Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kaffebønner og kverning

Kaffebønner og kverning #1317919 02/01/2012 10:17
Sykkelbob Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Har fått meg en slik automatisk kaffemaskin som bruker hele bønner.

Den har en mekanisme hvor man kan justere hvor fint den maler bønnene.

Driver og eksperimenterer med vannmengde for å få en kaffe som smaker kaffe og ikke vann med noe kaffegreier i.

Synes det begynner å nærme seg nå. Men jeg har ikke rørt justeringen av oppmalingsgraden ennå.

Noen som har noen erfaringer og råd å by på her?

Re: Kaffebønner og kverning [Re: Sykkelbob] #1318064 02/01/2012 14:45
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vil si at en finere kvernet kaffe kan gi mer av de friske/bitre smakene. Altså kan du sjekke om du merker at kaffen blir friskere/bitrere når du kverner finere.

Jeg mener at kverningsgraden påvirker smaken på flere måter:
- Den totale overflaten som det trekkes ut smaksstoffer fra. Finere kvernet gir større overflate
- Hvor stort trykk som bygges opp for å få vannet gjennom kaffen. Finkvernet kaffe danner en tettere barrière som vannet skal presses gjennom
- og hvor lang tid vannet bruker gjennom kaffen. Her kan man også spekulere i om en perfekt kvernet kaffe også gir en mer optimal distribusjon av vannet igjennom kaffen.

På min aeropress eksperimenterer jeg noen gange med kverningsgraden; dersom jeg har en kaffe som jeg synes er vel bitter, da kverner jeg litt grovere.

Re: Kaffebønner og kverning [Re: Sykkelbob] #1318068 02/01/2012 14:50
L
Lambda Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
L
Jo lengre tid kaffepulveret har kontakt med vann jo grøvre malingsgrad.
Aeropress kjører jeg på fineste innstilling på min kværn fra wilfa, traktekaffe middels instilling.
For espresso skal man vel male ennå finere enn det wilfa klarer.

Bjørn
Re: Kaffebønner og kverning [Re: Sykkelbob] #1318087 02/01/2012 15:35
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Pri 1 er ritig mengde kaffe, mange stiller feil og kaffen fra disse automatene smaker vann. Ta utgangspunkt i 60-70 gr pr liter vann.

Ekstrahering er vitenskap, men det holder lenge med å bruke smak ICON_SMILE Vil du derimot svi av litt ekstra dollar, kjøper de denne http://store.vstapps.com/products/vst-lab-coffee-refractometer-bundle

Og laster ned æppen som heter mojotogo (betalings-versjonen) og du har vitenskapelig perfekt kaffe på et blunk.

Anbefaler uansett metoden du allerede er igang med, prøv og feil ICON_SMILE

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure

Moderator  support