Ref Plumbos noe uheldige sceneopptreden under Spellemannsprisen i går.
Det er litt interessant å se hvordan hele samfunnet reagerer når noen serverer en elendig vits i beste sendetid på rikskanalen. Trenden synes å være at fordi vi er et slikt flerkulturelt samfunn så hører slike kommentarer ingen steder hjemme, og det er det veldig veldig veldig viktig å fortelle hver gang noen plumper uti.
Hvis vi VIRKELIG hadde vært et vellykket flerkulturelt samfunn, så hadde en slik dårlig vits blitt avfeid som nettopp det, en dårlig vits. Kanskje med en kjapp og like flåsete kommentar tilbake fra Madcon. Og så var vi ferdige med det.
Men nei. Vi er så hysterisk dritredde for å ikke være korrekte, at ALLE må mene noe om det, ALLE må si fra at dette var lavmål, selvhøytidelige kjendiser må helle øl på vitsemakeren under et intervju for å vise sin avsky, NRK må vurdere om bandet får lov til å opptre osv osv. Det viser jo bare med all tydelighet hvor mye oppdemmet frykt, frustrasjon og høye skuldre som fremdeles finnes der ute.
Jeg har mørkhudede og ikke-etnisk-norske bekjente som er så trygge på seg selv og sin posisjon at de flåser i vei om sin egen hudfarge eller bakgrunn. Og hvis andre gjøre det, så serveres kommentarer om blekansikt og blendatryna tilbake i all vennskapelighet.
I dagens Norge kan man spøke om absolutt alt mellom himmel og jord, men altså ennå ikke hudfarge.........
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Forskjellen er vel den at en kommentar levert mellom kompiser kan man le av, mens noe som blir sagt på NRK i beste sendetid blir stående som et "statement"..
I går var det feil folk i salen som lo etter spøken ...
Og grumset våknet på FB i går. Ta en titt på Madcon sin FB-side for å se hvem som lo ...
Ingen har reagert på åpenlys og heftig drikking av alkohol på våre trauste og "reklamefrie" staskanal, det synes jeg er merkelig. Her kunne man gå fram på scenen med halvliteren i hånda og bytte den i en statuett, si noe brisent rør til publikum og bestille en ny øl.
Vi tollererer alkohol på NRK, men ikke rasisme i beste sendetid. Verden går framover?
Ingen har reagert på åpenlys og heftig drikking av alkohol på våre trauste og "reklamefrie" staskanal, det synes jeg er merkelig. Her kunne man gå fram på scenen med halvliteren i hånda og bytte den i en statuett, si noe brisent rør til publikum og bestille en ny øl.
Vi tollererer alkohol på NRK, men ikke rasisme i beste sendetid. Verden går framover?
Jeg er ikke enig i at en vits om hudfarge nødvendigvis er rasisme. En vits er en vits, god eller dårlig. Rasisme er noe helt annet, f.eks "Rasisme betegner oppfatningen om at arten homo sapiens – menneske – kan deles inn i forskjellige raser, hvorav noen er mer intelligente eller har andre egenskaper som gjør dem mer verdifulle enn andre. Rasistiske oppfatninger brukes av noen til å legitimerer diskriminering rettet mot grupper eller individer med annen etnisk bakgrunn enn dem selv. Rasisme finner ofte grobunn i samfunn der økonomiske og sosiale forskjeller kan knyttes til visse folkegrupper."
KO
"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..." - Dr A.J. Snow
Jeg tror ikke det var veldig vondt ment av Plumbo-mannen, bare en veldig klønete kommentar med litt for mye øl innabords. Uansett så blir det veldig feil
Jeg tror ikke det var veldig vondt ment av Plumbo-mannen, bare en veldig klønete kommentar med litt for mye øl innabords. Uansett så blir det veldig feil
Feil blir det uansett hva som var meningen bak.
Hvis man ikke skjønner at det blir feil å komme opp på scenen for å motta en pris ,og lirer av seg moccamann når man får en pris fra to mørkhudede,ja da forstår man lite.
Når det er sagt så er reaksjonene og fordømmelsene også ganske pinlige,for hvem har ikke plumpa uti med noen ord som ikke passer seg i det hele tatt i den situasjonen man er i?
Reaksjonene synes jeg var enda flauere,for å si det mildt.
Media blåser ting opp så det står etter.. Saueflokken følger blindt etter,for her har de funnet noen de kan hate litt,og det liker jo saueflokken.
Tror nok at Plumbo var på bortebane i går blant smokingkledde byfolk. Det var dårlig stemning i salen alerede når de ble utropt og de gutta der ble nok usikre. Hadde kommentaren fallt på et hvilken som helst polkafest på et samfunnshus f.eks her i Trøndelag så hadde det kanskje blitt mer bygdarevyskralling og jubel.....desverre
Livet er ingen lek, men det er lov å leke i livet.
Helt enig med deg simonS. Det var utrolig pinlig å se på når Plumbo fyren dro den vitsen. Maken til skivebom! Men det var vel hakket værre å se en Kaizers-Terje stå i bakgrunnen sammen med to andre å planlegge et mediastunt, for så å helle øl i hodet på en angrende og fortvilet fyr mens han står å unnskylder seg... http://www.vgtv.no/#!id=48285
Så er det jo litt artig å se en Tshawe som er fryktelig støtt av å bli kalt moccamann når han selv lirer av seg bleikinger og blåhvite negre i øst og vest. Flere som dreit seg ut i går.
Komentaren var vel teit, men var et par andre som dreit se ut også. Fylleangst hos en del av gutta der idag. Men lite teit at alle som vil, fulle som øsekar kan si hva de mener på vg tv.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Det er ikke mange år siden Tchawe sa at han danset med et blekansikt i "Skal vi danse"...uten at media og kjendis Norge reagerte på den uttalelsen
Forskjellen, uten at jeg tar stilling til om det er riktig eller ikke, er at man ikke kan sammenligne hudfargefleiping om en trygg majoritet med hudfargefleiping om en daglig utfordret minoritet.
Her er for øvrig en fantastisk bra låt om ladede ord. Følg med på de seks bokstavene...
Hele problemet med denne saken er i mine øyne den salige sammenblandingen mellom det å servere en vits som er smakløs og upassende, og det alvorlige problemet rasisme. Dette minner meg egentlig om da bøgdagutten Vebjørn Rodal serverte det noe lite heldige gullkornet "Det kom en svarting på slutten, sjø" eller hva det var han sa.
Mulig folk har forskjellig størrelse på rasismedefinisjonen sin, men i mine øyne betegner rasisme det å verdisette noens menneskeverd og evner utfra hudfarge eller det noe dårlige raseordet, ikke det å servere en dårlig vits som flåser med hudfarge, selv om dette selvsagt er upassende og usmakelig.
I så måte kan man jo reflektere over Tshawes kvinnesyn, som betegner folk som "fittehøl". Har han et alvorlig dårlig syn på kvinner, eller var dette bare en smakløs kommentar med et uheldig ordvalg?
Jeg synes det var veldig på sin plass med en reaksjon på den uttalelsen. At det var ment som en spøk er en ting, men jeg synes ikke det er rart den ble mottatt som usmakelig. Selv om en esoterisk krets i en homogen gruppe finner den morsom, betyr det ikke at den ikke er støtende for det.
Timbuktu sin reaksjon på Rutetid 10. jan derimot ...
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Hovedreaksjonen min går ikke hovedsaklig på ordet "mokkamenn". Men han sa at sangen fikk en ny betydning eller noe sånt. Når man ser på teksten så kan man lese ganske mye mer inn i kommentaren.
Plumbo - Møkkamann Lyrics
Langt inne skauen ja så bor det, en som ikke mange før har møtt. Bygda er på vakt og de hakke ikke ro, ja skauen skjuler noe fælt og noe sprøtt. Han er aldri nede i bygda blant andre, han lever ensom oppå skogens høye *tind*. Vi veit når han er ute for og vandre, vi kjenner lukta ja den følger norda vind.
For det er møkkamann som er ute, han er på leit etter kjerringa si, han lokker på a med fløyte, men dama er rein fantasi
Før så levde møkkammannen, med sin kjære, i et lit hus, men en dag så fant hun en annen , siden den gang falt livet hans si grus.
For det er møkkamann som er ute, han er på leit etter kjerringa si. Han lokker på a med fløyte, men dama er rein fantasi
Når sola står på himmeln og vi sitter rundt et bord, da er det lite tegn, på liv i der fra nord men plutselig går alt i svart og nordavinden flår, det høres ut som Tor med hammeren slår. Det merkes på bygda om kvelden, vi lukker døra og tar på lås og slå. Og se folk ute da er sjeldent, alle vet hva som vil skje og hvor de skal gå.
For det er møkkamann som er ute, han er på leit etter kjerringa si. Han lokker på a med fløyte, men dama er rein fantasi
At onanisten fra Torgallmenningen i Bergen blir omtalt som møkkamann er helt ok!
Mokkamenn og bleikfiser må vi tåle! Selv om noen sier noe stygt om noen vi kjenner så går man ikke å heller øl i hodet på folk. Verbal overhøvling, men ikke ølhelling på live tv. Den er drøy. Patetisk smålighet.
Vi er langt fra et vellykket flerkulturelt samfunn.
Mokkamenn og bleikfiser må vi tåle! Selv om noen sier noe stygt om noen vi kjenner så går man ikke å heller øl i hodet på folk. Verbal overhøvling, men ikke ølhelling på live tv. Den er drøy. Patetisk smålighet.
Nja, jeg er nok ikke helt enig i at det passer seg med flåsing med mørkhudedes hudfarge på TV sett i et større historisk og sosialt perspektiv. Så at man reagerer ved å påpeke at dette ikke passet seg er på sin plass.
Men jeg er veldig kritisk til at dette blir slått opp som alvorlig rasisme og får alt fra sosieteten til antirastisisk senter til å gnåle ivei om alvorlige rasisme.
Madcon har jo selv fleipet med blåhvite(skal vi danse) og bleikfiser(Thomas og Harald). Sånn sett var det utspekulert og treffende av plumbo å bruke mokkamann mot madcon, som har møkk på stien og mokkamann farge.
Nja, i mine øyne er det mer interessant at Madcon visstnok har sunget om "Gooks" i en sang, et ord som er mye mer belastet enn blekfis sett i et historisk perspektiv.
I dagens Norge kan man spøke om absolutt alt mellom himmel og jord, men altså ennå ikke hudfarge.........
Og det synes du er dumt?
Du skjønner helt tydelig ikke denne saken med de tilbakestående argumentene dine for å avfeie det hele som en bagatell.
Hadde satt pris på om du fulgte opp dette med en forklaring?
Poenget mitt er at om noen slenger en vits om hudfarge, så er det "automatisk" rasisme. Det blir etterhvert latterlig i mine, og mange andres, øyne. Like latterlig som alle som nå bruker saken til å få trynet sitt på trykk og uttrykke sitt korrekte standpunkt, uansett hvor langt fra saken de egentlig er.
Særlig når de som var mottaker for vitsen (og ja, jeg er enig at det var en dårlig vits) ikke akkurat er mors beste barn når det gjelder uttalelser selv. Madcon har opp gjennom årene utvist en del holdninger som absolutt ikke passende for offentlige personer, artister og forbilder.
Det rettferdiggjør ikke en hudfarge-vits, men det kunne vært håndtert på en veldig mye bedre måte av de aller fleste, når Plumbo først plumpet uti.
De største drittungene i går var Terje fra Kaizers og Madcon sjøl.
KO
Når det gjelder sammenligningen mellom det Madcon har sagt (blåhvite og bleikinger) så er det noen ganske tydelige nyanser.
Jeg har aldri blitt banket opp, trakassert eller mobbet på grunn av min bleke hud.
Min stedatter har en koreansk far. Hun ser ut som en koreaner. Siden BARNEHAGEN har hun fått stygge kommentarer fra barn, foreldre og faktisk også lærer og barnehagetante. I andre klasse stod 12-15 unger i ring rundt henne og kalte henne stygge ting på grunn av hennes asiatiske utseende. Flere ganger har hun fått juling fordi hun er en "guling". Ukentlig har hun fortalt om rasistiske hendelser fra hennes hverdagsliv.
Hun er nå 17 år og har begynt å få et perspektiv hvor hun klarer å håndtere dette uten å gå under.
Jeg kan forestille meg at en "mokkamenn"-kommentar kjennes som et spark i magen på Tshawe og Yosuf mens "bleiking"-kommentaren ikke er mer enn en mild bris av varm luft.