Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Handle på nettet med levering Sverige - mva?

Handle på nettet med levering Sverige - mva? #1325253 20/01/2012 21:46
KnutB Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hei,
Har hytte i Sverige. Lurte på å bestille deler på nettet med levering i Sverige. Noen som har erfaring med dette? Tengte på evt. moms innen EU?

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325261 20/01/2012 22:05
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
samme moms, mao du betaler samme pris!

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325263 20/01/2012 22:07
KnutB Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Æsj.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: Oddefa] #1325266 20/01/2012 22:17
E
educk Offline
Fersking
Fersking
E
riktigt så enkelt er det ikke. men du slipper i vart fall toll hviss du handler inom eu å bestiller til sverige

Quote:
Tull
Varor som kommer från ett annat EU-land är befriade från alla tullformaliteter, med vissa undantag. Undantaget gäller varor som ska anmälas på grund av gällande införselrestriktioner, till exempel vapen, tobak, alkohol och narkotika samt djur och produkter av djur.

På Jordbruksverekts webbplats kan du läsa mer om vad som gäller när du ska föra in husdjur i Sverige. I Tullverkets webbtjänst Tullguiden kan läsa mer om alla varor som ska förtullas. Du når båda webbplatserna via länkarna i rutan till höger.

Moms
Köp på plats
Om du reser till ett annat EU-land, köper varor på plats och själv transporterar varorna tillbaka till Sverige betalar du moms i det land där varorna är köpta. Undantagna är nya bilar, motorcyklar och båtar.

Köp på distans - Internet, postorder, TV-shop
Om du handlar via Internet eller postorder från ett företag i ett annat EU-land gäller speciella skatteregler. Ett Internet- eller postorderföretag som säljer till kunder i Sverige ska vara momsregistrerat här om den sammanlagda årsomsättningen överskrider 320 000 kronor. Om beloppet inte överskrids redovisar säljaren moms i sitt eget land. I det fallet betalar du den momssatsen som tillämpas i säljarens hemland. Överskrids beloppet ska säljaren betala moms enligt svenska skattesatser, det vill säga 25 procent. Då måste du betala svensk moms.

Du behöver dock inte ta reda på om säljaren är momsregistrerad i Sverige eller inte. Priser som anges till dig ska inkludera rätt momssats. Läs noga igenom informationen från säljaren  och Försäkra dig om att momsen ingår i priset.

Mer information om moms vid distansköp finns på EU-upplysningens webbplats som du når via rutan till höger på den här sidan.

fra: http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

Yeti SB-66
Focus cayo 4.0
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325273 20/01/2012 22:32
KnutB Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Hmmm..
Da antar jeg at å handle fra Chainreaction trigger mva i Sverige. Da blir det mer praktisk å få det levert hjem her i Norge

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325301 21/01/2012 07:49
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: KnutB
Da antar jeg at å handle fra Chainreaction trigger mva i Sverige. Da blir det mer praktisk å få det levert hjem her i Norge

Nei, du betaler ikke svensk moms. Du betaler brittisk. Den er dels lavere, 17% isteden for 25%, og dels slipper du betale for at noen skal regne ut momsen for deg. Hvis du kjøper klær eller andre varer som det er toll på så slipper du tollen helt og holdent.

Kort sagt, ved å bestille fra UK til Sverige så betaler du ingenting mer enn om du skulle gå inn i butikken i UK og handle (bortsett fra frakten da). Definitivt penger å spare.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325303 21/01/2012 07:52
Dan Offline
More than words
More than words
Hmm... Jeg ser nå at teksten educk siterer sier noe annet, men det har jeg aldri vært borte i. Uansett, det verste som kan skje er at du må betale 25% moms. Du slipper fortsatt gebyret, siden det tydeligvis er selger som skal regne ut momsen og ikke en byråkrat hos tollvesenet.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325306 21/01/2012 07:54
KnutB Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Da er det håp. Tenker jeg tar en liten prøvebetilling.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325308 21/01/2012 08:07
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Håp om hva da?

Du må jo enten betale britisk eller svensk moms og det utgjør vel ikke den helt store forskjellen i praksis?

Mountain biking is not about seeking the path of least resistance
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325312 21/01/2012 08:29
pblind Offline
Ivrig
Ivrig
8% er jo litt hvis det f.eks er en sykkel til 30 000,-.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: Dan] #1325314 21/01/2012 08:36
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan
Sitat: KnutB

Nei, du betaler ikke svensk moms. Du betaler brittisk. Den er dels lavere, 17% isteden for 25%, og dels slipper du betale for at noen skal regne ut momsen for deg. Hvis du kjøper klær eller andre varer som det er toll på så slipper du tollen helt og holdent.

Kort sagt, ved å bestille fra UK til Sverige så betaler du ingenting mer enn om du skulle gå inn i butikken i UK og handle (bortsett fra frakten da). Definitivt penger å spare.

Dette er ikke så sikkert nei, som du får det til å fremstå. Dette har nemlig vært oppe før....

med en henvisning til noen motorsyklister som handlet deler på nett, for så å hente disse momsfritt i sverige. Altså 0% i moms så lenge du er borte et døgn og det er under 6000 kr eller at det er under 3000 kr.

Handler du varen i Sverige eller Danmark så må man betale "lokal" moms fordi det finnes et slags momssamarbeid. Men handler du varen i UK og får sendt det til Sverige og du henter det der så stiller saken seg (angivelig, i følge bikerene) andleredes.

Vi kom aldri til noen egentlig konklusjon i den tråden. Ingen gadd å ta jobben med å finne ut ting. Jeg ringte tollen og han fikk problemer å forklare seg... kanskje et smutthull som faktisk eksisterer. Lykke til med å finne det ut. Del gjerne svaret.

Every man is guilty of all the good he did not do.

- Voltaire
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325326 21/01/2012 08:55
H
Hkon Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Noter også at å få sendt ting post restante krever bestilling til større postkontor. Type Karlstad eller Strømstad. Bestilte post restante til Charlottenberg rett før jul, og når jeg var for å hente kunne de meddele at denne tjenesten var avsluttet 1.juli for deres del. Hurra for meg som undersøker ting først!

ivrig i allefall...
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325332 21/01/2012 09:03
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Innad i EU betaler man kun moms til landet man handler fra og frakten er ofte også rimeligere. Dette har jeg prøvd mange ganger.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: pblind] #1325335 21/01/2012 09:16
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: pblind
8% er jo litt hvis det f.eks er en sykkel til 30 000,-.

Ja, det er ca kr2051,-.

Så skal du jo smugle sykkelen over grensen etterpå med risiko for å bli tatt i en kontroll. Noen synes nok at det er verdt å ta den sjansen for å spare noen kroner, jeg er ikke en av dem...

Redigert av cayman; 21/01/2012 09:17.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325341 21/01/2012 09:46
B
bvp Offline
Avhengig
Avhengig
B
Ble ikke engelsk MVA. satt opp fra 17,5% til 20% i 2011?

I didn't want my Mom to know I was drag racing for 30 years so I told her I was in prison.

T.C. Lemmons
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: supernalle] #1325342 21/01/2012 09:49
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: cayman
Du må jo enten betale britisk eller svensk moms og det utgjør vel ikke den helt store forskjellen i praksis?

Det utgjør som sagt 8% forskjell, og hvis du da handler for 6000,- slik at du ikke trenger å stoppe ved grensen så er det omtrent 500,- spart pluss at du slipper momsberegningsgebyret pluss at du i noen tilfeller får billigere frakt.

Sitat: supernalle
Vi kom aldri til noen egentlig konklusjon i den tråden. Ingen gadd å ta jobben med å finne ut ting. Jeg ringte tollen og han fikk problemer å forklare seg... kanskje et smutthull som faktisk eksisterer. Lykke til med å finne det ut. Del gjerne svaret.

Jeg har funnet det ut gang på gang, siden jeg flere ganger per år bestiller ting til enten Sverige eller Italia og det har funket helt perfekt hver gang uten noen momsoverraskelser.

I det hele tatt så skjønner jeg ikke hvorfor folk, i denne tråden og i tidligere tråder om emnet, høres så irriterte ut over at noen prøver å spare penger på en måte som faktisk er helt lovlig (så lenge man holder seg under 6000,-).

Shop ivei og lever til Sverige. Hvis du har en bra adresse med snille folk som kan holde på tingene til du likevel skal komme på besøk så finnes det jo absolutt ingen grunn til å la være.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: bvp] #1325343 21/01/2012 09:53
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: bvp

Godt mulig og da blir jo ikke regnstykket like bra lengre, men fortsatt bedre enn ved levering til Norge. Så hvis man uansett skal til Sverige, har noen som kan ta imot varene og det er under 6000,- så finnes det ingen grunn til å la være.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: bvp] #1325344 21/01/2012 09:55
cayman Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: bvp

Det stemmer vel det ja, godt noen passer på!

Da faller "gevinsten" på 30000kroners-sykkelen plutselig til kr1250...

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: Dan] #1325348 21/01/2012 10:10
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva mener du. Får du refundert all momsen fra salgslandet? Betaler du 0% i moms? (Det er poenget her).

- Voltaire
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: supernalle] #1325368 21/01/2012 11:54
Dan Offline
More than words
More than words
Hva mener du. Får du refundert all momsen fra salgslandet? Betaler du 0% i moms? (Det er poenget her).

Jeg mener enkelt fortalt følgende:

Levering av sykkeldeler fra UK til Norge:
((pris_inkl_VAT/1,2)+(frakt_utenfor_EU_inkl_VAT/1,2))*1,25+fortollingsgebyr

Levering av sykkeldeler fra UK til Sverige:
pris_inkl_VAT+frakt_innenfor_EU_inkl_VAT

Ingen refusjon av moms altså. Moms betales i butikkens land, ferdig med det og ingen tolladministratør trenger å klø seg i hodet og ta en ekstra hundring i gebyr.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: Dan] #1325375 21/01/2012 12:28
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dan

Jeg mener enkelt fortalt følgende:

Levering av sykkeldeler fra UK til Norge:
((pris_inkl_VAT/1,2)+(frakt_utenfor_EU_inkl_VAT/1,2))*1,25+fortollingsgebyr

Levering av sykkeldeler fra UK til Sverige:
pris_inkl_VAT+frakt_innenfor_EU_inkl_VAT

Ingen refusjon av moms altså. Moms betales i butikkens land, ferdig med det og ingen tolladministratør trenger å klø seg i hodet og ta en ekstra hundring i gebyr.

jo, men som norsk statsborger så skal vi i utgangspunktet ikke betale moms på varer vi betaler når vi er i utlandet(under 3000/6000). vi skal få den refundert (her det mye rar praksis og mange forskjellige regler). Siden vi ikke er med i EU så faller vi ikke under EU-reglene for moms. Altså reiser vi til inn og ut av EU når vi reiser til Sverige og vi handler fra UK. Pga momssamarbeidet i skandinavia (evt norden) så slipper vi ikke unna hvis vi handler i sverige.... men vi handler i UK, selv om vi henter varen i sverige. derfor (en mulig) momsrefusjon. Jeg vet ikke sannheten rundt dette, men jeg har ikke sett noen "bevis" for at dette ikke er slik det er.

- Voltaire
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: supernalle] #1325406 21/01/2012 14:19
Dan Offline
More than words
More than words
jo, men som norsk statsborger så skal vi utgangspunktet ikke betale moms på varer vi betaler når vi er i utlandet(under 3000/6000). vi skal få den refundert

Prøv med den på Nordbysenteret. "Hei, jeg skal be om å få refundert momsen på kyllingen jeg har kjøpt, slik at jeg kan stoppe ved Svinesund og betale norsk moms isteden."

Jeg tror dette med momsrefusjon er en mulighet man har, ikke en plikt. Det vil si at du kan velge om du vil ha momsen refundert og da må du stoppe på grensen og betale norsk moms, ellers er det smugling, eller om du vil betale svensk/brittisk moms og være ferdig med det. Hvis du blir stoppet på grensen og kan vise en kvittering som inkluderer svensk/brittisk moms så nekter jeg å tro at de har noe på deg.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325409 21/01/2012 14:29
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Som sagt, så tror jeg at det er et momssamarbeid i skandinavia (evt norden). derfor får du aldri dratt med noe momsfritt som er kjøpt i disse landene inn til norge.

Men er varen er kjøpt fra UK og hentet i Sverige og du får momsrefusjon (og det er under 3000/6000), med hvilken hjemmel kan tollen fratvinge deg penger? Det er denne jeg ikke ser..... kan noen vise til noen lover regler. Altså 0% i moms.

Som sagt, jeg vet ikke dette. Men det var jo dette de bikerene mente de drev med.

- Voltaire
Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: supernalle] #1325412 21/01/2012 14:40
Dan Offline
More than words
More than words
Som sagt, så tror jeg at det er et momssamarbeid i skandinavia (evt norden). derfor får du aldri dratt med noe momsfritt som er kjøpt i disse landene inn til norge.

Men er varen er kjøpt fra UK og hentet i Sverige og du får momsrefusjon (og det er under 3000/6000), med hvilken hjemmel kan tollen fratvinge deg penger? Det er denne jeg ikke ser..... kan noen vise til noen lover regler. Altså 0% i moms.

Saken er jo at du ikke får momsrefusjon. Hvis du bestiller fra UK til Sverige så har du ingen mulighet til å få momsrefusjon og hvis du går inn i en svensk butikk så tror jeg ikke heller at du får momsrefusjon før du kommer til grensen og da, takket være svensk-norsk samarbeid, så får du ikke refundert den svenske momsen før du er inne i systemet og har forpliktiget deg til å betale den norske. Helt meningsløst selvfølgelig, all den tid momsen er den samme så ingen gidder å bry seg.

Kort sagt, ønskedrømmen om å gå inn i en svensk eller brittisk butikk og komme ut igjen uten å ha betalt moms på varene er nok akkurat bare en drøm.

Re: Handle på nettet med levering Sverige - mva? [Re: KnutB] #1325471 21/01/2012 18:07
supernalle Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
De bikerene mente det gikk. Det hadde vært fint med noen håndfast dokumentasjon for eller mot.

- Voltaire

Moderator  support