Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Matpakker og allergier- hjelp!

Matpakker og allergier- hjelp! #1319042 04/01/2012 21:51
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Jeg trenger litt hjelp... Guttungen på 10 er allergisk mot melk og gjær, og nå er han skikkelig matlei! Det jeg sliter mest med er, som overskriften sier, matpakka til skolen. Vanligvis baker jeg scones til han, men de er ikke noe særlig når ikke de er litt varme. Ellers har jeg lagd grove vafler, wraps med div. fyll, makaroni og pølsebiter, omelett, pannekaker... Med unntak av sistnevnte er han lei det meste.

Er det noen som har noen gode tips på hva han kan ha med på skolen? Jeg ser ikke skogen for bare trær lenger...

Wish it * dream it * do it
Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319058 04/01/2012 22:10
J
jørgm Offline
Ringrev
Ringrev
J
Hva med noe så enkelt som knekkebrød? Ryvita (og kanskje flere) er uten melk og gjær.

Brød bakt på surdeig kan kanskje også være en mulighet. Evt natronbrød, men det synes jeg personlig smaker høgg.

Redigert av jørgm; 04/01/2012 22:13.
Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319074 04/01/2012 22:46
xakire Offline
Entusiast
Entusiast
Allergier er tungvindt, ingen tvil om det.

Har med hell brukt soyamelk og fløte i det meste av matlaging de siste 15 årene. Fruen har også bakt endel uten gjær pga gjester med allergi.

Kan han ha natron, bakepulver evt fiberhusk som alternativ til gjær? Ikke det samme, men fungerer bra i noen oppskrifter.

Av konkrete forslag;
Grove muffins - Med diverse fyll, nøtter, frukt/grønt. Bare å prøve seg frem.
Brød av surdeig som forrige innlegg nevner- tidkrevende, men godt

Mange oppskrifter uten gjær her , har prøvd noen. Kanskje noe kan friste!

Redigert av xakire; 04/01/2012 22:49.
Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319087 04/01/2012 23:21
Lemond Offline
Entusiast
Entusiast
Vi lagde surdeiger fra grunnen på både rug og fint mel(for å være helt sikker på at de var heeelt uten gjær. Den fine ble best og vi fant relativt fort ut at rugbrødet ble grovt nok for helge-frokosten selv om selve kulturen består av fint mel. Jeg er litt usikker på om alle gjærallergikere kan spise surdeig, da dette vel egentlig er en kultur av gjær (og melkesyre?). For meg fungerer det bra, og jeg antar dette er litt på linje med valg av gjærkultur til øl. Etter en del halvseriøse forsøk (utført på meg selv, uten godkjenning fra REK e.l.) kom jeg frem til at jeg ikke var allergisk mot alle typer gjær. Dog er det vel ikke slikt man utforsker på en 10-åring.

Til lunsj spiser jeg salat, gjerne med pasta og egg.

Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319117 05/01/2012 08:18
hårfin Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Vi har prøvd både surdeigsbrød og knekkebrød, men han begynner å bli sær i matveien. Lenge siden knekkebrøda, så de kan vi jo prøve igjen ICON_SMILE

Grove muffins har jeg ikke tenkt på, det var smart! Og nettsiden har masse oppskrifter jeg ikke har prøvd, takketakk ICON_SMILE

Han prøver seg fram litt på hva han tåler selv. Siden ikke det er en dødelig allergi lar vi han styre dette, til en viss grad. Det vil si at han for eksempel spiser pizza i bursdager, vanlige hamburgerbrød til burgerne, og har sjokoladekalender til jul. Han sier selv at ikke han blir dårlig av dette, men når jeg spør om han vil prøve ei brødskive så vil han ikke- for det er gjær i den. Jeg vil nok tro at endel av dette går på hva han virkelig har lyst på også...

Wish it * dream it * do it
Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319120 05/01/2012 08:22
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Hva med frukt og grønt? Jeg har en datter, rett nok uten allergier, som er utrolig sær i matveien. Får hun kun med seg brødskive så spiser hun tre biter av skiva.

Men mystisk nok så spiser hun hele brødskiva om hun får med seg en frukt, druer, cherry-tomater, agurkskiver, minimais ved siden av brødskiva.

Jeg har en teori om at frukten/grønnsaken trigger appetitten slik at hun også spiser brødskiva.

Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319161 05/01/2012 09:49
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Prøv også Vivien Paille Polenta som du kan kjøpe på Meny eller Rema 1000. Det finnes uttalige mange oppskrifter på polenta på nettet, og avhengig av hvor mye vann du bruker så kan du lage alt fra grøt til pizzabunn eller grillete polenta-sticks.

På posen står det at den skal kokes i 4 min. men jeg koker den alltid i 10.

Re: Matpakker og allergier- hjelp! [Re: hårfin] #1319341 05/01/2012 16:25
Danica Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Lager innimellom langtidshevet glutenfritt brød.

4,5 dl kaldt vann
1/2 knivsodd med tørrgjær (latterlig lite, mulig du klarer deg uten pga at mixen inneholder bakepulver)
1 spiseskje Fiberhusk

Bland dette og la det svelle i 5 minutter

Bland inn 1 pakke med http://www.semperglutenfritt.no/glutenfrie-produkter/mikser/lavprotein-mix
1 dl Olje
1/2 ts salt
1 ts sukker

Eltes i maskinen til en jevn deig/røre (skal være ganske seig, ikke som vanlig brøddeig)

Få det i 2 former og la det stå over natta med et klede over (minimum 12 timer)

Stekes i ca 20 min på 215 grader

Redigert av Danica; 05/01/2012 16:26.

Moderator  support