Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ?

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Red Devils] #1330810 02/02/2012 10:29
Kaffelars Offline
Ivrig
Ivrig
ja

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: ] #1330830 02/02/2012 11:04
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pedaIglipp
Sitat: sykkeloyvind
Aukland-brødrene staker visstnok klatringen til Tryvann fortere enn del fleste av oss vil klare å sykle den på en fjærlett racersykkel.

De slipper jo dra med seg den fjærlette sykkelen da!

På den seriøse siden: Stemmer virkelig tid, lengde og høydemetertallene? Er det noen som har en kilde som samler disse faktaene. Hvis man plukker tid fra én kilde, lengde fra en annen, og høydemeter fra en tredje, blir det jo fort vanskelig å vite om tallene kan brukes sammen.

At noen skal klare å holde den farten ved å gli framfor å rulle og det med snø og ikke asfalt som mothold, finner jeg smått overmenneskelig.

Tror ikke tallene stemmer. Hørte de sa på tv at bakken er 2 km. Da stemmer det bedre. Aldri om gutta staker fra gode syklister opp der!!

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1330854 02/02/2012 11:28
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Går ikke Marcialonga for det meste nedover? Ikke rart de hadde så stor fart.

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: erling] #1330869 02/02/2012 11:38
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: erling
Aukland-brødrene staker visstnok klatringen til Tryvann fortere enn del fleste av oss vil klare å sykle den på en fjærlett racersykkel.

På den seriøse siden: Stemmer virkelig tid, lengde og høydemetertallene? Er det noen som har en kilde som samler disse faktaene. Hvis man plukker tid fra én kilde, lengde fra en annen, og høydemeter fra en tredje, blir det jo fort vanskelig å vite om tallene kan brukes sammen.

At noen skal klare å holde den farten ved å gli framfor å rulle og det med snø og ikke asfalt som mothold, finner jeg smått overmenneskelig.

Tror ikke tallene stemmer. Hørte de sa på tv at bakken er 2 km. Da stemmer det bedre. Aldri om gutta staker fra gode syklister opp der!!

Høres rart ut, ja. Har sett mange aktive skiløpere som har kjørt skøyte-intervaller i Grefsenkollen, og det har ikke vært veldig vanskelig å sykle forbi dem.
Nå har vel neppe noen av dem vært i verdenstoppen, men det har ikke jeg eller sykkelen vært heller...
Og jeg tviler på at selv Aukland Bros staker fortere enn en god juniorløper skøyter.

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: erling] #1330878 02/02/2012 11:47
kao Offline
Ivrig
Ivrig

Jeg ble nysgjerrig jeg også, og tok en liten leteaksjon på Strava og lagde et segment ;-)

Med alle mulige forbehold om startpunkt (har ikke gått Marcialonga selv, bare syklet gjennom Cavalese og Val di Fiemme), ser Erlings 2 km ut til å stemme ganske bra. Ca 150 høydemeter hvis denne registreringen er til å stole på

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Torshov-Simen] #1330887 02/02/2012 11:54
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Torshov-Simen
[Har sett mange aktive skiløpere som har kjørt skøyte-intervaller i Grefsenkollen, og det har ikke vært veldig vanskelig å sykle forbi dem.

Jeg løp til og med fra en i høst. Kanskje han tok det rolig...

Anonym5
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: kao] #1330906 02/02/2012 12:12
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Sitat: kao

Jeg ble nysgjerrig jeg også, og tok en liten leteaksjon på Strava og lagde et segment ;-)

Med alle mulige forbehold om startpunkt (har ikke gått Marcialonga selv, bare syklet gjennom Cavalese og Val di Fiemme), ser Erlings 2 km ut til å stemme ganske bra. Ca 150 høydemeter hvis denne registreringen er til å stole på

I følge marcialonga selv, er tiden opp siste bakken over 2,8 km

Kilde

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1330923 02/02/2012 12:34
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Enligt en tracklogg som jag har analyserat (men inte litar helt på...) så stiger de sista 2.8 km 160 meter och det verkar som att backen starter med lite mindre lutning.

Tycker det verkar rimligt med vad man ser på tv:en. Om det skulle vara 10% medelstigning så tror jag motionisterna skulle slita mer.

Från där man vänder är det 5.8 km och det stiger 190 m (men går lite opp och ned i början så mer total lutning).

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: anonym5] #1330939 02/02/2012 13:03
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: pontiff
[Har sett mange aktive skiløpere som har kjørt skøyte-intervaller i Grefsenkollen, og det har ikke vært veldig vanskelig å sykle forbi dem.

Jeg løp til og med fra en i høst. Kanskje han tok det rolig...

Poeng, jeg skulle ha presisert at de jeg tenkte på kjørte full spiker inkludet spying på parkeringsplassen :-)

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Torshov-Simen] #1330940 02/02/2012 13:04
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Poeng, jeg skulle ha presisert at de jeg tenkte på kjørte full spiker inkludet spying på parkeringsplassen :-)

Jeg tror ikke han jeg løp fra rakk å komme til parkeringsplassen en gang før dette skjedde.

Men jeg ser ikke forskjell på aktive og inaktive skiløpere.

Anonym5
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: erling] #1331128 02/02/2012 20:07
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Jeg syntes også det var noe grums der.

I følge løypeprofilen er den siste bakken to kilometer lang. Kommentatorene på TV2 proklamerte flere ganger at gjenstående avstand på skjermen var for lite. Når det var 5 km igjen påstod de at det var 7 osv.

Men løypeprofilen sier at monsterbakken er 2 km:

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1331333 03/02/2012 09:24
Ottoturbo Offline
Ringrev
Ringrev
For de som har prøvd staking i oppoverbakke, så vet man at dette gjøres kun for treningen skyld. Det går mye saktere enn å bruke fraspark og aldri i verden om det stakes raskere enn det løpes eller sykles opp en bakke med litt stigning. Staking bruker man når man ikke får stokket ben raskt nok til å få et effektivt fraspark, dvs at man har mulighet til å bevege benet raskere enn hastigheten til resten av kroppen. Kan man bevege benet raskere får man motstand og kan tillegge et arbeid til bevegelsen i fartsretningen.

Når de velger å gå uten festesmøring, har de gjort en vurdering som tilsier at de tjener flere sekunder på lange flate partier fordi de har bedre glid, enn de taper opp den siste bakken ved at de må stake.

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1331343 03/02/2012 09:41
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu har jag analyserat lite med hjälp av tv sendningen och google earth.

Avstånden i tv sendingen verkar stämma.
Tiden i klockan är dock ca 20 sekunder kortare än officiel tid.
När de passerar älven så är det 2.3-2.4 km kvar och de bästa brukar ca 10 min.
Tiden på lite över 9 minuter i resultat listan tas lite efter bron och undergången och då är det runt 2.1 km kvar. (där man kan valla om).

Enligt google earth så är backen från tidtagningen ca 130-140 höjdemeter och ca 190 höjdemeter från vändningen i molina.

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Ottoturbo] #1331359 03/02/2012 10:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Ottoturbo
For de som har prøvd staking i oppoverbakke, så vet man at dette gjøres kun for treningen skyld. Det går mye saktere enn å bruke fraspark og aldri i verden om det stakes raskere enn det løpes eller sykles opp en bakke med litt stigning. Staking bruker man når man ikke får stokket ben raskt nok til å få et effektivt fraspark, dvs at man har mulighet til å bevege benet raskere enn hastigheten til resten av kroppen. Kan man bevege benet raskere får man motstand og kan tillegge et arbeid til bevegelsen i fartsretningen.

Jag tror de bästa kan staka rätt branta backar i alla fall nästan lika snabbt som de kan diagonala och utan att göra av med spesiellt mycket mer energi.

Ahrlin hängde ju tex med i alla backar i vasaloppet utan att det såg ut att vara något problem förra året. Första backen är 2 km med en medel lutning på 9% och lundbäcksbackarna är också rätt branta.

På NM sprinten så tjänade inte de som diagonalade spesiellt mycket oppför på de som bara stackade trots att det verkade vara rätt branta backar (det var så brant att de mest sprang opp utan glidfas).

Själv hade jag inga problem att hänga med en åkare som verkade vara ungefär lika bra som mig i backar på i alla fall en 5-6% när jag stakade och han diagonalade och körde med frånspark. När det blev riktig brant så kunde jag däreimot inte hänga med (jag hade också skidor med bra feste).

Det går faktiskt rätt fort att bara staka i backar om det inte är väldigt brant eller väldigt dårligt före.

Quote:

Når de velger å gå uten festesmøring, har de gjort en vurdering som tilsier at de tjener flere sekunder på lange flate partier fordi de har bedre glid, enn de taper opp den siste bakken ved at de må stake.

I just marcialonga så tror jag nestan är omöjligt att valla skidor så att de fungerar någorlunda de första 65 km och som också fungerar i sista backen. Det enda alternativet är att valla om.

I vasaloppet så gör de väl en sådan bedömning men jag tror mer på att det handlar om att ha möjlighet av att använde hela kroppen och spara överkroppen till slutet än att det går så mycket saktare att staka i backarna.

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1337011 16/02/2012 09:47
W
wir3d Offline
Entusiast
Entusiast
W
Hvordan er det egentlig mulig å holde en snittfart på 24km/t ??

Hvis jeg skal holde 24 på flata må jeg staka som om jeg var med i en sprint finale, og er langt oppe i sone 4.

Mens aukland gutta ser ut som de er på en søndagstur, ikke mye
råstaking der, men ser ut som rolig staking.

Er de virkelig så mye sterkere ?
Eller har de lengre staver på langløp ? ICON_SMILE
De må ha en syk snert i stavtakene ICON_SMILE

24 i snitt, da må de jo ligge i over 30 på flatene sikkert :/

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: wir3d] #1337025 16/02/2012 10:03
Bakkeklatrer Offline
Entusiast
Entusiast
Enig, det de gjorde f. eks på Marcialonga var sykt imponerende! Men så er det dette som er jobben deres også.

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: wir3d] #1337026 16/02/2012 10:05
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
I want to ride my bicycle
Sitat: wir3d

Hvis jeg skal holde 24 på flata må jeg staka som om jeg var med i en sprint finale, og er langt oppe i sone 4.

Vel, her har du et eksempel på styrkeøkt. Etter denne gikk Alsgaard rett ut på en 3 timers skitur.

Redigert av Trond Vidar; 16/02/2012 10:06.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1337038 16/02/2012 10:43
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Det er litt "snill" profil på Marcialonga som gjør snittfarten høy der. På Vasaloppet så er de avhengig av særdeles gode forhold for å komme under 4 timer (22,5 i snitt). Svärd brukte 50 min mer når han vant i 2007 enn når han vant i 2005.

Isete spor og medvind hele veien er tingen når man staker på blanke ski ICON_WINK

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1337039 16/02/2012 10:43
J
JayTe Offline
Ringrev
Ringrev
J
Dette handler også mye om teknikk. Mens vi vanlige dødelige har en tendens til å dra oss frem med armene, utnytter de tyngdekraften mye mer.

Her er en bra svensk video om staking.

Gikk bak Teodor Petersson et par km i helgen. Selv når han gikk i kosetempo, gikk han opp på tå og bare falt ned på stavene uten at det så ut som det kostet han en kalori.

Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: wir3d] #1337068 16/02/2012 12:13
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Sitat: wir3d

Du kan jo teste selv her mot en av de beste.
http://www.langrenn.com/maal-krefter-mot-boerre-naess.5021491-1743.html

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1343348 29/02/2012 21:36
mintman Offline
Avhengig
Avhengig
Ja nå ble det ikke Vasaloppet på Northug heller:

http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10053052

Geir
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1343492 01/03/2012 08:12
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Så da kan vi fastslå at Northug ikke vinner Vasaloppet 2012 :-)

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Lurifax] #1343505 01/03/2012 08:30
Kjesk Offline
Ringrev
Ringrev
Det kan vi - og heller ikke Oscar Swärd!

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1343518 01/03/2012 08:46
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Da får vi heller fastslå at Alsgaard vinner da :-)
Er lov å håpe i hvertfall.

Hadde vært skikkelig morro hvis han gikk bort og tok seieren :-)

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Lurifax] #1343695 01/03/2012 14:13
M
MariusFoss Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
M
Hadde vært kult om Alsgaard vinner ja. Bjørn Dæhlie tenker på et mulig comeback om han vinner har han uttalt seg om.
http://www.tv2.no/sport/vintersport/daeh...et-3720213.html

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1343743 01/03/2012 16:16
Loki Offline
Besatt
Besatt
Alsgaard vinner ikke ( med mindre han er fryktelig heldig med skia). Blir uansett en trivelig morgenøkt i sofaen :-)

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1344114 02/03/2012 10:44
J
jontheman Offline
Medlem
Medlem
J
Northug hadde vunnet Vasan som om det var et barneskirenn, hvis han var med. Han er råå i staking og tar alle hardt i spurten!

jeanclaude
Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1344143 02/03/2012 11:20
Lurifax Offline
Besatt
Besatt
Er nok litt for langt til at Northug hadde tatt hjem dette som om det var et barneskirenn. Desverre så ble han syk så vi får ikke vite det i 2012 i det minste.

Tror ikke Alsgaard behøver å være mer heldig enn andre med skia for å vinne. Har han dagen og kroppen svarer så skal alle og enhver få noe å slite med.

Han er en meget god skiløper og er ekstremt godt trent. Det er flere som kan vinne, og Thomas stiller etter mitt syn med like gode sjanser som de andre.

Anyway, Søndag vet vi svaret.

Ønsker Alsgaard lykke til, da han fremstår som en flott utøver og som en trivelig og likandes kar :-)

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1344552 03/03/2012 10:11
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Da var Alsgård syk også..
Får håpe på Eldar og Auklands da.

Re: Vinner Northug Marcialonga eller Vasaloppet ? [Re: Bing] #1344570 03/03/2012 11:05
R
Red Devils Offline
Besatt
Besatt
R
Utrolig kjipt

Side 4 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support