Racingski merker - forskjeller
|
Racingski merker - forskjeller
18/01/2012 19:50
|
Balcke
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.
I Norge i dag selges det stort sett 4-5 forskjellige merker av racingski; Madshus, Fischer, Atomic, Salomon, Rossignol og Peltonen.
Vet noen hva de viktigste forskjellene er mellom disse skiene og om noen merker har klare fordeler?
Blodfersk rookie
|
|
|
Re: Racingski merker - forskjeller
[Re: Balcke]
18/01/2012 22:12
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Rcs modellen til Fischer hadde i fjor et ujevnt spenn. Det er fikset på årets modell. Utover det vet jeg ikke så mye bortsett fra at Hjelmset (i hvertfall ved to anledninger) gikk på Fischer med fikk utdelt Peltonen ski etter målgang ettersom han er sponset av dem. Slet med glien på kaldt føre.
|
|
|
19/01/2012 07:36
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Jeg har prøvd Madshus og Fischer opp, men kjøper ikke tre nye par hvert år og har derfor tynt grunnlag for å uttale meg. Holder en liten knapp på Fischer nå personlig, men det kan ha like mye med butikken jeg handler i, og deres forhold til importør. Jeg tror forskjellene kan være større innafor samme merke og modell, enn forskjeller fra merke til merke, når det gjelder prestasjon. Madshus-skia jeg har hatt har jeg alltid synes vært veldig lette å gå på, men dette har kanskje gått litt på bekostning av glid, eller det kan være at skiene jeg har fått har vært litt myke. Har Madshus skøyteski som glir knallbra, så såla bør det ikke være noe i veien med.
Kjøp ski et sted de plukker et bra par til deg og bruk tid på prepp, og ikke minst trening, så får du gode ski!
|
|
|
19/01/2012 21:28
|
Hauløs
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Det er ikke bare pengene som fører til at pallen i WC nesten uten unntak fylles av Fischer og Rossignol når det er klassisk stil.
Det er forskjeller mellom merker, mellom produksjonsserier av samme merke og mellom skipar av samme merke. Det er også verdt å merke seg at det ofte er flere gode skipar innenfor en spesiell lengde. For 10 år siden gikk man på 210cm Fischer uansett om en bare var 170cm høy fordi de gode parene fantes i 210! I år har Fischer visstnok hatt jevnest produksjon i 202cm plus.
Det varierer fra år til år hvilken produsent som får flest gode par ut i butikk. For eksempel var det ikke mange gode Rossignolski å få kjøpt i norske sportsbutikker for et par år siden mens det nå er mange bra par å finne.
Problemet med Salomon/Atomic og Peltonen er at det er langt mellom godparene. Alle løpere med avtale plukker ski først før sportsbutikkene slipper til. Da vil det for oss som forbrukere være en fordel om produsenten har færrest mulig "dårlige" skipar som de forsøker å selge.
Hvilket merke er best? Aner ikke. Jeg synes Fischer klassiskski er lettest å gå på men det er min subjektive følelse.
Men jeg slutter meg til rådene ovenfor: få noen med peiling til å plukke ski for deg.
|
|
|
19/01/2012 23:05
|
tron
Besatt
|
Besatt
Jeg har stort sett hatt Fischer og Rossignol gjennom årene, men i fjor kjøpte jeg mine første Madshus. Jeg synes de er helt fantastiske å gå på, og spesielt stor forskjell er det utfor. Jeg innbiller meg at det er Madshus sin sidecut som gjør forskjellen. Husker jeg ikke feil er det 2 mm innsving, mens Rossignol og Fischer faktisk er smalere foran enn på midten. Jeg synes det merkes veldig godt i oppkjørte utforkjøringer når det går virkelig fort. Madshus-skiene går utfor som tryggheten sjøl, mens Rossignol-skiene mine oppleves nervøse i forhold. Men når alt kommer til alt er det viktigst å finne et par som passer. Da spiller det ikke så stor rolle hvilket merke det er.
|
|
|
[Re: tron]
20/01/2012 06:44
|
perpedal
Ivrig
|
Ivrig
Er vell ikke så veldig store forskjeller mellom merkene. Fikk vite da jeg kjøpte mine Rossignol i fjor at det bare var 2-3 fabrikker i verden som produserte skisåler.
Største forskjellen mellom merkene er vell spennet i skia. Noe har høytspenn andre lavt.
Beste tipset er vell å finne ut av hva man skal bruke skia til og hva som er svakheten i teknikken din. Og så gå til en sportsbutikk der de kan ski, så finner de ei ski som passer deg.
Jeg gjorde det i fjor og er meget fornøyd, selv om jeg var veldig skeptisk til Rossignol etter ett langt live på madshus og fisher. men det det var det merket de hadde i gjen ski som passet meg sa selvegeren. Så stolte på det, og det stemte for meg.. .
|
|
|
[Re: Hauløs]
20/01/2012 15:57
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må si at jeg undrer meg over at det er knyttet så mye mystikk til skisåler. Det undrer meg at ikke moderne plast/polymerteknologi har kommet lengre enn at vi kan lage et ensformet sålemateriale med nøyaktig de egenskapene man måtte ønske seg. Eller har skiprodusentene kanskje ganske mye å tjene på denne mystikken?
Siden tre fortsatt er det beste materialet for skikjerner så skjønner jeg selvsagt at det må være variasjon der, men når det gjelder sålen så synes jeg altså at det er rart.
|
|
|
20/01/2012 20:08
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Det er vel noen som mistenker samarbeid mellom skiprodusenter og smøringprodusenter.
|
|
|
[Re: Boas]
20/01/2012 20:21
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har Madshus skøyteski som glir knallbra, så såla bør det ikke være noe i veien med. På akkurat de skia ja.. Har nye Madshus skøyteski med veldig bra glid og likedan par med dårlig glid uansett hva som gjøres med de.. Så kjøper man èt par er det litt flaks/uflaks også om man får gli eller ikke..
|
|
|
[Re: erikskon]
20/01/2012 20:38
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg må si at jeg undrer meg over at det er knyttet så mye mystikk til skisåler. Men är det verkligen så mycket mystik om skisåler? Det som är viktigast för om en skida glider bra eller inte är hur "spannet" för hela skidan är, dvs tryckfördelningar, tryckpunkter, spretande toppar etc.De optimala egenskaper beror också på om spåren tex är hårda eller mjuka. Det är i alla fall min förståelse.
|
|
|
20/01/2012 22:07
|
hennir
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Siden tre fortsatt er det beste materialet for skikjerner så skjønner jeg selvsagt at det må være variasjon der, men når det gjelder sålen så synes jeg altså at det er rart.
Trekjerne på langrennski? Kun på ski til 1000,->.. de blir alt for tunge. Det er litt forskjell på hvordan de lages men nå er det skumkjerner som gjelder. Madshus sin capproduskjon har vært utsatt for en del svakheter, at capen løsner fra sålen osv, men ser nesten ikke mer til det. Når det gjelder Peltonen er det som sagt langt mellom godparene. Tre av mine kompiser gikk på peltonen i fjor (skandinavisk cup og world cup nivå) i år har to av de byttet merke. Dette fordi det var mye jobb å få en god skistall, et nytt skipar måtte konsekvent slipes om før det fikk innpass i skistallen, og butikkene kommer i andre rekke som nevnt over.. Tredjemann klager ikke, han fikk velge ut de beste skiparene til alle tre (de går i samme klubb) og har nå en meget respektabel skipark..
LTVL Captain
|
|
|
[Re: hennir]
21/01/2012 00:14
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da har jeg tydeligvis tatt feil med hensyn til hva de lager kjernen av i dag. I så fall undrer jeg meg bare enda mer; hvordan kan de ikke klare å lage en ski med akkurat de egenskapene de vil? Med andre ord: Hvorfor lager de ikke ski etter brukerens preferanser istedenfor at utøveren må lete etter riktig par i blant et enormt utvalg av tilsynelatende tilfeldige reultat? Her våkner konspiratøren i meg... Hva ville entustiastene være villige til å betale for den perfekte skia? Bare i denne tråden refereres det jo til de som ser ut til å kjøpe flere par hver sesong bare for å leite etter god skia. Jeg ville vedde på at markedet for en 10 000 kroners ski (dersom den er perfekt for deg) er stort i Norge.
|
|
|
21/01/2012 22:38
|
Balcke
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det er altså ikke noen tydelige fordeler mellom skimerkene som forbruker bør være oppmerksom på. Alle produsenter lager gode ski, men fra år til år kan batchene være noe ujevne. En god ski er en god ski, uavhengig av merke. Det viktigste er å finne en ski som passer deg. Når Fischer og Madshus dominerer så kraftig i butikkene, så tyder det på at merkevareverdien gir meget stor påvirkning. Fischer og Madshus har vokst seg store og deler markedet mellom seg. Den norske forbruker liker disse hovedsaklig av to grunner: de største stjernene går med skiene og de er "norske" merkevarer. Det er altså de aktørene som bruker mest penger på å kjøpe de beste løperne og drive merkevarebygging som er vinnere. Har langt på vei fått bekreftet dette ved å snakke med selgere i noen av Oslo sine største butikker; Madshus lager skiene med jevnest spenn og det er viktig for kunden og butikkpersonalet når de skal selge den, men er den skien som virker mest "dau" i nedtråkket. Fischer sine ski er for ujevne i spennet, men alle på landslaget går på disse og det påvirker forbruker.
Går selv på Fischer og gjort det i mange år, men vurderer faktisk å bytte til et annet merke nå. Kun en teori jeg har men jeg tror at butikkene som tar inn noe annet enn de to store kun plukker go'ski fordi volumet er mindre. De tar seg tid til det og er nødt til å plukke gode ski ellers blir det vanskelig å få solgt de grunnet svakere merkevare. Jo større volumet er av et merke jo lengre er det mellom go'parene.
Enig/uenig?
Blodfersk rookie
|
|
|
21/01/2012 22:46
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Hva ville entustiastene være villige til å betale for den perfekte skia? .... Jeg ville vedde på at markedet for en 10 000 kroners ski (dersom den er perfekt for deg) er stort i Norge. Madshus Racing Departement. Reiser opp tili Biri, blir veid, målt og filmet på ski en stund. Så kommer intervjuet. Så lager Madshus akkurat ditt skipar til en 10-12 000. Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør dette allerede. Jeg skal tipse dem, så får jeg sikkert ett fint par i premie. LarsB
|
|
|
21/01/2012 23:12
|
perbl
More than words
|
More than words
Volumet av kunder bør nå absolutt være til stede, når Endre Hals får det til på Lønset for de som vil ha det råeste for frikjøring burde det la seg gjøre med den enorme mengden som skal gå Birken og andre renn.
Per B.
|
|
|
25/01/2012 07:48
|
JayTe
Ringrev
|
Ringrev
Her er en god artikkel om emnet: Skiaktiv.no
Any idiot can run a marathon, it takes a special idiot to run an ultramarathon
|
|
|
[Re: ]
25/01/2012 08:45
|
tron
Besatt
|
Besatt
Min erfaring er at skiprodusentene ikke er spesielt interessert i teknologi for å møte dette problemet, og det er litt overraskende.
Jeg tror et slikt utsagn vil framkalle en god latter rundt lunchbordet på Madshus-fabrikken. TU har skrevet noen interessante reportasjer fra Biri de siste årene, blant annet denne: http://www.tu.no/mobil/article293787.ece
|
|
|
28/01/2012 12:11
|
Balcke
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ikke spesiellt objektive artikler. Madshus påvirket begge to.
Blodfersk rookie
|
|
|
|
|