Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Karbolading, hvor mange Kcal?

Karbolading, hvor mange Kcal? #1325189 20/01/2012 19:03
T
Titan58 Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Hvor mange Kcal bør man spise ekstra pr dag i uka før lange ritt/renn?

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Titan58] #1325338 21/01/2012 09:39
Gammelogdesperat Offline
Veteran
Veteran
Så lenge du har tilgang på saft/sportsdrikke, bananer o. lign. underveis, så er vel karbloading mer eller mindre bortkastet. Det viktigste er å lære kroppen å utnytte fett, protein og karb bra, samt fylle på med ekstra salter/mineraler i forkant.

iq
Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Titan58] #1325430 21/01/2012 16:01
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
I et moderne karboladingsopplegg spiser en rimelig normalt (men trener mindre) siste uken. Det vil fylle opp lagrene.
For mye gir bare ekstra fett - og risiko for magetrøbbel.

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: alfred] #1327986 27/01/2012 07:54
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: alfred
I et moderne karboladingsopplegg spiser en rimelig normalt (men trener mindre) siste uken. Det vil fylle opp lagrene.
For mye gir bare ekstra fett - og risiko for magetrøbbel.

Helt enig. Har selv gått på smellen å "overspist" de siste dagne før et ritt, hvorpå kroppen har vært helt i ulaget på startstreken.

De siste dagene før ritt nå, så spiser jeg normalt, men passer på å drikke litt mer regelmessig. Vel så viktig er ernæringen underveis i rittet...

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Titan58] #1327999 27/01/2012 08:14
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Sjekk hva hjemmesiden til Vitargo sier om dette;
http://www.vitargo.se/

Har gode erfaringer med dette og gjerne kombinert/utblandet i Ringer. Kjørte Cykevasan ifjor sammen med kona ifjor og bestemte meg for å sykle sammen med henne hele veien. Begynte karbolading torsdag og blandet inn Ringer fredag. Kona mistet begge flaskene på sykkelen etter kort tid så vi delte mine to flasker- stort sett det enste vi drakk hele veien. Merket ikke noe til kramper, og hadde masse å kjøre med i siste halvdel av rittet. Tid 3.15. Spiser vanlig ved siden av, overbevist om at dette er fornuftig på lengre ritt/løp.
Det finnes flere leverandører som har karbolader, tenkte å prøve ut Squezie ved neste anledning.

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: kaiost] #1328152 27/01/2012 11:28
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: kaiost
Sjekk hva hjemmesiden til Vitargo sier om dette;
http://www.vitargo.se/

Har gode erfaringer med dette og gjerne kombinert/utblandet i Ringer. Kjørte Cykevasan ifjor sammen med kona ifjor og bestemte meg for å sykle sammen med henne hele veien. Begynte karbolading torsdag og blandet inn Ringer fredag. Kona mistet begge flaskene på sykkelen etter kort tid så vi delte mine to flasker- stort sett det enste vi drakk hele veien. Merket ikke noe til kramper, og hadde masse å kjøre med i siste halvdel av rittet. Tid 3.15. Spiser vanlig ved siden av, overbevist om at dette er fornuftig på lengre ritt/løp.
Det finnes flere leverandører som har karbolader, tenkte å prøve ut Squezie ved neste anledning.

Selvsagt kan en kjøpe flytende karbohydrater hvis en ikke liker å spise. Men som nevnt i forrige innlegg kreves det såpass lite (siden en også trener såpass lite rett før viktige ritt) - spis normalt (men ingen lavkarbodiett) de siste dagene for 100% karbolading.
Med pulver/flytende kan en saktens oppta mer, dvs at en i tillegg til å ha ladet karbolagrene også legger på seg en del fett.

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Titan58] #1328226 27/01/2012 13:04
kaiost Offline
Ivrig
Ivrig
Cluet er å ikke gjøre dette før hvert løp....men et par ganger i sesongen gir det etter min mening en god effekt...mener å huske at du kan "lure" kroppen til oppta ca 50% mer karbohydrater ved å kjøre superkomp..dvs hard trening/langtur på søndag, mandag, tirsdag for så å lette opp og starte ladingen på torsdag...
Da har du karbohydrater til bortimot tre timer, avhengig av intensitet...med forbruk av 2-3000 kcal er det vel heller ikke så stor fare for å legge på seg....

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: kaiost] #1328250 27/01/2012 13:40
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: kaiost
Cluet er å ikke gjøre dette før hvert løp....men et par ganger i sesongen gir det etter min mening en god effekt...mener å huske at du kan "lure" kroppen til oppta ca 50% mer karbohydrater ved å kjøre superkomp..dvs hard trening/langtur på søndag, mandag, tirsdag for så å lette opp og starte ladingen på torsdag...
Da har du karbohydrater til bortimot tre timer, avhengig av intensitet...med forbruk av 2-3000 kcal er det vel heller ikke så stor fare for å legge på seg....

Ja, det var relativt vanlig med et slikt regime for 30år siden (foran de viktigste løpene). I ettertid har en gått bort fra det (er dog noen få som iblandt prøver det).
- Hvis en på det jevne trener mye (hvor en til stadighet tømmer lagrene) vil kroppen (også uten denne ekstratømmingen) "overfylles" slik du nevner bare den får et par dager med lite trening og tilstrekkelig mengde karbohydrater. Og som nevnt vil dette for de fleste si å spise helt normalt.
- Regimet er såpass hardt for kroppen (tømmeperioden) at en lett kan gå inn i konkurransen sliten. I tillegg kommer langtidsvirkningene og de (sjeldne) tilfellene der de virkelig skaper akutte problemer (mage, søvn etc).

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Titan58] #1328989 29/01/2012 20:15
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Stod noe om at de som hadde inntatt 7g karbohydrat per kg kroppsvekt dagen før hadde gjort det bedre enn de som ikke hadde det på London marathon, uavhening av hva de hadde inntatt under løpet. Stod noe slik i Kondis. En banan er 90 kcal, en dråpe i havet. Det samme gjelder gel'en. Dette er mest for at hodet ikke skal bli slitent. Grunnlaget legger du dagen før. Jeg har lagt meg på noe slik de to siste marathonene og dette har fungert bra, jeg har ikke følt at jeg har gått tom for energi og har løpt løpene med ca. to like halvdeler, såvidt positiv splitt.

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Ottoturbo] #1329267 30/01/2012 12:25
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: Ottoturbo
Stod noe om at de som hadde inntatt 7g karbohydrat per kg kroppsvekt dagen før hadde gjort det bedre enn de som ikke hadde det på London marathon, uavhening av hva de hadde inntatt under løpet. Stod noe slik i Kondis. En banan er 90 kcal, en dråpe i havet. Det samme gjelder gel'en. Dette er mest for at hodet ikke skal bli slitent. Grunnlaget legger du dagen før. Jeg har lagt meg på noe slik de to siste marathonene og dette har fungert bra, jeg har ikke følt at jeg har gått tom for energi og har løpt løpene med ca. to like halvdeler, såvidt positiv splitt.

Dette er sikkert riktig. Problemet er at slike studier er endimensjonale - og sjekker kun hva som er best av to alternativ, uten at noen av disse nødvendigvis er det optimale.
Ingen tvil om at "full tank" er viktig, og det kan en oppnå som vist til her (7g pr kg siste døgn), eller noe mindre fordelt på de 2-3 siste døgn = normalt kosthold (hvis en har rimelig høyt/normal karboandel).
Vil også legge til at marathon stiller spesielt store krav til "full tank", da det varer ganske lenge, og det er vanskelig å få med seg og fordøye nok næring mens en løper.
- Sykkelritt er mye enklere - på sykkel får en mye enklere med seg og fordøyd næring.

Re: Karbolading, hvor mange Kcal? [Re: Titan58] #1336159 14/02/2012 15:31
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
Holmenkollen skimaraton gikk veldig fint med seriøst inntak av karbohydrat dagen før. Jeg anbefaler alle å være nøye på dette, 7g karbo per kg kroppsvekt, fra og med frokosten dagen før og kanskje ikke spise siste måltid for sent på kvelden. Samme dag spiste jeg bare to brødskiver og to bananer før rennet og følte meg veldig "lett" i magen og føler aldri magebesvær. Innta gjerne karbohydrat fra kilder med mye fiber da det er viktig å komme seg på do før man starter. Jeg inntok en kjeks og en halv banan under løpet og hadde ingen problemer med å føle meg tom. Jeg holdt samme tempo fra 21km og til mål på 56km. Totaltid 3:35. Som sagt, av egen erfaring er dette den beste oppladningen jeg gjør før lange løp, renn og ritt. Jeg har liten tro på å stappe seg full av maten tidlig samme dag eller virkningen på prestasjonen av det man inntar veldig nærme den fysiske ansterngelsen etter hva jeg har prøvd tidligere. Det er like viktig å ha full tank med tilgjengelig energi før man starter på et marathon eller et birkebeienerritt.

Moderator  support