Skøyteski - teknikk
|
Skøyteski - teknikk
11/01/2012 09:22
|
Liol
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Har i år gått til innkjøp av skøyteski og tilhørende utstyr får ha et alternativ til bare sykkelrulling i løpet av vinteren. Som rimelig fersk på skøyting så er det en hel del å gå på teknikken så tenkte jeg skulle høre her om det var noen som hadde noen enkle tips/råd.
Padling føler jeg går helt greit, men jeg får det bare til fra den ene siden (høyre hånd høyest og skyver med stavene fra venstre mot høyre). Bør jeg trene på å kunne padle fra begge sider eller er det helt greit å ha en "favorittside" og bruke den hele tiden? Forsøker jeg å padle fra motsatt side (bruke stavene fra høyre mot venstre) så føler jeg at jeg blir alt for ustabil og at det går mye saktere.
Enkeltdans går også greit når det blir litt flatere/heller nedover, men er det egentlig noen stor forskjell på enkeltdans og padling? Føler at for meg så blir de to teknikkene ganske like bortsett fra at det blir lengre skyv i enkeltdans og jeg forsøker å få armene opp like høyt før skyvet. Innbiller meg at hvis jeg hadde kunne sett meg selv så ville det sett rimelig likt ut som når jeg padler.
Dobbeltdans har jeg ikke fått trent så mye på enda, men med det lille jeg har forsøkt så har jeg lagt merke til at jeg virkelig må bruke armene til å skyve, hvis ikke føler jeg at jeg kommer på etterskudd og skøyeskjærene lett blir for korte.
Er det eventuelt noe mer enn disse 3 teknikkene jeg bør trene på?
|
|
|
Re: Skøyteski - teknikk
[Re: Liol]
11/01/2012 09:37
|
Freakout
Veteran
|
Veteran
Tror alle har en favorittside når de padler. Kan være greit å bytte side når bakkene blir lange for å avlaste litt.
Tryner du aldri, prøver du ikke hardt nok!
|
|
|
11/01/2012 11:25
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Gå enkeldans uten staver i slake nedoverbakker og på dager med god gli, da blir du kvitt "enkeldanspadlingen". Imiter armbevegelsene som om du går med staver. Det er STOR forskjell i følelse på disse to teknikkene etterhvert, veldig vanlig at de ligner i starten:)
Jeg bytter hengarm ofte i padling, avhengig av hvilket skyv i dobbeldans jeg treffer kneika med.. Men mange synes jeg er feil sammenskrudd som kan padle begge veier.. Om du finner en måte du føler at du går bedre teknisk på, så gjør du nok det:)
Barberer legga:)
|
|
|
11/01/2012 12:27
|
yoeddy
Veteran
|
Veteran
Tipset til Cantona er veldig bra.
Det er stor forskjell på enkeltdans og padling. I enkeltdans skal du stå over skien i mye større grad. Prøv å overdriv litt slik at du glir ekstra lenge på hver ski i starten. Armskyvet skal vel også være tidligere ferdig i enkeltdans i forhold til padling. Enkeltdans setter større krav til balanse. Tenk at nese kne og tåspiss skal danne en loddrett linje når du står på en ski før du har startet neste tak.
Lær deg å padle med begge sider, det er lurt å variere etter terrenget dersom det er skrått.
Så mange stier og så kort liv...
|
|
|
11/01/2012 12:35
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Alsgaard har jag för mig skrev i sin bok att han körde padling med samma arm först hela tiden men att det var blandat i toppen om folk bytte sida eller inte.
Jag har inte gått mycket skating och aldrig med bra utrustning men jag tycker att dubbeldans är det klart svåraste för att balansen blir väldigt viktig.
Enkeldans ska väl vara symmetriskt förutom att man bara använder stavarna på varannat ben tag medans paddling är osymetriskt.
|
|
|
11/01/2012 13:14
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Synes du skal prioritere å lære de tre teknikkene godt før du konsentrerer deg om å "snu hjulet" i padling (bygge hengarm)
Kom på et triks til: For å være sikker på at du ikke havner "mellom skia" i dobbeldans: Prøv å sett ned skia midt under overkroppen (overdriv gjerne) slik at du nesten starter på ytterkanten av skia, for så å vinkle den andre sidekanten ned utover i glifasen før fraspark. (krever litt balanse, men avler balanse også:)
|
|
|
11/01/2012 13:36
|
Torp
Avhengig
|
Avhengig
En fin balanse- og gliøvelse er å gå "dobbeltdans" med to stavtak per skyv. Altså ta et glistavtak før du tar vanlig stavtak ved fraspark.
|
|
|
[Re: Cantona]
11/01/2012 13:48
|
imag
Ivrig
|
Ivrig
De aller, aller fleste kan med fordel prøve å starte skjæret på ytterski både i padling og dans for å oppnå det Cantona beskriver over. I praksis vil man knapt befinne seg på ytterski, selv om det kanskje føles slik, og resultatet vil ofte være at man greier å gli bedre på skiene uten å kante unødig mye.
Skøyting er vanskelig hvis man ikke "kan det fra før" (i.e. har f.eks. gått langrenn aktivt i ungdommen), og mange sliter med timing, flyt og balanse. De to første er lettere å få til om man har balansen og tyngdeoverføringen inne.
|
|
|
11/01/2012 15:04
|
stosu
Besatt
|
Besatt
ha det gøy på treningsturene, stå på en ski nedover, hopp og lek så får du automatisk bedre balanse og kontroll over plankene. Akkurat som lek og moro i skogen gir bedre balanse og kontroll over sykkelen.
Gå bak en som er teknisk god og prøv å imitere teknikken.
Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig
|
|
|
11/01/2012 16:25
|
NAVN?
Entusiast
|
Entusiast
Skøyting er vanskelig. Det er også begrenset med løyper og konkurranser for bredde. La merke til at cologna ikke byttet hengarm i tds. Vinkel på ski erfarer jeg at kommer naturlig i det man treffer på skyvene. Om man ikke har gått i ungdommen tror jeg kurs er lurere enn muntlig/tekstlige tips og youtube-videoer.
|
|
|
12/01/2012 07:08
|
Cantona
Ringrev
|
Ringrev
Gå på kveldstid eller i solskinn, studer skyggen din, perfeksjoner hvordan det ser ut.. Ser det bra ut er du i balanse, og da har du kommet langt:)
Nesten som med klatreknuten, ser det bra ut; ja, da er det bra:)
|
|
|
12/01/2012 07:18
|
Liol
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Takk for mange bra tips her. Har vurdert kurs (bl.a. kikket på learn2ski), men tror jeg skal gjør et forsøk på egenhånd først. Kanskje neste år hvis vinteren kommer litt tidligere enn i år. Bruker dette uansett bare som alternativ trening hvor målet er å bli sliten, ikke nødvendigvis å komme fortest mulig fra A til B  Padling føler jeg som sagt går greit mens enkeltdans nok er det jeg må jobbe mest med. Får forsøke å jobbe litt med skyvet og gli uten staver så kommer vel kanskje stakingen av seg selv etter hvert.
|
|
|
27/02/2012 13:32
|
Ørnen
Medlem
|
Medlem
Det vil jo - ceteris paribus hva gjeller styrke og teknikk - være optimalt å kunne bytte hengarm utifra hvilken vei sporet svinger samt lutning (dosering). Jeg har sett eliteutøvere trene spesielt på å bytte hengarm, f.eks. uttalte Kalla før siste OL at hun hade brukt mye av treningen mot Vancouver til å trene seg opp på "feil" hengarm.
a) Du padler i motbakke. Sporet svinger til venstre. Sporet heller også litt mot venstre. Hvilken hengarm? b) Du padler i motbakke. Sporet svinger til venstre men heller mot høyre. Hvilken hengarm?
Noen som kan begrunne?
|
|
|
29/02/2012 18:41
|
Speedster
Medlem
|
Medlem
Hengarmen bør være på den siden som har " motbakke".
|
|
|
[Re: Speedster]
07/03/2012 12:22
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Har fomla mye med teknikken de siste åra, men det er tre øvelser som etter min mening gir størst fremgang:
1. Gå uten staver. Basic, men undervurdert.
2. Dobbelttak (også nevnt i en tidligere post). Kjør to, eller flere, stavtak per skyv. Glimrende for å trene opp balansen, spesielt for dobbeltdansen.
3. Legg stavene i kryss over skuldrene (= ha en trinse og et håndtak i hver hånd). For å forbedre nedsettet av skia, kan det i starten være greit å greit å klikke sammen hælene før du setter ned skia igjen. Dette gjelder for så vidt også for pkt 1.
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
|
|