Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Akilles røket tvert av...erfaringer??

Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: sanouka] #2493868 26/06/2018 10:47
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sanouka
http://banda.no/nettbutikk/index.php/but...med-ankelstotte

Ikke en vanlig ankelstøtte, men med silikonputer som holder ødemet borte fra ankelsøkkene. Anbefales på det varmeste.

Takk for tips!
Dag 58. Tok av ortosen i går, men har egentlig sluttet gradvis med den i løpet av den siste uka. Kjøpte anbefalte ankelstøtte i dag, kun basert på denne anbefalingen, men at den er i salg nå fire år senere og at det er den dyreste på markedet må jo være et kvalitetsstempel. Sykler på rulla med sykkelsko i ca 45 min. Funker bra. Testet forsiktig tur på racer 40-50 minutter er nok. Da er både leggen og ankelen klar for hvile. Men godt for mentalhelsen å oppleve andre omgivelser enn terrassen. Spent på om det oppleves anderledes med ankelstøtten.
Nevnte dipp og griperefleks i stortåa kjenner jeg godt igjen. Konser maks på å overbevise tåa om at det er helt unødvendig. Funker delvis hvis jeg går sakte nok.

Sesong? Er jo alltid sesong!

Thomas
Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: Henrik Bakken] #2496305 08/07/2018 11:15
K
Katonor Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Sitat: Henrik Bakken
Jaja, da har jeg vært hos legevakta og tatt gipsen, nå trygt plassert i en Aircast-støvel med tre kiler. Føles forsåvidt greit, men satan så sakte det går. Måtte hoppe litt på krykkene innimellom for å ikke få mark.
Sitat: Henrik Bakken
Jaja, da har jeg vært hos legevakta og tatt gipsen, nå trygt plassert i en Aircast-støvel med tre kiler. Føles forsåvidt greit, men satan så sakte det går. Måtte hoppe litt på krykkene innimellom for å ikke få mark.

Hei Henrik. Er også inne i periode med konservativ behandling. Etter delvis ruptur. Nå inne i andre uke med skinne etter 3 uker gips. Hvordan ble din erfaring med denne behandlingsmetoden ?

Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: thomah25] #2497375 15/07/2018 09:09
K
Katonor Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Sitat: thomah25
Sitat: sanouka
http://banda.no/nettbutikk/index.php/but...med-ankelstotte

Ikke en vanlig ankelstøtte, men med silikonputer som holder ødemet borte fra ankelsøkkene. Anbefales på det varmeste.

Takk for tips!
Dag 58. Tok av ortosen i går, men har egentlig sluttet gradvis med den i løpet av den siste uka. Kjøpte anbefalte ankelstøtte i dag, kun basert på denne anbefalingen, men at den er i salg nå fire år senere og at det er den dyreste på markedet må jo være et kvalitetsstempel. Sykler på rulla med sykkelsko i ca 45 min. Funker bra. Testet forsiktig tur på racer 40-50 minutter er nok. Da er både leggen og ankelen klar for hvile. Men godt for mentalhelsen å oppleve andre omgivelser enn terrassen. Spent på om det oppleves anderledes med ankelstøtten.
Nevnte dipp og griperefleks i stortåa kjenner jeg godt igjen. Konser maks på å overbevise tåa om at det er helt unødvendig. Funker delvis hvis jeg går sakte nok.

Hei ~ hva er din erfaring med konservativ behandling så langt ? Ligger et par uker bak deg i prosessen og er veldig spent på fortsettelsen. Har du kommet deg på sykkelen - har du fått anbefalt fysio opplegge etc ?

Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: sanouka] #2498374 22/07/2018 20:33
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Hei Katonor! 12 uker siden impact i dag. 4 uker uten ortose. Fremgangen har vært veldig bra. Sykler mye på landeveien og trener styrke etter program fra fysio. Noen basicøvelser kjøres daglig/flere ganger om dagen, mens andre øvelser utføres ca 3 ganger per uke.
Første sykkeltur for nesten fire uker siden var på 45 min med snittfart på 23 kmh. Denne uka har jeg tre turer på litt over 100 km hver og snittfart på rett under 28 kmh.
Gjorde litt research selv og fant ut at Nimi på Ullevål har solid kompetanse på akillesopptrening. Var på første stisykkeltur denne uka, men det er mer uforutsette bevegelser på sti enn på landeveien så hovnet opp noe mer etterpå. Så drøyer det litt til.
Med konservativ behandling er faren for forlengelse av senen større enn ved operasjon. Det har dessverre skjedd i mitt tilfelle. Sliter med styrken når jeg står høyt på tærne. Håper og tror dette blir bedre med videre styrketrening. Men senen blir ikke kortere dessverre. Så må kompenseres med økt styrke.
Nevnte ankelstøtte hadde ikke mye funksjonalitet i mitt tilfelle, fikk egentlig mer vondt i ankelen av å bruke den ved sykling. Har fortsatt en dipp i foten ved vanlig gange og tærne har gjenninnført en irriterende griperefleks. En måned til Birken i dag, har som mål å stille til start og i beste fall ta merket, det siste blir ren bonus.

Thomas
Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: thomah25] #2498557 24/07/2018 09:02
K
Katonor Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Hei thoma25,

Takk for godt og utfyllende svar. Noen tips ifbm med opptrening for å unngå forlengelse eller skjedde dette under behandling ?

Går selv ut av ortosen om 6 dager og resultatet så langt er bra.

Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: sanouka] #2683671 04/10/2021 15:47
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Hallo akillesrupturgjengen!

Siden det er lenge siden det har vært liv i denne tråden og jeg siden sist har pådratt meg akillesruptur på andre beinet også, kan den jo vekkes
til live igjen.
7 uker og to dager siden avrivning i dag. En liten uke igjen med ortosen nå. Selv om jeg går relativt mye uten for tiden. Fordelen med å ha gjort dette før er at man i større grad vet hva som er lurt og hva som er dumt. Akkurat nå er det den lealøs-feelingen i ankelen som irriterer mest. Måtte svinge innom denne gruppen her for å få bekreftet at det er noe som alle sliter med. Det positive er at jeg vet hvordan jeg skal måle fremgang, og når man gjør kjedelige øvelser så er fremgang veldig veldig motiverende.
Hele den fine høstsesongen på sykkelen røyk, men går for rolige gravelturer i Nordmarka i november i stedet. Tosidig akillesruptur vil mest sannsynlig gi meg to like tynne legger som aldri kan brukes til eksplosive bevegelser som sprint, squash osv, men som blir fullt ut funksjonelle på sykkelen og på ski.

Til de aller mest interesserte; denne gangen røyk jeg senen mye høyere opp enn sist. Det har resultert i at den har grodd raskere og muskelsvinnet har dermed blitt noe mindre.

Thomas
Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: sanouka] #2683724 04/10/2021 21:05
sanouka Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Den der må være bortimot verdensrekord. Jeg har kun brukket nakken, skulderen og noen ribbein siden jeg startet denne tråden.
Erfaring er gull i denne bransjen. Godt å høre du er ved godt mot og på bedringens vei.
Jeg har hatt null muskelsvinn og hadde det ikke vært for at det var høyre skulder som brakk og dermed racketarmen så kunne jeg godt ha spilt squash og har ingen plager eller svakheter i foten. Backhand med mye trøkk derimot....hohoho....kjenner det gjør vondt i skuldra bare ved tanken selv nå tre år etter.
God bedring!

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Akilles røket tvert av...erfaringer?? [Re: sanouka] #2683846 05/10/2021 13:38
thomah25 Offline
Entusiast
Entusiast
Er nok langt fra noen rekord. Møtte en fyr i Hemsedal med ortose som hadde røket venstre to ganger og høyre en. Også sett folk på Instagram som har røket begge samtidig. Det må jo være helt katastrofe?
Kan også legge til at det er ingen som ikke er toppidrettsutøver som blir operert lenger. Hvertfall ikke på Oslo legevakt. I 2018 fikk jeg et slags valg om konservativ eller operasjon, men når jeg etterspurte muligheten for operasjon i år så var beskjeden krystallklar, vi opererer ikke akillesruptur lenger.
Jeg har gått jevnlig til fysio siden dag 16 og gjort diverse øvelser siden da. Fysioterapeuten fortalte at han sjelden fikk akilles-pasienter før folk avvikler ortosen. Innbiller meg at total tid til opptrening blir betydelig kortere av å raskt være i gang med det man kan gjøre. Sist syklet jeg Birken på 3.10 akkurat fire måneder etter at den røyk. Var nok den eneste som satt på setet samtlige 90 km det rittet og jeg løp ikke i trillepartiet akkurat.

Akkurat nå er det om å gjøre å være tålmodig og ikke minst fokusere på alt jeg finner av progresjon.

Thomas
Side 5 av 5 1 2 3 4 5

Moderator  support