Jeg er så uendelig fornøyd med min tilårskomne Garmin 60 CSx GPS,
Det er flott med alle dugnadskartene, men jeg merker at jeg ikke har tid til så mye fikling med slikt.
Ikke har jeg så lyst til å dumpe en dings jeg er fornøyd med heller, bare for å få noe nyere.
Jeg så ikke denne tråden før nå, men har lyst til å føye til kommentarer.
Du trenger ikke bytte ut 60CSx. Den har skjerm med god kontrast og er veldig nøyaktig (som er en fordel om du skulle få lyst til å donere sporlogger til å forbedre OSM med) og som du har lært er det enkelt å laste ned kart og kopiere over til minnekortet i GPS'en. 60CSx mangler to ting sammenlignet med de nyere Garminene: Støtter kun en kartfil og har 256 fargers skjerm. 3D skygge fører bare til at du mister kontrast.
Dekningsgrad i kartdataene fra OSM er et tema, og bærer preg av god dekning der man har ivrige bidragsytere og dårlig dekning andre steder. I Oslomarka har vi:
- Komplett blåstinett.
- Komplett skiløypenett (mer komplett enn Skiforeningens egne løypedata).
- Alle veier og trillestier som Skiforeningen har benyttet i sine sykkelturforslag er med, men ikke anmerket spesielt fordi Skiforeningen ikke vil slippe fri egne data. (Send dem en epost og si at dere vil ha sykkelrutene inn på OSM!)
- Traseene til de kjente terrengsykkelrittene.
- Oslo kommunes turveier, hovedsykkelveier og veier med sykkelfelt.
- De fleste veiene i Oslomarka er med, sammen med informasjon om hvorvidt de brøytes om vinteren (det spørres mye om slike muligheter her i forumet).
- Stier kjent under spesielle navn her i forumet, lik som Trulsrunden, er inne slik at man ser dem med navn i kartet.
- Verneområder/naturreservater og ferdselsrestriksjoner
- DNT har donert koordinater for alle hyttene.
- Flere markastuer, ulåste koier, gapahuker og bålplasser.
- Sjøer og vann i Nordmarka er komplett, og det finnes høyoppløselige satelittfoto et godt stykke inn i Nordmarka slik at det er fort gjort å supplere med detaljer som f.eks. hytter, plasser, myrområder, eller kjørespor etter hogstmaskiner.
- Jeg kan også nevne: Bussholdeplasser fra Trafikanten. Ladestasjoner for elbil.
Har du ønsker om spesielle visninger på GPS skjermen, er det egentlig ganske enkelt å lage sitt eget kart, eller sende ønsker til frikart.no. Jeg har feks laget et kart hvor bakgrunnen (dvs skog) er hvit for best mulig kontrast.
Oppfordring: Finner du stier som ikke er med i OSM, send sporlogg til noen av oss som bidrar på epost eller last opp på osm.org/traces.