Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Teknikk ved stående sykling (i bakker)

Teknikk ved stående sykling (i bakker) #1322452 13/01/2012 14:07
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Erfaringer, anbefalinger til teknikk ved stående sykling (i bakker)?? For å få best mulig tråkk/tyngdeoverføring!!!

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322603 13/01/2012 21:55
T
traktoregg Offline
Besatt
Besatt
T
Man kan si mye rart om Alberto Contador, men jeg syns at den "slentrende" teknikken han bruker ved denne typen sykling virker veldig effektiv. Kanskje ikke først og fremst når han rykker, men når han holder jevn høy fart i stigningene.

Se feks på denne videoen. http://youtu.be/X6PRyhpIILU

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: traktoregg] #1322605 13/01/2012 22:03
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Tyngdepunkt over pedalene, ikke for langt fremover og ikke for langt bak over setet.

Prøv å få et rundt tråkk.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322606 13/01/2012 22:07
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
http://www.youtube.com/watch?v=Qp6crjBDrW8

Mosquera stående er kanskje heller ikke en dum lærebok?

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322611 13/01/2012 22:22
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Gjør det som faller deg naturlig inn. Hva som passer Contador, Mosquera, osv. passer sjelden andre. Alle er ulike. Selv proffene har store variasjoner.

Et rundt tråkk i stående stilling hørtes rart og til og med kontraproduktivt ut om du spør meg. Når man reiser seg er det oftest for å bruke kroppsvekten til å avlaste beina, altså kraft nesten rett ned. Av egen erfaring, etter mye tull og tøys underveis på treningsturer med tråkkteknikk og liknende, er det ikke enkelt å ha et rundt tråkk i stående stilling. Man får heller ikke brukt kroppsvekten ned i pedalene om man skal ha et skikkelig rundtråkk heller. Da faller litt av poenget med stående sykling bort.

Om du absolutt har lyst på et rundt tråkk ville jeg gjort det sittende. Da slipper du å bære vekten til resten av kroppen som går til spille med en gang man begynner å jobbe med rundtråkket.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322619 13/01/2012 23:23
olechr Offline
More than words
More than words
Gjør det mye slik det passer deg.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: hnastrup] #1322622 13/01/2012 23:47
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: ponka00
Gjør det som faller deg naturlig inn. Hva som passer Contador, Mosquera, osv. passer sjelden andre. Alle er ulike. Selv proffene har store variasjoner.

Et rundt tråkk i stående stilling hørtes rart og til og med kontraproduktivt ut om du spør meg. Når man reiser seg er det oftest for å bruke kroppsvekten til å avlaste beina, altså kraft nesten rett ned. Av egen erfaring, etter mye tull og tøys underveis på treningsturer med tråkkteknikk og liknende, er det ikke enkelt å ha et rundt tråkk i stående stilling. Man får heller ikke brukt kroppsvekten ned i pedalene om man skal ha et skikkelig rundtråkk heller. Da faller litt av poenget med stående sykling bort.

Om du absolutt har lyst på et rundt tråkk ville jeg gjort det sittende. Da slipper du å bære vekten til resten av kroppen som går til spille med en gang man begynner å jobbe med rundtråkket.

Mulig at du ikke trenger helt rundt tråkk, men at du bør nærme deg det i bratte bakker tror jeg kan være en fordel. Dette er selverfart i blant annet bakken opp fra Lysebotn i rogaland som har gjennomsnitt stigningsprosent på ca 10%

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: BjørnAa] #1322647 14/01/2012 07:38
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: BjørnAa
Mulig at du ikke trenger helt rundt tråkk, men at du bør nærme deg det i bratte bakker tror jeg kan være en fordel.

Det helt runde tråkket er vel uansett en myte. Når jeg tar lange klatringer så er rytmen det viktigste. Når den er på plass så kommer resten av seg selv. Jeg har dog aldri kjent at jeg har et særlig rundt tråkk når jeg står og tråkker. Ved bakkespurt blir det noe annet. Da er opptråkket en vesentlig del av innsatsen.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: hnastrup] #1322649 14/01/2012 07:44
S
sandy Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Sitat: ponka00

Å prate om rundtråkk blir nok litt misvisende, det er jeg enig i. Men å bruke opptrekket aktivt i stående sykling fungerer bra for mange (de to det er linket til inkludert), og min erfaring er at jeg da tar i bruk muskler jeg ikke bruker spess mye når jeg sitter. Altså fremdeles avlastning.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322679 14/01/2012 10:49
H
hnastrup Offline
Ivrig
Ivrig
H
Da er vi nok mer enige ICON_SMILE

Som Dan sier er rytmen viktig. Finn den riktige rytmen for deg, etter det kommer resten ganske naturlig.

Selv bruker jeg kun opptrekk i noen rykk og spurter da jeg føler at opptrekket bryter opp rytmen min ellers.

Ikke glem også at proffene, og da spesielt Contador, er små og lette. Den raske og litt hoppende stilen til Contador er lite optimal for en med en del mer kroppsvekt.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322682 14/01/2012 11:20
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Det er jo helt avhengig av bakkens profil. Hvis du skal stå for å avlaste - finn en god rytme og trø på. Hvis du skal brekke deg opp - bruk opptrekket aktivt.

Å stå i bakker er mest enten for å avlaste musklatur og forbedre blodgjennomstrømming, eller for å brekke seg opp. Og det er selvsagt også avhengig av bakkens lengde. Sånn kort fortalt er det vel slik at bakker du kan brekke deg opp på tunge gir i stående posisjon er fint hvis det er korte knekkere. Er det lengre klatringer der du stivner før toppen er innen rekkevidde, er det lite å tjene på å stå mer enn å sitte.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: Hæ?] #1322731 14/01/2012 14:51
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: Hæ?
Er det lengre klatringer der du stivner før toppen er innen rekkevidde, er det lite å tjene på å stå mer enn å sitte.

Det kommer an på om man har kyllinggir eller ikke. ICON_SMILE Siden jeg, som alle vet, ikke liker å synse så har jeg akkurat vært ute og tatt 1481 høydemeter med dybdeanalyse av mitt stående tråkk, til ære for denne tråden.

Min konklusjon er at kun i de verste oppoverkneikene, som f eks opp 1,7 km med 13% i snitt kjenner jeg at jeg kanskje bruker litt opptrekk. Ellers opplever jeg det som at rytmen for mitt vedkommende er da jeg står og tråkker og har et gir og et tråkk som gjør at bakfoten såvidt "faller over" klokken 12-posisjonen. Dvs null opptrekk, bare en jevn rytme hvor all kraft blir gitt i nedtråkket.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1322757 14/01/2012 15:59
S
S.TREK Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Takker for mange gode tips og forslag. Synes selv det er vanskelig å få til "rundtråkk" stående og sikkert riktig som Dan konkluderer med at opptrekk er mest aktuelt i de bratteste kneikene også hvor fort kneikene skal forseres. God rytme høres fornuftig ut. Må ut å teste imorgen :-).

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: Dan] #1322758 14/01/2012 16:02
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Dan
Sitat: Hæ?
Er det lengre klatringer der du stivner før toppen er innen rekkevidde, er det lite å tjene på å stå mer enn å sitte.

Det kommer an på om man har kyllinggir eller ikke. ICON_SMILE Siden jeg, som alle vet, ikke liker å synse så har jeg akkurat vært ute og tatt 1481 høydemeter med dybdeanalyse av mitt stående tråkk, til ære for denne tråden.

Min konklusjon er at kun i de verste oppoverkneikene, som f eks opp 1,7 km med 13% i snitt kjenner jeg at jeg kanskje bruker litt opptrekk. Ellers opplever jeg det som at rytmen for mitt vedkommende er da jeg står og tråkker og har et gir og et tråkk som gjør at bakfoten såvidt "faller over" klokken 12-posisjonen. Dvs null opptrekk, bare en jevn rytme hvor all kraft blir gitt i nedtråkket.

Herlig! Bra du ofrer deg for forumet ICON_SMILE
Tror kadens også spiller en rolle her. Når jeg syklet Lysebotn hadde jeg letteste utveksling på 39-27, noe som gjorde at jeg hadde lav kadens opp bakken. Da trakk jeg endel opp når jeg stod også.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: BjørnAa] #1322759 14/01/2012 16:08
Dan Offline
More than words
More than words
Når jeg syklet Lysebotn hadde jeg letteste utveksling på 39-27

Kyllinggir altså. ICON_SMILE Dagens tur ble tatt med 39-25 som letteste. Men jeg må innrømme at jeg måtte stoppe to ganger i den verste bakken for ikke å dø på meg. Med tredelt eller kompaktkrank ville jeg sannsynligvis ha cruiset opp uten å kjenne motstand i det hele tatt. ICON_SMILE

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: Dan] #1322780 14/01/2012 17:17
B
BjørnAa Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: Dan
Når jeg syklet Lysebotn hadde jeg letteste utveksling på 39-27

Kyllinggir altså. ICON_SMILE Dagens tur ble tatt med 39-25 som letteste. Men jeg må innrømme at jeg måtte stoppe to ganger i den verste bakken for ikke å dø på meg. Med tredelt eller kompaktkrank ville jeg sannsynligvis ha cruiset opp uten å kjenne motstand i det hele tatt. ICON_SMILE

Hehe. Har en Canyon Aeroad på vei fra Tyskland. På den blir det virkelig kyllinggir: 34-27. Skal bli helt greit det tror jeg. Styrketråkk-tempo i kupperte ritt er ikke noe særlig ICON_WINK

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: sandy] #1323350 16/01/2012 09:34
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Sitat: sandy
Å prate om rundtråkk blir nok litt misvisende, det er jeg enig i. Men å bruke opptrekket aktivt i stående sykling fungerer bra for mange (de to det er linket til inkludert), og min erfaring er at jeg da tar i bruk muskler jeg ikke bruker spess mye når jeg sitter. Altså fremdeles avlastning.

Enig i dette. For meg hjelper det å forsøke å tenke at knærne skal opp gjennom opptrekksfasen, da pleier jeg i tillegg å komme over dødpunktet klokken 12 med en vinkel som gjør at jeg kan starte tråkket nedover på en bra måte. King bikefit har skrevet noe om dette:

http://kingbikefit.com/cycling-posture-part-ii-pedalling-technique/

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: ] #1323383 16/01/2012 10:43
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
På rulla har du ikke muligheten til å bevege sykkelen sideveis... Den er fast innspent, så og si, hvis vi skal holde oss til mekanikktermer.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1323413 16/01/2012 12:09
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Vagger litt fra side til side. Kun nedtråkk. Litt tungt gir. Finne god rytme.

Redigert av erling; 16/01/2012 12:09.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1331994 04/02/2012 19:45
K
Kveitkakulin Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
For å ikke tape for mye effekt er det viktig å holde ei rett linje. Både pga friksjonen som oppstår når en vrir forhjulet fram og tilbake og pga at man faktisk sykler en lengre vei om man vrir styret fram om tilbake hele tida.
Jeg prøver å holde styret rett fram ved å aktivt klemme litt framover på styret (toppen av bremshåntaket) på den siden som naturlig vil gå bakover (vekselvis). Høres kanskje litt vanskelig/komplisert ut, men når man blir vandt til det blir det en naturlig del av rytmen.

Redigert av Kveitkakulin; 04/02/2012 19:46.
Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: Kveitkakulin] #1332499 06/02/2012 09:34
I
imag Offline
Ivrig
Ivrig
I
Selvsagt skal man sykle i en rett linje! Men det viktige er likevel at kroppen ikke vagger fra side til side relativt til bakken - at sykkelen gjør det er av underordnet betydning, da den har en mye lavere masse og et mye lavere tyngdepunkt.

Re: Teknikk ved stående sykling (i bakker) [Re: S.TREK] #1332516 06/02/2012 10:07
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er fullt mulig å vende seg til en forbedret teknikk etter tips fra noen med peiling. "Hva som føles naturlig" er ikke nødvendigvis fasiten i utgangspunktet.

Eksempelvis mente Lorents Ola Aasvold at han sleit med bakkekontakten på bakhjulet da han spurtet i bakker for noen år siden... Kvålsvoll har nok gitt ham en del tips, for han har ikke lenger ballene på styret og albuene i ribbeina, lenger :-)

Moderator  support