|
|
Akilles røket tvert av...erfaringer??
|
Re: Akilles røket tvert av...erfaringer??
[Re: sanouka]
29/06/2013 08:56
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg brukte et par uker på å avvikle skinna, kanskje tom litt lengre, men det var fordi det var glatt ute. At det klør er alltid et godt tegn, da gror det! Bevegeligheten i sena kommer etterhvert litt av seg selv, spesielt når skinna kommer litt under 90 grader for da kan du begynne å runde tråkket ditt istedenfor å gå på hælen og vri foten som du må nå. De siste gradene hadde jeg som nevnt best resultat av bassenggåing og helt til slutt tåhev i trapp (etter uke 12). At du kan gå med barnevogn i flatt lende med jevnt underlag ila uke 10 er realistisk. Drit når skader oppstår, men så lenge ting blir bra tilslutt så er det viktigste å slå seg til ro med de tingene man uansett ikke får gjort.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
01/07/2013 21:56
|
tordts
Fersking
|
Fersking
Oppdatering, Dag 35 etter operasjon, 40 etter impact.
Fra FT på fredag:
Tren mer, ha foten mer opp, gjør mye mindre andre ting enn trening og hvile. Begynn med manuellterapi på forfoten og stortåleddet med en gang. Ellers god progresjon på beveglighet i ankelen. God tilstand på lårmuskulatur på venstre lår. God tilstand på 'flyndra (del av leggmuskelen) på venstre legg. Resten av leggmuskulaturen er helt død - her blir det en jobb å gjøre. Såret har grodd veldig fint. Begynn med basseng fra dag 42 etter operasjon.
Skinna er nå på 100 grader, noe som kjentes helt merkelig ut, og førte til at jeg var tilbake på hinking i stedet for 'rulling'. Er i ferd med å bli bedre kjent med vinkelen nå, og regner med at dette er urpoblematisk om et par dager.
Dette var altså situasjonen på fredag. Siden da har jeg vært på hytta med svogeren min, for å vise fram litt flott norsk natur. Etter å ha pakket inn skinna i en plastpose bar det av gårde på fisketur. Med krykker. Men det gikk overraskende bra! Rent bortsett fra at vi ikke fikk noe fisk, samt at svogeren min satte fast to spinnere, og dermed begge svivlene. Da var det slutt. Men selve gåinga og ståinga gikk ganske greit. Korte turer med krykker i ulendt terreng er altså helt OK. Ta med liggeunderlag og stolsekk, så kan du legge deg ned med foten støtt på stolsekken når det trengs (ca hvert 15 - 20 minutt for min del - jeg hadde forøvrig ikke dette, men fant passende steiner som var tørre og fine). Kapping og kløyving av ved, med håndsag, fungerer også utmerket, men er litt trælete å finne en god arbeidsposisjon. Trening blir det dog uansett.
Redigert av tordts; 01/07/2013 23:48.
|
|
|
01/07/2013 23:42
|
tordts
Fersking
|
Fersking
Jepps Det er gått ca 12 dager siden operasjon og i dag har jeg vært på voss sykehus og fått walker skinne. Jeg hadde 20 mil foran meg i bil det gikk dritfint å kjøre. Det største problemet var bredden på skinna som kunne være en utfordring å få plass til på bare en pedal av gangen. Deilig å kunne gå rundt hjemme og andre steder med relativt fast underlag uten krykker. Såret så iflg legen bra ut også.....ingen infeksjon og klart til å luftes. I morra bærer det avgårde til verdens største småby for time hos min særdeles eminente husfysiterapeut hvor treningsprogram og generell opptelling av kroppsdeler skal finne sted. Skinna er foreløpig satt på 95 grader, tipper/håper jeg havner på 90 grader allerede i morra.
Det der er jo en helt sinnsyk progresjon, men det kommer kanskje av at du gikk 12 dager i gips, mens jeg gikk 17? Eller at senestumpen min var så flisete at kirurgen måtte sy den sammen en del kortere enn han adde tenkt? Jeg er nå 5 uker etter operasjon, og prøver å venne meg til 100 grader på skinna, men det er veldig stramt baki sena ja...  Kanskje ned til 90 grader om 10 dager. Kanskje. Dvs 46 dager etter operasjon. Og på nåværende tidspunkt er jeg hekt avhengig av krykker. Legger kanskje en 20-25 kg på det skadde benet, maks. Langt unna å gå uten krykker, med andre ord.
Redigert av tordts; 02/07/2013 00:12.
|
|
|
02/07/2013 10:45
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg havna på 90 grader den dagen  Hva det kom av at ting gikk såpass kjapt tenker jeg er individuelt, men kanskje også at når sena mi røyk var det høy fart og veldig bråstopp inne i bildet. Legen sa den lå langt oppe men at den var ren i kuttet og lett å sy sammen. Sånn sett slapp jeg unna med ekstra stretsjing, men den greia mi med tåhev og manglende reflekser som fremdeles er der er det mange som slipper. I sum tenker jeg sånne ting går opp i opp. Men jo mer du beveger ankelleddet innenfor sperringene på skinna jo mer løsner den. Det er ikke bare fordi den er kort at det kjennes stramt ut, det er også fordi den gror fast. Gugga nede i ankelgropene påvirker også bevegeligheten. Når du runder 90 grader vil mye gå av seg selv fordi du da kan runde tråkket.
|
|
|
03/07/2013 10:09
|
tordts
Fersking
|
Fersking
I går følte jeg meg for første gang komfortabel nok i ny vinkel til å gå en litt lengre tur uten hinking. Fikk med meg min mormor, som også gjerne ville ut en tur i finværet. Det gikk overraskende bra (for begge, vil jeg si) og vi gikk en times tid. En ganske ubehgelig natt til tross, nå er jeg absolutt komfortabel med ny vinkel, og kløen/smerten i sena har nå gitt seg.
Prøvde også å sette meg godt til rette i bilen i dag. Jeg har ikke nok styrke i foten til å dytte inn clutchen, med skinna på. Kommer knapt halvveis. Uten skinne er det antakeligvis helt håpløst. Tror det tar minst en måned før jeg kan kjøre bil igjen.
Ellers skal jeg prøve basseng i neste uke. Håper det går greit. Skal også til manuelterapeut på fredag, selv om det blir mest på grunn av låsninger i forfoten og dårlig bevegelighet i stortåa.
|
|
|
17/07/2013 10:55
|
tordts
Fersking
|
Fersking
Har nå vært på 90 grader siden fredag 12 Juli. I motsetning til forrige gang skinna ble stilt, så kjente jeg knapt forskjell denne gangen. Det er veldig positivt!
I det hele, så har jeg hatt veldig rask fremgang de siste 8-10 dager, og fungerer nå greit uten krykker, men med skinne. Jeg har også eksperimentert med å ta skinna av, noe som fungerer godt i enkelte situasjoner:
1. Spinning. Jeg kan sitte å tråkke hardt på spinningsykkel iført spinningsko i stedet for skinne. Men jeg holder meg innendørs, på fastmontert sykkel!
2. Manuelt gir. Jeg kan nå kjøre selv, i hvertfall til gymmen og tilbake. Langkjøring er ikke aktuelt, og jeg kveler motoren pinlig mye. Men å trykke clutchen inn er i hvertfall smertefritt og uten videre komplikasjoner. Det er verre å slippe den ut igjen...
3. Gå på krykker med støtbelastning. Dette fungerer godt som trening. Gjør dette til og fra bil, og på gymmen. Forsiktig tilvenning til livet etter skinna.
4. Dusje stående! Ingen videre kommentar nødvendig.
I tillegg prøver jeg meg fram med tåhev. Prøvde først i basseng, og har nå begynt så vidt på stuegulvet. Jada, jeg jobber 95% med det friske beinet, og jeg presser ikke til ubehag, men at det faktisk går er i seg selv en seier!
Dette går fremover. Om to dager skal jeg til kontroll hos kirurgen, og må kanskje levere inn skinna for godt. Jeg håper å ha den et par uker til, men vi får se hva de sier...
|
|
|
19/07/2013 21:59
|
tordts
Fersking
|
Fersking
Huh, kontroll på kirurgisk i dag. De vile selvsagt at jeg skulle avvikle skinna med en gang, og legge den igjen der når jeg dro. Legen var ekstremt lite imponert når jeg nektet, og sa at jeg var avhengig av en helt annen hverdagsmobilitet enn det jeg kunne forvente uten skinne. Ved nærmere ettertanke er det åpenbart at jeg har rett. I og med at min kone er på jobb med bilen, vil mine dager se omtrent slik ut:
09:30: Gå med junior til barnehagen. Og så gå hjem. Ca 4 km totalt
10:30: Gå til gymmen, trene, og så gå hjem. Ca 5 km totalt.
13:00: Gå til barnehagen og hente junior. Nye 4 km.
I tillegg kommer all normal hverdagsaktivitet. Jeg får se hvordan det går, men opp mot 15 km gange hver dag er ganske mye, synes jeg.
Forøvrig var jeg på spinning igjen i dag, noe som fungerte greit. Det gjør vondt som pokker i venstre legg, men sena og arret kjennes ganske greit ut så langt. Fikk forsøkt meg på gange uten skinne også, be et par km. Det gikk ganske greit, men deilig å ta på skinna etterpå, for å si det sånn!
|
|
|
27/07/2013 12:28
|
tordts
Fersking
|
Fersking
Takk for tipset, skal sjekke det ut!
Er forøvrig glad for at jeg har beholdt skinna som et alternativ. Med syk unge, høygravid kone med bekkenløsning og ryggvondt, så faller det aller meste på meg. Har knapt nok tid i det hele tatt til å legge foten opp, trene, eller massere såret. Det er kjipt, for ellers er prognosen veldig god.
9 uker post-op på mandag, og jeg har ganske god styrke med bøyd kne, men heller dårlig med strakt kne. Jeg klarer å stå på ett ben og holde balansen, og kan også ta lette knebøy på en fot. Bøy til ca 110 grader.
Jeg har også samme vilevinkel i begge ankler, noe som tyder på at ena nå er passe lang. Dermed skal ikke tøye for å forlenge sena, men kun lett tøyning etter trening. JEg kan riktinok ikke gå ordentlig i trapper enda, så det er litt å gjøre der, men i følge manuellterapeuten kommer det fort når styrken blir bedre, og jeg begynner å bruke foten normalt, så det er ikke bekymringsfullt.
Det som derimot er bekymringsfullt er mengden sammenvoksninger i arret. Det virker som om alt har grodd sammen: arrvev, sene, underhud, leddkapsel, osv.. Det er den nye begrensningen både når det gjelder spinning og når det gjelder tåhev. Jeg er usikker på om dette faktisk blir bedre med det første, eller om jeg må belage meg på å leve med det i lengre tid. Hva tror dere som har gjort dette før?
Med mindre sammenvoksningene setter store begrensninger (jeg tipper det er 50/50), så løper jeg igjen om tre uker. Det er godt foran skjema, og svært oppløftende!
|
|
|
02/08/2013 20:32
|
tordts
Fersking
|
Fersking
Styrken i leggen øker raskt, og det samme gjør styrken i beinet forøvrig. Har så vidt begynt å kjøre knebøy med 40 kg på nakken, til 90 grader. Ikke i nærheten av nivået for 10 uker siden, men det går tydelig fremover.
Jeg har også gledet meg til å prøve ut achimed støtten, og bestilte den forrige fredag - altså for en uke siden. I dag får jeg beskjed om at den som styrer nettbutikken er på ferie. Fantistisk. En uke brukte de på å fortelle meg det. Hadde de sagt det med en gang, hadde jeg selvsagt bestilt på amazon i stedet. Da hadde jeg hatt den i hende pr nå.Til halv pris, og billigere shipping.
banda.no er rett og slett en totalt ubrukelig og useriøs nettbutikk. Det eneste de klarer å levere er en uke med totalt bortkastet tid. Forferdelig irriterende!
|
|
|
[Re: tordts]
06/10/2014 19:59
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Smack! Så har jeg prøvd det og.. Konklusjon så langt, jævlig vondt. Glad jeg er så tålmodig av meg når jeg leser denne tråden.. 
|
|
|
16/10/2014 12:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dag 13: Av med gips og på med skinne.. Alt så bra ut, lite hovent og kikkhull operasjon så lite sår..  Veldig mye vondt første uka, men skjønte at gipsen (lasken) var for stram så tok den av selv med hjelp av fruen og la mer bomull mellom og ikke så stramt. Det var bare et tynt lag, så ble bein mot gips når det hovna opp. So far so good! Starter til fysio på mandag. Bilkjøring går greit i en gammel mærsj med automat og god plass til foten, blir vant til å kjøre med venstrefoten etter hvert..  Fortsatt skeptisk så tør ikke gå på skinna, bare museskritt inne på stua nå for å teste.. Et spørsmål til ekspertisen her: Når kunne dere ta av skinna om natten?
|
|
|
17/10/2014 07:36
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Velkommen i klubben Det er sikkert ikke noen fasit på det der, men fysioen min mente jeg skulle ha på skinna så mye som mulig frem til avvikling. Valgte å følge rådet.
|
|
|
17/10/2014 14:21
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hmm.. Får høre litt med fysio da, kanskje man kan ta den av på slutten av perioden. Treningstudio i dag. 40 min på romaskin og kanskje 10 min spinningsykkel så tror det skal gå greit å få trent litt i perioden. Mange apparater går også fint og litt lett styrke på lårmusklaturen. Den er jo helt død etter 14 dager så får prøve å gjennopplive den..  Etter treninga hadde jeg fått igang foten litt så da gikk det greit og gå uten krykker og.. Kikkhull er jo flotte greier, bare bittesmå hull og knapt sår nå når stinga er tatt så har god sokk inni skinna nå..
|
|
|
18/10/2014 21:57
|
GustavP
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg gikk med gips i 2 uker etter operasjon og etter det skinne i 4 uker. Jeg sov med skinnen på første natten for at jeg var litt usikker men etter det gadd jeg ikke mer. Opptreningen gikk veldig flott etter hvert. Jeg gikk masse på tur. Etterhvert med vekt i sekken. Jeg dro av sena 30 januar i år, var på toppturhelg i mai der jeg gikk 1750 høydemeter på en tur (noe som nok ikke er å anbefale) og jeg har aldri trent så mye som jeg gjorde på sensommeren. Føler ikke noe nå. Så det blir bra 
|
|
|
19/10/2014 19:32
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
[Re: GustavP]
21/10/2014 09:48
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg gikk med gips i 2 uker etter operasjon og etter det skinne i 4 uker. Jeg sov med skinnen på første natten for at jeg var litt usikker men etter det gadd jeg ikke mer. Opptreningen gikk veldig flott etter hvert. Jeg gikk masse på tur. Etterhvert med vekt i sekken. Jeg dro av sena 30 januar i år, var på toppturhelg i mai der jeg gikk 1750 høydemeter på en tur (noe som nok ikke er å anbefale) og jeg har aldri trent så mye som jeg gjorde på sensommeren. Føler ikke noe nå. Så det blir bra Ok. Fysio sa jeg kunne ta den av halvveis i "walker perioden" så tror jeg hører på han.. Pes og ha den på om natta, men jeg ligger ikke akkurat rolig så tror den blir på minst så lenge. Ellers så er walker mye kulere enn gips.  Godt å få med seg en kaffekopp på stua igjen og de blir det jo noen av..
|
|
|
[Re: Kriss]
25/10/2014 09:54
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dag 22: Walker er myyye bedre enn gips. Har ikke brukt krykkene denne uka og er jo sånn nogenlunde hverdagsmobil, bilkjøring går fint og ikke vondt lenger. Annenhver dag med 45 min romaskin og litt styrke ene dagen og 1t rulle andre dagen.. Sykt kjedelig, men det skader vel ikke å få flytta litt blod rundt.. Går greit å sykle med flatbedal og walker. 168 watt i en time i går, så tar ikke helt av akkurat, men får holdt litt liv i låret i allefall..
|
|
|
25/10/2014 10:41
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Misunnelig på dere som ryker akillesen nå og får walker. Når jeg tok min to ganger på rappen, hadde jeg først 3+3 uker og deretter 5+3 uker i gips. Nesten så jeg får lyst til og ta den en tredje gang bare får å få walker, men bare nesten.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
[Re: hrukin]
25/10/2014 13:07
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Aiai.. Det hørtes ikke bra ut nei.. Kunne med andre ord vært verre her! Fikk akutt friskluftsbehov i dag så ble 1,5 t sykkeltur nå.
|
|
|
[Re: Kriss]
02/11/2014 11:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dag 30: Går stadig fremover. 1 t romaskin er kjedelig det. Ellers blir det 1 time på rulla annenhver dag, testa med sykkelsko i dag. Det ble med 10 min, men skal ikke være så lenge til før det går.. Sover uten skinne om natten nå og det er jo litt mer behagelig kan man si.. 12 dager igjen med skinne og det skal bli godt å få av den klumpen der!  So far so good, men blir vel noen skritt tilbake snart..
|
|
|
09/11/2014 15:30
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dag 37: Fortsatt fremdrift. Klart ankelleddet føles jo ikke bra, men blir mykere dag for dag. Har sykla 30 min morgen og kveld uten skinne denne uka nå, og det går greit. Tatt noen små steg på gulvet her for å trene til torsdag da jeg er ferdig med skinna. Kjennes ut som det skal gå bra.. Skal bli jævlig godt å bli kvitt den selv om man på langt nær er ferdig med det når den er av.. Øyner likevel håp for å rekke en uke med sykkel på Gran før jul. 
|
|
|
10/11/2014 00:29
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Blir spennende å se, men tåler du 2x 30 min uten skinna nå så ligger du godt an. Vær forsiktig bare....krise hvis den ryker igjen.
|
|
|
11/11/2014 12:22
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
30 min inne og 1 t ute med sykkelsko i går og i dag.. Kjennes greit, selv om det selsagt ikke går så fort.. Fysion sier det ser veldig bra ut, 2 dager igjen med skinne..  Naboen syns jeg var ivrig med syklinga, går på krykker bort til garasjen for og ut å sykle.. Men herregud det er godt med friskluft!
|
|
|
11/11/2014 12:43
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Ikke rart at det er stor forskjell på hvor lang tid man bruker på å komme tilbake etter skade. De fleste gidder ikke gjøre en brøkdel av øvelsene som fysioterapeut anbefaler, og gjør dermed ingen form for opptrening (snakker om de jeg kjenner som ikke er aktive eller "aktive mosjonister"). Andre humper ut på krykker for å sykle, sitter på romaskinen og trener alt de kan uten å overbelaste den skadede kroppsdelen.
Helt sikker på at du kommer tilbake i rekordfart! Stå på:)
|
|
|
11/11/2014 19:48
|
Ronny1969
Entusiast
|
Entusiast
Ta det litt pent du. Been there, done that. Sena må gro skikkelig før den kan belastes noe særlig, og det kan du ikke forsere, bare ødelegge.
|
|
|
12/11/2014 14:01
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Men det må vel være fordelaktig å prøve å unngå at O2-opptaket faller til kols-nivå, at terskeleffekt blir på nivå med lyspæra i leselampa og at lår og legg ser ut som en strikkepinne?
Selvsagt må man prøve å unngå å forverre/slå opp skaden..
|
|
|
12/11/2014 14:38
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har hele tida stoppet ved vondt og bare fokusert på bevegelse og ikke kraft så da føler jeg det er greit.. Når det gjelder o2 opptak så var det i fritt fall allerede før skaden og har knapt pusta ennå under opptreninga, terskeleffekten det samme og den leggen er såvidt større enn en strikkepinne. Men takk for at du har trua! 
|
|
|
22/11/2014 11:44
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Da er det blitt dag 50.. Går ikke i lynets hastighet, men går fremover.. Tåler litt mer styrke på beinet og begynner å gå greit å sykle. 1,45t ute med pigg i dag med litt pusting, så er jo håp. Gåing er fortsatt veldig stakato, men har bare vært ei uke uten skinne så er vel kanskje ikke så rart..
|
|
|
07/12/2014 14:36
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dag 65: Begynner å bli veldig lenge siden.. Går fortsatt (litt for seint) fremover. 3t i dag og tåler litt stående også nå.. 3x6x60 i knebøy nå så går litt fremover på styrkesiden også. Er vel ca 15 år siden sist jeg tok knebøy så vet ikke hva jeg normalt ville tatt, men har gått ganske fort fremover fra bare stanga. Gåing går det litt seinere med, der er det fortsatt litt halting, men blir vel til slutt det og.. 
|
|
|
|
|