Den testen har så mange feilvariabler at jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Hadde han satt en wattmåler på syklene ville han sett det var store forskjeller i hvor mye mer watt han må produsere på den gamle sykkelen kontra den nye. Det er ikke vekt som er det største problemet på den gamle, men mest sannsynlig dårligere hjul og dekk med mer rullemotstand. Han hevder selv forskjellen kun er på 1.2 watt, noe jeg absolutt ikke tror stemmer. Tester viser at rullemostanden kan være opp mot 20 watt i forskjell mellom toppdekkene til ulike fabrikanter.
Han hevder også luftmotstanden på begge syklene, og uansett materiale er 170 watt i enn fart på 24km/h. Noe som ikke stemmer om han f.eks kjører med skjermer som på tursykkelen.
Samtidig har han heller ikke satt opp syklene likt så det er også stort forskjell i aerodynamikk på rytter. Han klager også over en vond og dårlig komfort på karbonsykkelen, noe som kan ha en sammenheng med en dårlig oppsatt sykkel. I motsetning til stålsykkelen han er vandt med.
Han syklet i svært varierende vær. Se f.eks at hans lengste dag på sykkelen var i tett snø på karbonsykkelen. Slikt drar opp snittet, og han kunne med fordel strøket f.eks de tre raskeste og sakteste turer. Legg også merke til at han brukte den dyre karbonsykkelen mer på vinteren enn stålsykkelen.