|
|
Akilles røket tvert av...erfaringer??
|
Akilles røket tvert av...erfaringer??
09/01/2012 10:59
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hallais Røyk akilles sena tvert av på ski i helga. Noen som har meninger om når jeg kan tenkes å være A: Sånn passe hverdagsmobil B: På ski igjen (alpint)
Jeg er åpna opp og sydd sammen pluss gips i 10 dager, etter dette skal jeg over i en "walker" skinne hvor utslaget i ankelen skal økes gradvis.
"It never gets easier, you just go faster."
|
|
|
Re: Akilles røket tvert av...erfaringer??
[Re: sanouka]
09/01/2012 11:43
|
stiabas
Fersking
|
Fersking
Det er noe dritt for å si det pent. Jeg mener å huske at jeg gikk med gips i 2 uker og der etter med skinne i et par månder. Etter et par uker med skinnen var jeg rimelig mobil men det begrenset hvor langt man orker å gå. Når det gjelder alpint vet jeg ikke da jeg hadde min "happening" på våren/sommeren.
God bedring
|
|
|
09/01/2012 11:55
|
maghva
Ringrev
|
Ringrev
Hallais Røyk akilles sena tvert av på ski i helga. Noen som har meninger om når jeg kan tenkes å være A: Sånn passe hverdagsmobil B: På ski igjen (alpint)
Jeg er åpna opp og sydd sammen pluss gips i 10 dager, etter dette skal jeg over i en "walker" skinne hvor utslaget i ankelen skal økes gradvis. Det kan ikke være noe gøy, god bedring.
|
|
|
09/01/2012 12:05
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Røket akilles er ikke noe å spøke med - min kone røk sin en uke før påske i fjor, var hverdagsmobil etter 4-5 uker....trente etter råd fra sykehusets (alt for ivrige og optimistiske) fysioterapaut og røk den igjen i midten av mai når hun forsiktig gikk opp en trapp. Stor operasjon deretter. Først nå har hun begynt å trene meeeeget forsiktig.
Så anbefaler - passe hverdagsmobil, etter 4-5 uker. Alpint - neste sesong.
Lykke til og god bedring!
"A singletrack require a multimind"
|
|
|
[Re: MoHo]
09/01/2012 12:16
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Røket akilles er ikke noe å spøke med - min kone røk sin en uke før påske i fjor, var hverdagsmobil etter 4-5 uker....trente etter råd fra sykehusets (alt for ivrige og optimistiske) fysioterapaut og røk den igjen i midten av mai når hun forsiktig gikk opp en trapp. Stor operasjon deretter. Først nå har hun begynt å trene meeeeget forsiktig.
Så anbefaler - passe hverdagsmobil, etter 4-5 uker. Alpint - neste sesong.
Lykke til og god bedring! Aiaiaiai.....den der høres ikke god ut
Redigert av sanouka; 09/01/2012 12:17.
|
|
|
09/01/2012 12:27
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Hvis alt går etter planen så kan man begynne å drive med ballidrett etter seks måneder men vanligvis tar det litt lengre tid før man er top fit. For alpint har jeg ikke peiling.
God bedring!
Redigert av femte_gir; 09/01/2012 12:28. Rediger grunn: alpint
|
|
|
09/01/2012 13:01
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg er i gode hender og skal følge et opplegg til noen nestorer innenfor denne type skade. (Jæger Hansen & Daljord) De legger seg (for sikkerhets skyld) på 16-18 uker før anbefalt full gass, de mener at man kanskje tom kan begynne tidligere. Teorien (min) her er at hvis ballspill/håndball/innebandy folket som mishandler ankelleddet og akilles med klister på sålene kan gi gass etter 4 mnd så må det jo være håp om å få kjørt ski tidligere enn dette så lenge ting ikke gjør vondt innenfor utslaget av det skaftet på støvelen gir.
|
|
|
09/01/2012 13:41
|
ArneW
Ringrev
|
Ringrev
Fikk assosiasjoner tilbake til Hostel filmen (den værste filmen jeg har sett) når jeg så overskrifta. Det må jo ha gjort fryktelig vondt? Satser på at du er på beina igjen innen kort tid 
Redigert av ArneW; 09/01/2012 13:41.
|
|
|
09/01/2012 21:16
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Her har jeg tatt fagbrev. Røyk akillesen på ballspill for endel år siden. Gikk 3+3 uker i gips, dvs 3 uker med tåspiss som en ballettdanser så 3 uker sånn passe tåspiss. Når jeg tok av gipsen var beinet så stivt at jeg hadde problemer med å gå. Etter 14 dager etter gipsen var tatt røyk akillesen på nytt egentlig uten grunn og denne gangen var det 5 + 3 uker i gips.
Etter gipsen var tatt av denne gangen ba jeg om fysioterapeut siden beinet var stokk stivt og det gjorde underverket. Mye massasje og lett trening/tøying. Sikert en 7-8 år siden nå, men jeg har ikke like god beveglighet i den skadde foten. Ikke noe jeg merker noe særlig til, bare ser det når jeg tøyer. Jeg hadde kun gips, men fikk vite etterpå at for en ca 2000 kr den gangen kunne jeg fått en skinne som jeg kunne ta av når jeg dusjet etc.Det hadde jeg glatt spandert på meg. Ser du har skinne så du slipper den problemstillingen.
Oppsumering:
Få fysioterapeut som kan idrettskader og få massasje og trent å tøyd leddet pent etter skinna er tatt av. Dette var noe helsevesenet dekket. Ta tiden til hjelp. Det blir arrvev som er dødt vev så å ryke det opp igjen som jeg gjorde er ikke å anbefale. Kjenner når jeg drar negelen over akillesen så kjennes det ut som jeg har en liten bedøvelse der bak (akillesen).
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
09/01/2012 21:21
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har også hørt at det skulle gjøre dritvondt, men det gjør det egentlig ikke (med unntak av når jeg skulle ut av støvelen...fy faen altså....hehe) Den sena der er visst noe som kommer med alderen, skjer visst ofte innenfor verdens farligste sport......bedriftsfotball 
|
|
|
[Re: hrukin]
09/01/2012 21:39
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg tror det kan være derfor de har begynt med å gipse i bare et par uker og skinne etterpå sånn at sena ikke rekker å stivne. Opplegget med skinna er å hele tiden øke utslaget i leddet, men samtidig hindre for stort. Må også få sagt at det når sånne saker skjer man skjønner man bor i et rikt land. Dette skjedde i et dalføre som for 100 år siden ikke ga fra seg annet enn fattige immigranter til US og 100 år senere dukker jeg en fremmed opp fra en helt annen kant av landet og blir lagt inn på båre med et team av proffer med alt av utstyr klare for å fikse meg på en lørdags ettermiddag!! Jeg mener, hvor lett ville det ikke vært for Dr. Børsheim og gitt meg noen piller og bare sendt meg hjem med beskjed om å kontakte mitt lokale sykehus........nesten så man blir litt rørt 
|
|
|
10/01/2012 10:53
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
Jeg røk akkilesen min på ski på våren en 4-5 år tilbake. Jeg valgte operasjon og walkerskinne etter gips. Jeg syklet downhill 1,5 mnd etter operasjonen. Alpint tok lenger tid pga sommeren. Min akillessene ble veldig brei etter operasjonen, og er det fortsatt, så forming av innerstøvel hos surefoot var et absolutt must. Jeg har ingen andre problemer med skaden enn at jeg lett får gnagsår på arrvevet.
Ps: mye bedre å rive akilles enn å knekke ankel. Det har jeg nemlig gjort på andre foten, og det har gjort at jeg nesten ikke kjører alpint lenger, kun komfortable snowboardstøvler som funker!
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
[Re: Bjørn B]
10/01/2012 16:46
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg røk akkilesen min på ski på våren en 4-5 år tilbake. Jeg valgte operasjon og walkerskinne etter gips. Jeg syklet downhill 1,5 mnd etter operasjonen. Alpint tok lenger tid pga sommeren. Min akillessene ble veldig brei etter operasjonen, og er det fortsatt, så forming av innerstøvel hos surefoot var et absolutt must. Jeg har ingen andre problemer med skaden enn at jeg lett får gnagsår på arrvevet.
Ps: mye bedre å rive akilles enn å knekke ankel. Det har jeg nemlig gjort på andre foten, og det har gjort at jeg nesten ikke kjører alpint lenger, kun komfortable snowboardstøvler som funker! "Jeg syklet downhill 1,5 mnd etter operasjonen." Sweet, sweet sound of goooood news det der Bjørn 
|
|
|
11/01/2012 17:31
|
Peter Pan
Entusiast
|
Entusiast
"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski) "Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
|
|
|
[Re: Peter Pan]
11/01/2012 19:33
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hæhæ....peter pan, nick som passer
|
|
|
13/01/2012 10:16
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jeg skal gjøre denne tråden til en erfaringstråd for andre 40- 50 åringer som skulle finne på å oppleve det samme. "Til glede for nye lesere" som det sto i Donald før  Legger inn behandlings/treningsopplegget og utviklingen etterhvert. Akkurat nå ca en uke etter så er gipsen på, kjenner at operasjonssåret begynner å stramme. Gjør minst mulig for at saker og ting skal få hvile. Planen videre er at jeg skal til Voss Torsdag om ca en uke og ta av gips og få tilpasset en "walker" skinne. På mandagen etter skal jeg til fysioterapeuten min og legge opp et treningsopplegg. Sånn som jeg har forstått han så skal jeg etter at jeg har fått skinna på bare kjøre på med sykling, knebøy +++. Signalene han har gitt meg er 3-4 uker i skinne, kanskje kanskje hvis alt går bra så er jeg på ski i slutten av feb. For de som evt skulle finne denne tråden nyttig (nå eller senere) så kommer jeg som sagt med oppdateringer.
|
|
|
19/01/2012 22:35
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jepps Det er gått ca 12 dager siden operasjon og i dag har jeg vært på voss sykehus og fått walker skinne. Jeg hadde 20 mil foran meg i bil det gikk dritfint å kjøre. Det største problemet var bredden på skinna som kunne være en utfordring å få plass til på bare en pedal av gangen. Deilig å kunne gå rundt hjemme og andre steder med relativt fast underlag uten krykker. Såret så iflg legen bra ut også.....ingen infeksjon og klart til å luftes. I morra bærer det avgårde til verdens største småby for time hos min særdeles eminente husfysiterapeut hvor treningsprogram og generell opptelling av kroppsdeler skal finne sted. Skinna er foreløpig satt på 95 grader, tipper/håper jeg havner på 90 grader allerede i morra.
|
|
|
21/01/2012 08:51
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da var jeg hos FT i går. Han var meget fornøyd med hvordan sena føltes, han var spesielt fornøyd med at det ikke hadde blitt noen knute/kul på den. Han kjente på utslaget i foten min og mente også at 5 grader til på skinna skulle gå greit så nå er utslaget 90 grader. Han sier at de neste fjorten dagene så skal jeg ha på skinna så mye som mulig, også om natten. Jeg fikk et enkelt treningsopplegg med lette knebøy, curls og dips med maaaange reps (50x4)+ sykle (sittende) så mye som mulig, så da er det bare å gi gass til neste gang jeg skal til han som blir 8 feb. PS: Jeg blir gitt et perspektiv på 6 uker fra nå ang skikjøring......han sier også at skikjøringa såpass tidlig vil måtte skje på stuegulvpreppa underlag.
|
|
|
22/01/2012 17:56
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Les innlegget til MoHo en gang til.
|
|
|
23/01/2012 06:54
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Joda faren for reruptur er så absolutt tilstede så alle uttalelser om skikjøring og annet snacks vil bare tiden vise når skal skje. På den andre siden av skalaen så har vi jo Bjørn som syklet DH etter 6 uker. Kan jo også se ut som om kona til moho ikke opererte første gangen og iflg FT er det sammenføyningen av sena med nål og tråd sammen med walkerskinna som gjør at dette ikke tar 4-5 mnd lengre. Jeg har uansett bestemt meg for å ta skikjøringa som bonus og heller være happy for at jeg ihvertfall er race ready for syklinga når den starter. 
|
|
|
23/01/2012 22:45
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Jorda, min kone ble operert etter 1. gang senen røk. Og treningsopplegget ditt du beskriver høres faktis mer "aggressivt" ut enn det hun gjennomførte. Kritikken vi, og legen (fysioterapauten fikk kritikk internt på sykehuset hvor han er ansatt), rettet mot han var mest at min kone fikk gå uten skinne for tidlig.
Operasjonen hun måtte gjennom i runde 2, utført av en ekspert fra Riksen, var å feste akillessen til en sene fra stortåa (!) ført gjennom en borret kanal GJENNOM hælbenet. Dette fordi arrvev mm fra første brudd og operasjonen deretter gjorde det originale senefestet for dårlig for en innfestning nr. 2.
Alt dette signaliserer for meg: jeg spanderer GLADLIG en måned eller to (altså resten av sesongen) uten ski på beina for å unngå et brudd nr 2 (eller fler). Tydelig at senefestet til akillessen er skjøre saker som ikke tåler for mye fuzz. Selv om noen har flaks og det går bra - jeg ville ikke tatt risken. Ikke f....
Uansett, god bedring og lykke til. Take care.
|
|
|
24/01/2012 07:25
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Hmmmmm.........tid for ettertanke. Litt av en sak det der, håper din kone er ok nå.
|
|
|
24/01/2012 09:16
|
MoHo
Entusiast
|
Entusiast
Joda, hun er langt bedre, og har så smått begynt å trene igjen. Samt gå forsiktig litt på bortoverski. Alt er klarert av legen i forkant. Men er uansett SVÆRT forsiktig.
Og jeg tror uansett - hun kommer nok neppe til å noengang mer delta på step-trening.
|
|
|
24/01/2012 18:28
|
Bjørn B
Ivrig
|
Ivrig
På den andre siden av skalaen så har vi jo Bjørn som syklet DH etter 6 uker.
Jeg vil også råde deg til noe måtehold. Jeg anslår DH som mye snillere mot akilles enn skikjøring! I hvertfall så lenge man kjører DH med flate pedaler, stødige støvler og med pedalen nesten rett under hælen. Skikjøring er absolutt ikke snilt med akilles! Jeg kjenner flere som har ryket akilles pga skikjøring, aldri hørt om noen som har gjort det på sykkel! Lykke til med opptreningen, og ikke bli alt for ivrig! Jeg vil også anbefale å fortsette å tøye lenge etter at du er tilbake i daglig drift!
Bjørn
Insta: @bjornballangrud
Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel Løypelegger Ultrabirken
|
|
|
24/01/2012 19:52
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå blir det full gass fra dag 1 og hvis ting skjærer seg så er det bare å sende kravet til det nasjonale utforteamet. Neeeeiiida, jeg har vel litt lengre oppi tråden her sagt at skikjøring på denne siden av sommeren (med unntak av åpninga i stryn) kommer som en ren bonus........begynner visst så smått å bli voksen jeg også. Takk allesammen en gang til for all omtanke 
|
|
|
30/01/2012 09:58
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Okay en liten oppdatering Nå er det 23 dager siden impact og operasjon, og ting går etter forholdene bra. Jeg har vært på gymmen og trena hver dag forrige uke. Ingen øvelser seff på selve leggmuskelen, men utover det gjør jeg som om jeg er frisk. Opplevelsen min så langt er at ting forfaller fort og generell trening ikke er så dumt, for foten sin del så er det utvilsomt ergometersykkelen som gjør den store forskjellen. I går snek jeg meg inn i spinningsalen og etter å kommet meg opp på salen så jaget jeg på sykkelen så nå har jeg satt meg på spinning hele uka. Det kommer til å gå veldig bra bare jeg ikke står. For syklister som oss så har jeg funnet en lenke til en blogg, hvor en Alistair dukker opp i kommentarfeltet under selve topicet http://www.blogger.com/comment.g?blogID=8373911953229718993&postID=8266255248251815789Ellers så er selve bloggen absolutt verd å lese også. Inspirasjon på headset for øyeblikket: http://www.youtube.com/watch?v=BmtWlGzm9LoEksempel på type linker som bør unngås når man sitter med skinne og det snør ute: http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=5GfMBqC5yPA
Redigert av sanouka; 30/01/2012 10:10.
|
|
|
30/01/2012 11:08
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Bra at du er på bedringens vei. Den bloggen var fin.
Strakk akilles på ski for 16 dager siden, undervurderte skaden en smule og belastet noe i overkant i starten. Har ikke blitt særlig mye bedre og tar det nå så forsiktig som mulig. Må bare innse at dette tar tid.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
30/01/2012 12:14
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har hatt noen nøkk uten at den har røket i den oppigjennom åra jeg også, da har jeg med stor suksess brukt legg støtte fra rehband evt vulkan. Brukte den hele tiden ikke bare på ski sykkel, gir support pluss varme som er ¨viktig for blodsirkulasjon og heeling. en ibux om kvelden og morra i en ukes tid eller to er heller ikke dumt for å senke irritasjonen og småbetennelsen.
|
|
|
[Re: Bjørn B]
30/01/2012 12:45
|
kjellsmell
Fersking
|
Fersking
Støtter opp den med måtehold. Rev av min for noen år siden hvor legen på sykehuset på "død og liv" ikke ville operere. Ny forskning fortalte han personalet og u.t. og strekte foten ut som en balettdanser. 3 uker den veien i gips +3 nye uker i 90 grader fotvinkel med gips. Funket helt fint hele veien til jeg begynte med opptrening hos fysio. Han hadde ikke hadde hørt om denne type behandlingsmetode før så vi gikk på med vanlig regime. Mange år med sykkel, skikjøring og styrkeløft var bakgrunnen min så vi kjørte på. Resultatet ble en sene som er altfor lang. Dette betyr at jeg har liten kraft og balanse i den foten. I diam er leggen 4-5 cm mindre enn den andre. Har vært til kirurger flere ganger men status er at den blir ikke strammere før den klippes av og syes sammen igjen noe som vistnok er en sjanse å ta. Så ta heller litt god tid en at du skal få en som jeg har. Verdt å nevne er at denne metoden nå er borte.. Lykke til!
JH-sykkel/Hagen sport
|
|
|
30/01/2012 18:32
|
sanouka
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Interessant det der med at sena ble for lang. Vet du hva som førte til dette?
|
|
|
|
|