel, prøv å danne deg et bilde av den lengden som du trenger fra krankaksel til topp styrerør ( reach på godt norsk). Da burde det være greiere å vurdere om ramma er for kort eller ikke, en kan lett få følelsen av å kjøre leddbuss med stor ramme.

Re: Vinkel på seterøret [Re: A.M] #1325396 21/01/2012 13:40
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: A.M
Lurer litt på hvordan seterørsvinklen fungerer. F.eks, scott scale har en seterørvinkle på 73,5 grader. Giant XTC advanced har 73 grader. Hvilke av disse to er det som har sete lengst bakover? Jeg antar at det er Giant og at det er vinklen mellom horisontalen og opp mot 90 grader som er riktig.

Grunn til at jeg lurer er at jeg har ganske lange lårbein. Med setback på setepinne ( thomson masterpice ) så har jeg fremdeles kneet 3 cm foran pedalakslen når jeg måler med lodd og krankarmen i horisontal stilling. Sliter med vondt i knea... Vurderer ny ramme men kunne tenkt meg en med noe slakkere seterørsvinkel for å få kroppen litt lengre bakover.

På min Anthem X i dag, med Thomsonpinnen og ste helt bak, så går jeg lett opp på bakhjulet i motbakker, altså for lite vekt foran. Jeg antar at dette blir et problem uansett hvilke seterørvinkel det er...

Noen forslag her blant de med mye erfaring? Har nå fått lånt en Giant XTC advanced ramme i medium. Er 180 cm høy. Den føles litt kort når jeg sitter på den. Noen forslag til andre rammer?

Kanskje heller skaffe deg en setepinne uten setback først? Du kan også justere cleatsen (hvis du sykler med klikkpedaler) slik at belastningen på kneet er mindre. Husker at jeg før hadde cleatsene for langt fram og jeg pleide å få vondt i knærne. Nå har jeg de litt mer foran enn midten av tåballen og passer veldig fint.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Moderator  support