|
|
Infeksjonshelvete
|
Infeksjonshelvete
04/01/2012 07:53
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
...Og så var det min tur da.
Starter denne her,mest for min egen del for å se fremgang
Etter å ha hangla fra mai og utover med utrolig heshet,feber og hoste droppet jeg Montebello . Når Farrisrunden nærmet seg følte jeg meg ok og bestemte meg for den som en gjennnomkjøring mot LH. Husker jeg satt i bilen nedover og kikka på klokka. 105 i hvilepuls;det burde ringt noen bjeller men avskrev det hele som adrenalin. Gjennomførte på ok tid. LH følte jeg meg i god form. Tok den på 5.15 og som førstereis var jeg rimelig fornøyd.
Sommeren gikk med litt småhoste og lette treninger.
Startet oppkjøring mot Birken men fikk meg en halsnetennelse. Fastlegen min var på ferie og stedfortreder målte crp 45 altså i grenseland mot infeksjon. Siden jeg skulle ut i nordsjøen litt senere fikk jeg en kur med Appocilin som jeg kunne ta hvis jeg ikke fikk bedring. Så jeg startet på de. Fikk bedring men tørrhoste og slapp. Dagen jeg dro ut i sjøen var det slutt på pillene men jeg følte meg ikke frisk.Hadde dessuten fått noe elveblestutslag.Antaglivis etter Apocilinen(fikk greie på senere av fastlegen min at DET hadde jeg slått ut på før på Apocilin og det skulle jeg ikke ha)Måtte bare jobbe for å bli ferdig med en jobb men valgte å oppsøke sykepleier for en sjekk. Crp på 65 og han ristet på hodet og ville sende meg hjem. Jeg følte meg ikke så syk og insisterte på å bli noen dager for å bli ferdig. Han startet meg opp på Erymax Tett oppfølging fra sykepleier men økende crp (145) ble vi til slutt enige om at senga hjemme var et bedere sted å være)
Tørrhoste hele veien
Kom hjem og rett til fastlegen. Ny 8 dagers kur(husker ikke hva) og crp var fin igjen. Jeg litt slapp men bedret seg og jeg startet trening igjen men uten å ta sjangsen på Birken
Utover høsten synes jeg det gikk fint. Hadde fin formøkning og sykla rauva ta kamerater på etpar fine turer..
Utover November nbegynte det å skrante. Jeg la inn etpar tøffe turer men opplevde vel at det gikk tregere og tregere. Og føler litt vondt i brystet til tider. Virker som det går i sylkuser på noen uker lissom
Ca 10 desember etter en tøff treningsukle(bla.a med en runde med slafsemåking på morran hvor jeg var helt utmatta)kom neste smell. Influensa lignende symptomer med verking i kroppen samt feber. Skikkelig støl i sidene og nedover rompa og beina. Var hjemme maks fra jobben men hanglet meg i gang etter de tre hjemmedagene. Hangler etpar uker til med vondt i brystet/verk i kroppen/ harker uten å få opp noenting men merkelig nok ikke noe hoste. Ingen lyst til å trene så tar det med ro. Litt småfeber opp mot 38. Høy hvilepuls som går opp og ned som en vareheis. Høy puls ved lav belastning
Drar til fastlegen lille julaften ettersom jeg føler meg enda dårligere CRP ok. Hvite/røde blodcelle telling ok. Han sendte meg hjem med beskjed om at det ikke var noe som indikerte at immunforsvaret var satt i beredskap. Prøvde en tur på ski og presset meg litt men var som å gå i sirup. Ikke krefter til å forsere noesom helst.Og fyttirakkern hvor bråsint og irritert jeg er på mine nærmeste. Reint flau.
Tilbake til hverdagen nå på mandag. Ny runde til fastlegen. Masse prøver(røde/hvite fortsatt ok) ekg (ok) Blodtrykk (høyt 160/100 vanligvis 125/72)Tok SR(uviss) Tok Chlamydia og mycoplasma lungebetennelse. Satt meg på 3 dagers Azitromax for Chlamydia lungebetennelse(tabloid TWAR)men kan ta opptil 2 uker for prøvesvar. Litt tidlig å si etter 2 dager om det er noe virkning.
Etter straks 4 uker på siste sykdomsbolk ser jeg liksom ingen fremgang.
Og jeg ser at sesongen burde vært startet. Vi skal på sykkeltur i Piedmonte i første halvdel av Mai og de andre gutta trener.
Og jeg er ikke fornøyd
Redigert av Helium1; 04/01/2012 11:25.
|
|
|
Re: Infeksjonshelvete
[Re: Helium1]
04/01/2012 10:06
|
larsb
Bjolsen Zeit
|
Bjolsen Zeit
Jeg skjønner godt at du ikke er fornøyd. Slit er utrolig frustrerende. Men jeg skal være først til å si det.
Du er ikke bra, og bør ikke presse deg til du er i orden igjen. Du har jo testa dette flere ganger uten at det har gjort deg noe godt. Hold deg godt under den grensen du kjenner på treningsdagen. Ikke legg opp noen ambisiøs plan. Sats på kosetuer og vinsmaking i Piedmonte. Få legen til å henvise deg til en spesialist i jeg-vet-ikke-hva for utredning.
Lykke til og god bedring LarsB
|
|
|
04/01/2012 11:21
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Jeg dro på meg twar og mycoplasma lungebetennelse mai 2010. Tok flere mnd før jeg kunne trene noe mer enn sone 1. Er bare å ta det rolig.
|
|
|
04/01/2012 12:07
|
Andreas83
Ivrig
|
Ivrig
Virker jo som du har hatt en mykoplasmalungebetennelse. Etter det så blir en relativt daff og tørrhosten sitter irriterende lenge. Virker som du ikke har tatt kroppens signaler til etteretning i det hele tatt og bare prøvd å presse deg avgårde og fått svi fordi kroppen ikke får ro til å komme seg. Rart legen din ikke har bedt deg ta treningsfri i endel uker.
Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
|
|
|
[Re: hbs]
04/01/2012 19:06
|
Tjuvtrener
Ivrig
|
Ivrig
Jeg dro på meg twar og mycoplasma lungebetennelse mai 2010. Tok flere mnd før jeg kunne trene noe mer enn sone 1. Er bare å ta det rolig. Peiling på om twar og mycoplasma lungebetennelse blir oppdaget av standard blodprøveprogram eller er det spesielle tester for slikt? Har selv hatt mye av trådstarters symptomer og spesielt ubehag i lunger, tørr hoste samt smerter/verking i overkroppen. For min del startet det i januar 2011, begynte å bli noe bedre i juli/august så jeg begynte å trene litt igjen da, men ikke 100% frisk pr.idag. Var å gikk en rolig skitur nå på 45min, merker det tar tid å komme seg igjen!
|
|
|
04/01/2012 21:55
|
hbs
Ringrev
|
Ringrev
Det husker jeg faktisk ikke. Det har etter hva jeg har lest vært noen runder med mycoplasma i Norge nå i høst. Ta en sjekk med legen din dersom du er usikker. Å trene gjør det verre.
|
|
|
[Re: hbs]
04/01/2012 22:25
|
gargan
Entusiast
|
Entusiast
Det har vært utbrudd av mycoplasma i høst/vinter, i følge Folkehelsa
|
|
|
05/01/2012 13:11
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Twar eller Mycoplasma slår ikke ut på de vanlige screeningstestene på legekontorene(CRP,SR, røde/hvite telling) siden det ikke er en vanlig bakterie men en mellomting mellom virus og bakterie. Spesifkke blodprøver er derfor nødvendige utifra symptomer.
Mycoplasma er utbredt i høst og vinter. Til den grad at de i Oslo ikke analyserer lenger analyser pga underkapasitet(takk skal dere faen meg ha) og at det mest brukte middlet nå er tomt i hyllene på apoteket(ikke nok med at vi har smør mangel)
Legen min er var smart nok til å sende inn etpar alternative metoder for analyse men venter ennå.
I dag sitter jeg med 105 i hvilepuls,feber og vondt i hode og kropp og føler meg dessto jævligere enn i går. Vurderer å gå hjem fra jobb.
|
|
|
05/01/2012 13:52
|
gare
More than words
|
More than words
Mycoplasma er en bakterie, men den mangler cellevegger som er den delen av bakterien som de fleste antibiotika angriper. Den er ikke en mellomting mellom bakterie og virus, men det spiller liten rolle for andre enn spesielt interesserte.
Du trenger rett og slett en sykemelding og en bedre utredning. Spesialist i infeksjonsmedisin kanskje?
Gå hjem fra jobb og hvil!
Ja, og oppsøk lege igjen så fort som mulig, se ovenfor.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
06/01/2012 16:13
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
En liten oppdatering: Etter etpar dager på Azitromax fikk jeg et symptomutbrudd til det værre. Det tolker jeg positivt. Var hos legen igjen i dag for en gjennomgang av prøver men alle var negative. Han har tatt en hel pakke med luftveis prøver bla.a mykoplasma og klamydia men altså negativt. Eneste er at klamydia kun ble tatt med pcr metoden og ikke mot antistoffer. Klamydia lungebetennelse er en liten jævel og det er vanskelig å få ut positive prøver Vi ble enige om å behandle symptomatisk etter at jeg hadde "sparret" litt med han. Hadde tatt med en artikkel fra en svensk lege om den da kaldte TWAR bakterien og symptomene stemmer så til grader.. (artikkelen er her: http://medicinskaccess.se/images/arkiv/2_2007/twar.pdf ) Legen min er god. Han tar seg god tid å lytte og ville gjerne beholde artikkelen. Og for å ha sagt det,han tar det ikke lettvint med antibiotika! Han er spesialist i almennmedisin (er alle almennpraktiserende det?) med videreutdannelse innen homøopati, akupunktur, urtemedisin og ernæring Tar en runde med Klacid så får vi se. Pussig sak her. I morges hadde jeg hvilepuls over en to tre timer på 95. Nå er den nede i 65. Begynner å lure på om jeg ikke er syk men en stressa hypokonder med dårlig tid..
|
|
|
07/01/2012 11:13
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Åja,glemte å si at jeg fikk halv sykemelding.
|
|
|
07/01/2012 18:58
|
G. Freeman
Entusiast
|
Entusiast
Dette bør du ta seriøst og sørge for at du kommer godt ovenpå før du tråkker til igjen. Mye bedre å miste en sesongoppkjøring enn å dra med deg noe som kan bli et langvarig problem pga overbelastning.
Uten sammenlikning forøvrig hadde jeg en runde for noen år tilbake da jeg startet med litt hoste og generelt lite overskudd, ingenting på blodprøver og tester, men jeg følte meg slapp lenge. Fortsatte som før (trente riktignok lite da),men plutselig ble jeg skikkelig dårlig med skyhøye blodverdier og bekymrede leger. De fant aldri ut hva det var og jeg ble testet for alt mellom himmel og jord, men etter en måned med HELT ro (dvs bare spise og sove egentlig) begynte bedringen igjen. Det tok månedsvis før overskuddet var tilbake. I ettertid ble konklusjonen en voldsom immunreaksjon på "noe" luftveisrelatert, sannsynligvis ekstra kraftig fordi jeg ikke tok det med ro i tide.
Bra du har en lege som tar det seriøst. Det hadde jeg, og ble overført til lungeavdelingen på Ullevål med en gang han mente sitt kompetansenivå var nådd.. Personlig ville jeg hatt problemer med å forholde meg til en fagperson som tar homøpati seriøst, men meg om det.
Håper du finner ut av det, hvilepuls over 100 er jo et tegn på at noe ikke er som det skal, så TA DET MED RO!
Shut up legs!
|
|
|
07/01/2012 20:24
|
Livestrong
Ringrev
|
Ringrev
denne sykehistorien vikrer litt som min. den begynte i miden av november med 39- 40 i feber og hoste. (hars astma) så hos legevakten sa de lungebetennelse. gikk kuren ut men ingen bedring. tilbake til fast lege som fortsatt hørte noe på lungene tok masse tester og alle var helt fine. cpg under 5. men fikk ny kur mot lungebetennelse. Etter den endte kuren som sluttet i romjul hadde jeg fortsatt feber og hodepine. kontaktet lege og ble da innlagt på sykehus i hu og hast for han tenkte på blodforgiftning. lå inne 3 dager på isolat. ble testet for alt og ingenting men bare fine prøver som sier at jeg er frisk som en fisk. har nå gått med feber i snart 2 mnd og hodepine. venter svar på noen prøver å håper på å få de i løpet av neste uke. i fll jobb og greier fint å trene lett. men har en hvile puls mellom 70 - 110. fikk kontroll fra en annene lege pga fastlegen ville ha en annene sitt synspunkt på denne saken han sa at det var kyssesyken. men de prøvene er også negativ og jeg har ikke vært noe sår i halsen. så nå venter jeg i spenning om de finner noe på prøvene og om jeg i det hele tatt får noe svar på hva feberen er for noe. er jo ikke normalt å gå med feber i 2 mnd. ( 38 - 40 i feber)
If you worried about falling off the bike, YOU`D NEVER GET ON.
- Lance Armstrong
|
|
|
14/01/2012 11:42
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Har gått en uke på Klacid uten at jeg kan se den helt store fremgangen. Alle prøver var forøvrig negative(diverse influensa,mycoplasma,klamydia) men legen valgte altså å behandle symptomatisk. Feberen(hvis man kan kalle 37.5 for det) har nå variert med normale dager i mellom. Det verker ikke i kroppen så mye lengre men er utrolig slapp og får høy puls av bare å kikke bort på trappa.Kremter og hoster litt i mellom. Får noen frostrier nå og da. Føler meg som regel bedre på ettermiddagene. jobber 50% Tar vel en tur til legen igjen når kuren er over på fredag. Men hørtes ikke ut som han hadde spesielt mye å tilby..
Har passert 5 uker uten trening nå
Jeg gremmes..
Redigert av Helium1; 14/01/2012 11:43.
|
|
|
15/01/2012 20:21
|
Nanok
Veteran
|
Veteran
Takk for nytting artikkel, Har vært mye syk siste året og gjevnt syk siden august. Gjevnt litt forkjølt og vondt i hode. Trøtt og slapp. Vondt i bihuler men på en annen måte enn når jeg har hatt bihulebetendelse tidligere. Følermeg reva dagen etter trening. Selv om jeg har kun trent lett i hele perioden. Har hatt flere runder med ørebetendelse. Press i brystet har jeg hatt ofte, men det har legene trodd var muskulært. Har prøvd en haug med ting, men har funnet ut at 50% sykemelding ikke hjelper (det blir for lite hvile). Det kan faktisk være TWAR og skal snakke med lege nmin snarest.
Til og med Gunde Svan har trolig hatt TWAR hele høsten.
BT
If you play in the dirt, you get dirty. McNulty
|
|
|
20/01/2012 08:19
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ikke hjulpet med Klacid. Det verker ikkei kroppen noe stort lenger. Men feber og hvilepuls går opp og ned.Tok en forsiktig tur på trappemaskin og holdt meg i sone 1. Løftet litt vekter. Føltes bra ut der og da men dagen derpå var ikke bra. Gått ned etpar kg. Har tatt flere prøver,bla.a spiroettellerannet. Den var fin. kurven forsvant over skalaen og når den datt så var det på bortsia andre veien Legen tok flere blodprøver. Begynner å lure på stoffskiftet mitt.
Noen her som lever og trener med høyt stoffskifte?
|
|
|
20/01/2012 09:57
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Er det legen eller deg som lurer på stoffskiftet? Hvorfor det, fordi du har gått ned et par kilo? Har du andre symptomer på høyt stoffskifte?
|
|
|
20/01/2012 10:31
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Legen lurer.Variabel subfrebil. Høy hvilepuls,shaky,sover dårlig samt trykk for brystet. Sliten men ikke trøtt . Forhøyet blodtrykk Rønka lungene og de er klare og fine.
Redigert av Helium1; 20/01/2012 10:33.
|
|
|
20/01/2012 10:45
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Svetter du også om natten?
|
|
|
20/01/2012 11:48
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
|
|
|
20/01/2012 12:04
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Begynner å lure på stoffskiftet mitt.
Noen her som lever og trener med høyt stoffskifte?
Og legen tok ikke noen blodprøve? Denne gangen eller tidligere?
|
|
|
20/01/2012 12:07
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Og du spiser like mye som før eller har matlysten gåt nedover og?
|
|
|
[Re: femte_gir]
20/01/2012 13:10
|
A4-Biorobot
Entusiast
|
Entusiast
Er det legen eller deg som lurer på stoffskiftet? Hvorfor det, fordi du har gått ned et par kilo? Har du andre symptomer på høyt stoffskifte? Det kan vel tenkes det er lavt stoffskifte fastlegen tenker på, og så tilskrives f.eks subfebril temp banal luftveisinfeksjon. Det er godt mulig noen klarer å stille diagnose online. Da ville jeg tatt utgangspunkt i et batteri med spm som dekker alt av systemsykdommer og gått videre - men sykdommer som går på hele kroppen og begynner langsomt må da være jævlig vanskelig å forholde seg til. Hvordan diagnostisere revmatoid artritt før man får et stivt ledd om morran lissom?
Byttet profil, ny er "Bioroboten"
|
|
|
20/01/2012 13:26
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Ja jeg har god appetitt og spiser det samme. Ja ,han tok stoffskifte prøver. Jeg er ikke ute etter en diagnose men alltid kjekt å få noen alternativer. Jeg ville aldri prøve å diagnosere meg selv men lavt stoffskifte? Jeg burde jo være døsen men føler meg heller hyper! Altså ikke trøtt men sliten uten å få hvile
|
|
|
20/01/2012 15:16
|
bikesnake
Fersking
|
Fersking
Det ser ut som du burde legge sykkelen på hylla. Kroppen din tåler tydeligvis ikke trening så godt.
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
20/01/2012 15:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Er det legen eller deg som lurer på stoffskiftet? Hvorfor det, fordi du har gått ned et par kilo? Har du andre symptomer på høyt stoffskifte? Det kan vel tenkes det er lavt stoffskifte fastlegen tenker på, og så tilskrives f.eks subfebril temp banal luftveisinfeksjon. Det er godt mulig noen klarer å stille diagnose online. Da ville jeg tatt utgangspunkt i et batteri med spm som dekker alt av systemsykdommer og gått videre - men sykdommer som går på hele kroppen og begynner langsomt må da være jævlig vanskelig å forholde seg til. Hvordan diagnostisere revmatoid artritt før man får et stivt ledd om morran lissom? Mulig eller umulig? Det er fint å kunne sette en strek gjennom ALS hvis man etter 3-4 år fortsatt lever. Men enig, diffuse syptomer som går på hele kroppen er ikke lett å diagnostisere men det gjelder for såvidt, trur jeg, også for den gjengse vanlige fastlegen. Veien å gå er nok gjennom de som har mulighet til å teste, men det kan hende andre har noen gode forslag på hva som må testes.
|
|
|
[Re: bikesnake]
20/01/2012 15:29
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det ser ut som du burde legge sykkelen på hylla. Kroppen din tåler tydeligvis ikke trening så godt. Litt drastisk kanskje.....
|
|
|
20/01/2012 18:49
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg synes det er på tide å vurdere en henvisning til en infeksjonsmedisiner og en spesialist i almennmedisin.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: A4-Biorobot]
21/01/2012 12:55
|
femte_gir
Besatt
|
Besatt
Er det legen eller deg som lurer på stoffskiftet? Hvorfor det, fordi du har gått ned et par kilo? Har du andre symptomer på høyt stoffskifte? Det kan vel tenkes det er lavt stoffskifte fastlegen tenker på, og så tilskrives f.eks subfebril temp banal luftveisinfeksjon. Går man ned i vekt når man har lavt stoffskifte?
|
|
|
21/01/2012 16:37
|
Helium1
OP
Tørr bak øra
|
OP