Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Lønner det seg å være medlem i en klubb ?

Lønner det seg å være medlem i en klubb ? #1320953 10/01/2012 11:18
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Jeg bor og trener i København, og er i dag ikke medlem
av noen sykkelklubb. Rittplanen for 2012 er som følgende :

Silkeborg MTB (Danmark)
fitness.dk (Danmark)
Hårfagrerittet
Farrisrunden
Raumerrittet
Sandefjordsrittet
Grenserittet
Cykelvasan
Birken
Hillerød MTB (Danmark)

I tillegg har jeg tenkt å prøve meg på noen landeveis-ritt her nede.

Jeg er litt usikker på hvordan det fungerer her nede, hvis uhellet skulle være ute i ritt og jeg ikke har noen lisens. Har tidligere tenkt at reiseforsikringen dekker helsemessige uhell, mens sykkelen må jeg ta selv.

Men, all den tid engangs-lisensen i Norge er på 200 kr pr ritt, går jeg ut fra at det mest hensiktsmessige for meg vil være å melde meg inn i en sykkelklubb i Norge ?

Er det vanlig med fjern-medlemskap ? Jeg kunne godt tenke meg å melde meg inn i Sandefjord Sykkelklubb, all den tid jeg oppholder meg der noen uker om sommeren, samt at jeg kjenner enkelte av medlemmene. (Om de er åpne for fjern-medlemmer uten mulighet til å delta på de to dugnadene andre medlemmer forplikter seg til, vet jeg ikke, men sender en mail i løpet av dagen).

Melder jeg meg inn i en dansk sykkelklubb, må jeg da fremdeles løse engangslisens på norske ritt ?

Det vil sikkert være variasjoner fra klubb til klubb, men hva sier reglementet noen om bruken av klubbtøy i ritt ? (Jeg er mosjonist) Jeg har selvsagt ingen problemer med å bruke trøya, men ser for meg at buksa kan volde problemer, da jeg er litt kresen på det området...

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1320961 10/01/2012 11:27
olechr Offline
More than words
More than words
Det varierer litt. Men trur du kan være medlem av dansk klubb og ha dansk lisens så lenge det er internasjonal lisens.

Ja man skal sykle i klubbtøy. Men i mojsonistklasser går det helt greit uten å gjøre det også.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1320966 10/01/2012 11:34
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
hvor mange ritt skal du være med i?
medlem klubb koster 5-800 kr + helårslisens til 1000-lappen? = 7-9 ritt

dekker lisensen ifm ritt sykkelen også? og hva er det ikke reiseforsikringen dekker ifm uhell og sykkel?

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1320989 10/01/2012 12:03
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
På generelt grunnlag vil jeg skyte inn at som medlem i enkelte klubber får man treningstilbud man ikke får tilgang til som ensom rytter.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: thomasengen] #1320994 10/01/2012 12:09
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Sitat: thomasengen

dekker lisensen ifm ritt sykkelen også? og hva er det ikke reiseforsikringen dekker ifm uhell og sykkel?

Mener å huske å ha fått oppgitt at lisensen koster 590,-
For meg blir regnestykket klubb 400 + lisens 590, noe som tilsvarer engangslisens for 5 ritt. Om det stemmer at lisensen koster 1000,- så må jeg kansje revurdere om jeg skal gidde å løse helårslisens.
Kan noen bekrefte prisen på helårslisens?

- Stefan
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321001 10/01/2012 12:17
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
helårslisensen dekker ikke sykkel og utstyr. kun skader osv: http://www.sykling.no/sportslig/Sider/Forsikring.aspx (se 5e)

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321002 10/01/2012 12:20
thomasengen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
eneste jeg fant om helårslisenspris, men mellom 5-600 kr var det: http://www.kragero-sykleklubb.no/lisenser-2011.html

Thomas H Engen
Stravaprofil
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: olechr] #1321004 10/01/2012 12:21
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: olechr
Det varierer litt. Men trur du kan være medlem av dansk klubb og ha dansk lisens så lenge det er internasjonal lisens.

Sånn jeg har forstått det, må man søke DCU om lisens, og starter på C i min alder. Om denne dekker internasjonalt, må jeg evt høre med forbundet om. Det vil jeg tro. Den koster i DK 600 kr i 2012.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: thomasengen] #1321009 10/01/2012 12:28
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C

Planen er de jeg har beskrevet ovenfor. Det blir heller færre enn flere, da det blir ganske ressurs- og tidkrevende å kjøre tur retur 3 ganger på en måned (juni).

Hva lisensen dekker kontra reiseforsikring, vet jeg faktisk ikke. Syns det er veldig vanskelig å lese noe konkret ut fra forsikrings-betingelser da det blir helt "gresk" for meg. Jeg tror at et uhell i et sykkelritt ikke ville bli dekket av reiseforsikringen, da man frivillig deltar i risikofylt aktivitet.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: thomasengen] #1321031 10/01/2012 12:59
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
helårslisensen dekker ikke sykkel og utstyr. kun skader osv: http://www.sykling.no/sportslig/Sider/Forsikring.aspx (se 5e)

Noen som vet hva forskjellen er på Master M35-39 og Master M35-39 EXT ?

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321035 10/01/2012 13:15
JonahHex Offline
Leppedefekt kåbbåj
Leppedefekt kåbbåj
Utvidet dekning gir
50.000 ved tannskader (25.000 ordinær)
10.000 til undersøkelser og behandling av akutte skader (4.000)
500.00 ved invaliditet (300.000)
25.000 ved operasjon (8.000)

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321045 10/01/2012 13:45
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
For meg blir dette med klubb/lisens omtrent det samme som å være fagorganisert på jobben. Kjører man en del ritt i løpet av sesongen, så synes jeg det er greit (plikt?) å være medlem og ha lisens.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Joar71] #1321053 10/01/2012 13:56
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Joar71
For meg blir dette med klubb/lisens omtrent det samme som å være fagorganisert på jobben. Kjører man en del ritt i løpet av sesongen, så synes jeg det er greit (plikt?) å være medlem og ha lisens.

Jeg forstår tankegangen, og er ikke uenig med deg i det. Jeg syns dog ikke jeg har snyltet på systemet ved å ikke være organisert, da jeg vel strengt tatt har bidratt mer til systemet ved å løse engangs-lisens på 8-9 ritt i fjor ICON_SMILE

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: thomasengen] #1321062 10/01/2012 14:00
EgilS Offline
More than words
More than words

Klubbmedlemsskap starter på 100,- og går opp til 5-700,-. Lisens får man for rundt 600,- (vet ikke om summer for 2012 er klare).

Lisens dekker ikke skader på sykkel. En reiseforsikring kan dekke skader fra ritt, men man kan muligens også risikere at rittsykling i terrenget ikke dekkes hvis forsikringsselskapet finner det for godt å klassifisere det som "ekstremsport".

En reiseforsikring dekker vel også stort sett kun kostnader ved akuttbehandling? Forsikringen i lisensen dekker noe mer, blant ved tannskader.

Vilkår for forsikringen i lisensen: http://sykling.no/sportslig/Sider/Forsikring.aspx

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: JonahHex] #1321063 10/01/2012 14:01
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: JonahHex
På generelt grunnlag vil jeg skyte inn at som medlem i enkelte klubber får man treningstilbud man ikke får tilgang til som ensom rytter.

Godt argument.

Der er jeg litt ambivalent. På den ene siden hadde det vært supert å ha noen å trene med, utveksle erfaringer, reise med, samt at jeg vet en del klubber arrangerer teknikk-kurs i terrenget osv her nede hvor kun medlemmer er tillatt.

Jeg er dog litt den sjenerte typen når det kommer til fremmede mennesker, særlig nå hvor språket er en (liten, men større enn mange tror ICON_SMILE ) barriere. Jeg er alene om sykling som hobby / livsstil i min omgangskrets, og jeg nyter virkelig det å sitte alene på sykkelen i flott natur og omgivelser i mitt eget tempo og når det passer meg.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321068 10/01/2012 14:06
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Det er sosialt å være med i en klubb. Man får lagfølelsen selv om man til syvende og sist er en ego midtlivskrise-mosjonist i sin beste alder på en alt for dyr sykkel (det var forøvrig en beskrivelse av meg selv)

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321070 10/01/2012 14:06
J
Joar71 Offline
Veteran
Veteran
J
Tenker ikke at noen her er snyltere på et system i det hele tatt. Det er fritt valg, og uansett bidrar man jo ved å løse engangslisenser. Jeg bare sier hva jeg tenker om saken. Jeg tenker det går litt på hvilken tilhørighet man føler man har til sporten og det å konkurrere. Økonomisk sett går jeg ca i null ved antall ritt, som er litt over det du kjører.

Når det gjelder langrenn, som også har innført engangslisenser nå, så er jeg ikke medlem i klubb. Da deltar jeg på maks 2 konkurranser i året. Dersom det skulle blitt mer snø her ute i Follo, og jeg hadde blitt mer aktiv med langrennskonkurranser, så hadde jeg nok vurdert klubb her også. Akkurat nå føler jeg meg ikke som en langrennsløper, men jeg føler meg som konkurrerende terrengsyklist.

Man får kjenne litt på det, vurdere om man føler tilhørighet til en eller annen klubb, og vurdere det økonomiske aspektet.

Fordelen for oss som er over 30, er jo at med en masterlisens, så kan man velge om man vil stille i elite- eller aldersklasse. Synes det er et veldig bra opplegg.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: tommygutt] #1321079 10/01/2012 14:11
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: tommygutt
Det er sosialt å være med i en klubb. Man får lagfølelsen selv om man til syvende og sist er en ego midtlivskrise-mosjonist i sin beste alder på en alt for dyr sykkel (det var forøvrig en beskrivelse av meg selv)

Forøvrig også en god beskrivelse av meg (særlig nå som jeg går til anskaffelse av en ny Scale; må bare bestemme meg for om jeg skal ha RC eller Premium ICON_SMILE )

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Joar71] #1321081 10/01/2012 14:14
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Man får kjenne litt på det, vurdere om man føler tilhørighet til en eller annen klubb, og vurdere det økonomiske aspektet.

Sender avgårde en mail til Sandefjord Sykkelklubb nå, så får vi se om de vil ha meg som medlem ICON_SMILE

Fordelen for oss som er over 30, er jo at med en masterlisens, så kan man velge om man vil stille i elite- eller aldersklasse.

Ikke en relevant problemstilling for meg. Ennå ICON_SMILE Men, ser poenget for tommygutt og deg ICON_WINK

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321089 10/01/2012 14:18
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Clotho_NOR

Forøvrig også en god beskrivelse av meg (særlig nå som jeg går til anskaffelse av en ny Scale; må bare bestemme meg for om jeg skal ha RC eller Premium ICON_SMILE )

Høres bra ut, grattis med bra sykkel og et stort stykke magi på Emirates i går kveld. Selv jeg ble rørt av den ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: tommygutt] #1321094 10/01/2012 14:24
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Høres bra ut, grattis med bra sykkel og et stort stykke magi på Emirates i går kveld. Selv jeg ble rørt av den ICON_SMILE

Med fare for å kuppe egen tråd; takk for det. Denne sesongen har for min egen del vært avskrevet siden transfervinduet lukket i august. Frem til i går. Ikke at jeg tror the Arsenal vinner noe som helst i år, men å se Henry komme tilbake på den måten var tårefremkallende. Statue utenfor stadion ene uka; matchvinner i FA-cupen neste uka. Magisk.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: EgilS] #1321110 10/01/2012 15:00
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EgilS

Klubbmedlemsskap starter på 100,- og går opp til 5-700,-. Lisens får man for rundt 600,- (vet ikke om summer for 2012 er klare).

Lisens dekker ikke skader på sykkel. En reiseforsikring kan dekke skader fra ritt, men man kan muligens også risikere at rittsykling i terrenget ikke dekkes hvis forsikringsselskapet finner det for godt å klassifisere det som "ekstremsport".

En reiseforsikring dekker vel også stort sett kun kostnader ved akuttbehandling? Forsikringen i lisensen dekker noe mer, blant ved tannskader.

Vilkår for forsikringen i lisensen: http://sykling.no/sportslig/Sider/Forsikring.aspx

Det er meg bekjent ikke vedtatt endringer i lisensprisene for 2012

Det mange glemmer i regnestykket er at forsikringen i den aktive lisensen også dekker idrettsskade som oppstår i forbindelse med organisert trening (og er du som klubbmedlem ute på en treningstur alene med treningstøy er det pr def. organisert). Dette inkluderer også ulykkestilfeller ved reise og opphold i forbindelse med organisert idrettsutøvelse.
Forsikringen i helårslisensen gjelder fra betalingsdato til 28.02 påfølgende år.

Forsikringen i engangslisensen gjelder kun fra start til mål i det aktuelle ritt (og altså ikke på trening, reise til/fra, etc.).

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Oystein L] #1321161 10/01/2012 17:33
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: OysteinL

Det mange glemmer i regnestykket er at forsikringen i den aktive lisensen også dekker idrettsskade som oppstår i forbindelse med organisert trening (og er du som klubbmedlem ute på en treningstur alene med treningstøy er det pr def. organisert). Dette inkluderer også ulykkestilfeller ved reise og opphold i forbindelse med organisert idrettsutøvelse.
Forsikringen i helårslisensen gjelder fra betalingsdato til 28.02 påfølgende år.

Forsikringen i engangslisensen gjelder kun fra start til mål i det aktuelle ritt (og altså ikke på trening, reise til/fra, etc.).

Kanskje et dumt spørsmål, men jeg lar det stå til... Gjelder dette selv om jeg bor i utlandet også? Det blir jo endel reising for meg.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321172 10/01/2012 17:52
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hvor står du i folkeregisteret?

Er du formelt sett bosatt i Norge er det null problem, men er du registrert som bosatt i Danmark skal du vel ha dansk lisens, tilsvarende som med utlendinger bosatt i Norge;

LISENS FOR UTENLANDSKE STATSBORGERE
Syklister som er bosatt i Norge og er utenlandske statsborgere, skal ha lisens gjennom sin norske klubb. Klubbene registrerer inn lisens på vanlig måte, men gir NCF beskjed, slik at vi får lagt inn nasjonalitet manuelt.

Er faktisk usikker på om arrangøren faktisk kan kreve engangslisens av "utlendinger", men det kan jeg dobbeltsjekke i morgen.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Oystein L] #1321197 10/01/2012 18:53
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Er 99% sikker på at jeg står i det danske. Har i alle fall fått dansk cpr-nummer (person-nummer), skatter hit og har det de kaller sygesikrings-bevis.

Men, nå finner jeg ikke linken da jeg sitter på iPaden, men er det ikke Folketrygden man skal stå i ? Jeg er norsk statsborger, og da står man vel automatisk der.

Setter veldig pris på hjelpen. Håper jeg kan melde meg inn i Sandefjord SK ICON_SMILE

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321240 10/01/2012 20:45
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Er ganske sikker på at du ikke trenger UCI lisens for å stille på ritt i Norden.
Norsk lisens duger i Sverige og Danmark. Vil derfor være forundret om dansk ikke skulle fungere helt fint i Norge.
Skal du utenom Norden derimot, så må du ha internasjonal lisens.

PS Bli medlem i en klubb og støtt idretten.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1321327 11/01/2012 07:25
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det stemmer med norsk folketrygd. Om du er "utvandret" og ikke har norsk arbeidsgiver står du vel ikke der?

Engangslisensen gjelder IKKE for utlendinger (uavhengig av statsborgerskap) som ikke står i norsk folketrygd. Står du ikke der vil du også kunne få trøbbel med forsikringen i den aktive lisensen om uhellet skulle være ute.

Og til "jodajoda"; den norske lisensen ER en UCI-lisens (fra 2008), men du bør ha den printet i farge, laminert og med bilde/signatur om du skal kjøre ute.

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Oystein L] #1321348 11/01/2012 08:08
C
Clotho_NOR Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
C
Sitat: Oystein L
Det stemmer med norsk folketrygd. Om du er "utvandret" og ikke har norsk arbeidsgiver står du vel ikke der?

Du har helt rett. Har funnet dette på NAV sine sider :

Sitat: NAV
Hvem kan bli frivillig medlem?

Du må ha vært medlem i folketrygden i minst tre av de siste fem kalenderårene før søknadstidspunktet og ha nær tilknytning til det norske samfunnet eller til norsk næringsliv, for å bli medlem. Fyller du disse vilkårene, har du rett til å bli medlem når du i tillegg:

■er arbeidstaker i utlandet og er ansatt i en virksomhet med hovedsete i Norge
■studerer ved universitet eller høgskole i utlandet og ikke mottar støtte fra Statens lånekasse for utdanning
■har et offentlig oppdrag eller stipend i utlandet
■er pensjonist med lang botid i Norge
Hvis du ikke faller inn under punktene ovenfor, kan du etter søknad bli frivillig medlem ”når særlige grunner gjør det rimelig”.

Det var ergerlig, da jeg går ut fra at "ønsker å bli medlem av norsk sykkelklubb ikke faller inn under "særlig grunner" ICON_SMILE. Da blir det å melde seg inn i en dansk klubb.

Uansett, tusen takk for hjelpen !

Redigert av Clotho_NOR; 11/01/2012 08:09.
Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Oystein L] #1322201 12/01/2012 22:36
jodajoda Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: Oystein L
Og til "jodajoda"; den norske lisensen ER en UCI-lisens (fra 2008), men du bør ha den printet i farge, laminert og med bilde/signatur om du skal kjøre ute.

Jepp, stemmer, men for å benytte den utenfor norden så må vel lisensen være M/W ELITE PRO ?

Re: Lønner det seg å være medlem i en klubb ? [Re: Clotho_NOR] #1322213 13/01/2012 00:02
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei. Elite Pro er en klasse (for de som har profflisen med et UCI-lag) og har intet med det å gjøre.
(Ole Chr har f. eks ikke Elite Pro)

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support